8 تا از خواص سرکه سیب برای سلامتی

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (8 دقیقه مطالعه)
8 تا از خواص سرکه سیب برای سلامتی

همه ما سرکه سیب را به خوبی می شناسیم. با این حال، در طب سنتی استفاده از سرکه سیب به شدت توصیه شده و بر خواص سرکه سیب از جمله تاثیر بر سلامت پوست و مو تاکید می شود. اما سرکه سیب چه خاصیتی دارد؟ در اینجا قصد داریم با فواید سرکه سیب آشنا شده و دلایل استفاده از آن را دریابیم. ابتدا لازم است خاطرنشان کنیم که سرکه سیب به هیچ عنوان کشف تازه ای نبوده و از زمان باستان تاکنون همواره برای مصارف درمانی و خوراکی مورد استفاده قرار می گرفته است. با این حال، امروزه شمار بیشتری از افراد به پیروی از سبک زندگی سالم تر تمایل داشته و به مصرف این ماده رو آورده اند.

سرکه سیب یکی از انواع سرکه است که با استفاده از سیب تولید می شود! در واقع، می توان گفت که این سرکه همان آب سیب تخمیر شده است. برای درست کردن این ماده، کافی است سیب ها را خرد کرده و کمی مخمر به آن ها اضافه کنیم. با انجام این کار، قند موجود در میوه به تدریج تخمیر شده و به الکل تبدیل می شود که در مرحله دوم تخمیر سرکه سیب تولید می شود.

خواص سركه سيب

تأثیر خوردن سرکه سیب بر کاهش اضافه وزن

سرکه سیب برای چی خوبه؟ این ماده شگفت انگیز از فواید بسیاری برای سلامتی برخوردار است که از آن میان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از سرکه سیب …

  1. روند هضم غذا را بهبود بخشیده و به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کند.
  2. سطح قند خون را کاهش می دهد.
  3. حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد.
  4. احساس سیری را تقویت کرده و به لاغری کمک می کند.
  5. چربی شکم را آب می کند.
  6. میزان کلسترول خون را کاهش می دهد.
  7. فشار خون را پایین آورده و سلامت قلب را بهبود می بخشد.
  8. خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و روند رشد سلول های سرطانی را آهسته تر می کند.

خوردن سرکه سیب چه فایده ای دارد؟

1. پیشگیری از دیابت

سرکه سیب برای دیابت خوب است. مصرف سرکه سیب در پیشگیری از ابتلا به دیابت موثر خواهد بود. بنابراین، اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به این بیماری وجود دارد، می توانید از این سرکه استفاده کرده و خطر بروز دیابت را کاهش دهید.

تجربه ثابت کرده است که خوردن سرکه سیب ناشتا می تواند قند خون را کاهش دهد. این ویژگی به تنظیم قند خون کمک کرده و برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید تلقی می شود. با این حال، بدیهی است که استفاده از آن جایگزین مصرف دارو نخواهد بود. رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش از جمله مواردی است که همواره به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود.

اگر شما هم مبتلا به دیابت بوده و از انسولین یا هر داروی دیگری استفاده می کنید، لازم است قبل از خوردن سرکه با پزشک معالج خود مشورت کنید. دلیل این امر آن است که مصرف این ماده سطح پتاسیم خون را به شدت کاهش داده و در مواردی می تواند برای شما خطر آفرین باشد.

مطلب پیشنهادی: آبغوره برای دیابت

2. کنترل کلسترول و فشار خون

کاهش کلسترول و فشار خون نیز از دیگر فواید خوردن این ماده به شمار می رود. سرکه سیب به کنترل هورمون رنین کمک می کند. این هورمون وظیفه تنگ و گشاد کردن رگ های خونی را برعهده دارد. با تنگ شدن رگ ها، فشار خون افزایش می یابد. مصرف سرکه سیب از انقباض رگ ها و افزایش فشار خون جلوگیری می کند. به همین ترتیب، خوردن آن قبل از غذا در کاهش کلسترول خون نیز موثر خواهد بود. مطالعات نشان داده اند که این سرکه به واسطه برخورداری از آنتی اکسیدان های طبیعی قادر است سطح کلسترول بد (LDL) را تقلیل و سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهد.

علاوه بر سرکه سیب، خوردن عرق شاتره برای فشار خون موثر است.

3. بهبود هضم غذا

سرکه سیب می تواند روند هضم غذا را بهبود بخشد. مصرف این سرکه می تواند …

  • سوزش معده را از بین ببرد.
  • نفخ معده را کاهش دهد.
  • به طور کلی، روند هضم غذا را بهبود بخشد.

به خاطر داشته باشید که وجود احساس درد و ناراحتی طبیعی نیست. بنابراین، در صورتی که پس از خوردن غذا در ناحیه معده دچار درد یا ناراحتی می شوید، لازم است به صدای بدن خود گوش کرده و بدانید که مشکلی در کار است. این مشکل می تواند یک پرخوری ساده یا عملکرد نادرست دستگاه گوارش باشد. هضم مناسب به معنای سطح قابل قبول اسید در معده و امکان جذب درست مواد مغذی موجود در خوراکی ها است. ناکافی بودن اسید معده، موجب خواهد شد که غذا به درستی تجزیه نشده و مواد مغذی هم جذب بدن نشوند. این امر برخی مشکلات گوارشی را به دنبال خواهد داشت که بعضی از آنها ممکن است بسیار جدی باشند. افزایش سطح اسید معده و بهبود روند هضم را می توان تاثیر سرکه سیب بعد غذا دانست.

مطلب پربازدید: طریقه مصرف عرق زنیان برای معده

4. از بین بردن باکتری ها

از مهم ترین فواید سرکه سیب می توان به خواص ضد عفونی کننده و آنتی باکتریال آن اشاره کرد. در واقع، این سرکه در گذشته نیز به عنوان ماده ضدعفونی کننده زخم و درمان قارچ کاربرد داشته است. سرکه سیب همواره به عنوان یکی از بهترین مواد موثر در درمان و پیشگیری از عفونت مورد استفاده قرار می گرفته است. دلیل این امر آن است که این ماده از توانایی مقابله با باکتری ها برخوردار است. مصرف سرکه از فاسد شدن مواد غذایی و رشد باکتری E-coli نیز جلوگیری می کند. به همین دلیل است که از قدیم از آن به عنوان یک ماده نگهدارنده طبیعی استفاده می شده است.

5. پیشگیری از سرطان

مطالعات نشان داده اند که مصرف سرکه سیب و تأثیر آن در بهبود سلامت عمومی بدن به پیشگیری از سرطان کمک می کند. عوامل گوناگونی در بروز بیماری سرطان دخالت دارند. به همین دلیل، روش های پیشگیری و درمان این بیماری همچنان برای بشر ناشناخته است. با این حال، یافته ها حاکی از آن هستند که مصرف سرکه سیب در کند کردن رشد سلول های سرطانی و تومورها موثر است. بدیهی است که مصرف این ماده جایگزین مناسبی برای استفاده از دارو یا پیروی از سبک زندگی سالم نبوده و به تنهایی قادر نخواهد بود خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش دهد.

6. سرکه سیب برای لاغری

ممکن است عجیب به نظر برسد، با این حال بهتر است بدانید که مصرف سرکه سیب برای سلامتی انسان بسیار مفید است! سرکه سیب علاوه بر همه مزایای دیگری که دارد، قادر است اشتها را به شدت کاهش دهد.

برخی مطالعات انجام شده، تاثیرات سركه سيب براي لاغري را نشان داده است. شاید جالب باشد بدانید که خوردن سرکه سیب ناشتا قبل از صبحانه به کاهش اشتها و چربی سوزی تا حدی کمک می کند. با این حال، بدیهی است که داشتن رژیم غذایی همراه با نوشیدن سرکه سیب و انجام منظم تمرینات ورزشی برای لاغری لازم است.

بیشتر بخوانید: خواص عرق زنیان برای لاغری

خواص سرکه سیب برای لاغری

7. سرکه سیب برای مو

مصرف سرکه سیب فواید بی نظیری برای مراقبت از مو دارد، از جمله:

اسپری سرکه سیب برای مو

توصیه می شود ابتدا سرکه سیب را با آب رقیق کرده و سپس بر روی پوست یا مو استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: خواص پوست لیمو ترش برای مو

8. سرکه سیب برای پوست

سرکه سیب ماده شگفت انگیزی است که به سلامت پوست نیز کمک می کند. از جمله کاربردهای سرکه سیب برای پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

توصیه می شود ابتدا سرکه سیب را با آب رقیق کرده و سپس بر روی پوست یا مو استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: ماسک سرکه سیب و گلاب

مواد مغذی

این ماده، منبع سرشاری از مواد مغذی است. این امر، توضیح خوبی است که خوردن این ماده را توجیه می کند. با نگاهی دقیق تر به مواد تشکیل دهنده سرکه سیب از خواص آن اطمینان خواهیم یافت. مواد مغذی موجود در این سرکه عبارتند از:

  • منیزیم
  • آهن
  • فسفر
  • منگنز
  • اسیدهای آمینه
  • آنتی اکسیدان ها
  • تنها 3 کالری انرژی به ازای هر قاشق غذاخوری

تأثیر استفاده از سرکه سیب بر سلامت پوست و مو

روش مصرف سرکه سیب

کاهش اشتها، کنترل فشار خون، درمان خانگی شوره سر، از بین بردن شپش، رفع جوش صورت و مقابله با ریزش مو از جمله موارد مصرف سرکه سیب است.

درباره چگونگی مصرف سرکه سیب، دقت کنید که وجود خواص و فواید یاد شده به این معنا نیست که شما می توانید سرکه سیب را به شکل خالص و رقیق نشده مصرف کنید. برای بهره مندی از فواید این ماده، ابتدا لازم است نکاتی را درباره آن بدانید.

ابتدا برای دستیابی به نتایج بهتر، لازم است از سرکه سیب تصفیه نشده و ارگانیک استفاده کنید. در مرحله بعد، می توانید این ماده مغذی و مفید را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. سرکه سیب از بهترین مواد تشکیل دهنده ای است که در ساخت انواع سس ها و به ویژه سس سالاد کاربرد دارد.

یکی دیگر از بهترین روش های خوردن سرکه سیب این است که 2 قاشق غذاخوری از این ماده را با یک لیوان آب میوه مخلوط کرده و نوش جان کنید. در صورتی که با مزه این سرکه مشکلی ندارید، به سادگی می توانید دو قاشق غذا خوری از آن را در یک لیوان آب ریخته و بنوشید.

بهترین زمان مصرف سرکه سیب

زمان خوردن سرکه سیب برای لاغری، هر صبح ناشتا قبل از صبحانه است.

مقدار مصرف سرکه سیب

مصرف بیش از اندازه سرکه سیب برای سلامت انسان زیان آور است. بنابراین، لازم است در هنگام خوردن این ماده تعادل را حفظ کنید. به طور معمول، توصیه می شود حداکثر بین 15 تا 30 میلی لیتر، معادل یک تا دو قاشق غذا خوری از سرکه سیب را با آب، سس سالاد یا آب میوه خود مخلوط کرده و به صورت روزانه استفاده کنید. بهتر است این روند را با یک قاشق غذاخوری آغاز کرده و در صورت عدم بروز هرگونه عوارض جانبی به 2 قاشق غذاخوری افزایش دهید. طعم سرکه در ابتدا بسیار قوی خواهد بود. بنابراین، با استفاده از این روش می توانید به تدریج به آن عادت کنید.

مضرات سرکه سیب

به طور معمول، سرکه سیب ماده ای بی ضرر است. با این حال، مصرف بیش از اندازه هر چیزی ممکن است با برخی مشکلات همراه باشد. به علاوه، در موارد خاصی نظیر ابتلا به زخم معده یا مشکلات کلیوی استفاده از سرکه سیب به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

سرکه سیب یک ماده اسیدی است. بنابراین، باز هم یادآوری می شود که مصرف سرکه خالص و رقیق نشده به هیچ عنوان مجاز نیست. از جمله عوارض جانبی شایع خوردن بیش از اندازه سرکه سیب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوسیدگی و تضعیف مینای دندان
  • کاهش سطح پتاسیم
  • سوء هاضمه

مشکلات گوارش

این امر ممکن است اندکی متناقض به نظر برسد، چرا که پیشتر گفته شد، استفاده از سرکه سیب در بهبود هضم موثر خواهد بود. با این حال، مصرف این ماده برای افراد مبتلا به زخم معده یا عارضه ریفلاکس اسید به شدت زیان آور خواهد بود.

سوختگی پوست

این نکته نیز از دیگر موارد متناقضی است که درباره سرکه سیب وجود دارد. اضافه کردن دو قاشق غذاخوری از این ماده در وان حمام و استحمام با آن می تواند در درمان آفتاب سوختگی موثر باشد. با این حال، استفاده از محلول سرکه رقیق نشده به سادگی می تواند به پوست شما آسیب بزند. در مورد درمان آکنه هم باید دقت کرده و تنها چند قطره از این ماده را با آب ترکیب کنید و روی محل جوش بمالید.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی