خواص عرق کاسنی

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (9 دقیقه مطالعه)
خواص عرق کاسنی

فواید عرق کاسنی

  1. عرق کاسنی برای کبد
  2. کمک به هضم غذا
  3. لاغری و کاهش اشتها
  4. بهبود سلامت قلب
  5. خواص ضد سرطانی
  6. کاهش دردهای ناشی از التهاب مفاصل
  7. درمان یبوست
  8. تقویت سیستم ایمنی بدن
  9. تسکین اضطراب
  10. افزایش توان باروری مردان

خرید آنلاین عرق کاسنی

کاسنی (Chicory) یک گیاه چوبی-علفی است. مصرف این گیاه دارای فواید بسیار زیادی است. خواص عرق کاسنی هم به شکل قابل توجهی متنوع است. از جمله فواید کاسنی می توان به توانایی آن در کاهش مشکلات دستگاه گوارش و معده، کاهش درد حاصل از ورم مفاصل، جلوگیری از عفونت های باکتریایی، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی اشاره کرد. به علاوه، عرق کاسنی (Chicory Extract) یک آرام بخش طبیعی است. در عین حال، توانایی مقابله با ایجاد سنگ کلیه و بهبود روند کاهش وزن را نیز می توان از مهم ترین خواص عرق کاسنی برشمرد. در مجموع، برای برخورداری از خواص درمانی عرق کاسنی می توان آن را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کرد.
عرق کاسنی به انگلیسی: Chicory Sweat

 

کاسنی چیست؟

کاسنی یک گیاه مدیترانه ای است که علاوه بر آشپزی در موارد درمانی و دارویی نیز کاربرد دارد. این گیاه در شرایط مختلف به خوبی رشد می کند و اغلب، در اروپا و در اطراف جاده ها و گذرگاه ها یافت می شود. با این حال، در حال حاضر کاسنی به یکی از گیاهان بومی آمریکا نیز تبدیل شده است. گیاه کاسنی در ایران نیز کشت می شود و عرق کاسنی را می توانید از قمصر و دیگر شهرهای استان اصفهان خریداری کنید. برگ، ریشه و جوانه های این گیاه همگی از خواص مختلفی برخوردار هستند. در بسیاری از فرهنگ ها، برگ این گیاه مانند اسفناج مورد استفاده قرار می گیرد. ریشه کاسنی هم به طور معمول به صورت پودر درآمده و به عنوان جایگزین قهوه مصرف می شود. مزایای عرق کاسنی هم صدها سال است که شناخته شده و از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. امروزه، خواص عرق کاسنی و فواید دارویی این گیاه به طور کامل به اثبات رسیده است.

کاسنی

جدول ارزش غذایی کاسنی

  • آب: 80 گرم
  • انرژی: 72 کیلوکالری
  • پروتئین: 1.4 گرم
  • چربی: 0.2 گرم
  • خاکستر: 0.89 گرم
  • انواع کربوهیدرات: 17.51 گرم
  • فیبر: 1.5 گرم
  • قند: 8.73 گرم
  • کلسیم (Ca): 41 میلی گرم
  • آهن (Fe): 0.8 میلی گرم
  • منیزیوم (Mg): 22 میلی گرم
  • فسفر (P): 61 میلی گرم
  • پتاسیم (K): 290 میلی گرم
  • سدیم (Na): 50 میلی گرم
  • زینک (Zn): 0.33 میلی گرم
  • مس (Cu): 0.08 میلی گرم
  • منگنز (Mn): 0.23 میلی گرم
  • سلینیوم (Se): 0.7 میکرو گرم
  • ویتامین C (اسید اسکوربیک): 5 میلی گرم
  • تیامین: 0.04 میلی گرم
  • ریبوفلاوین: 0.03 میلی گرم
  • نیاسین: 0.4 میلی گرم
  • پانتوتنیک اسید (ویتامین B5): 0.32 میلی گرم
  • ویتامین B6: 0.24 میلی گرم
  • اسید فولیک، کلی: 23 میکرو گرم
  • اسید فولیک، غذایی: 23 میکرو گرم
  • اسید فولیک، DFE: 23 میکرو گرم
  • ویتامین A: 6 IU
  • اسیدهای چرب اشباع شده: 0.05 گرم
  • میریستیک اسید: 0 گرم
  • پالمیتیک اسید: 0.04 گرم
  • اسید استئاریک: 0 گرم
  • اسیدهای چرب اشباع نشده (تک): 0 گرم
  • اسیدهای چرب اشباع نشده (چندگانه): 0.09 گرم

 

ارزش غذایی کاسنی

کاسنی دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامین ها و مواد معدنی نظیر روی، منیزیوم، منگنز، کلسیم، اسید فولیک، پتاسیم و همچنین، ویتامین های E، C، B6، A و K است. موارد ذکر شده همگی از جمله عناصر اصلی تاثیرگذار در بهبود وضعیت سلامت بدن به شمار می روند.

عرق کاسنی صالحیان

عرق کاسنی برای چی خوبه؟

بسیاری از افراد، پیوسته سوال می کنند که عرق کاسنی چه خاصیتی دارد؟ برای پاسخ به این پرسش، در نظر داریم در این مطلب به برخی از مهم ترین فواید عرق کاسنی از جمله خواص درمانی عرق کاسنی اشاره کنیم.

عرق کاسنی برای کبد

از خواص عرق کاسنی برای کبد می توان توانایی آن در افزایش حجم ادرار را برشمرد. مرتب و مداوم بودن روند ادرار و بالا بودن حجم آن کمک می کند که سموم ذخیره شده در کبد و کلیه ها دفع شده و آثار مخربی در بدن باقی نگذارند. به علاوه، تداوم ادرار در کاهش اضافه وزن ناشی از تجمع آب در بدن و حتی کاهش چربی های محلول در ادرار هم تاثیر گذار است. این قبیل چربی ها در صورت دفع نشدن، می توانند در نقاط مختلف بدن ذخیره شوند.

بیشتر بخوانید: طریقه مصرف عرق کاسنی برای کبد چرب

کمک به هضم غذا

هضم غذا خاصیت عرق کاسنی است. کاسنی حاوی اینولین است. این ماده، یک پروبیوتیک بسیار قوی است که برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است. پروبیوتیک ها انواعی از باکتری ها هستند که بیماری زا نبوده و فواید قابل توجهی را برای میزبان خود ایجاد می کنند. گزارش منتشر شده در مجله FEMS Microbiology Ecology حاکی از آن است که اینولین به واسطه قابلیت کاهش میزان اسیدیته دستگاه های بدن، برای مقابله با برخی مشکلات روده و سیستم گوارش از قبیل، ریفلاکس مری، سوء هاضمه و سوزش معده داروی مناسبی به شمار می رود. به این ترتیب، می توان بهبود روند هاضمه را از جمله مهم ترین خواص عرق کاسنی برشمرد.

لاغری و کاهش اشتها

آیا عرق کاسنی باعث لاغری می شود؟ بله، عرق کاسنی لاغر می کند. کاسنی دارای مقادیر قابل توجهی الیگوفروکتوز (oligofructose) است. درضمن، اینولین نیز به خودی خود نوعی فیبر طبیعی است که به مدیریت وزن و تناسب اندام کمک می کند. هر دوی این مواد در تنظیم هورمون گرلین (ghrelin) در بدن تاثیر دارند. گرلین نوعی اسید آمینه است که با احساس گرسنگی و رفتارهای ناشی از آن ارتباط دارد. در سال 2012 میلادی، در مجله Obesity Research Banner گزارشی منتشر شد که به تحقیقات انجام شده بر روی موش ها و تأثیر استفاده از کاسنی در کاهش وزن آن ها اشاره می کرد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مصرف این گیاه می تواند مقدار هورمون گرلین را در بدن کاهش داده و از این طریق در تقلیل احتمال پرخوری و افزایش احتمال سیری موثر باشد. به این ترتیب، از جمله خواص عرق کاسنی می توان به توانایی کنترل و کاهش وزن اشاره کرد.

کاسنی و خواص آن برای بهبود سلامت قلب

برای آشنایی هر چه بیشتر با خواص عرق کاسنی، لازم است بدانید که اینولین نه تنها برای دستگاه گوارش مفید است، بلکه سطح کلسترول LDL یا همان کلسترول بد خون را نیز کاهش می دهد. این نوع کلسترول یکی از اصلی ترین عوامل بروز تصلب شرائین یا گرفتگی رگ ها است که خود موجب بالا رفتن فشار خون می شود. این امر در بروز حمله قلبی و سکته مغزی نیز تاثیرگذار است. جالب است بدانید که دامنه این فعالیت شیمیایی محدود بوده و تنها در حضور مقادیر قابل توجهی از کربوهیدرات ها فعال می شود.

دکتر Jean Charles Frachart، یکی از اعضای انجمن بین المللی تصلب شرایین در این باره می گوید، «برای پایین آوردن سطح کلسترول بد خون و جلوگیری از بروز سکته مغزی و بیماری های قلبی، فرد باید روزانه مقادیر قابل توجهی سبزیجات کم کالری را در رژیم غذایی خود قرار دهد.»

علاوه بر آن چه گفته شد، از خصوصیات عرق کاسنی این است که دارای برخی ترکیبات فنُل گیاهی است. این ترکیبات از عوامل موثر در مقابله با آریتمی و ترومبوزیس به شمار می روند. ترکیبات یاد شده، گروهی از آنتی اکسیدان ها هستند. با توجه به آنچه گفته شد، می توان تأثیر قابل توجه بر متعادل کردن خون و پلاسمای بدن و کاهش شانس ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را نیز در زمره خواص عرق کاسنی به شمار آورد.

خواص ضد سرطانی

از جمله سایر خواص عرق کاسنی می توان به توانایی آن در مقابله با رشد تومورهای سرطانی اشاره کرد. برخی مطالعات نشان داده اند که کاسنی دارای فروکتان هایی (fructan)است که از قابلیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی برخوردار هستند. گزارش های ارائه شده حاکی از آن است که پلی فنول ها و فیتوکمیکال ها یا همان مواد شیمیایی گیاهی موجود در کاسنی ممکن است روشی آسان و بی خطر برای کمک به جلوگیری از گسترش سرطان های مختلف از جمله، سرطان پستان و سرطان روده بزرگ به شمار آیند.

کاهش دردهای ناشی از التهاب مفاصل

کاسنی از زمان های دور تا به امروز به عنوان درمان آرتروز کاربرد داشته است. مطالعات نشان می دهند که این گیاه دارای خواص ضد التهابی است. به همین دلیل هم می تواند برای کاهش دردهای ناشی از التهاب مفاصل مورد استفاده قرار گیرد. در سال 2010 میلادی، بر روی گروهی از افراد مبتلا به آرتروز تحقیقاتی انجام شد که نشان داد، حدود 70 درصد از بیمارانی که با استفاده از کاسنی تحت درمان قرار گرفتند به شکل قابل توجهی علائم بهبود را تجربه کردند. بنابراین، از جمله خواص عرق کاسنی می توان به کمک در بهبود انواع دردهای عضلانی و مفاصل اشاره کرد.

خواص عرق کاسنی برای یبوست

در این جا نیز ناچاریم دوباره به نقش اینولین به عنوان یک فیبر طبیعی و تأثیر آن در بهبود حرکات روده و کل لوله گوارش و اثر گذاری آن در ترشح شیره معده اشاره کنیم. این به معنای آن است که بهبود روند کلی هضم و درمان یبوست را نیز می توان از جمله خواص عرق کاسنی برشمرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از جمله خواص عرق کاسنی می توان به توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. این گیاه به واسطه برخورداری از ترکیبات پلی فنل (polyphenolic) دارای اثرات ضد باکتریایی بوده و به این ترتیب، می تواند باکتری های خطرناک و مضر را کاهش داده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. فیتوکمیکال های موجود در کاسنی به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و رادیکال های آزاد را از جریان خون خارج می کنند. این امر، احتمال ابتلا به انواع بیماری ها را کاهش می دهد.

تسکین اضطراب

از دیگر خواص عرق کاسنی می توان به آرام بخش بودن آن اشاره کرد. به این ترتیب، می توان گفت که نوشیدن عرق کاسنی در کاهش اضطراب و آرامش ذهن و به تبع آن، بهبود شرایط روحی و روانی موثر است. در سال 2016 میلادی، ارتباط میان تغذیه و سلامت روان مورد بررسی قرار گرفت و حاصل این تحقیقات در مجله Performance Health Center منتشر شد. این مطالعات نشان می دهند که خاصیت عرق کاسنی در کاهش اضطراب به بهبود کیفیت خواب کمک می کند. باید به این نکته توجه داشت که این قبیل گیاهان به مراتب سالم تر از داروهای شیمیایی موجود در بازار بوده و بهتر است به جای قرص های خواب آور از همین درمان های گیاهی استفاده شود. بدیهی است که پائین آوردن سطح اضطراب و استرس در کاهش شانس ابتلا به انواع بیماری های قلبی و عروقی، عدم تعادل هورمونی، بی خوابی، افت شناختی و پیری زودرس به شدت تأثیر گذار خواهد بود. بنابراین، مقابله با مشکلات یاد شده را نیز می توان در شمار خواص عرق کاسنی به حساب آورد.

کاسنی در طبیعت

خواص عرق کاسنی برای مردان

تنظیم و تعادل هورمون ها از جمله خواص عرق کاسنی است که برای مردان مناسب به شمار می روند. عرق کاسنی در افزایش توان باروری آقایان موثر خواهد بود. دیگر خواص عرق کاسنی نظیر تأثیر آن بر پاکسازی کبد نیز در افزایش میزان اسپرم و به تبع آن، بالا رفتن احتمال باروری موثر است.

مطلب مرتبط: خواص عرق کاسنی برای زنان

مضرات عرق کاسنی

تا این جا به خواص عرق کاسنی و تاثیرات مثبت آن بر بدن اشاره شد. با این حال، مصرف زیاد عرق کاسنی می تواند با برخی عوارض جانبی به همراه باشد. از جمله عوارض عرق کاسنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از آن جا که کاسنی ممکن است در روند تحریک قاعدگی موثر باشد، مصرف بیش از اندازه آن در خانم های باردار می تواند خطر سقط جنین را به همراه داشته باشد.

مواد موجود در عرق کاسنی از طریق شیر مادر به بدن نوزاد انتقال خواهند یافت. بنابراین، مصرف بیش از اندازه این ماده در دوران شیردهی توصیه نمی شود.

کاسنی از نظر ساختار و عملکرد با گیاهانی نظیر کهنه واش، خرغوس و داودی خوراکی تشابه بسیار زیادی دارد. بنابراین، ممکن است مانند آن ها حساسیت زا باشد.

از دیگر مضرات عرق کاسنی می توان به تشدید مشکلات مربوط به سنگ کیسه صفرا اشاره کرد. بنابراین، اگر در گذشته چنین مشکلی را تجربه کرده اید، لازم است پیش از مصرف این ماده با پزشک متخصص صحبت کنید.

در مجموع، برای بهره مندی از خواص عرق کاسنی و افزودن آن به رژیم غذایی، بهتر است ابتدا با پزشک قابل اعتماد خود مشورت کنید.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی