بهترین دمنوش ها برای مصرف روزانه

بروز شده در توسط دکتر الهام اختری درباره دمنوش (فقط 4 دقیقه مطالعه)
بهترین دمنوش ها برای مصرف روزانه

بیشترین انتظاری که افراد در نوشیدن دمنوش‌های گیاهی دارند ایجاد تنوع در نوشیدنی‌ها، برخورداری از آنتی‌اکسیدان‌ها، افزایش احساس سلامتی، بهبودی مشکلات گوارشی مثل نفخ و خواب بهتر است. در این میان چای در کشور ما قدمتی 200 ساله دارد که نوشیدن روزانه آن افراد را دچار عوارضی نمی‌کند.

برگ‌های سیاه، سبز و سفید چای همه دارای مقادیری انتی‌اکسیدان و تئین، کافئین و اگزالات هستند. چای لاهیجان بدون افزودنی، بدون اضافه کردن رنگ مصنوعی، بدون اسانس همان چای دویست‌ساله ایرانی است. پس چای سیاه ایرانی بعد از 30 دقیقه دم کشیدن، تازه‌دم و کمرنگ، دمنوش خوبی است. چای سبز نیز سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به شرط عدم زیاده‌روی مصرف آن توصیه می‌شود.

دمنوش چیست؟

دمنوش‌ گیاه تازه یا خشکی است که در آب جوش به شکل دم‌کرده مصرف می‌شود. جهت تهیه دمنوش ، یک قاشق مرباخوری سرپر از گیاه را در بخش صافی لیوان دمنوش بریزید کمی آب سرد اضافه کنید که خاک آن شسته شود، سپس آب در حال جوش را پس از آنکه اجازه دادید دو سه دقیقه بگذرد و از جوش بیفتد اضافه کنید، درب آن را بگذارید، بابونه حداکثر ده دقیقه و پونه یا آویشن یک ربع دم بکشد، سپس صاف کنید و میل بفرمایید.

مصرف روزانه دمنوش

هیچیک از دمنوش‌های گیاهی را نمی‌توان مثل چای کم‌رنگ تازه‌دم لاهیجان هر روز و یا روزی دو فنجان نوشید! دمنوش‌ها گیاهان دارویی هستند، مثل این می‌ماند که هر روز انواع قرص و کپسول را از کابینت در بیاورید و بی‌دلیل به قصد تفریح یا تقویت خود میل کنید. باید دارو را باید با هدف درمان و زیر نظر پزشک میل کنید.

اگر در محل کار مضطرب شدید، دمنوش گل‌گاوزبان بنوشید. اگر نفخ معده دارید، دمنوش زیره سبز بنوشید. 10 دمنوش خانگی برای معده عبارتند از:

گاهی دمنوش چای کوهی، گاهی دمنوش بابونه شیرازی، در واقع دمنوش‌ها را می‌توان هوسانه و گهگاه میل نمود.

توجه داشته باشید مخلوط نمودن گل‌های مختلف بر اساس نظر پزشک‌تان باید صورت گیرد. اگر تفننی میل می‌کنید بهتر است مخلوط نکنید. یک روز دمنوش اسطوخودوس، یک روز بابونه، یک روز گل گاوزبان و یک روز چای تازه دم ایرانی میل کنید.

اگر گاهی از هر یک از دمنوش‌ها به قصد احساس شادابی، تنظیم خواب یا تنوع نوشیدید اشکالی ندارد. ولی حواستان باشد شما نمی‌توانید بدون تشخیص بالینی پزشک و بدون توصیه وی، دو هفته پیاپی مثلا دمنوش گاوزبان بنوشید.

بابونه شیرازی، بادرنجبویه، چای‌کوهی، گل‌گاو‌زبان، سنبل‌الطیب، زنجبیل، اسطوخودوس و به‌لیمو همه داروی گیاهی محسوب می‌شوند و به وقت بیماری در شرایط خاص با نظر پزشک باید مصرف شوند.

مصرف دمنوش بابونه سه بار در هفته خوب است ولی پونه و دمنوش آویشن در فصل سرد سال هفته‌ای دو بار کافی است و در فصل گرم نخورید. در تابستان برای افرادی که طبع گرم دارند به جای دمنوش، نوشیدن آب و لیموترش تازه و سکنجبین بهتر باشد.

زنجبیل و دارچین گرمی قابل توجهی دارند و برای همه افراد مصرف روزانه آن توصیه نمی‌شود. بسته به مزاج شما قابل توصیه است و طبیعی است مقدار آن در همه، یکسان نیست. اما اگر تفریحی و گهگاهی در مقادیر کم میل شود مشکلی پیش نمی‌آید.

توجه داشته باشید که مصرف همه دمنوش‌ها در بارداری ممنوع است. دمنوش به و دمنوش چای سیاه کمرنگ و تازه دم، و دمنوش ریحان در صورت ویار حاملگی مجاز است.

خواص دمنوش‌ها

برای خانوم‌هایی که تیروئید کم کار و فشار خون دارند، دمنوش بابونه شیرازی، دمنوش چای کوهی، گاهی نعنا، گاهی پونه، گاهی چای سبز و به لیمو مفید می‌باشد.

دمنوش به، دمنوش سیب و ریحان برای افرادی که سوزش معده دارند و نمی‌توانند چای بنوشند، جایگزین شود. این دمنوش عارضه‌ی خاصی ندارد، میان‌وعده‌ی خوبی است و مقوی قلب و معده است.

دمنوش به، به همراه غنچه گل محمدی برای کاهش رفلاکس معده و کاهش تپش قلب ناشی از اضطراب توصیه شده است.کسانی که با استرس و نگرانی دچار رفلاکس می‌شوند توصیه می‌شود بجای چای، روزی یک یا دو بار این دمنوش را حدود یک ساعت بعد از غذا بنوشند. دمنوش "به" و گل محمدی 20 دقیقه با در بسته دم بکشد و بهتر است دمنوش را شیرین نکنید. این دمنوش مقوی مغز و معده شما است.

دمنوش به

چای لاهیجان تازه‌دم و کم‌رنگ با یکی دو تا هل، آنتی اکسیدان و تانن قابل توجهی دارد که اگر به فاصله دو تا سه ساعت از غذا میل شود مقوی دریچه‌ی بین مری و معده و جدار معده هم هست. چای تازه‌دم کم‌رنگ نوشیدنی روزمره‌ی خوبی است که باید شرایط تهیه آن رعایت شود.

شربت شیره‌انگور و زعفران خون‌ساز، مفرح و گرم کننده‌ی خوبی است که در عموم زنان بدون عارضه بوده، قابلیت تجویز عمومی دارد.

معروف‌ترین دمنوش محرک فعالیت تخمدان دمنوش رازیانه است، البته شیرین بیان، انیسون، پنج انگشت و تخم جزر هم حاوی فیتواستروژن قابل توجهی هستند که بهتر است طبق نظر پزشک مصرف شوند.

بیشتر بدانید: خواص کندر

این مطلب صرفا اطلاعات عمومی است و هرگز جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. قبل از انجام هر اقدامی حتما با یک پزشک متخصص ملاقات و از توصیه‌های او پیروی کنید. اطلاعات بیشتر
منبع: کانال آموزشی دکتر الهام اختری
گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
عکس نویسنده
دکتر الهام اختری

پزشک و متخصص طب سنتی

فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران

مطالب مرتبط با دمنوش
خواص دمنوش نعناع و طرز تهیه آن
دمنوش نعنا دارای خواص فراوانی از جمله تسکین معده درد و بهبودعلائم سرماخوردگی است. نعنا یک نوشیدنی فاقد کافئین مناسب رفع بوی بد دهان است.
10 دمنوش خانگی برای معده
چای ریحان مقدس، چای سبز، دمنوش زنجبیل، عرق زنیان، نعناع، رازیانه، بابونه و نعناع فلفلی برای درد معده