باغ گل محمدی قمصر کاشان

بروز شده در درباره گلاب گیری (فقط 4 دقیقه مطالعه)

گل رز ایرانی یا گل محمدی گلی بسیار خوشبو با گلبرگهای صورتی و برگهای سبز رنگ است. عطر گلهای این درختچه بزرگ قرن هاست که در عطرسازی، برای تولید گلاب و در آشپزی ایرانی استفاده می‌شود.

گل محمدی قمصر به خاطر عطر شگفت انگیز آن مشهور است، گل محمدی قمصر باکیفیت‌ترین نوع گل محمدی در جهان است. قمصر، بهترین نژاد گل محمدی و بهترین شرایط آب و هوایی و خاکی را برای کشت این گل دارد. باغ گل محمدی نصف راه قمصر به مساحت 53 هکتار بزرگترین باغ گل محمدی قمصر است. گلستان جزاوند از دیگر مزارع گل محمدی قمصر است که در کنار قنات جزاوند قرار دارد.

آدرس باغ گل محمدی کاشان

باغ گل محمدی قمصر در مسیر جاده کاشان به قمصر در فاصله 12 کیلومتری شهر قمصر واقع شده است. در عکس زیر می‌توانید آدرس و موقعیت جغرافیایی مزرعه گل محمدی قمصر را روی نقشه مشاهده کنید. می‌توانید برای مسیریابی در نقشه گوگل روی لینک زیر کلیک کنید.

باغ گل محمدی قمصر کاشان در نقشه گوگل

مزرعه گل محمدی قمصر

باغ 900 جریبی گل محمدی شهر قمصر به مساحت 53 هکتار و آبیاری مکانیزه در فاصله 12 کیلومتری شهر قمصر قرار دارد. این باغ گل محمدی نصف راه قمصر از سال 1390 آغاز به کار کرده است.

این باغ توسط شرکت تعاونی پایتخت گل و گلاب قمصر کاشان مجری طرح توسعه و تکامل گلابگیری و پرورش گل محمدی احداث شده است.

قمصر به عنوان خاستگاه اصلی گل محمدی در ایران نقش موثری در توسعه و تکامل پرورش گل محمدی و گلابگیری داشته است. قمصر مرکز گل و گلاب ایران قلمداد است، اما با توسعه شهرنشینی و تبدیل گلستان گل محمدی قمصر به کاربری دیگر، از مقدار سطح زیر کشت گلستان‌ها کاسته شده است.

در سال 1387 با پیگیری مردم محلی و حمایت مدیران شهرستان طرح توسعه کشاورزی در قالب باغ 50 هکتاری مکانیزه در اراضی جاده قمصر تا کاشان به تصویب رسید،

شرکت تعاونی از اهالی و گلابگیران قمصر تشکیل شد و طی 3 سال کلیه مراحل تعیین کاربری، مطالعات و طرح‌های علمی، تامین آب مورد نیاز و واگذاری زمین از طریق مسئولین تعاونی نهایی شد و از سال 90 تاکنون کار اجرایی این پروژه عظیم که شامل احداث خط انتقال به طول 30 کیلومتر، احداث استخر ذخیره 400 هزار مترمکعبی و احداث باغ 53 هکتاری مکانیزه با آبیاری تحت فشار شروع شده و پروژه‌های مذکور در مراحل پایانی خود است.

عکس باغ گل محمدی قمصر

در ادامه می‌توانید تصاویر زیبای مزرعه گل محمدی قمصر را مشاهده کنید:

باغ گل محمدی قمصر

نمای باغ گل محمدی قمصر از جاده

نمای کوهستانی باغ گل محمدی قمصر

شرکت تعاونی پایتخت گلاب و گل قمصر

غنچه گل محمدی باغ گل قمصر در اردیبهشت ماه

زنبور عسل روی گل محمدی باغ گل قمصر

گل محمدی قمصر

این گل زیبا که با عنوان گل رز دمشقی (Rosa damascena) نیز شناخته می‌شود در سرتاسر جهان از جمله ایران، بلغارستان، اسپانیا، ترکیه و بسیاری از کشورهای خاورمیانه رشد می‌کند. جالب است که بدانید 70 درصد گل محمدی جهان در ایران تولید می‌شود. برخلاف بسیاری از انواع گل رز که برای زیبایی پرورش داده می‌شوند، گل محمدی به دلیل عطر و بوی آن برای استفاده در تولید گلاب و عطر سازی برداشت می‌شود.

مناطق کشت گل محمدی (رز دمشقی ایرانی) بیشتر مناطق کوهستانی است. آب و هوای مناسب آن، آب و هوای خشک و نیمه خشک با تابستان‌های معتدل و خشک و زمستان‌های سرد است.

قمصر پایتخت گل و گلاب ایران

قمصر (شهر گلاب ایران) با طبیعتی بی‌نظیر، سرسبز و خوش آب و هوا در فصل بهار یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران است. این شهر یکی از مهمترین مناطق رشد گل محمدی و پایتخت گل محمدی ایران است. هر سال بهار، رنگ صورتی گل رز ایرانی وارد این منطقه می‌شود و شهر را از عطر مست کننده گلها پر می‌کند.

مردم محلی قمصر در فصل گلاب گیری کاشان (از اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد) مراسم گلابگیری سنتی را در شهر برگزار می‌کنند. این جشنواره تاریخی یکی از ارزشمندترین جشنهای قمصر است، از این رو هر ساله بهار، هزاران گردشگر از سراسر جهان برای شرکت در این مراسم هیجان انگیز به کاشان می‌آیند. آنها نه تنها برای بازدید از جشن گلاب گیری، بلکه برای خرید عرقیات گیاهی به این شهر سفر می‌کنند.

جشنواره گلاب گیری

بخش زیادی از تولید گلاب در قمصر به‌طور سنتی در خانه باغها انجام می‌شود. این نشانه منحصر به فرد بودن این جشنواره است که به اهمیت جنبه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی آن اشاره دارد.

هر ساله در فصل بهار و با آغاز اردیبهشت ماه، گردشگران فراوانی برای بازدید از جشنواره گلابگیری کاشان به این شهر و دیگر شهرهای اطرافش مانند قمصر و نیاسر سفر می‌کنند. اگر می‌خواهید از مراسم گلچینی در فصل گلاب گیری بازدید کنید و با بوته‌های گل محمدی پر از گل عکس بگیرید، باید صبح زود از خواب بیدار شوید و به موقع به گلستان های گل محمدی قمصر سر بزنید.

گلاب قمصر

گلاب طبیعی قمصر بدون مواد افزودنی و نگهدارنده، حاوی عطر گل محمدی خالص و دارای طیف وسیعی از خواص زیبایی و سلامتی است. عطر مرغوب گل محمدی قمصر نیز برای صنایع عطرسازی به کشورهایی مانند فرانسه و بلغارستان صادر می‌شود.

گلاب قمصر در چندین کیفیت مختلف تولید می‌شود. گلاب 12 عیار با 12 کیلوگرم گل محمدی تولید می‌شود. گلاب سنگین معمولا با غلظت بیشتر (18 تا 30 عیار) تولید می‌شود. گلاب دو آتیشه بهترین نوع گلاب قمصر است که در دو نوبت گلاب گیری تولید می‌شود. طرز تهیه گلاب دو آتشه متفاوت است.

خرید گلاب اصل

اگر می‌خواهید گلاب قمصر را به عنوان سوغات خریداری کنید، قبل از خرید بهتر است روش تشخیص گلاب اصل را بدانید و برای خرید گلاب به بهترین مرکز فروش گلاب قمصر مراجعه کنید.

برای خرید حضوری گلاب دو آتشه اصل به فروشگاه گلاب و عرقیات گیاهی صالحیان در قمصر مراجعه کنید:

قمصر، بلوار امام خمینی، پایین تر از داروخانه، گلاب و عرقیات گیاهی صالحیان

همچنین، می‌توانید گلاب اصل را آنلاین سفارش دهید و با ارسال رایگان درب منزل تحویل بگیرید. برای خرید اینترنتی و کسب اطلاعات بیشتر به ما پیام دهید.

0902 823 4472

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

مطالب مرتبط با گلاب گیری