جشنواره گلاب گیری قمصر کاشان

بروز شده در درباره گلاب گیری (فقط 6 دقیقه مطالعه)
جشنواره گلاب گیری قمصر کاشان

رنگ ملایم و صورتی سحر هنوز در آسمان است و اولین پرتوهای طلایی خورشید تازه شروع به لمس نوک کوه های اطراف کرده است. با این حال در گلستان های گل محمدی قمصر، شهر کوچکی در ارتفاعات مرکزی ایران، کار در حال انجام است. در میان غوغای بلبل‌ها، مردم محلی به گلستان می روند، جایی که هوای دلنشین صبح با عطر غلیظ گل محمدی مخلوط شده است.

نمای زیبای گلستان گل محمدی قمصر در دامنه کوه

گلستان گل محمدی در حومه شهر، پیرمرد گلچینی را تماشا می کنم که گل محمدی را پشت سر می چیند. انگشتان پینه‌دار و زیرک او هر ساقه را دقیقا زیر گلبرگ‌ها با ظرافتی تقریبا محترمانه می‌شکنند، قبل از اینکه آنها را در پارچه‌ای دراز که به دور کمر و گردنش بسته‌اند بیاندازد. بسیاری از گلابگیران قمصر در گلستان های اطراف ما مشغول کار هستند، آنها از کودکی صبح زود را با چیدن گل محمدی، می گذراندند. در فصل گلاب گیری کاشان، ساعت 5 صبح از خواب بیدار می شوند و راهی گلستان گل محمدی می شود.

مراسم گل چینی گلستان گل محمدی قمصر

فصل گلاب گیری کاشان

هر ساله در فصل بهار و با آغاز اردیبهشت ماه، گردشگران فراوانی برای بازدید از جشنواره گلابگیری کاشان به این شهر و دیگر شهرهای اطرافش مانند قمصر و نیاسر سفر می کنند. از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد ماه، قمصر کاشان به بوم خیره کننده ای از گلهای محمدی صورتی تبدیل می شود. ردیف به ردیف گلهای محمدی، در طول 25 روز شکوفا می شوند. هر ساله انبوهی از گردشگران از سراسر کشور و خارج از کشور می آیند تا از جشن گلاب گیری کاشان بازدید کنند.

اردیبهشت ماه، زمان گلاب گیری کاشان است و قمصر محل گلاب گیری در کاشان است. 15 اردیبهشت تا 15 خرداد بهترین زمان برای بازدید از مراسم گلاب گیری و شهر زیبای قمصر است.

محل گلاب گیری در کاشان

قمصر، محل برگزاری جشنواره گلابگیری و مرکز تولیدکنندگان اصلی گلاب صادراتی در ایران است. در فصل گلاب گیری صدها کارگاه گلابگیری در قمصر فعال اند. اکثر کارگاه های گلاب گیری در قمصر از روش سنتی برای تولید گلاب استفاده می کنند.

گلاب حاصل از گل محمدی، عصاره ای پرکاربرد در آشپزی و درمان است که از قدیم در ایران و خاورمیانه استفاده می شده است. گلاب اصل قمصر برای طعم‌دار و معطر کردن بستنی، باقلوا، سوهان و بسیاری از غذاهای دیگر را در آشپزخانه ایرانی استفاده می شود. ایرانیان نیز از خواص گلاب برای کاربردهای زیادی از لاغری گرفته تا جوش صورت استفاده می کنند. از انواع ماسک گلاب برای روشن شدن پوست صورت استفاده می شود.

مراسم گلاب گیری قمصر کاشان

تحقیقات انجام شده توسط دکتر علی نیکبخت، دانشیار باغبانی دانشگاه اصفهان، این فرض را مطرح می کند که گل محمدی برای اولین بار 2500 سال پیش در منطقه قمصر کاشان کاشته و مورد استفاده قرار گرفته است. او می‌گوید: ترکیب بی‌نظیر نور شدید خورشید و هوای خنک کوهستان، قمصر را برای گل محمدی ایده‌آل می‌کند و گل محمدی های کاشته شده در آن از بالاترین کیفیت در سراسر ایران برخوردار است. در قدیم، گلبرگ های گل محمدی را در روغن قرار می دادند تا اسانس خود را استخراج کنند. اولین شواهد از تقطیر با بخار که امروزه استفاده می شود، در نوشته های ابن سینا، شاعر ایرانی قرن یازدهم که از گلاب برای اهداف پزشکی استفاده می کرد، یافت می شود.

شکل امروزی مراسم گلاب گیری قمصر اینگونه است: کارگران گلچین صبح زود قبل از طلوع آفتاب به گلستان های گل محمدی می روند و مشغول گلچینی می شود، بهتر است قبل از طلوع خورشید از کوه‌ها، چیدن گلها تمام شود. بنابراین اگر می خواهید از مراسم گلچینی در فصل گلاب گیری بازدید کنید و با بوته های گل محمدی پر از گل عکس بگیرید، باید صبح زود از خواب بیدار شوید و به موقع به گلستان های گل محمدی قمصر سر بزنید.

گل محمدی چیده شده

کارگران گلچین، گلهای چیده شده را درون یک کیسه پلاستیکی شفاف می ریزند، هر کیسه بین 20 تا 30 کیلوگرم گل محمدی جا می گیرد، کیسه های گل محمدی را در یک جای سایه و خنک جمع می کنند تا در پایان مراسم گل چینی، آنها را به محل گلاب گیری منتقل کنند. وقتی چیدن آخرین گل محمدی به پایان می رسد، درست زمانی است که خورشید بر فراز کوه ها می نشیند و دره را با نور و گرمای ناخواسته پر می کند.

کارگر گلچین در حال حمل کیسه پلاستیکی گل محمدی در گلستان

حالا وقت آن است که گلهای چیده شده را از گلستان به مرکز گلاب گیری ببرند. در این مرحله از مراسم گلاب گیری، بین 12 تا 30 کیلوگرم (بسته به عیار گلاب مورد نظر) داخل یک دیگ مسی می ریزند و سپس 60 تا 70 لیتر آب به آن اضافه می کنند. مقدار گل محمدی که در دیگ مسی می ریزند متفاوت است، بسته به اینکه بخواهید عیار سنگین یا سبک داشته باشید.

گل های تازه چیده شده را در دیگ مسی می ریزند

طعم تلخ گلاب اصل به نسبت عیار و غلظت آن است، مثلا گلاب 30 عیار تلخی بیشتری نسبت به گلاب 12 عیار دارد. گلاب دو آتشه نوع دیگری از گلاب است که در دو نوبت گلابگیری تولید می شود و در نوبت دوم تولید، 60 لیتر گلاب به جای آب داخل دیگ مسی سنتی ریخته می شود. قیمت روز گلاب اصل به قیمت گل محمدی و میزان گلی که درون دیگ ریخته می شود، بستگی دارد.

افزودن آب سرد به گل محمدی

پس از ریختن گل محمدی و آب داخل دیگ مسی، یک درپوش مسی به نام توغار می گیرد و آن را بالای دیگ قرار می دهند (چیزی شبیه زودپز می شود). با بستن درب دیگ مسی، شعله آتش را زیر دیگ روشن می کنند. هنگامی که مخلوط گل های محمدی و آب به اندازه کافی جوشید و شروع به بخار شدن کرد، لوله های آلومینیومی را به دریچه های خروجی روی درپوش دیگ مسی متصل می کنند و بخار معطر عصاره گل محمدی را در امتداد لوله ها به پارچ های مسی بزرگی که در حوضچه ای از آب سرد و جاری غوطه ور هستند هدایت می کنند. برای چهار ساعت آینده، بخار متراکم شده و در پارچ مسی جمع می شود و حدود 40 لیتر گلاب تولید می کنند.

گلاب تقطیر شده در پارچ مسی جمع می شود

با انجام فرایند گلاب گیری، پس از برداشتن لوله ها و درب، ابتدا عطر گل محمدی را که در سطح گلاب درون پارچ جمع شده است خارج می کنند. عطر ژله مانند را با احتیاط با قاشق بلند می کنند و در یک شیشه تمیز جمع می کنند.

حالا پارچ مسی 40 لیتری پر شده گلاب را از حوضچه آب با جرثقیل سقفی کوچکی بالا آورده و با استفاده از یک قیف تمیز، گلاب اصل تازه را برای نگهداری در گالن های 20 لیتری می ریزند. خود گالن های 20 لیتری از قبل با گلاب شستشو داده شده تا از هر گونه آلودگی پاک باشد. گلاب اصل بسیار حساس است و هر قطره آب یا ناخالصی می تواند باعث ترشیدگی گلاب شود.

همانطور که می بینید در مراسم گلاب گیری کاشان برای تولید یک گلاب اصل ظرافت های زیادی در طول فرآیند تقطیر وجود دارد. این جزئیات ممکن است چیزهای کوچکی به نظر برسند، اما در کیفیت گلاب تولید شده تفاوت زیادی ایجاد می‌کنند.

همانطور که گفته شد، دیگ ها کاملاً از مس ساخته شده اند، زیرا مس واکنش های خاصی را کاتالیز می کند که طعم های ناخواسته را از محصول تولید شده حذف می کند. در سایر شهرهای ایران به طور سنتی از لوله های تقطیر مستقیم استفاده می شود، اما در مراسم گلاب گیری قمصر کاشان، برای تقطیر همیشه از دو لوله وارونه V شکل استفاده می کنند تا اطمینان حاصل شود که هرگونه ناخالصی در بخار در شیب رو به بالا لوله متوقف می شود.

گلاب را به طور سنتی درون شیشه های رنگی نیزه ای شکل می ریختند تا از هدر رفتن عطر گلاب به مرور زمان جلوگیری کنند. با این حال، این روزها گلاب بیشتر در بطری‌های پلاستیکی فروخته می شود، به دلیل راحتی حمل و نقل، هزینه کمتر و نگرانی‌های مربوط به شکستن ظرف شیشه ای.

معمولا گلاب گیران در هر نوبت تولید گلاب 30 کیلوگرم گل محمدی درون دیگ می ریزند و هر نوبت گلاب گیری حدود 4 ساعت طول می کشد. معمولا در اوج فصل فصل گلاب گیری کاشان، در طول روز 4 بار در هر دیگ گلاب گیری می کنند.

خرید گلاب اصل

اگر قصد سفر به شهر زیبای قمصر دارید و می خواهید از مراسم گلاب گیری کاشان بازدید کنید، حتما خرید گلاب دو آتیشه اصل را مد نظر دارید تا به عنوان سوغات شهر قمصر با خود ببرید یا به فامیل، آشنایان و دوستان خود هدیه بدهید. قبل از خرید بهتر است روش تشخیص گلاب اصل را بدانید و برای خرید بهترین برند گلاب به بهترین مرکز فروش گلاب قمصر مراجعه کنید.

برای خرید حضوری گلاب دو آتیشه اصل به فروشگاه گلاب و عرقیات گیاهی صالحیان در قمصر مراجعه کنید:

قمصر، بلوار امام خمینی، کوچه گل محمدی 4، فرعی اول دست چپ، پلاک 16

گلاب و عرقیات گیاهی صالحیان در قمصر

گلاب و عرقیات گیاهی صالحیان از مرغوب ترین نژاد گل محمدی در قمصر برای تولید گلاب استفاده می کند و گلاب دو آتیشه اصل را به روش سنتی و با بهترین کیفیت تولید می کند. این فروشگاه اصالت و کیفیت گلاب را تضمین می کند. صالحیان به عنوان یکی از بهترین و معتبرترین تولید کنندگان گلاب و عرقیات گیاهی با بیش از 6 سال تجربه همواره پایبند به تولید گلاب اصل و باکیفیت بوده است.

همچنین، می توانید برای خرید گلاب آنلاین سفارش دهید و با ارسال رایگان درب منزل تحویل بگیرید. برای خرید اینترنتی و کسب اطلاعات بیشتر در واتساپ به ما پیام دهید.

0902 823 4472

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با گلاب گیری