خواص گلاب: 16 خاصیت شگفت انگیز گلاب

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (9 دقیقه مطالعه)
خواص گلاب: 16 خاصیت شگفت انگیز گلاب

خواص و کاربردهای گلاب

  1. درمان جوش صورت با گلاب
  2. نرم کننده و حالت دهنده مو
  3. لوسیون بدن
  4. پاک کننده چشم
  5. پاک کننده آرایش صورت
  6. آرامش بخش و ضداسترس
  7. گلاب برای مرطوب کردن پوست
  8. تقویت مو با گلاب
  9. سرشار از ویتامین C
  10. ضد جوش و التهاب پوست
  11. گلاب به عنوان دهان شویه طبیعی
  12. بهبود خلق و خو
  13. متعادل نگه داشتن PH پوست
  14. کمک به بهبود گلودرد
  15. تسکین ناراحتی های گوارشی
  16. باز کردن مسیرهای تنفسی

خرید آنلاین گلاب اصل

گلاب از جمله مشتقات گل محمدی است. گل محمدی یکی از انواع گل سرخ و خاستگاه آن ایران است، قمصر به عنوان پایتخت گل و گلاب ایران شناخته می شود. با این حال، این گیاه پر گل و زیبا اکنون به شکلی گسترده در کشورهایی نظیر هند، ترکیه، بلغارستان و برخی نواحی اروپا کشت می شود. گل محمدی و عصاره آن، علاوه بر برخی فواید مذهبی در زمینه سلامتی، زیبایی، پوست و مو و آرایش صورت هم کاربرد دارد. این خواص برای نخستین بار توسط ایرانیان شناخته و مورد استفاده قرار گرفت. وجود تاثیرات مثبت فراوان باعث شده که برخی افراد، گلاب را ماده ای معجزه آسا قلمداد کنند.

گل محمدی

گلاب یک عصاره گیاهی سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان و مواد قندی گیاهی است که در زمینه های گوناگونی اعم از مرطوب کنندگی پوست تا صاف و درخشان کردن موهای خشک و وِز کاربرد دارد. به علاوه، خواص گلاب باعث می شود که از جمله درمان های رایج و دم دستی برای سرماخوردگی و در عین حال، از جمله مکمل های غذایی روزانه به شمار آید. در این جا، تلاش کرده ایم تا متداول ترین کاربردهای باستانی این عصاره طبیعی را گردآوری کنیم. بدیهی است که در هنگام بروز هرگونه مشکل مرتبط با سلامت، لازم است پیش از انجام هر کاری با پزشک متخصص مشورت کنید. با این حال، استفاده از گلاب را هم می توان در برنامه روزانه گنجاند و به ارتقاء وضعیت سلامتی و زیبایی کمک کرد. گلاب علاوه بر طعم مطبوع دارای فواید بسیار زیادی است؛ در این مطلب قصد داریم 16 نمونه از رایج ترین خواص گلاب را بررسی کنیم:

خرید آنلاین گلاب اصل

1. درمان جوش صورت با گلاب

کافی است آب لیمو و گلاب را به نسبت مساوی با هم ترکیب کرده و بر روی محل جوش بمالید. به این ترتیب، خواص گلاب در درمان جوش صورت شما را شگفت زده خواهد کرد.

مطلب مرتبط: خواص عرقیات گیاهی برای پوست

2. نرم کننده و حالت دهنده مو

برای بهره مندی از خواص گلاب در رابطه با نرم کردن و حالت دادن به مو می توانید پس از شستشوی موها با شامپو، اندکی از آن را بر روی موهای خود اسپری کرده و ماساژ دهید.

3. لوسیون بدن

قابلیت مرطوب کنندگی پوست از مهم ترین خواص گلاب به شمار می رود. برای دستیابی به این هدف، کافی است چند قطره گلاب را به لوسیون بدن خود اضافه کنید. پس از استحمام از این ترکیب استفاده کرده و پوست بدن خود را مرطوب کنید.

4. پاک کننده چشم

یک قطعه پنبه را به گلاب آغشته کرده و چشمان خود را با آن تمیز کنید و از اثرات آرامش بخش و تسکین دهنده آن بهره مند شوید.

5. پاک کننده آرایش صورت

برای انجام این کار، کافی است محصولات پاک کننده آرایش را با چند قطره گلاب ترکیب کرده و از خواص گلاب در زمینه پاک کنندگی و لایه برداری پوست بهره مند شوید.

6. آرامش بخش

نوشیدن گلاب برای داشتن خواب بهتر

از جمله خواص گلاب می توان به تاثیرات آرام بخشی آن اشاره کرد. این قابلیت، به ویژه در کاهش خرناس های شبانه موثر خواهد بود. به علاوه، آرامش ناشی از مصرف گلاب به کاهش استرس و افزایش تمرکز کمک می کند. خواص تسکین دهندگی این عصاره در کاهش درد، تقلیل اضطراب و تقویت احساس طراوت و تازگی تأثیرگذار است. با تکیه بر خواص گلاب، می توانید پس از پشت سر گذاشتن یک روز پر هیاهو و پیش از خواب، اندکی از این عصاره طبیعی را به نوشیدنی دلخواه خود اضافه کرده و نوش جان کنید. انجام این کار به شما کمک خواهد کرد تا به خوبی استراحت کنید. بهبود کیفیت خواب در ترمیم بافت های بدن و زیبایی به شدت تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: عرقیات گیاهی آرامش بخش و ضد استرس

7. گلاب برای مرطوب کردن پوست

مرطوب کردن پوست با گلاب

قرن ها است که بشر از خواص گلاب برای زیبا سازی و تقویت پوست بهره می جوید. این عصاره، به عنوان محلولی مبتنی بر آب می تواند به طور مستقیم بر روی پوست استفاده شده یا به صورت خوراکی مصرف شود. مصرف این ماده می تواند روند رطوبت رسانی پوست را بهبود بخشیده و سلامت آن را تضمین کند.

گلاب از تقطیر گل محمدی قمصر به دست می آید. این روند در بسیاری از محصولات گیاهی مناسب برای زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. از خواص گلاب برای پوست می توان به توانایی جذب چربی اضافی و آب رسانی به آن اشاره کرد. به همین دلیل است که ترکیبات گیاهی تقطیر شده به سادگی می توانند در بازار محصولات زیبایی وارد شده و نقش عمده ای را برعهده بگیرند.

نکته: برای شستشوی صورت در هنگام صبح می توانید به جای آب از گلاب استفاده کنید. به این ترتیب، در ساعات اولیه روز، پوست خود را به خوبی مرطوب کرده و به طراوت و سلامت آن کمک خواهید کرد.

8. تقویت مو با گلاب

گلاب برای تقویت  و محافظت از مو

وز کردن مو از جمله مشکلات رایجی است که هر دو گروه خانم ها و آقایان با آن دست به گریبان هستند. متخصصان از این مشکل با عنوان «هوازدگی مو» یاد می کنند. به طور معمول، قرار گرفتن در شرایط نامساعد جوی موجب از دست رفتن رطوبت مو می شود. در صورت عدم درمان، این امر در نهایت به ریزش مو می انجامد. از دیگر خواص گلاب می توان به قابلیت آن در برطرف کردن مشکل هوازدگی و توانایی تقویت ساختار مو اشاره کرد.

این عصاره با کمک مواد شیمیایی طبیعی خود می تواند در بهبود وضعیت مو موثر باشد. به طور خلاصه، می توان گفت که هیدروکربن های موجود در گلاب پوششی طبیعی بر روی مو ایجاد کرده و به دوام و استحکام آن کمک می کنند. به این ترتیب، شرایط نامساعد جوی به مراتب کمتر از گذشته بر موهای شما تاثیر می گذارند. برای سالم نگه داشتن موهای خود و کنترل وضعیت آن می توانید یک بطری اسپری کوچک حاوی گلاب را در کیف خود قرار داده و در صورت نیاز از آن استفاده کنید. از آن جا که شرایط جوی گرم و خشک مشکل وز کردن یا هوازدگی مو را تشدید می کند، انجام این کار، به ویژه در چنین آب و هوایی بسیار مفید خواهد بود.

9. سرشار از ویتامین C

نوشیدن گلاب

ویتامین C از آن دسته ترکیبات آلی است که به وفور در گلاب یافت می شود. این ویتامین بر زیبایی و سلامت عمومی بدن تاثیر به سزایی دارد. کمک به درمان لک، بهبود سلولی پوست و ناخن، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، رطوبت رسانی به پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک از جمله خواص گلاب هستند که به واسطه وجود منبع قابل توجهی از ویتامین C محقق می شوند. بنابراین، مصرف گلاب و دریافت ویتامین های موجود در آن را می توان از ضروریات رژیم غذایی و مراقبت های عمومی مرتبط با سلامت پوست و بدن برشمرد. اضافه کردن چند قطره گلاب به چای، آب میوه یا آب آشامیدنی به شما کمک خواهد کرد تا علاوه بر تأمین مایعات بدن بتوانید نیاز روزانه خود به ویتامین C را نیز تأمین کرده و سالم و زیبا بمانید. درست کردن شربت گلاب و قرار دادن آن در برنامه غذایی روزانه به تقویت سلامت بدن کمک خواهد کرد.

10. خواص ضد التهابی گلاب

خواص ضد التهابی گلاب برای پوست

از جمله خواص گلاب می توان به تسکین التهاب چشم و حساسیت های پوستی اشاره کرد. این گیاه در ساختار مولکولی خود حاوی مقادیر زیادی ترکیبات فنول است. همین موضوع باعث می شود که گزینه مناسبی برای آرام کردن پوست های تحریک شده به شمار بیاید.

به طور معمول، ترکیبات فنول در گیاهان خوراکی و سایر منابع گیاهی یافت می شود. همین امر، باعث می شود تا گیاهان مذکور از خواص ضد سرطانی برخوردار باشند. بنابراین، می توان دریافت که این ترکیبات به واسطه آنتی اکسیدان های موجود بتوانند در مراقبت های بهداشتی و زیبایی نقش به سزایی را ایفا کنند.

علاوه بر نوشیدن گلاب، می توان از عصاره آن در کرم ها و لوسیون ها نیز بهره جست. محصولات حاوی گلاب مانند ماسک گلاب برای پوست برای تقویت پوست بسیار مفید بوده و در کنترل التهابات پوستی دارای تاثیرات قابل توجهی هستند.

11. گلاب به عنوان دهان شویه طبیعی

گلاب به عنوان دهان شویه طبیعی

دانشمندان دریافته اند که گلاب می تواند به عنوان دهان شویه نیز کاربرد داشته باشد. اثرات آرام بخشی و ضد التهابی این عصاره گیاهی به حفظ و بهبود سلامت دهان و دهان کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که خواص ضد التهابی گلاب می تواند در تقویت بافت لثه هم موثر باشد. بنابراین، شما هم می توانید قبل یا بعد از خواب اندکی گلاب را در دهان خود چرخانده و از آن به عنوان یک دهانشویه طبیعی استفاده کنید. به این ترتیب، علاوه بر طعم مطبوع و بوی خوش گلاب می توانید از فواید دیگری نظیر کاهش التهاب و تقویت بافت لثه نیز بهره مند شوید.

12. بهبود خلق و خو

گلاب برای آرامش و بهبود خلق و خو

معروف است که می گویند، عقل سالم در بدن سالم! در حقیقت، سلامت ذهن به طور مستقیم بر سلامت و زیبایی بدن تاثیر می گذارد. بنابراین، به همان اندازه که برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک صورت، درمان جوش صورت یا کاهش وزن زمان صرف می کنید، باید برای سلامت روح و روان خویش نیز اهمیت قائل باشید. تحقیقات انجام شده، رابطه میان مصرف گلاب و تثبیت خلق و خو را نشان داده اند. به این ترتیب، تقویت و بهبود شرایط روحی و روانی را نیز می توان در زمره خواص گلاب برشمرد. از دیگر فواید گلاب می توان به قابلیت حفاظت از ساختار عصبی اشاره کرد. منظور این است که مصرف روزانه مقدار اندکی گلاب می تواند به شما کمک کند که زندگی شادتر و عمر طولانی تری را پیش رو داشته باشید.

در صورتی که در ساعات بعد از ظهر دچار کاهش سطح انرژی می شوید، می توانید با تکیه بر خواص گلاب، اندکی از آن را به چای یا قهوه خود افزوده و تغییر را احساس کنید. به این ترتیب، زردینه های موجود در گلاب به همراه کافئین موجود در قهوه و چای به شما کمک خواهند کرد تا از سطح هوشیاری بالاتری برخوردار شوید.

13. متعادل نگه داشتن PH پوست

متعادل نگه داشتن PH پوست با گلاب

میزان اسیدی بودن پوست یا یک محلول مبتنی بر آب در مقیاس PH سنجیده می شود. میانگین PH پوست انسان 4.7 است. آب لوله کشی شهری از میانگین PH 6.7 تا 8.8 برخوردار است. این به معنای آن است که استفاده از آب لوله کشی می تواند PH پوست را کاهش دهد. گلاب با میانگین PH 5 نیز قادر است میزان اسیدیته پوست را تقلیل دهد. استفاده از گلاب و اسپری کردن آن بر روی پوست موجب می شود که میانگین PH سطح خارجی پوست کاهش یافته و به این ترتیب، باعث می شود که این عضو وسیع بدن از ظاهری به مراتب سالم تر، جوان تر و درخشنده تر برخوردار شود. بنابراین، تنظیم PH پوست یکی از مهم ترین خواص گلاب به شمار می رود. برای استفاده مداوم و روزمره از گلاب، بهتر است یک بطری گلاب خالص را در حمام نگهداری کرده و پس از استحمام اندکی از آن را بر روی پوست صورت و بدن خود اسپری کنید. به این ترتیب، می توانید علاوه بر خواص کاهش دهندگی PH پوست از عطر و بوی طبیعی آن نیز بهره مند شوید.

14. کمک به بهبود گلودرد

درمان گلودرد با گلاب

عصاره به دست آمده از تقطیر گلبرگ های گل سرخ از توانایی تسکین التهابات موجود در گلو برخوردار است. قبایل بومی آمریکا، سالیان سال پیش از این خاصیت گلاب برای بهبود سرماخوردگی و گلودرد به ویژه برای کودکان استفاده می کردند. بنابراین، در صورت احساس درد و التهاب در گلو می توانید اندکی گلاب را به چای داغ افزوده و میل کنید. بدیهی است که انجام این کار، تنها برای تسکین موقتی درد و التهاب توصیه شده و علت بروز التهاب را از بین نخواهد برد. بنابراین، در صورت بیماری لازم است به پزشک مراجعه کرده و از روش های درمانی پیشنهادی وی تبعیت کنید.

15. تسکین ناراحتی های گوارشی

مصرف گلاب برای ناراحتی های گوارشی

محققان، کمک به تسکین ناراحتی های گوارشی و دردهای قاعدگی را در زمره خواص گلاب بر می شمارند. این عصاره طبیعی به دلیل برخورداری از مقادیر بالای آنتی اکسیدان و سایر اسیدهای آمینه سالم می تواند در کاهش درد و انقباضات معده موثر باشد. انقباض و نفخ معده اتفاق دردناکی است که ممکن است روند عادی فعالیت های روزمره را دچار اختلال کند. بدیهی است که خواص گلاب به عنوان یک روش درمانی برای بیماری های مزمن کاربردی ندارند. با این حال، این ماده دارای ویژگی های آنتی اسیدی بوده و در بهبود موقتی ناراحتی های یاد شده موثر خواهد بود. در ضمن، گلاب می تواند به عنوان یک ماده ملین طبیعی عمل کند. بنابراین، اگر در حال نوش جان کردن خوراکی هستید که ممکن است موجب ایجاد نفخ و ناراحتی دستگاه گوارش شما شود، تنها با افزودن چند قطره از این عصاره طبیعی به نوشیدنی خود و بهره مندی از خواص گلاب می توانید این روند را به شکل موثری کاهش دهید.

16. باز کردن مسیرهای تنفسی

نوشیدن گلاب برای داشتن تنفس بهتر در ورزش

محققان دریافته اند که گلاب به واسطه دارا بودن اسید سیتریک می تواند در مقابله با سرفه و گرفتگی ریه موثر باشد. بنابراین، باز کردن مسیرهای تنفسی و ساده کردن روند ورزش و فعالیت روزمره را نیز می توان از جمله خواص گلاب برشمرد. از دیگر خواص گلاب می توان به بهبود تناسب اندام و جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف اشاره کرد. بنابراین، قبل از انجام فعالیت های ورزشی می توانید مقداری از این عصاره گیاهی را به نوشیدنی دلخواه خود اضافه کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا تمرینات ورزشی خود را به مراتب ساده تر و طولانی تر از گذشته انجام دهید. این امر، به ویژه در روزهای گرم سال تأثیرگذارتر خواهد بود.

همان طور که به تفصیل گفته شد، خواص گلاب بسیار متنوع است. به همین دلیل هم می توان از آن در زمینه های مختلفی استفاده کرد. افزودن این عصاره گیاهی مفید به لوسیون های پوست و بدن و حتی آب آشامیدنی می تواند در بهبود سلامت عمومی و طراوت پوست و مو تاثیرگذار باشد.

قرن ها است که بشر از خواص گلاب و فواید درمانی آن بهره می جوید. فواید گلاب و کاربرد آن در بهبود سلامت عمومی و زیبایی ابتدا توسط تمدن های باستانی و کهن شناسایی شده و همچنان هم در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. این عصاره طبیعی و مفید علاوه بر کلیه مزایا و خواصی که دارد از طعمی مطبوع و بویی خوش نیز برخوردار است.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی