7 تا از خواص واقعی میخک برای سلامتی

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (9 دقیقه مطالعه)

میخک یک ادویه همه کاره است که به عنوان چاشنی در آشپزی کاربرد دارد و دارای فواید شگفت انگیزی برای سلامتی است. میخک سرشار از آنتی اکسیدان است، می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کند و باکتری ها را از بین ببرد.

7 خاصیت واقعی گل میخک

  1. خواص میخک برای کبد
  2. فواید میخک برای دندان
  3. تنظیم قند خون
  4. افزایش تراکم و استحکام استخوان
  5. فواید میخک برای زخم معده
  6. سرشار از آنتی اکسیدان
  7. پیشگیری از سرطان

میخک چیست؟

میخک (به انگلیسی Clove) جوانه گل درخت میخک است، گیاهی همیشه سبز که با نام Syzygium aromaticum نیز شناخته می‌شود. میخک طبع گرم و خشک دارد، سرشار از آنتی اکسیدان و ضد باکتری است.

این ادویه همه کاره که به صورت کامل و آسیاب شده یافت می‌شود، می‌تواند برای چاشنی کباب، طعم دادن به نوشیدنی‌های داغ و ایجاد گرمای تند به کوکی‌ها و کیک‌ها استفاده شود.

میخک به عنوان یکی از مواد اصلی در پخت نان زنجبیلی یا یک ادویه اصلی در غذاهای هندی شناخته می‌شود. میخک بیشتر به عنوان یک ادویه شیرین و معطر شناخته می‌شود، اما در طب سنتی نیز از آن استفاده شده است.

در ادامه، فواید سلامتی میخک برای زنان و مردان، سلامت کبد، کنترل قند خون و پوست و مو را بررسی می‌کنیم.

ارزش غذایی میخک

میخک حاوی مواد مغذی مهم است. میخک حاوی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است، بنابراین استفاده از میخک کامل یا آسیاب شده برای طعم دادن به غذا می‌تواند برخی از مواد مغذی مهم را تامین کند.

یک قاشق چایخوری (2 گرم) میخک آسیاب شده حاوی:

  • 6 کالری
  • کربوهیدرات: 1 گرم
  • فیبر: 1 گرم
  • منگنز: 55 درصد از ارزش روزانه
  • ویتامین K: دو درصد از ارزش روزانه

منگنز یک ماده معدنی ضروری برای حفظ عملکرد مغز و ساختن استخوان های قوی است.

خواص میخک برای پوست صورت

مصرف روغن میخک که از جوانه میخک استخراج می‌شود برای پوست مفید است. روغن میخک بسیار غلیظ است و قبل از مصرف برای پوست صورت باید رقیق شوند. تحریک پوستی روغن میخک به دلیل ماهیت غلیظ روغن میخک رخ می‌دهد که می تواند باعث سوختگی نیز شود. بنابراین، روغن میخک باید با احتیاط استفاده شود و نباید در نزدیکی چشم استفاده شود زیرا می‌تواند منجر به احساس سوزش شود.

در سال 2017، محققین معتبر روغن میخک را آزمایش کردند تا ببینند که آیا وقتی روی پوست استفاده می‌شود، تاثیری بر خارش مزمن دارد یا خیر. این مطالعه نشان داد که در مقایسه با روغن نفتی، روغن میخک به طور قابل توجهی خارش پوست را تسکین می‌دهد.

از آنجایی که میخک یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است، به حفظ سطح کلاژن پوست کمک می‌کند که از پیری زودرس جلوگیری می‌کند و یکی از مزایای اصلی روغن میخک برای مراقبت از پوست است. همچنین خواص ضد التهابی را نشان می‌دهد و در نتیجه مزایای ضد پیری را تکمیل می‌کند. یکی از روش های ترکیب میخک برای ساخت ماسک صورت که دارای مزایای ضد پیری است در زیر آورده شده است.

روغن میخک با روغن نارگیل

ترکیب روغن میخک و روغن نارگیل نه تنها برای از بین بردن جای جوش خوب است، بلکه دارای مزایای ضد پیری نیز است.

  1. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با 3 تا 4 قطره روغن میخک مخلوط کنید.
  2. صورت خود را با شستشوی ملایم صورت یا صابون بشویید.
  3. مخلوط را روی صورت خود بمالید و حدود 30 دقیقه صبر کنید.
  4. سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

طرز استفاده روغن میخک برای درمان جوش صورت

  1. یک قاشق چایخوری روغن میخک را با عسل مخلوط کنید و آن را روی ناحیه جوش صورت بمالید.
  2. هنگام استفاده از آن در نزدیکی ناحیه چشم مراقب باشید.
  3. پس از خشک شدن آن را با آب سرد بشویید.
  4. از این محلول دو بار در روز استفاده کنید تا جوش صورت از بین برود.

از بین بردن جای جوش با روغن میخک

گاهی جوش صورت جای زخم برجای می گذارد، علاوه بر درمان جوش صورت، میخک در درمان جای جوش نیز مفید است.

  1. یک قاشق چایخوری روغن نارگیل را با 2 تا 3 قطره روغن میخک مخلوط کنید.
  2. آن را روی جای جوش بمالید و یک شب نگه دارید.
  3. هنگام استفاده از آن در نزدیکی ناحیه چشم مراقب باشید.
  4. صبح صورت خود را بشویید.

این روش را روزانه انجام دهید تا نه تنها جای جوش صورت را کاهش دهید بلکه از آکنه نیز جلوگیری کنید.

فواید میخک برای مو

میخک همچنین یک نرم کننده بسیار خوب برای مراقبت از مو است که به طور طبیعی و بدون ترکیب مواد شیمیایی مضر ساخته می‌شود. نرم کننده موی میخک را می‌توان به صورت زیر درست کرد:

  1. دو قاشق چایخوری پودر میخک را با نصف فنجان روغن زیتون مخلوط کنید.
  2. آن را کامل مخلوط کرده و روی موهای خود بمالید.
  3. بعد از 10 تا 15 دقیقه موهای خود را بشویید.

میخک برای مبارزه با ریزش مو

روغن میخک با جلوگیری از ریزش مو باعث رشد مو شده و به افزایش حجم مو کمک می‌کند. روغن میخک یک اسانس بسیار مهم است که به درمان خانگی ریزش مو کمک می‌کند. فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند و به آرامش و کاهش استرس کمک می‌کند که یکی دیگر از دلایل ریزش مو است. می توانید 3 تا 4 قطره روغن میخک رقیق شده در یک قاشق چایخوری از روغن حامل مورد علاقه خود (مانند روغن زیتون) را قبل از شستن موهای خود مستقیما روی پوست سر بمالید یا می‌توانید آن را در طول شب با روغن نارگیل یا هر روغن دیگری مانند روغن زیتون، روغن بادام و غیره نگه دارید.

درمان شوره سر

روغن میخک به از بین بردن شوره سر نیز کمک می‌کند. شوره سر را می‌توان با اضافه کردن 10 تا 12 قطره روغن میخک در شامپو در حین شستن موها از بین برد.

خاصیت میخک برای لاغری

علاوه بر مراقبت از پوست و مو، دمنوش میخک برای بهبود هضم و کاهش وزن نیز استفاده می‌شود. مصرف چای میخک علاوه بر هضم و لاغری، به رفع یبوست، بهبود سیستم ایمنی و جلوگیری از زخم معده نیز کمک می‌کند.

به یاد داشته باشید که خوردن میخک برای لاغری، به تنهایی موثر نیست و باید یک رژیم لاغری سریع و تمرینات ورزشی مناسب نیز داشته باشید.

طرز تهیه دمنوش میخک برای لاغری

  • یک فنجان آب بجوشانید و میخک نیمه آسیاب شده را به آب اضافه کنید.
  • اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه دم بکشد و آن را صاف کنید.
  • برای شیرین کردن چای میخک از عسل طبیعی استفاده کنید.

1. خواص میخک برای کبد

مطالعات نشان می دهد که ترکیبات مفید موجود در میخک می‌تواند به سلامت کبد کمک کند. ترکیب اوژنول ممکن است به ویژه برای کبد مفید باشد. میخک باعث بهبود عملکرد کبد، کاهش التهاب و کاهش استرس اکسیداتیو شدند.

مطالعه حیوانی دیگری نشان داد که اوژنول موجود در میخک به معکوس کردن علائم سیروز کبدی یا زخم کبد کمک می‌کند. هرچند تحقیقات در مورد اثرات محافظت از کبد میخک و اوژنول در انسان محدود است.

میخک همچنین دارای آنتی اکسیدان بالایی است که به دلیل توانایی آنها در کاهش استرس اکسیداتیو ممکن است به پیشگیری از بیماری کبد کمک کند. با این وجود، اوژنول در مقادیر زیاد سمی است. یک مطالعه موردی در یک پسر 2 ساله نشان داد که 5 تا 10 میلی لیتر روغن میخک باعث آسیب جدی به کبد می شود.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که میخک و ترکیبات موجود در آن ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و محافظت از کبد کمک کند.

2. فواید میخک برای دندان

میخک می تواند باکتری ها را از بین ببرد، علاوه بر این، خواص ضد باکتریایی میخک حتی می‌تواند به سلامت دهان و دندان کمک کند. در ترکیب با مسواک زدن منظم و بهداشت دهان و دندان، اثرات ضد باکتریایی میخک ممکن است برای سلامت دهان شما مفید باشد.

مطالعات نشان می‌دهد که میخک به دلیل خواص ضد میکروبی خود ممکن است به کشتن باکتری های مضر کمک و سلامت دهان را تقویت کند.

یک مطالعه روی 40 نفر تاثیرات یک دهانشویه گیاهی متشکل از روغن درخت چای، میخک و ریحان را آزمایش کرد. پس از استفاده از دهانشویه گیاهی به مدت 21 روز، آنها بهبودهایی در سلامت لثه و همچنین میزان پلاک و باکتری در دهان نشان دادند.

بسیاری از خمیردندان ها دارای میخک هستند. به این دلیل است که میخک دارای خواص ضد باکتریایی است که باعث ارتقای سلامت دهان می‌شود. میخک از زمان های قدیم برای درمان مشکلات دهان استفاده شده است.

مصرف زیاد مواد غذایی فرآوری شده و بهداشت نامناسب دندان منجر به پوسیدگی دندان و ایجاد حفره می‌شود. مصرف روغن میخک برای پوسیدگی دندان کاربرد دیگر آن است.

  • روغن میخک را با روغن کنجد مخلوط کنید.
  • این مخلوط را در پنبه ای بریزید و به کمک آن روی دندانی که دارای حفره است بمالید.

میخک دارای خواص ضد میکروبی است، به این معنی که می‌تواند به توقف رشد میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری ها کمک کند. در یک مطالعه لوله آزمایش، مشخص شد که ترکیبات استخراج شده از میخک رشد دو نوع باکتری را که به بیماری لثه کمک می‌کنند، متوقف می‌کند.

یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که اسانس میخک سه نوع باکتری رایج از جمله E. coli را که یک سویه باکتری است که می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود را از بین می‌برد.

3. تنظیم قند خون

میخک ممکن است به تنظیم قند خون کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در میخک ممکن است به کنترل قند خون کمک کند. در ترکیب با یک رژیم غذایی متعادل، میخک می‌تواند به کنترل سطح قند خون شما کمک کند.

میخک و نیجریسین باعث افزایش جذب قند از خون به سلول‌ها، افزایش ترشح انسولین و بهبود عملکرد سلول‌هایی می‌شوند که انسولین تولید می‌کنند. انسولین هورمونی است که مسئول انتقال قند از خون به سلول‌های شماست. عملکرد مناسب انسولین برای حفظ سطح قند خون ثابت ضروری است.

یک مطالعه حیوانی نشان داد که عصاره میخک به افزایش متوسط قند خون در موش های مبتلا به دیابت کمک می‌کند.

4. افزایش تراکم و استحکام استخوان

میخک سرشار از منگنز است و تنها یک قاشق چایخوری (2 گرم) میخک آسیاب شده، 55 درصد ارزش روزانه قابل توجهی را فراهم می‌کند. منگنز یک ماده معدنی است که در تشکیل استخوان نقش دارد و برای سلامت استخوان بسیار مهم است.

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که عصاره میخک و منگنز ممکن است به افزایش تراکم مواد معدنی استخوان کمک کند. تحقیقات بیشتری برای تایید این اثرات مورد نیاز است.

5. فواید میخک برای زخم معده

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در میخک می‌تواند به درمان زخم معده کمک کند. زخم معده بیشتر به دلیل کاهش پوشش محافظ معده ایجاد می‌شود که به دلیل عواملی مانند استرس، عفونت و ژنتیک است.

در یک مطالعه حیوانی، اسانس میخک نشان داد که تولید مخاط معده را افزایش می‌دهد. مخاط معده به عنوان یک مانع عمل می‌کند و به جلوگیری از فرسایش پوشش معده از اسیدهای گوارشی کمک می‌کند.

مطالعه حیوانی دیگری نشان داد که عصاره میخک به درمان زخم معده کمک می‌کند و اثراتی مشابه اثرات چندین داروی ضد زخم از خود نشان می‌دهد.

اگرچه اثرات ضد زخم میخک و ترکیبات آن ممکن است امیدوارکننده باشد، مطالعات بیشتری در مورد اثرات آنها در انسان مورد نیاز است.

6. سرشار از آنتی اکسیدان

میخک علاوه بر اینکه حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی مهم است، سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند، که می‌تواند به ایجاد بیماری مزمن کمک کند. میخک همچنین حاوی ترکیبی به نام اوژنول است که به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی عمل می‌کند.

در واقع، یک مطالعه نشان داد که اوژنول آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد را پنج برابر موثرتر از ویتامین E، متوقف می‌کند.

گنجاندن میخک در رژیم غذایی خود به همراه سایر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می‌تواند به بهبود سلامت کلی شما کمک کند.

7. پیشگیری از سرطان

اوژنول موجود در میخک نیز دارای خواص ضد سرطانی است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در میخک ممکن است به محافظت در برابر سرطان کمک کند.

یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که عصاره میخک به توقف رشد تومورها کمک کرده و باعث مرگ سلولی در سلول های سرطانی می‌شود.

مطالعه دیگری در لوله آزمایش نتایج مشابهی را مشاهده کرد و نشان داد که مقادیر غلیظ روغن میخک باعث مرگ سلولی در 80 درصد سلول‌های سرطانی مری می‌شود.

یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که اوژنول باعث افزایش مرگ سلولی در سلول های سرطان دهانه رحم می‌شود.

احتیاط: اوژنول در مقادیر زیاد سمی است و مصرف بیش از حد روغن میخک ممکن است باعث آسیب کبدی به خصوص در کودکان شود. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه مقادیر کمتر ممکن است بر انسان تاثیر بگذارد مورد نیاز است.

فواید میخک برای بدن

میخک فواید بالقوه زیادی برای سلامتی دارد، از جمله کنترل قند خون و کمک به جلوگیری از رشد باکتری ها. مانند بسیاری از غذاهای سالم، زمانی که میخک به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل گنجانده شود، بیشترین تاثیر را دارد. سعی کنید چند نوبت در هفته، میخک را در وعده های غذایی خود ادغام کنید.

میخک آسیاب شده را به راحتی می‌توانید در بسیاری از غذاها استفاده کنید. میخک طعمی گرم و متمایز را به دسرها، شیرینی یا چاشنی ها می‌دهد.

همچنین می توانید گل میخک کامل را در آب جوش به مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشانید تا یک فنجان دمنوش تسکین دهنده از میخک تهیه شود. میخک خوشمزه است و ممکن است فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
خواص عرق بابونه برای قاعدگی، لاغری، درد معده، یبوست، پوست و مو، اعصاب، خواب، سرماخوردگی همراه با طریقه مصرف عرق بابونه و مضرات آن، عرق بابونه را کی بخوریم؟
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی