آشنایی با خواص عسل و فواید باورنکردنی آن

بروز شده در درباره زنبور عسل و فرآورده های آن (فقط 5 دقیقه مطالعه)
آشنایی با خواص عسل و فواید باورنکردنی آن

خواص عسل از دیرباز مورد توجه انسان قرار گرفته است. پیشینیان ما به طور گسترده‌ای از فواید دارویی و غذایی این ماده حیرت‌انگیز استفاده می‌کردند. طعم باور نکردنی و ترکیبات گیاهی و مفید موجود در عسل، این ماده را به جایگزینی عالی برای شکر تصفیه شده تبدیل کرده است. در این مطلب، علاوه بر معرفی عسل کنار تلاش می‌کنیم شما را با چند نمونه از فواید عسل طبیعی آشنا کنیم.

عسل کنار چیست؟

عسل کنار یا سدر یکی از مقوی‌ترین انواع عسل است که در نتیجه جمع‌آوری شهد این گیاه توسط زنبور عسل به دست می‌آید. این ماده کهربایی و بی‌نظیر از فواید بی‌شماری برخوردار است.

فواید عسل طبیعی

موارد زیر از اصلی‌ترین خواص عسل طبیعی به حساب می‌آیند:

عسل منبع سرشار مواد مغذی است.

عسل کنار و سایر انواع عسل‌های طبیعی در اصل، غذای ذخیره‌شده زنبور عسل بوده و سرشار از مواد مغذی هستند. یک قاشق غذاخوری از این ماده، حاوی 64 کالری انرژی و 17 گرم قند فروکتوز، گلوکز، مالتوز و ساکارز است. از دیگر ترکیبات مفید موجود در عسل می‌توان به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی، ترکیبات گیاهی زیست فعال و آنتی‌اکسیدان‌ها اشاره کرد.

عسل طبیعی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است.

به اعتقاد دانشمندان، بسیاری از خواص عسل از وجود آنتی‌اکسیدان‌های ضروری از قبیل اسیدهای ارگانیک و ترکیبات فنولیک نظیر فلاونوئیدها نشات می‌گیرد. مطالعات نشان داده‌اند، استفاده از عسل کنار به طرز چشمگیری در افزایش میزان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خون تاثیرگذار است. آنتی‌اکسیدان‌ها در کاهش خطر حملات قلبی، سکته مغزی و احتمال ابتلا به برخی انواع سرطان‌ها موثر عمل می‌کنند. به علاوه، بهبود و تقویت سلامت چشم نیز از فواید مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها به حساب می‌آید.

عسل جایگزین مناسبی برای شکر تصفیه شده است.

همان طور که پیش‌تر هم گفته شد، شواهد نشان می‌دهند، استفاده از انواع عسل‌های طبیعی و به ویژه عسل کنار در پایین آوردن سطح کلسترول بد، تری‌گلیسیرید و التهابات موثر بوده و می‌تواند کلسترول خوب خون را افزایش دهد. این امر در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی تاثیرگذار است. بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین امراضی هستند که در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مشاهده می‌شوند.

از طرف دیگر، مطالعات نشان داده‌اند که مصرف عسل می‌تواند سطح قند خون را بالا ببرد. البته، این میزان به مراتب پایین‌تر از افزایش قندی است که از مصرف شکر تصفیه شده ناشی می‌شود.

بدیهی است که عسل طبیعی جایگزین مناسبی برای قند و شکر تصفیه شده به حساب می‌آید. با این حال، بهتر است با احتیاط مصرف شود. در واقع، لازم است افراد دیابتی مصرف کلیه مواد غذایی پر کربوهیدرات را به حداقل برسانند.

عسل به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

فشار خون بالا از مهم‌ترین عوامل موثر در ایجاد بیماری‌های قلبی است. تنظیم فشار خون از مهم‌ترین خواص عسل طبیعی به حساب می‌آید. این امر ناشی از وجود ترکیبات گیاهی مفید و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است.

عسل طبیعی در بهبود کلسترول خون موثر است.

بالا رفتن کلسترول بد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌‌دهد. این نوع کلسترول با تجمع چربی در دیواره‌های رگ‌های خونی موجب تصلب شرایین شده و خطر بروز حملات قلبی و مغزی را دو چندان می‌کند. براساس مطالعات، بهبود سطح کلسترول خون از خواص عسل طبیعی به حساب می‌آید. این امر، از طریق کاهش 5.8 درصدی کلسترول بد و افزایش 3.3 درصدی کلسترول خوب خون امکان‌پذیر است. همچنین، نتایج حاصل از تحقیقات نشان می‌دهند که کاهش 1.3 درصدی وزن را نیز می‌توان در شمار فواید عسل طبیعی طبقه‌بندی کرد.

فواید عسل برای بدن

عسل کنار در کاهش تری‌گلیسیرید خون موثر است

بالا بودن تری‌گلیسیرید خون از دیگر عوامل مهمی است که احتمال حساسیت به انسولین و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌‌دهد. حساسیت به انسولین از اصلی‌ترین محرک‌های دیابت نوع 2 به حساب می‌آید. براساس مطالعات، مصرف منظم عسل طبیعی و جایگزین کردن آن با شکر تصفیه شده در کاهش تری‌گلیسیرید خون تاثیرگذار خواهد بود.

عسل احتمال لخته شدن خون را کاهش می‌دهد.

عسل طبیعی به دلیل برخورداری از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و فنل‌ها می‌تواند جریان خون درون رگ‌ها را بهبود بخشیده و از لخته شدن آن جلوگیری کند. لخته شدن خون از مهم‌ترین عوامل موثر در ایجاد حملات قلبی و مغزی به حساب می‌آید. مطالعات نشان داده‌اند، مصرف عسل کنار می‌تواند در برابر استرس اکسیداتیو از قلب محافظت کند. استرس اکسیداتیو حاصل بر هم خوردن تعادل میان رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بدن بوده و در طولانی مدت، ممکن است علاوه بر تسریع روند سالخوردگی در ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت، تصلب شرایین، انواع التهابات، فشار خون بالا، امراض قلبی، بیماری‌های تخریب عصبی نظیر پارکینسون و آلزایمر موثر باشد.

عسل طبیعی در بهبود سوختگی و التیام زخم‌ها تاثیرگذار است.

از زمان‌های دور تا کنون، عسل کنار در درمان‌های موضعی کاربرد داشته و برای بهبود سوختگی و التیام زخم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات نشان می‌‌دهند، عسل به واسطه برخورداری از خواص ضد التهابی، آنتی میکروبی، آنتی باکتریایی و به دلیل توانایی تغذیه بافت‌های آسیب دیده می‌تواند به عنوان نوعی ماده ضد عفونی کننده و التیام بخش بر روی جراحات و سوختگی‌های متوسط کاربرد داشته باشد.

عسل کنار یکی از درمان‌های موثر برای زخم پای دیابتی بوده و عوارض جدی آن را به شکل قابل توجهی کاهش می‌‌دهد. کمک به درمان برخی بیماری‌های پوستی نظیر پسوریازیس و تبخال را می‌توان در شمار فواید عسل طبیعی دسته‌بندی کرد.

عسل به درمان سرفه کمک می‌کند.

عفونت بخش فوقانی دستگاه تنفس و سرفه از شایع‌ترین مشکلات دوران کودکی به حساب می‌آید. این امر، روند خواب و کیفیت زندگی کودکان و والدین آن‌ها را دچار اختلال می‌کند. داروهای تجویزی برای درمان سرفه غالبا موثر نبوده و ممکن است عوارض جانبی قابل توجهی را به همراه داشته باشند. براساس مطالعات، کمک به درمان سرفه و مقابله با عفونت‌های معمول دستگاه تنفس را می‌توان از عمده‌ترین فواید عسل طبیعی دانست. با این حال، به دلیل خطر ابتلا به بیماری نادر و مرگبار بوتولیسم، مصرف عسل در کودکان زیر یک سال اکیدا ممنوع است.

حتما بخوانید درمان انواع سرفه

سخن آخر

عسل طبیعی یکی از خوش‌طعم‌ترین و سالم‌ترین جایگزین‌های شکر تصفیه شده است. برای بهره‌گیری از خواص عسل لازم است در هنگام تهیه آن دقت کنید. متاسفانه، این روزها حجم قابل توجهی از عسل موجود در بازار تقلبی است. به خاطر داشته باشید، این ماده با وجود برخورداری از فواید شگفت‌انگیز همچنان دارای کالری و قند بالایی است. بنابراین، در مصرف آن باید جانب اعتدال را رعایت کنید.

مقاله پیشنهادی خواص عسل یونجه

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با زنبور عسل و فرآورده های آن
طريقه مصرف ژل رويال
استفاده موضعی یک طریقه مصرف ژل رویال است و برای جوان‌سازی و درمان مشکلات پوستی استفاده می شود ولی ممکن است برای برخی افراد مشکل آفرین باشد..
خواص نیش زنبور
از خواص نیش زنبور عسل می توان برای برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، اگزما استفاده کرد.نیش زنبور درد را تسکین می‌دهند .
بهترین عسل طبیعی ایران
بهترین نوع عسل طبیعی در ایران از کجاست؟ برای کدام شهر است؟ چه عسل برای معده خوب است؟ مرغوبترین عسل ایران چیست؟
خواص عسل گون
خواص عسل گون ناشی از ترکیبات گیاهی فعالی است که در آن وجود داشته و علاوه بر کاهش التهاب به تقویت دستگاه ایمنی بدن هم کمک می‌کنند.
آزمایش عسل طبیعی
آزمایش عسل طبیعی در آزمایشگاه رسمی، شاخص های مهم آزمایش عسل طبیعی چیست و هر کدام چه معنایی دارند؟
خواص عسل یونجه
از اصلی ترین خواص عسل یونجه می توان به مقابله با انواع عفونت‌ها،جلوگیری از ریفلاکس معده، تسکین علائم سرماخوردگی، بهبود سرفه و.. اشاره کرد
خواص عسل بهار نارنج
از خواص عسل بهارنارنج می‌توان به مواردی نظیر بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تسکین گلودرد و کمک به درمان انواع زخم‌ها اشاره کرد.
خواص عسل گشنیز
از مهم‌ترین خواص عسل گشنیز می‌توان به بهبود و تقویت عملکرد دستگاه گوارش،بهبود عملکرد کبد،تنظیم میزان انسولین خون و کاهش چربی خون اشاره کرد
خواص موم عسل
موم عسل سرشار از مواد مغذی است.خواص موم عسل فراوان است.بهبود سلامت قلب ،کاهش فشار خون ،مقابله با انواع عفونت ها از خواص موم عسل هستند
انواع عسل و خواص آن ها
عسل ماده‌ای شگفت انگیز است که براساس نوع گیاهی که از آن به دست می‌آید از فواید و مزایای متنوعی برخوردار است. خواص 21 نوع عسل را بخوانید
خواص گرده گل
گرده گل یکی از غنی‌ترین منابع غذایی می باشد زیرا سرشار از پروتئین‌ها،کربوهیدرات‌ها،لیپیدها،اسیدهای چرب، ویتامین‌ها،مواد معدنی وآنزیم‌ ها است