انواع عسل و خواص آن ها

بروز شده در درباره زنبور عسل و فرآورده های آن (8 دقیقه مطالعه)
انواع عسل و خواص آن ها

انواع عسل

  1. عسل گون
  2. عسل آویشن
  3. عسل کنار
  4. عسل بهارنارنج
  5. عسل گشنیز
  6. عسل اقاقیا
  7. عسل گندم سیاه
  8. عسل بلوبری
  9. عسل شبدر
  10. عسل آووکادو
  11. عسل اکالیپتوس
  12. عسل مریم گلی
  13. عسل شبدر سفید
  14. عسل رازیانه
  15. عسل زرشک
  16. عسل مانوکا
  17. عسل آفتابگردان
  18. عسل شاه بلوط
  19. عسل ریحان
  20. عسل شوید
  21. عسل بابونه
  22. عسل یونجه

انواع عسل و خواص آن براساس طعم، رنگ، رایحه، غلظت و ترکیبات شگفت‌انگیز و منحصر به فرد موجود در هر یک از آن‌ها متفاوت است. در گذشته، اغلب افراد عسل را تنها به دو گروه طبیعی و مصنوعی دسته‌بندی کرده و بر این باور بودند که کلیه عسل‌های به دست آمده از انواع گل‌ها و گیاهان از خواص و ترکیبات یکسانی برخوردار هستند. با این حال، مطالعات و پژوهش‌های فراوان در زمینه خواص و انواع عسل ثابت کرد که هر یک از آن‌ها از مواد گوناگونی تشکیل شده و دارای فواید متنوعی هستند. در این مطلب، تلاش خواهیم کرد تا انواع عسل و خواص آن را به شما معرفی کنیم.

1. عسل گون

تقویت سیستم ایمنی، مقابله با سالخوردگی و بهبود التهاب از شناخته شده ترین خواص عسل گون است:

  • درمان سرماخوردگی
  • درمان انواع حساسیت های فصلی
  • بهبود مشکلات قلبی
  • درمان بیماری های کلیوی
  • درمان خستگی مزمن
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی
  • تنظیم قند خون
  • بهبود عملکرد کلیه

2. عسل آویشن

گل آویشن

عسل آویشن به رنگ کهربایی روشن است، دارای طعم و رایحه قوی است. این عسل از اوایل خرداد تا اواسط تیر برداشت می شود. از جمله خواص عسل آویشن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به درمان بیماری های پوستی و عفونی
  • بهبود انواع زخم ها
  • مقابله با سرطان
  • درمان جوش و آکنه
  • بهبود سرماخوردگی و آنفلوآنزا

مطلب پیشنهادی: خواص عرق آویشن

 

3. عسل کنار

کنار

خواص عسل کنار:

  • کمک به بهبود مشکلات کبد
  • کمک به درمان زخم معده
  • کمک به بهبود عفونت دستگاه تنفسی
  • کمک به درمان بیماری‌های ناشی از سوء تغذیه
  • کمک به درمان مشکلات دستگاه گوارش
  • کمک به درمان بیماری‌های چشم
  • کمک به بهبود انواع زخم‌ها و سوختگی‌ها
  • تسریع روند بهبود پس از زایمان
  • تسهیل روند قاعدگی
  • مقابله با صرع (در صورت ترکیب با سایر انواع گیاهان دارویی مناسب)
  • تقویت سیستم ایمنی
  • تامین و بهبود وضعیت کلی سلامت بدن

4. عسل بهارنارنج

شکوفه بهارنارنج

عسل بهارنارنج غلیط و کهربایی رنگ است که بر اساس درجه خلوص بهارنارنج و نسبت شهد بهارنارنج به سایر مرکبات از نظر رنگ در طیف های مختلفی دیده می شود. عسل بهارنارنج از عطر لطیف و منحصر به فردی برخوردار است که عطر شکوفه های بهارنارنج را تداعی می کند.

عسل بهارنارنج سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان، ضد میکروبی و ضد التهابی است. از دیگر خواص عسل بهارنارنج می توان به مواردی مانند بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تسکین گلودرد و کمک به درمان انواع زخم ها اشاره کرد.

مطلب مرتبط: خواص عرق بهارنارنج

5. عسل گشنیز

گشنیز

رفع یبوست و نفخ معده از مهم ترین خواص عسل گشنیز است. دیگر خواص عسل گشنیز:

  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  • بهبود عملکرد کبد
  • رفع حالت تهوع
  • بهبود گردش خون
  • تقویت حافظه
  • مقابله با باکتری ها و قارچ های بیماری زا
  • تنظیم انسولین خون
  • کاهش کلسترول

6. عسل اقاقیا

اقاقیا یکی از محبوب‌ترین انواع عسل است. عسل اقاقیا از بافتی سبک و شفاف و طعمی لطیف برخوردار بوده و از شهد گل‌ها و درختان اقاقیا به دست می‌آید. میزان بالای فروکتوز موجود در عسل اقاقیا به آن کمک می‌کند تا حالت مایع خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کند. این در حالی است که درصد پایین ساکارز موجود در این عسل محبوبیت آن را در میان مبتلایان به بیماری دیابت افزایش داده است. عسل اقاقیا از خواص ضد التهابی برخوردار بوده و برای درمان اختللات تنفسی مناسب است.

7. عسل گندم سیاه

در مقایسه با سایر انواع عسل‌های سنتی، عسل گندم سیاه از شیرینی به مراتب کم‌تری برخوردار است. از دیگر وجه تمایزهای این عسل می‌توان به بالا بودن میزان مواد آنتی‌اکسیدانی موجود در آن اشاره کرد. به این ترتیب، در هنگام بررسی انواع عسل و خواص آن به جرات می‌توان گفت که عسل گندم سیاه به نسبت سایر رقیبان خود از مزایا و فواید بیش‌تری برخوردار است. گندم سیاه از منابع سرشار ویتامین‌ها و مواد معدنی به حساب می‌آید. بنابراین، منطقی است که عسل سیاه هم دارای مجموعه‌ منحصر به فردی از مواد و ترکیبات مذکور بوده و برای بهبود وضعیت کلی سلامت انسان بسیار مفید باشد.

8. عسل بلوبری

عسل بلوبری از رنگ کهربایی روشن و عطر و طعم بسیار مطبوعی برخوردار بوده و از شهد گل‌های این میوه به دست می‌آید. عسل بلوبری یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای صرف صبحانه به حساب می‌آید. کافی است آن را همراه با غلات صبحانه، جو دوسر، پنکیک، نان و کره و سایر اقلام صبحانه نوش جان کرده و تفاوت را احساس کنید.

9. عسل شبدر

در روند مطالعه انواع عسل و خواص آن مشخص شد که عسل شبدر یکی از محبوب‌ترین انواع عسل در سرتاسر جهان است که بخش عمده‌ای از آن در کانادا و نیوزیلند تولید می‌شود. این عسل از طعمی شیرین و ملایم و رایحه‌ای گلی و منحصر به فرد برخوردار است. عسل شبدر جایگزین مناسبی برای انواع شیرین کننده‌ها بوده و برخلاف آن‌ها سرشار از مواد آنتی‌اکسیدانی و ترکیبات ضد التهابی است.

10. عسل آووکادو

عسل آواکادو

عسل آووکادو از شهد شکوفه‌های زیبای این میوه شگفت‌انگیز به دست می‌آید و از رایحه‌ای لطیف و دلپذیر، بافتی غنی و خامه‌ای برخوردار بوده و به رنگ کهربایی تیره یافت می‌شود. جالب است بدانید، برخلاف سایر عسل‌های دارای ساکارز بالا، عسل آووکادو به سرعت متبلور نشده و زود شکرک نمی‌زند. احتمالا، این امر به دلیل وجود ترکیب قندی خاصی به نام پرزیتول (persitol) روی می‌دهد. پرزیتول در هیچ یک از انواع دیگر عسل یافت نشده و تنها به عسل آووکادو اختصاص دارد.

11. عسل اکالیپتوس

عسل اکالیپتوس در اصل از استرالیا منشاء می‌گیرد. با این حال، در کالیفرنیا نیز به شکل گسترده‌ای تولید می‌شود. در ادامه معرفی انواع عسل و خواص آن لازم است بدانید، عسل اکالیپتوس از خواص دارویی قابل توجهی برخوردار است. ساکنان بسیاری از نقاط جهان این ماده را برای جلوگیری از سرماخوردگی و مقابله با سردرد مصرف می‌کنند. عسل اکالیپتوس از طعمی متفات و منتول برخوردار است.

12. عسل مریم گلی

عسل مریم گلی با 17 گرم کربوهیدرات و 60 کالری انرژی یکی از مغذی‌ترین انواع عسل به حساب می‌آید. این ماده جایگزین مناسبی برای قند و شکر بوده و یکی از بهترین گزینه‌های یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود. در مقایسه با سایر عسل‌ها، این ماده از مواد معدنی و ویتامین‌های بسیار زیادی برخوردار نیست.

13. عسل شبدر سفید

شبدر سفید یکی از گونه‌های گیاه شبدر است که گل‌هایی به رنگ سفید و صورتی دارد. این عسل از بافتی خامه‌ای، رنگی بسیار روشن و طعمی ملایم برخوردار بوده و اغلب در کوه‌های آلپ و جنوب نیوزیلند به عمل می‌آید.

14. عسل رازیانه

رازیانه یا بادیان گیاهی گل‌دار است که اغلب در مراتع، کنار جاده‌ها و علف‌زارها یافت می‌شود . این گیاه بومی مناطق آسیای جنوب غربی، جنوب اروپا و به ویژه نواحی مدیترانه‌ای است. در آمریکای شمالی نیز رازیانه را می‌توان در مناطق کوهستانی یافت. بدیهی است که همجواری گیاه رازیانه با سایر گل‌ها و گیاهان موجود در این گونه مناطق سرسبز موجب می‌شود که عسل آن از ترکیب چندین گل و گیاه مختلف به دست بیاید. دستیابی به عسل رازیانه خالص بسیار دشوار بوده و تنها در صورتی امکان‌پذیر است که زنبورداران سطح گسترده‌ای را به همین منظور به کشت این گیاه اختصاص دهند.

15. عسل زرشک

حال که با بسیاری انواع عسل و خواص آن ها آشنا شدید، بهتر است بدانید، عسل زرشک از جمله مواد مفیدی است که می‌تواند روند بهبودی بدن را تقویت کند. وجود آنتی‌اکسیدان‌های فعال در این ماده به سیستم ایمنی بدن فرد نیز کمک کرده و از آن پشتیبانی می‌کند. به علاوه، عسل زرشک سرشار از مواد معدنی نظیر مس، منیزیم و آهن است. این مواد در تقویت و بهبود عملکرد و سلامت سیستم عصبی و ماهیچه‌ها موثر هستند. در واقع می‌توان گفت، اگر به دنبال راهی برای سرعت بخشیدن به بهبود زخم‌ها بوده یا قصد دارید علائم سرماخوردگی را هر چه زودتر برطرف کنید، توصیه می‌کنیم از عسل زرشک استفاده کنید.

عسل زرشک

همچنین، شواهد نشان می‌‌دهند که این ماده در تنظیم قند خون بیماران دیابتی، کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا و حتی در درمان کم خونی نیز تاثیرگذار است.

16. عسل مانوکا

از زمان‌های بسیار دور، عسل در درمان بسیاری از زخم‌ها و بیماری‌ها کاربرد داشته است. با این حال، در اواخر قرن نوزدهم محققان به طور علمی دریافتند که عسل به طور طبیعی از خواص ضد باکتریایی برخوردار است. عسل مانوکا یکی از بهترین انواعی است که می‌تواند با باکتری‌های زیان‌آور و آسیب‌های ناشی از آن مقابله کند. همچنین، عسل مانوکا در تقویت روند تولید سلولی نیز موثر بوده و به ترمیم بافت‌های آسیب دیده در اثر عفونت کمک می‌کند. عسل مانوکا از خواص ضد التهابی برخوردار بوده و درد و التهاب را با سرعت هر چه تمام‌تر تسکین می‌بخشد.

17. عسل آفتابگردان

در ادامه بررسی انواع عسل و خواص آن با عسل آفتابگردان روبه‌رو می‌شویم. از اصلی‌ترین فواید عسل آفتابگردان می‌توان به کمک به درمان مشکلات پوستی، بیماری‌های گوارشی، اختلالات دستگاه تنفسی و کلیه‌ها اشاره کرد. به علاوه، عسل آفتابگردان در تامین سلامت قلب و سیستم گردش خون هم بسیار موثر بوده و با اغلب بیماری‌های قلبی و عروقی مقابله می‌کند. این نوع عسل برای بهبود سریع انواع زخم‌ها و سوختگی‌ها نیز کاربرد داشته و به درمان مشکلاتی نظیر درماتیت، رینیت و سینوزیت کمک می‌کند. در عین حال، عسل آفتابگردان در تحریک سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار است.

18. عسل شاه بلوط

عسل شاه بلوط از طعم و رایحه‌ای منحصر به فرد برخوردار است. وجود میزان قابل توجهی از مواد معدنی، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی و مواد ضد باکتری در عسل شاه بلوط باعث می‌شود که این ماده بتواند در بهبود و مقابله با اغلب بیماری‌ها موثر باشد. به ویژه، ترکیب عسل شاه بلوط با عسل دارچین می‌تواند تاثیرات قابل توجه و شگفت انگیزی را در بهبود سلامت کلی بدن به دنبال داشته باشد.

19. عسل ریحان

عسل ریحان با خواص دارویی منحصر به فرد خود به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. اضافه کردن عسل ریحان به رژیم غذایی در درمان بسیاری از مشکلات معده و دستگاه گوارش موثر است. همچنین، خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروبی آن موجب می‌شود که برای درمان بیماری‌های دهان، دندان و لثه مفید باشد.

عسل ریحان

عسل ریحان از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و طیف گسترده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها برخوردار است. حتی اسانس ریحان هم دارای برخی خواص دارویی است.

20. عسل شوید

در ادامه روند مطالعه با خواص و انواع عسل، لازم است با عسل شوید هم آشنا شوید. عسل شوید خالص از خواص درمانی فوق العاده‌ای برخوردار بوده و در بهبود بسیاری از بیماری‌ها تاثیرگذار است. با توجه به عوارض جانبی جبران ناپذیر بسیاری از داروهای شیمیایی، برخی از افراد، این ماده را با انواع داروهای شیمیایی گران قیمت جایگزین می‌کنند. همچنین، عسل شوید سرشار از ویتامین B و بسیاری ویتامین‌های دیگر است. به همین دلیل، می‌توان آن را ماده‌ای موثر در درمان دیابت و کمک به بهبود وضعیت خواب به حساب آورد. از دیگر فواید عسل شوید می‌توان کمک به برطرف کردن مشکلات دستگاه گوارش، مشکلات کبدی، اختلالات دستگاه ادراری، مقابله با عفونت و بسیاری موارد دیگر را نام برد.

حتما بخوانید: خواص عرق شوید

21. عسل بابونه

عسل بابونه با طعمی به یاد ماندنی و رایحه‌ای دلپذیر یکی از پرطرفدارترین انواع عسل در جهان به حساب می‌آید. با بررسی انواع عسل و خواص آن می‌توان دریافت که عسل بابونه به دلیل برخورداری از خواص آرام بخشی و کمک به کاهش استرس، مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. کاهش خستگی عضلانی و پایین آوردن سطح اضطراب را می‌توان از عمده‌ترین خواص بابونه برشمرد. دمنوش بابونه هم علاوه بر داشتن خاصیت آرام بخشی از خواص آنتی اسپاسم، ضد التهاب و ضد باکتری نیز برخوردار است.

مصرف روزانه عسل بابونه در تامین سلامت کلی بدن موثر بوده و می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. در عین حال، ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی موجود در عسل بابونه با رادیکال‌های آزاد و تاثیرات مخرب آن‌ها بر سلول‌های بدن مقابله می‌کنند.

22. عسل یونجه

مهم ترین خواص عسل یونجه عبارتند از:

  • بهبود سوختگی و التیام زخم ها
  • بهبود اسهال
  • جلوگیری از رفلاکس معده
  • مقابله با انواع عفونت ها
  • بهبود سرفه
  • سرشار از آنتی اکسیدان
  • کاهش تری گلیسیرید خون

مطلب پیشنهادی: خواص عرق یونجه

سخن آخر

در این مطلب، تلاش کردیم شما را با انواع عسل و خواص آن ها آشنا کنیم. به این ترتیب، مشاهده کردید که برخلاف باور بسیاری از افراد، خواص و انواع عسل تنها به دو گونه طبیعی و مصنوعی محدود نیستند. عسل ماده‌ای شگفت انگیز است که براساس نوع گیاهی که از آن به دست می‌آید از فواید و مزایای متنوعی برخوردار است. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم در هنگام خرید این ماده نهایت دقت را به کار برده و عسلی را تهیه کنید که برای برآورده کردن نیازها و خواسته‌های متنوع شما مناسب باشد.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با زنبور عسل و فرآورده های آن
طريقه مصرف ژل رويال
استفاده موضعی یک طریقه مصرف ژل رویال است و برای جوان‌سازی و درمان مشکلات پوستی استفاده می شود ولی ممکن است برای برخی افراد مشکل آفرین باشد..
خواص نیش زنبور
از خواص نیش زنبور عسل می توان برای برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، اگزما استفاده کرد.نیش زنبور درد را تسکین می‌دهند .
بهترین عسل طبیعی ایران
بهترین نوع عسل طبیعی در ایران از کجاست؟ برای کدام شهر است؟ چه عسل برای معده خوب است؟ مرغوبترین عسل ایران چیست؟
خواص عسل گون
خواص عسل گون ناشی از ترکیبات گیاهی فعالی است که در آن وجود داشته و علاوه بر کاهش التهاب به تقویت دستگاه ایمنی بدن هم کمک می‌کنند.
آزمایش عسل طبیعی
آزمایش عسل طبیعی در آزمایشگاه رسمی، شاخص های مهم آزمایش عسل طبیعی چیست و هر کدام چه معنایی دارند؟
خواص عسل یونجه
از اصلی ترین خواص عسل یونجه می توان به مقابله با انواع عفونت‌ها،جلوگیری از ریفلاکس معده، تسکین علائم سرماخوردگی، بهبود سرفه و.. اشاره کرد
خواص عسل بهار نارنج
از خواص عسل بهارنارنج می‌توان به مواردی نظیر بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تسکین گلودرد و کمک به درمان انواع زخم‌ها اشاره کرد.
خواص عسل گشنیز
از مهم‌ترین خواص عسل گشنیز می‌توان به بهبود و تقویت عملکرد دستگاه گوارش،بهبود عملکرد کبد،تنظیم میزان انسولین خون و کاهش چربی خون اشاره کرد
خواص موم عسل
موم عسل سرشار از مواد مغذی است.خواص موم عسل فراوان است.بهبود سلامت قلب ،کاهش فشار خون ،مقابله با انواع عفونت ها از خواص موم عسل هستند
خواص گرده گل
گرده گل یکی از غنی‌ترین منابع غذایی می باشد زیرا سرشار از پروتئین‌ها،کربوهیدرات‌ها،لیپیدها،اسیدهای چرب، ویتامین‌ها،مواد معدنی وآنزیم‌ ها است