راهکارهای خانگی مراقبت از مو

بروز شده در توسط دکتر الهام اختری درباره زیبایی (فقط 5 دقیقه مطالعه)
راهکارهای خانگی مراقبت از مو

برای نگهداری از موهای فر و وز ، بعد حمام از روغن بادام شیرین استفاده کنید، در طولانی مدت اثرات بسیار خوبی از خود به جا می‌گذارد. روغن‌های معروف برای تقویت مو: روغن آمله، آرگان، نارگیل، روغن زیتون، روغن بادام شیرین و روغن هسته انار هستند.

برای شستشوی موها از آب پیاز و آب برنج استفاده کنید زیرا برای رشد موها مفید است. اگر می‌خواهید موی شما شفاف به نظر بیاید کمی قهوه دم شده اضافه کنید.

برای ضخیم شدن تار موی سر که خیلی نازک است، از سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، ریحان، جعفری، گشنیز، مرزه، لوبیا سبز، بامیه، کدو سبز، و نارنجی‌ها مثل کدو حلوایی و هویج همراه جوانه‌ها استفاده کنید.

برخی از افراد جهت حفظ سلامت پوست و موهای خود اقدام به نوشیدن آب کرفس به مدت طولانی می‌کنند که این کار توصیه نمی‌شود کرفس از جمله گیاهانی است که نیترات زیادی در خود نگه می‌دارند.

مراقبت از موی چرب

بسیاری از مواقع چربی موی سر ناشی از بدخوری، در هم خوری، خوردن ماست و دوغ همراه غذا، تند تند خوردن غذا و خلاصه هضم ناقص است پس در درجه اول این موارد می‌بایست اصلاح شود. ماساژ ملایم کف سر با دانه‌های نمک دریا هفته‌ای یک بار در افرادی که چربی سر زیادی دارند مفید است.

درمان خشکی مو

به صورت کلی برای درمان خشکی مو، ماهی یکی دو بار دو ساعت قبل حمام همه‌ی موها را آغشته به روغن بادام شیرین کنید و کلاه رنگ به سر بکشید تا حمام بماند و سپس با شامپو و نرم کننده ساقه‌های مو را ملایم بشویید و آب‌کشی کنید. در کل همیشه بعد حمام، کل دست‌های‌تان را با روغن بادام شیرین چرب کنید و ساقه‌های مو را به ملایمت ماساژ دهید، روغن بادام تلخ برای این‌کار مناسب نیست.

نیاز به حمام بر اساس میزان چربی کف سر و موها متفاوت است. ولی به طور متوسط شستشوی یک روز در میان موها کافی است. موهای خشک اگر زیاد شسته شوند خشک‌تر شده، شکننده می‌شوند و در معرض ریزش هستند.

ماندن زیاد در حمام یکی از دلایل خشکی مو در گذر زمان است چرا که آب حاوی کلر است و بخار آن در فضای حمام زیاد می‌شود به خصوص اگر آب را باز می‌گذارید.

استفاده از سرکه سیب در حمام بسیار تابع مزاج است در افرادی که خشک هستند یا سردی زیاد دارند توصیه نمی‌شود.

مطلب مرتبط: تقویت مو با سرکه سیب

درمان موخوره

جهت درمان موخوره، کوتاه نگه داشتن مو و استفاده از روغن بادام شیرین موثر است. برای کنترل موخوره ابتدا باید موها را کوتاه کرده سپس هر بار قبل شروع به شانه نمودن موها از اسپری نمودن کمی آب به موها استفاده کنید تا الکتریسیته‌ی ساکن ایجاد نشود و انتهای موها ترک نخورند. بعد حمام هم با کمی روغن نارگیل یا بادام شیرین نوک موها را آغشته کنید. عدم استفاده مکرر از سشوار نیز توصیه می‌شود.

برای رفع الکتریسیته ساکن موها که ناشی از خشکی مو است بعد از حمام وقتی موها کمی خشک شد با کمی روغن بادام شیرین ساقه مو را ملایم ماساژ دهد.

مراقبت از مو

مقابله با سفید شدن مو

شروع سفید شدن موها و البته سرعت روند آن در بیشتر افراد ارثی است و چندان قابل تغییر نیست، در برخی از افراد، شروع زودرس سفید شدن و سرعت آن زیر 30 سال ناشی از ضعف عمومی بدن، غم، بیماری طولانی، استرس و سایر مسائل محیطی است که طبیعی است تقویت عمومی بدن فرد، و کسب مهارت‌های زندگی در نوجوانی و افزایش صبر و اعتماد به نفس بسیار کمک کننده است. هلیله سیاه گیاه دارویی است که در کم نمودن سفیدی موها پر آوازه است. در برخی منابع طب سنتی استفاده خوراکی از هلیله سیاه بی‌هسته که در آب از شب قبل خیسانده‌اید، یکی صبح‌ها تا یک سال می‌تواند در کاهش روند سفیدی موثر باشد. همچنین فرآورده طب گیاهی به نام جُوارش آمله را هر روز صبح یک قاشق مرباخوری صبح ناشتا به مدت یک سال در کاهش سفیدی موها موثر است.

جلوگیری از سفید شدن مو

زمان سفید شدن موها در بیشتر مواقع ارثی است، البته استرس و اضطراب نیز در رخداد آن موثر است. در سن رشد مصرف ویتامین های گروه B که در جوانه ها و به خصوص جوانه گندم به وفور وجود دارد انتخاب مناسبی است. سلنیوم از ریز مغذی‌های ضروری برای رشد مو است، ولی قرار نیست معجزه کند. در واقع می‌تواند روند سفیدی را کمی کندتر نماید.

کاهش موهای زائد صورت و بدن

برای از بین بردن و کاهش موهای زائد در بانوان بعد از زدودن موها با کرم مو بر استفاده از ماساژ روغن رازیانه و میل نمودن عرق رازیانه دو سه قاشق غذاخوری بعد غذا کمک کننده است. البته استفاده از لیزر در ناحیه چانه هم خوب است ولی در اکثر موارد مجدد برمی‌گردد ولی مدتی شما را از روش‌های زدودن مو بی‌نیاز می‌کند. این مورد را نیز در نظر داشته باشید که شکل موها ارثی است در بیشتر دختران از نظر شکل رویش موها به خانواده‌ی پدری خود می‌روند.

موی زیر بغل، موی دست و پا و ناحیه‌ی عانه موهای زائد نیستند، موهای طبیعی هستند که اگر دختران نوجوان نداشته باشند باید اختلالات خاصی بررسی شود. در بانوان موی چانه، اطراف ناف و پستان موی زائد محسوب می‌شود. توصیه به مصرف کرم مو بر و ... در اطفال نشده است، استفاده از کوتاه کردن با یک قیچی ظریف و مالیدن چند قطره لیمو ترش تازه بلافاصله بعد حمام از بهترین راه‌های طبیعی کنترل بو در اطفال است.

موهای زائد

برخی از افراد نگران افزایش موهای زائد به دنبال مصرف داروهای جلوگیری از ریزش مو هستند، این نکته را در ذهن داشته باشید که مکمل‌های مو موجب رشد موهای زائد نمی‌شوند نگران نباشید و البته اینکه حتما هم رشد موهای سر را تقویت کنند در همه‌ی افراد مشابه هم دیده نمی‌شود.

گاهی بندانداختن موجب باز شدن منافذ پوست و افزایش ترشح چربی و در نتیجه جوش می‌شود ولی در کل بندانداختن به نوعی در پوست‌های تیره و سبزه، مقوی پوست محسوب می‌شود. جهت جلوگیری از جوش بعد از اصلاح موها با بند، سه هفته صبح ناشتا دو قاشق غذاخوری خاکشیر در آب جوش با درب بسته، ده دقیقه دم کنید، سپس با یک استکان عرق کاسنی و یک استکان عرق شاتره مخلوط کنید و بنوشید اگر از شدت این موارد کاسته شد موجب پاکسازی کبد نیز شده است.

این مطلب صرفا اطلاعات عمومی است و هرگز جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. قبل از انجام هر اقدامی حتما با یک پزشک متخصص ملاقات و از توصیه‌های او پیروی کنید. اطلاعات بیشتر
منبع: کانال آموزشی دکتر الهام اختری
گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
عکس نویسنده
دکتر الهام اختری

پزشک و متخصص طب سنتی

فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران

مطالب مرتبط با زیبایی
سفید کردن پوست صورت با گلاب
علت تیره شدن پوست صورت، آیا گلاب پوست را تیره میکند؟ آیا گلاب پوست را روشن میکند؟ آیا گلاب ابرو را سفید میکند؟