درمان خانگی ریزش مو با گیاهان دارویی

بروز شده در توسط دکتر الهام اختری درباره زیبایی (فقط 4 دقیقه مطالعه)
درمان خانگی ریزش مو با گیاهان دارویی

برای درمان خانگی ریزش مو در درجه اول باید علت ریزش مو مشخص شود، ریزش مو ممکن است علل هورمونی، ارثی یا اضطرابی داشته باشد. برخی از دلایل ریزش مو، استرس، چاقی، ارثی، تنبلی تخمدان و هورمونی هستند.

درمان ریزش مو

نوشیدن آب میوه تازه مثل آب سیب و آب هویج نیز برای تقویت موها موثر است. گاهی ویتامین‌های مقوی مو هم کمک زیادی می‌کند، در دوره‌های سه ماهه میل بفرمایید. در غذایتان از رزماری استفاده کنید. به آخر طبخ غذاها جعفری اضافه کنید. روغن آمله برای بهتر بلند شدن موها و کاهش ریزش مو مناسب است.

از آنجا که یکی از مهمترین علل ریزش مو داشتن اضطراب و استرس است، کنترل استرس و احساس آرامش می تواند با ریزش مو مقابله کند. ریزش موهای جلوی سر در بیشتر موارد پدیده‌ای ارثی و در اندکی از موارد ماحصل استرس، کمبود مواد غذایی و تغییر مزاج است که این تغییر مزاج منجر به ریزش مو در افرادی که زمینه‌ی ارثی ضعف مو را دارند بیشتر رخ می‌دهد. بنابراین درمان ریزش مو اگر در شروع ریزش انجام شود ارزشمند تر و موثرتر است. وقتی سال‌ها از شروع ریزش مو و از خالی شدن بخشی از سر بگذرد درمان سخت‌تر و طولانی‌تر خواهد شد. تا سه سال از ریزش مو پیاز مو قابل بازگرداندن است و بعد سه سال معمولا کاری نمی‌توان کرد.

اگر ریزش مو ناشی از تنبلی تخمدان باشد، ورزش منظم، استفاده از سبزیجات فراوان در رژیم غذایی و کنترل وزن بسیار مفید است. سبزیجات با برگ سبز پر رنگ مانند اسفناج، حبوباتی مثل ماش و عدس و گوشت گوسفند از جمله مواد مغذی برای کنترل ریزش مو هستند.

داشتن یک رژیم غذایی مناسب، روش دیگری برای پرپشت شدن مو است:

  • مزمزه کردن یک قاشق چایخوری رب انار بعد ناهار
  • خوردن پنج عدد فندق بعد از صبحانه
  • خوردن بادام درختی، مویز و چای "به" در میان وعده
  • جوانه گندم
  • سمنو
  • دمنوش یا جوشانده سبوس برنج

بابونه برای ریزش مو

چگونه از بابونه برای ریزش مو استفاده کنیم؟ می‌توانید روغن بابونه را مستقیم روی پوست سر به ملایمت ماساژ دهید. گاهی دمنوش بابونه و دم نوش مریم گلی بنوشید. همچنین می توانید با جوشانده صاف شده بابونه سرتان را بشویید.

جلوگیری از ریزش مو

برای مقابله با ریزش مو توصیه های زیر را رعایت کنید:

  • موهای‌تان را کوتاه کنید.
  • از رنگ کردن، سشوار کشیدن، صاف کردن، کراتینه و ... هر گونه دستکاری و آزار موها بپرهیزید.
  • یک ربع در روز اجازه دهید کف سرتان در معرض آفتاب مستقیم باشد.
  • روسری نخی استفاده بفرمایید.
  • موهای‌تان را آزاد بگذارید یا نرم و با مهربانی ببندید.
  • سبزی‌های برگ سبز مثل اسفناج و برگ تربچه میل کنید.

5 گیاه برای جلوگیری از ریزش مو:

  • گریپ فروت: منبع آنتی اکسیدان و ویتامین ث، با زیاد کردن جریان خون با ریزش مو مبارزه می کند.
  • لیمو: نه تنها با ریزش مو مبارزه می کند که دشمن شوره سر و خشکی مو هم هست.
  • گیلاس: خوراکی بی نظیر برای درمان طبیعی ریزش مو است.
  • آلوورا: هم ریز مو را درمان می کند، هم از آن پیشگیری می کند.
  • سیب: سیب دوست مو است و از ریزش آن جلوگیری می کند.

5 گیاه برای جلوگیری از رزش مو

ریزش موی مردان

ریزش موی مردانه درمان قطعی ندارد، ولی استفاده از گیاه دم‌اسب به همراه گیاه مورد می‌تواند کمی موها را در دراز مدت ضخیم و پر کند. به نسبت مساوی، آسیاب و سپس خمیر شده روی سر به صورت ضماد استفاده شود. گیاه دم اسب حاوی ماده ای است که قادر است پیاز مو را تحریک نماید، جوان کرده، وادار به رویش کند.

در پسران نوجوان با طبع گرم و با آندروژن (هورمون مردانه) بالا ریزش موی مردانه رخ می‌دهد ولی معمولا بعد نوجوانی و در سال‌های جوانی است. در این صورت توصیه می‌شود که توسط یک پزشک متخصص از لحاظ غدد بررسی شوند.

زمانی که جهت درمان ریزش مو از ماینوکسیدیل استفاده می‌کنید بهتر است قطع نکنید و حتی توصیه می‌شود تا ده سال استفاده شود چرا که با قطع دارو، ریزش موی شما تشدید خواهد شد.

ریزش موی مادر و کودک

موهای شیرخواران تا هفت سالگی کامل می‌شود و پر خواهد شد، روند پر شدن موها وابسته به ژنتیک است که به خانواده مادری یا پدری رفته است. جهت رویش مو در مناطقی از سر نوزادان که مو ندارد (اگر از بدو تولد است و احتمالا آن منطقه فاقد پیاز مو است)، می‌توانید روزی یک بار شب وقت خواب کمی ملایم با روغن سیاه دانه به صورت دورانی منطقه مورد نظر را ماساژ دهید.

ریزش موی بعد زایمان بخشی از روال طبیعی دوران زایمان و پس از آن است، چرا که در دوران بارداری ریزش موی طبیعی شما متوقف شده است و 2 تا 3 ماه بعد زایمان ریزش موی طبیعی شروع می‌شود. در این دوران مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها به اندازه کافی در کنار پروتئین‌ها کارساز است.

ریزش مو پس از زایمانرشد موها به طور متوسط یک سانت در ماه است که در موهای مجعد کمتر به چشم می‌آید. اگر یک دوره بارداری و شیردهی، جراحی سنگین، ورزش سنگین بدون تامین کافی مواد غذایی را پشت سر گذاشته باشید ممکن است سرعت رویش کم شده باشد به همین دلیل لازم است خودتان را تقویت کنید.

این مطلب صرفا اطلاعات عمومی است و هرگز جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. قبل از انجام هر اقدامی حتما با یک پزشک متخصص ملاقات و از توصیه‌های او پیروی کنید. اطلاعات بیشتر
منبع: کانال آموزشی دکتر الهام اختری
گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
عکس نویسنده
دکتر الهام اختری

پزشک و متخصص طب سنتی

فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران

مطالب مرتبط با زیبایی
سفید کردن پوست صورت با گلاب
علت تیره شدن پوست صورت، آیا گلاب پوست را تیره میکند؟ آیا گلاب پوست را روشن میکند؟ آیا گلاب ابرو را سفید میکند؟