5 درمان خانگی جوش صورت

بروز شده در درباره زیبایی (فقط 5 دقیقه مطالعه)
5 درمان خانگی جوش صورت

درمان جوش از بزرگترین چالش‌هایی است که افراد بزرگسال، فارغ از سن با آن دست به گریبان هستند. یعنی، برخلاف تصور بسیاری از افراد، بروز لک و جوش تنها به نوجوانان اختصاص نداشته و ممکن است تمام گروه‌های سنی را درگیر کند. در این جا، قصد داریم شما را با چند روش خانگی موثر در درمان جوش آشنا کنیم.

دلایل هورمونی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد آکنه در بزرگسالان به شمار می‌روند. با این حال، عوامل دیگری هم می‌توانند در بروز این عارضه موثر باشند. به عنوان مثال، چرب بودن پوست از دیگر عواملی است که در به وجود آمدن آکنه موثر است. نکته قابل توجه این است که کیفیت پوست تأثیر عمیقی بر اعتماد به نفس فرد دارد. در واقع، جای جوش‌های قدیمی و لک حاصل از آن با هیچ محصول بهداشتی و هیچ گونه مراقبت پوستی برطرف نمی‌شود و تنها روش پیشنهادی، درمان با لیزر و استفاده از راه کارهای تجربی است.

حتما بخوانید درمان جوش صورت با گلاب

نکته قابل تأمل این است که افراد برای درمان اغلب مشکلات جسمانی و عارضه‌های مختلف به پزشک مراجعه می‌کنند؛ اما وقتی صحبت از رفع جوش به میان می‌آید، طیف گسترده‌ای از همین افراد، تنها به اینترنت مراجعه می‌کنند. بنابراین، نخستین راه حل پیشنهادی ما این است که در صورت تداوم این مشکل به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کرده و به توصیه‌های وی عمل کنید.

با وجود آن چه که گفته شد، در این جا تلاش خواهیم کرد تا برخی توصیه‌ها و روش‌های خانگی درمان جوش را با شما در میان بگذاریم.

عدم دستکاری جوش های صورت

به هیچ عنوان جوش ها را دستکاری نکنید!

در وحله نخست، ممکن است ترکاندن جوش بهترین راه کار احتمالی به نظر برسد. با این حال، بهتر است بدانید که این کار باید به شکلی دقیق و علمی و توسط شخصی انجام شود که با ساختار پوست به خوبی آشنایی دارد. باید به خاطر داشته باشید که دستکاری غیر اصولی آکنه باعث بروز لک شده و در مواردی، جای زخم عمیق حاصل از آن برای همیشه بر روی پوست شما باقی می‌ماند. بنابراین، بهترین و عاقلانه‌ترین کار این است که جوش‌های خود را دستکاری نکرده و در صورت لزوم، انجام این کار را به متخصصان واگذار کنید.

درمان جوش به روش خانگی

از درمان‌های موثر خانگی برای برطرف کردن لک و جوش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.آبلیمو

برای همه ما پیش آمده که وقتی یک قرار ملاقات مهم، اعم از کاری، عاطفی، اجتماعی و غیره را پیش رو داریم یا هنگامی که قرار است در یک جشن بزرگ خانوادگی شرکت کنیم، ناگهان با یک یا چند جوش عظیم در بدترین و قابل رویت ترین نواحی صورت خود مواجه می‌شویم! نگران نباشید. در چنین مواقعی، کافی است آب یک عدد لیموی تازه را گرفته، در ظرف تمیزی بریزید و در طول روز، ساعتی یک بار، آن را با دقت و فقط روی جوش‌ها بمالید. اسید سیتریک موجود در آب لیمو موجب تغییر PH پوست شده و به تدریج، وضعیت جوش صورت شما را بهتر خواهد کرد.

2.چوب صندل

استفاده از چوب صندل در درمان آکنه

چوب صندل (sandalwood) از جمله مواد طبیعی، معطر و شگفت انگیزی است که از زمان‌های دور تا به امروز در بسیاری از محصولات زیبایی و برنامه های مراقبت از پوست کاربرد داشته است. پس از باز شدن یا به اصطلاح، بعد از ترکیدن آکنه می توانید 2 تا 3 بار در روز، این ماده را بر روی پوست مالیده و از خواص آن بهره‌مند شوید.

برای انجام این کار، می توانید پودر چوب صندل را با اندکی گلاب یا حتی با کمی شیر یا عسل مخلوط و استفاده کنید. ترکیب این ماده با اندکی زعفران و آب هم می‌تواند در درمان جوش موثر باشد. از طرف دیگر، مخلوط کردن مقداری چوب صندل با کمی آب لیمو و روغن نارگیل در برطرف کردن جای جوش تأثیرگذار خواهد بود.

چوب صندل دارای فواید بسیار زیادی است که از آن میان می‌توان به التیام زخم، مقابله با آکنه و قابلیت ضد‌عفونی کردن پوست اشاره کرد. مجموع این خواص می‌توانند به رفع جوش و برطرف کردن جای آن کمک کنند.

3.مولتی میتی (خاک رس قهوه ای)

استفاده از ماسک مولتی میتی

از قابل توجه ترین فواید مولتانی میتی می‌توان به کنترل چربی پوست صورت اشاره کرد. به همین دلیل، این ماده در اغلب محصولات و ماسک های صورت کاربر دارد. در عین حال، استفاده از این ماده به درمان جوش و از بین بردن جای آن هم کمک می‌کند. برای مقابله با لک و جوش، کافی است دو بار در ماه ماسک مولتانی میتی را درست کرده و بر روی پوست تمیز استفاده کنید. برای این کار، می‌توانید مقادیر مساوی این ماده و آب را با هم ترکیب کرده و روی صورت خود بمالید. مولتانی میتی، به تدریج چربی اضافی پوست شما را جذب کرده و رنگ آن را یکنواخت و روشن می‌کند.

4. ترکیب آب لیمو، چوب صندل و مولتانی میتی

اگر جوش‌های شما در تمامی صورت و به ویژه در قسمت زیرین آن پراکنده شده اند، می‌توانید از ترکیب آب لیمو، چوب صندل و مولتانی میتی کمک بگیرید. مقادیر مساوی از مواد یاد شده را با یکدیگر مخلوط کرده و هفته‌ای یک بار به صورت ماسک بر روی پوست خود استفاده کنید. مصرف این ترکیب در برطرف کردن لک و جوش موثر خواهد بود.

عوامل موثر دیگری که به رفع جوش کمک می‌کنند!

برطرف کردن جوش صورت

علاوه بر بهره‌بردن از درمان‌های خانگی یاد شده، شما می‌توانید با در نظر گرفتن برخی نکات و راه‌کارهای بهداشتی، کیفیت پوست خود را بهبود بخشیده و به برطرف کردن لک و جوش کمک کنید.

  1. صورت خود را به طور روزانه با شوینده‌های مخصوص درمان جوش شستشو دهید. تمیز نگه داشتن سطح پوست از موثرترین عواملی است که از ایجاد آکنه جلوگیری می‌کند. با توجه به تنوع محصولات موجود در بازار، دقت کنید که شوینده مناسب نوع پوست خود را خریداری و مصرف کنید. توصیه می‌شود تنها یک یا دو بار در هفته هم از شوینده‌های مخصوص صورت حاوی اسید سیلیسیک (در حدود 2 درصد) و اسید لاکتیک (در حدود 5 درصد) استفاده کنید.
  2. به خاطر داشته باشید که در صورت وجود جوش در روی صورت، هرگز برای انجام روش‌های پاکسازی و مراقبت از پوست به سالن‌ها و آرایشگاه‌ها مراجعه نکنید. در این صورت، پوست و آکنه‌های موجود بر روی آن تحریک شده و در صورت رفتار غیر اصولی، ممکن است جای جوش برای همیشه بر روی پوست شما باقی بماند. به خاطر داشته باشید که ابتدا باید نسبت به درمان جوش اقدام کرده و سپس از روش‌های مختلف زیبایی بهره جوئید.
  3. از بخور صورت اجتناب کنید! بخور صورت روش مناسبی برای درمان جوش نیست. زیرا، گرم کردن و بخار دادن پوست موجب باز شدن منافذ آن شده و احتمال آلودگی مجدد و تشدید آکنه را افزایش می‌دهد. تا مدتی قبل، این کار یکی از رایج‌ترین روش‌های پاکسازی پوست به شمار می‌رفت. با این حال، در حال حاضر، انجام آن به ویژه برای افرادی که از آکنه رنج می‌برند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

مطلب مرتبط کاربرد لیمو ترش در زیبایی پوست

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با زیبایی
سفید کردن پوست صورت با گلاب
علت تیره شدن پوست صورت، آیا گلاب پوست را تیره میکند؟ آیا گلاب پوست را روشن میکند؟ آیا گلاب ابرو را سفید میکند؟