از بین بردن آکنه و اسکار جوش صورت

بروز شده در درباره زیبایی (فقط 7 دقیقه مطالعه)

آکنه یک مشکل رایج پوستی است که زمانی بروز می‌کند که فولیکول‌های پوست با چربی و سلول‌های مرده پوست مسدود می‌شوند. جوش صورت بسیار رایج است و بیشتر افراد حداقل یکبار آکنه را تجربه کرده‌اند، به ویژه در دوران نوجوانی و جوانی، زیرا غدد چربی فعال تر هستند. البته آکنه و اسکار در بزرگسالان هم رایج است.

آکنه چیست؟

آکنه زمانی رخ می‌دهد که منافذ پوست با چربی و سلول‌های مرده پوست مسدود می‌شود. هر منفذ به یک غده چربی متصل است که ماده‌ای روغنی به نام سبوم تولید می‌کند. سبوم اضافی می‌تواند منافذ باز پوست را مسدود کند و باعث افزایش رشد باکتریهای معروف به پروپیونی باکتریوم آکنه شود.

گلبولهای سفید به این باکتری آکنه حمله می‌کنند که منجر به التهاب پوست و بروز آکنه صورت می‌شود. برخی از موارد آکنه شدیدتر از موارد دیگر هستند، انواع آکنه عبارتند از جوش سر سفید، جوش سر سیاه و جوش.

عوامل مختلفی ممکن است در ایجاد آکنه نقش داشته باشند، از جمله:

  • ژنتیک
  • رژیم غذایی
  • استرس
  • تغییرات هورمونی
  • عفونت

در ادامه می‌توانید چند درمان خانگی از بهترین روش های از بین بردن آکنه و اسکار جوش صورت را بخوانید.

ماسک برای جای جوش و اسکار

ماسک عسل و دارچین یک ماسک آنتی باکتریال و آسان برای درمان آکنه است. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که ترکیب عسل طبیعی و عصاره پوست دارچین اثرات ضد باکتریایی برای از بین بردن آکنه و جای جوش دارد.

تحقیقات انجام شده در سال 2020 نشان داد که عسل به تنهایی می تواند مانع رشد P. acnes (باکتری مرتبط با آکنه) شود یا آن را از بین ببرد. اگرچه، این یافته لزوماً به این معنی نیست که عسل به طور موثر آکنه را درمان می‌کند. یک مطالعه در سال 2016 با 136 فرد مبتلا به آکنه نشان داد که استفاده از عسل روی پوست پس از استفاده از صابون ضد باکتری در درمان آکنه موثرتر از استفاده از صابون به تنهایی نیست.

طرز تهیه ماسک عسل و دارچین برای آکنه

  1. 2 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق چایخوری دارچین را با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر در بیاید.
  2. پس از پاکسازی، این ماسک صورت خانگی را روی صورت خود بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند.
  3. سپس صورت خود را کامل بشویید و خشک کنید.

دارچین ممکن است باعث تحریک پوست شود، قبل از استفاده مقداری کمی از ماسک را روی پوست خود تست کنید.

مطلب پیشنهادی: لایه بردار قوی برای لک صورت

درمان جای آکنه با روغن درخت چای

روغن درخت چای از برگ درخت چای (Melaleuca alternifolia)، درخت کوچک بومی استرالیا، استخراج می‌شود. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که استفاده از روغن درخت چای روی پوست ممکن است آکنه را کاهش دهد.

یک مطالعه کوچک در سال 2019 نشان داد که در مقایسه با بنزوئیل پراکسید، شرکت کنندگانی که از پماد روغن درخت چای برای آکنه استفاده می‌کردند، پوست خشک و تحریک کمتری را تجربه کردند. بر اساس یک مطالعه در سال 2017، روغن درخت چای ممکن است جایگزین موثری برای آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی باشد که در صورت استفاده طولانی مدت می‌تواند باعث مقاومت باکتریایی شود.

احتیاط: روغن درخت چای بسیار قوی است، بنابراین همیشه قبل از استفاده از آن روی پوست، آن را رقیق کنید.

روش درمان اسکار جوش

  1. روغن درخت چای و آب را به نسبت 1 به 9 مخلوط کنید.
  2. یک تکه پنبه را به مخلوط آغشته کنید و آن را روی نواحی آسیب دیده بمالید.
  3. در صورت تمایل از مرطوب کننده استفاده کنید.
  4. این روند را 1 تا 2 بار در روز در صورت نیاز تکرار کنید.

مهم است که قبل از استفاده از روغن درخت چای با یک پزشک متخصص پوست صحبت کنید.

مطلب مرتبط: از بین بردن جای جوش

چای سبز برای آکنه و اسکار جوش

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و نوشیدن آن برای سلامتی مفید است و ممکن است به از بین بردن آکنه کمک کند. بر اساس تحقیقات سال 2017، پلی فنول‌های موجود در چای سبز با دو عامل اصلی آکنه (باکتری و التهاب) مقابله می‌کند.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که استفاده از عصاره چای سبز روی پوست به طور قابل توجهی تولید سبوم و جوش را در افراد مبتلا به آکنه کاهش می‌دهد.

می‌توانید کرم‌ها و لوسیون‌هایی بخرید که حاوی چای سبز هستند، اما درست کردن مخلوط چای سبز در خانه آسان است.

  1. چای سبز را به مدت 3 تا 4 دقیقه در آب جوش دم کنید.
  2. بگذارید چای سبز دم کرده خنک شود.
  3. با استفاده از یک تکه پنبه، چای را روی پوست خود بمالید یا آن را با یک بطری اسپری روی پوست خود بپاشید.
  4. اجازه دهید خشک شود، سپس آن را با آب بشویید و پوست خود را خشک کنید.

می‌توانید برگهای باقی مانده چای سبز را به عسل اضافه کنید و یک ماسک صورت درست کنید.

فندق افسونگر

فندق افسونگر از پوست و برگ درختچه فندق جادوگر آمریکای شمالی به نام Hamamelis virginiana استخراج می‌شود. فندق جادوگر ممکن است با باکتری‌ها مبارزه کند و تحریک و التهاب پوست را کاهش دهد، که می‌تواند به رفع آکنه کمک کند.

در یک مطالعه کوچک در سال 2017 که توسط یک شرکت مراقبت از پوست انجام شد، 30 فرد مبتلا به آکنه خفیف یا متوسط ​​از یک درمان سه مرحله‌ای برای صورت دو بار در روز به مدت 6 هفته استفاده کردند. فندق افسونگر یکی از اجزای مرحله دوم درمان بود. اکثر شرکت کنندگان در پایان مطالعه بهبود قابل توجهی را در آکنه خود تجربه کردند.

  1. یک قاشق غذاخوری پوست فندق افسونگر و یک فنجان آب را در یک قابلمه کوچک ترکیب کنید.
  2. فندق افسونگر را به مدت 30 دقیقه خیس کنید و سپس مخلوط را روی اجاق به جوش آورید.
  3. روی حرارت ملایم قرار دهید و به مدت 10 دقیقه بپزید.
  4. مخلوط را از روی حرارت بردارید و بگذارید 10 دقیقه دیگر بماند.
  5. مایع را صاف کرده و در ظرف در بسته نگهداری کنید.
  6. 1 تا 2 بار در روز، مخلوط را روی پوست تمیز با استفاده از پنبه بمالید.

درمان آکنه با آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی استوایی است که برگهای آن ژل شفافی تولید می‌کنند. ژل آلوورا اغلب در لوسیون‌ها، کرم‌ها، پمادها و صابون‌ها استفاده می‌شود.

آلوئه ورا حاوی اسید سالیسیلیک و گوگرد است که هر دو به طور گسترده در درمان آکنه استفاده می‌شوند. تحقیقات انجام شده در سال 2017 نشان داد که استفاده از اسید سالیسیلیک روی پوست برای از بین بردن آکنه موثر است.

  1. ژل گیاه آلوئه ورا را با قاشق بخراشید.
  2. ژل را مستقیم روی پوست تمیز به عنوان مرطوب کننده بمالید.
  3. 1 تا 2 بار در روز این کار را تکرار کنید.

لایه برداری پوست

اسکراب یا لایه برداری، فرآیند از بین بردن لایه بالایی سلول های مرده پوست است. لایه برداری پوست می‌تواند روش های دیگر درمان آکنه را موثرتر کند و به مواد ماسک اجازه دهد به عمق بیشتری از پوست نفوذ کنند. آیا قوی ترین لایه بردار پوست خانگی را می‌شناسید؟

  1. مقدار مساوی شکر (یا نمک) و روغن نارگیل را با هم مخلوط کنید.
  2. به آرامی پوست خود را با مخلوط بمالید و خوب بشویید.
  3. هر چند وقت یکبار یا یک بار در روز لایه برداری کنید.

بیشتر بخوانید: اسکراب برنج

مکمل روی (Zinc)

روی (Zinc) یک ماده مغذی ضروری است که برای رشد سلولی، تولید هورمون، متابولیسم و ​​عملکرد سیستم ایمنی مهم است. بر اساس یک منبع معتبر در سال 2020، افرادی که تحت درمان با روی قرار گرفتند، در مقایسه با افرادی که تحت درمان با روی نبودند، بهبود قابل توجهی در تعداد لکه‌های ملتهب پوست داشتند.

مقدار ایمن توصیه شده برای مصرف روی، 40 میلی گرم در روز است، بنابراین بهتر است از این مقدار بیشتر مصرف نکنید و قبل از شروع حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. مصرف بیش از حد روی ممکن است عوارض جانبی از جمله درد معده و تحریک روده ایجاد کند.

سرکه سیب برای از بین بردن آکنه صورت

سرکه سیب ظاهر اسکار جوش صورت را از بین می‌برد. سرکه سیب از تخمیر سیب یا آب تصفیه نشده سیب های فشرده به دست می‌آید. سرکه سیب توانایی مبارزه با انواع باکتری و قارچ را دارد.

سرکه سیب حاوی اسیدهای آلی مانند اسید سیتریک است. تحقیقات انجام شده در سال 2016 نشان می دهد که اسید سیتریک در ارتباط با اکسید روی، P. acnes (باکتری مرتبط با آکنه) را از بین می‌برد. طبق تحقیقات انجام شده در سال 2017، اسید لاکتیک موجود در سرکه سیب ممکن است ظاهر اسکار آکنه را نیز بهبود بخشد.

البته در مصرف سرکه سیب باید احتیاط کنید، زیرا ممکن است پوست را تحریک کند.

روش استفاده از سرکه سیب برای اسکار جوش

  1. سرکه سیب و آب را به نسبت یک به سه مخلوط کنید (در صورت داشتن پوست حساس از آب بیشتری استفاده کنید).
  2. پس از انجام پاکسازی پوست، مخلوط را با استفاده از پنبه به آرامی روی پوست بمالید. بگذارید 5 تا 20 ثانیه بماند، پس پوست خود را با آب بشویید و خشک کنید.
  3. این روند را 1 تا 2 بار در روز تکرار کنید.

دقت کنید که استفاده از سرکه سیب روی پوست ممکن است باعث ایجاد حساسیت، سوختگی و سوزش شود و اکثر متخصصان پوست استفاده از آن را توصیه نمی‌کنند. اگر می‌خواهید از سرکه سیب برای پوست صورت استفاده کنید، سرکه سیب را در مقادیر کم استفاده کنید و آن را با آب رقیق کنید. می‌توانید قبل از استفاده مقدار کمی را روی پوست خود تست کنید.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

مطالب مرتبط با زیبایی