خواص گلاب برای پوست صورت، بستن منافذ پوست با گلاب

بروز شده در درباره زیبایی (10 دقیقه مطالعه)
خواص گلاب برای پوست صورت، بستن منافذ پوست با گلاب

گلاب ماده ای خوش عطر و بو است که در اغلب کرم ها، لوسیون ها و ماسک های مخصوص پوست کاربرد دارد. این ماده مفید از قرن ها پیش مورد استفاده قرار می گرفته و حتی کلئوپاترا نیز از خواص گلاب برای پوست در برنامه مراقبت بهداشتی و زیبایی خود بهره می جسته است.

گلاب برای پوست فواید بسیار زیادی دارد. از جمله فواید گلاب برای پوست و موارد تاثیر گلاب بر پوست صورت می توان به بستن منافذ پوست با گلاب اشاره کرد. این عصاره طبیعی به عنوان یک ماده بی ضرر شناخته می شود. با این حال، ممکن است برخی انواع پوست به آن حساسیت داشته باشند. بنابراین، قصد داریم در این مطلب اطلاعات کافی درباره فواید و عوارض جانبی گلاب برای پوست را در اختیار شما قرار دهیم تا با آگاهی کامل از این ماده استفاده کنید.

آشنایی با گلاب و محصولات جانبی آن

گلاب یک عصاره معطر است که از تقطیر گلبرگ های گل سرخ به دست می آید. فواید گلاب برای پوست مدت ها است که مورد توجه انسان ها قرار گرفته است. در عین حال، این عصاره طبیعی به عنوان طعم دهنده ای عالی در غذاها و شیرینی جات مورد استفاده قرار گرفته و در صنعت عطر سازی نیز به کار می رود. مردم خاورمیانه و به ویژه ایرانیان از زمان های قدیم با خواص درمانی گلاب برای پوست آشنایی داشته و علاوه بر آشپزی و زیبایی از مصارف دارویی آن نیز بهره می جسته اند. به طور سنتی، گلاب را از گل محمدی استخراج می کنند. این ماده خوش بو و با خاصیت از مشتقات دیگری نیز برخوردار است. روغن گل سرخ در حدود 10 تا 50 درصد گلاب را تشکیل می دهد. این ماده یکی از اصلی ترین مشتقات گل سرخ است که به روش تقطیر حاصل می شود. گل محمدی در مقایسه با سایر انواع گل سرخ از محتویات روغنی به مراتب کمتری برخوردار است. به همین دلیل هم عصاره روغنی حاصل از این گل از گرانبها ترین روغن های اساسی جهان به شمار می رود.

غنچه ها یا گلبرگ های خشک شده هم از جمله فرآورده های جانبی گل سرخ محسوب می شوند که بیش تر در دمنوش ها و شیرینی پزی و خوراک ها کاربرد داشته و در بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر هستند. میوه کاذب گل سرخ، hydrosol، absolute، نوعی اتانول (ethanolic)، نوعی محلول آبی (aqueous) و عصاره های کلروفرمی (chloroformic extract) همگی از دیگر محصولات جانبی گل سرخ به حساب می آیند.

خواص گلاب برای پوست صورت

گلاب برای پوست فواید بسیار زیادی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواص آنتی اکسیدانی

گل سرخ و به ویژه گل محمدی دارای خواص آنتی اکسیدانی است. عصاره گلبرگ های گل سرخ و مواد روغنی به دست آمده از آن با رادیکالهای آزاد مقابله می کنند. این امر از جمله خواص قابل توجه گلاب برای پوست برشمرده می شود.

برطرف کردن سرخی پوست

از جمله خواص دیگر گلاب برای پوست می توان به کمک در بهبود و برطرف کردن سرخی صورت اشاره کرد. مطالعات انجام شده نشان می دهند که گلاب بر روی مویرگ های خونی نزدیک سطح پوست تاثیر قابض دارد. به همین دلیل از این عصاره طبیعی برای تسکین سرخی ناشی از گشاد شدن مویرگ های صورت استفاده می شود. با این حال، پیش از مصرف لازم است از محتویات گلاب مصرفی و دارا بودن عصاره روغنی خالص و طبیعی اطمینان یابید.

اثرات ضد التهابی

تحقیقات انجام شده بر روی اسانس و عصاره روغنی هیدروالکلی گل محمدی و تأثیر آن بر روی ورم پنجه موش نشان داده است که اسانس گل سرخ فاقد اثرات ضد التهابی است. با این حال، همین مطالعات حاکی از آن است که عصاره گل محمدی و گلاب حاصل از آن از مقادیر قابل توجهی ویتامین C برخوردار بوده و دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است.

خواص ضد میکروبی

گلاب از خواص ضد میکروبی برخوردار است. مطالعات نشان داده اند که عصاره روغنی گل سرخ و گلاب دارای اثرات ضد باکتریایی قوی بوده و در برطرف کردن عوامل ایجاد کننده جوش صورت، E. Coli و بسیاری از باکتری های موثر در ایجاد بیماری های پوستی تاثیر دارد. به این ترتیب، درمان جوش صورت را نیز می توان از جمله خواص گلاب برای پوست طبقه بندی کرد.

علاوه بر آن چه گفته شد، به نظر می رسد که گلاب در جوانسازی، طراوت و تازگی پوست صورت و متعادل کردن PH آن و آهسته کردن روند سالخوردگی پوست نیز بسیار موثر است. اغلب افراد از گلاب به عنوان تونر تمیز کننده صورت بهره می جویند. قرار دادن پنبه آغشته به گلاب خنک بر روی چشم می تواند در کاهش پُف چشم موثر باشد. علاوه بر این ها، عصاره گل سرخ یا همان گلاب برای تسکین آثار و عوارض ناشی از آفتاب سوختگی و رطوبت رسانی به پوست نیز کاربرد دارد. بنابراین، موارد اخیر را نیز می توان در زمره فواید گلاب برای صورت برشمرد.

مضرات گلاب برای پوست صورت

عوارض گلاب برای پوست چیست؟ گلاب ماده بسیار مفیدی است. با این حال، مصرف هر ماده ای ممکن است در کنار خواص و فواید بی شمار برخی عوارض جانبی را نیز به همراه داشته باشد. مطالعات انجام شده نشان داده اند که مصرف گلاب اثرات جانبی قابل توجهی را به دنبال ندارد. با وجود این، از آن جا که این ماده حاوی اسانس گل سرخ است، ممکن است به کار گیری آن در برخی افراد با واکنش های آلرژیک توام باشد. بنابراین، برای اطمینان از حساسیت نداشتن به این عصاره طبیعی، بهتر است قبل از استفاده بر روی صورت مقداری گلاب را بر روی پوست آرنج خود بمالید و بین 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. حساسیت به گلاب ممکن است با نشانه های زیر همراه باشد:

  • خارش
  • سوزش
  • احساس گزیدگی
  • سرخی
  • التهاب
  • ایجاد دانه های ریز و بثورات جلدی

همه موارد یاد شده از نشانه های آلرژی هستند. در صورت بروز حساسیت، بهتر است هر چه زودتر با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

روش استفاده از گلاب برای پوست

اگر به گلاب حساسیت ندارید با روش های زیر می توانید از این ماده برای بهبود وضعیت ظاهری و سلامت پوست استفاده کنید و از معجزه گلاب برای پوست بهره مند شوید.

تونر گلاب برای پوست صورت

چند رشته زعفران را در نصف پیمانه گلاب خیس کنید و مخلوط را در یک بطری تمیز و دارای درپوش بریزید. پوست صورت خود را به خوبی تمیز کنید. حالا می توانید یک قطعه پنبه را به ترکیب حاصله آغشته کنید و آن را بر روی پوست بمالید. اجازه بدهید گلاب خشک شود. سپس، می توانید صورت خود را با آب خنک بشویید. این تونر گلاب برای پوست بسیار مفید است و به درخشش صورت شما کمک خواهد کرد.

افرادی که دارای پوست خشکی هستند، می توانند 5 میلی لیتر گلیسیرین را با 30 میلی لیتر گلاب ترکیب کنند و ماده به دست آمده را با کمک یک قطعه پنبه بر روی پوست صورت خود بمالند. برای پوست های مختلط، ترکیب 5 میلی لیتر گلیسیرین، 5 میلی لیتر سرکه سیب و 30 میلی لیتر گلاب مناسب خواهد بود. افرادی که پوست چرب دارند هم میتوانند 5 میلی لیتر سرکه سیب را با 50 میلی لیتر گلاب مخلوط کرده و ماده به دست آمده را به تدریج به عنوان تونر تمیز کننده صورت مورد استفاده قرار داده و از فواید گلاب برای پوست بهره مند شوند.

مقابله با عوارض ناشی از آفتاب سوختگی و بثورات جلدی

همانطور که پیشتر هم گفته شد، مقابله با عوارض ناشی از آفتاب سوختگی و درمان بثورات جلدی نیز از دیگر خواص گلاب برای پوست است. برای انجام این کار، می توانید 10 تا 15 برگ گیاه ریحان مقدس (نوعی نعناء) را له کرده و آن را با 200 میلی لیتر گلاب مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را داخل یک بطری مجهز به اسپری بریزید و آن را به مدت چند ساعت داخل یخچال قرار دهید. سپس، می توانید این ماده را بر روی نواحی آسیب دیده اسپری کنید.

ترکیب ریحان مقدس و گلاب برای پوست بسیار مفید است و آن را خنک می کند. به علاوه، برگ ریحان مقدس از خواص ضد باکتری و ضد قارچ برخوردار است. این ترکیب در آرام کردن پوست، خارش، بهبود آفتاب سوختگی و بثورات جلدی موثر است.

ماده مرطوب کننده لب

استفاده از ترکیب چغندر و گلاب برای پوست لب بسیار مفید است. به همین منظور، یک قطعه چغندر را به قطعات ریزی تقسیم کرده و آن را به مدت 8 تا 10 ساعت در اجاقی با دمای 60 درجه سانتیگراد قرار دهید تا رطوبت خود را به طور کامل از دست داده و خشک شود. حالا، چغندر خشک شده را آسیاب کنید. پودر به دست آمده را با یک قاشق چای خوری گلاب ترکیب کرده و به خوبی هم بزنید تا خمیر غلیظ و یک دستی حاصل شود. اکنون، می توانید خمیر به دست آمده را روی لب های خود بمالید و حدود 15 دقیقه صبر کنید. پس از آن، می توانید خمیر را از روی لب تمیز کنید.

استفاده از این ترکیب، علاوه بر ایجاد رنگ صورتی و ملایم به نرم و مرطوب کردن لب نیز کمک می کند. به این ترتیب، می توانید به جای استفاده از محصولات آرایشی با این مخلوط لب های خود را رنگی کنید.

مرطوب کننده پوست

از جمله ترکیبات مفید گلاب برای پوست می توان به مخلوط آن با روغن نارگیل اشاره کرد. به همین منظور، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص و جامد را با سه قاشق غذاخوری گلاب ترکیب کنید. مقدار اندکی از این مخلوط را بر روی پوست خود بمالید و ماساژ بدهید. ترکیب روغن نارگیل و گلاب برای پوست بسیار مفید است و آن را به طور طبیعی مرطوب می کند. استفاده از گلاب برای پوست نوعی طراوت و تازگی را به همراه خواهد داشت. این ترکیب به ویژه برای افرادی مفید است که از خشکی پوست رنج می برند. اگر پوست صورت شما چرب است، از مصرف روغن نارگیل بر روی آن خودداری کنید.

شوینده صورت

اگر شما هم جزو افرادی هستید که ترجیح می دهند پوست صورت خود را با شوینده های طبیعی شستشو دهند، می توانید یک پیمانه گلاب را با 2 قاشق غذاخوری صابون غیر عطری رنده شده مخلوط کنید. در صورت تمایل، می توانید محتویات روغنی یک کپسول ویتامین E را نیز به این ترکیب اضافه کرده و از ماده به دست آمده به عنوان شوینده صورت استفاده کنید.

درمان جوش صورت

یک قاشق چای خوری آب لیموی تازه را با یک قاشق چای خوری گلاب مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را روی جوش صورت بمالید. حدود 15 دقیقه صبر کنید و سپس صورت خود را به خوبی شستشو دهید. آب لیموی تازه حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C بوده و از خواص لایه برداری برخوردار است. ترکیب این ماده با گلاب برای پوست مستعد به جوش مفید بوده و استفاده از آن در درمان جوش صورت موثر است. به علاوه، گلاب دارای خواص ضد میکروبی است و در عین حال به کاهش التهاب جوش صورت هم کمک می کند.

ترکیب گلاب و خاک رس قهوه ای (Multani Mitti) برای لایه برداری

خاک رس قهوه ای یا مولتانی میتی دارای خواص لایه برداری است. ترکیب این ماده با گلاب برای پوست مفید بوده و به پاک سازی و درخشش آن کمک می کند. یک قاشق غذاخوری پودر خاک رس قهوه ای را با دو قاشق غذاخوری گلاب ترکیب کرده و بر روی صورت بمالید. پوست خود را با این ترکیب ماساژ دهید و چند دقیقه صبر کنید تا ماسک خاک رس و گلاب شما خشک شود. سپس، می توانید صورت خود را با آب خنک شستشو دهید.

ترکیب گلاب و عسل برای رطوبت رسانی

ترکیب عسل و گلاب برای پوست فواید قابل توجهی را به دنبال دارد. برای بهره مند شدن از خواص رطوبت رسانی این ماسک شگفت انگیز، می توانید 3 قاشق غذاخوری گلاب را با 2 قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید. مخلوط به دست آمده را مانند ماسک بر روی صورت خود بمالید. به مدت 15 دقیقه صبر کنید و سپس، صورت خود را با آب خنک شستشو دهید. عسل از خواص رطوبت رسانی برخوردار است. مخلوط کردن این ماده با گلاب به شکل چشمگیری به پوست شما کمک می کند تا رطوبت خود را حفظ کرده و تازه و با طراوت به نظر برسد.

ترکیب خیار و گلاب برای ایجاد طراوت

ماسک خیار و گلاب برای پوست حساس بسیار مناسب است. خیار از خواص خنک کنندگی برخوردار بوده و پوست را تازه و با طراوت می کند. برای درست کردن این ماسک، ابتدا باید نیمی از یک خیار را بردارید و آب آن را بگیرید. سپس، این ماده را با 2 قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید. ماسک به دست آمده را بر روی پوست صورت خود بمالید و پس از 15 دقیقه با آب خنک شستشو دهید.

ترکیب آلوورا و گلاب برای مقابله با التهاب

استفاده از ترکیب آلوورا و گلاب برای پوست نرمی و لطافت را به دنبال داشته و با التهاب آن مقابله می کند. یک قاشق گلاب و یک قاشق غذاخوری ژل آلوورا را با یکدیگر ترکیب کرده و بر روی پوست صورت بمالید. حدود 20 دقیقه صبر کنید و سپس، صورت خود را با آب خنک بشویید. ژل آلوورا بهترین ماده ای است که می تواند از التهاب پوست جلوگیری کند. به علاوه، این ماده از خواص ضد باکتری نیز برخوردار است.

ماسک آرد نخودچی و گلاب

آرد نخودچی از جمله مواد اولیه ای است که در آشپزخانه اغلب خانواده های ایرانی یافت می شود. این پودر به دلیل برخورداری از خواص روشن کننده و لایه برداری در اغلب ماسک های خانگی کاربرد دارد. ماسک آرد نخودچی و گلاب برای پوست مفید بوده و به سلامت آن کمک می کند. یک قاشق غذاخوری آرد نخودچی و یک قاشق غذاخوری گلاب را با یکدیگر ترکیب کرده و پوست صورت خود را با آن ماساژ دهید. سپس، چند دقیقه منتظر بمانید تا خشک شود. پس از آن می توانید پوست خود را با آب خنک شستشو دهید.

ترکیب چوب صندل و گلاب برای بهبود سلامت پوست

ترکیب پودر صندل و گلاب از جمله درمان های محبوب خانگی است که برای تسکین پوست مورد استفاده قرار می گیرد. 2 قاشق غذاخوری پودر چوب صندل را با 3 تا 4 قاشق غذاخوری گلاب ترکیب کنید تا خمیر غلیظ و یک دستی حاصل شود. این ماسک را روی پوست صورت خود بمالید و مدتی منتظر بمانید تا به خوبی خشک شود. سپس، می توانید با استفاده از آب خنک صورت خود را شستشو دهید. عصاره روغنی چوب صندل از خواص درمانی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی برخوردار است. گلاب هم از جمله مواد پر طرفداری است که از تحریک و التهاب پوست جلوگیری می کند.

همانطور که پیشتر هم اشاره شد، برای اطمینان از حساسیت نداشتن به گلاب بهتر است پیش از مصرف، آن را بر روی بخش کوچکی از پوست بدن خود امتحان کنید.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با زیبایی
سفید کردن پوست صورت با گلاب
علت تیره شدن پوست صورت، آیا گلاب پوست را تیره میکند؟ آیا گلاب پوست را روشن میکند؟ آیا گلاب ابرو را سفید میکند؟