12 تا از خواص دارچین که باید بدانید

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (11 دقیقه مطالعه)
12 تا از خواص دارچین که باید بدانید

فهرست مطالب

خرید آنلاین عرق دارچین

خواص دارچین و نقش شگفت‌انگیز آن در تقویت و تامین سلامت بدن، سالیان سال مورد توجه نسل‌های مختلف بوده است. امروزه، علوم مدرن و پیشرفته نیز باورهای قدیمی درباره فواید درمانی این ادویه محبوب را تایید می‌کنند. دارچین یکی از پرطرفدارترین چاشنی‌هایی است که در پخت انواع غذاها و در تهیه انواع دسرها و شیرینی‌ها به‌کار می‌رود. در این مطلب، قصد داریم 10 نمونه از بهترین فواید تایید شده این چاشنی شگفت‌انگیز را بررسی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

دارچین چیست؟

دارچین (Cinnamon) یک چاشنی خوش‌مزه و خوش عطر و بو است که از چوب درختی به همین نام به دست می‌آید. هزاران هزار سال است که بشر از این ادویه شگفت‌انگیز در آشپزی و موارد درمانی بهره می‌جوید. در زمان‌های بسیار قدیم، این ماده بسیار کمیاب و گران‌قیمت بوده است؛ تا اندازه‌ای که مصریان باستان، این ادویه را به فراعنه و پادشاهان هدیه می‌دادند. خوشبختانه، این روزها قیمت این ادویه به شکل قابل توجهی کاهش یافته و در اغلب سوپرمارکت‌ها یافت می‌شود.

دارچین

برای درست کردن این ادویه، ساقه درخت دارچین بریده شده و بخش‌های درونی آن از قسمت‌های چوبی جدا می‌شود. سپس، بخش‌های داخلی ساقه درخت دارچین در معرض هوا قرار گرفته و پس از خشک شدن به صورت نوارهای لوله‌ای و در هم تنیده درمی‌آید. این نوارهای لوله‌ای شکل را اصطلاحا چوب دارچین می‌نامند. برای به دست آوردن پودر دارچین، چوب دارچین را آسیاب می‌کنند. دارچین حاوی ماده‌ای روغنی و غنی از ترکیبات سینامالدهید (Cinnamaldehyde) است. بخش قابل توجهی از خواص دارچین و عطر بی‌نظیر و طعم فراموش‌نشدنی این ادویه از وجود همین ترکیبات روغنی ناشی می‌شود.

انواع دارچین

دارچین سیلان و کاسیا انواع اصلی دارچین هستند. دارچین سیلان که به آن دارچین واقعی هم گفته می‌شود، در جنوب هند (سریلانکا) تولید می‌گردد. دارچین کاسیا که به آن دارچین چینی هم گفته می‌شود و در جنوب چین تولید می‌شود.

دارچین سیلان و دارچین کاسیا

دارچین سیلان

دارچین سیلان که از آن با اسامی مختلفی نظیر دارچین اصل، دارچین واقعی یا دارچین هندی هم یاد می‌شود بومی نواحی جنوبی هند و سریلانکا است. این ادویه از قسمت‌های داخلی پوست درخت Cinnamomum verum به‌دست می‌آید. دارچین سیلان، ماده‌ای نرم با بافتی شکننده به رنگ قهوه‌ای کم‌رنگ و متمایل به زرد است.

ادعا می‌شود که درمان قطعی دیابت با دارچین سیلان امکان‌پذیر باشد. 16 مطالعه که روی دارچین سیلان انجام شده است، اثرات مفید دارچین سیلان برای کاهش قند خون و افراد دیابتی را نشان می‌دهد.

دارچین کاسیا

دارچین کاسیا بیش‌تر با نام دارچین چینی شناخته می‌شود. این ادویه از کندن پوست درخت Cinnamomum cassia حاصل می‌شود. این درخت، بومی نواحی جنوبی کشور چین است. رنگ دارچین کاسیا، قهوه‌ای تیره و متمایل به قرمز بوده و از بافتی به مراتب ضخیم‌تر از دارچین سیلان برخوردار است.

مقایسه پودر دارچین سیلان و کاسیا

پودر دارچین

دارچین سیلان رنگ قهوه‌ای روشن دارد اما دارچین کاسیا رنگ قهوه‌ای تیره رو به قرمزی دارد و این تفاوت را می‌توان با توجه به عکس زیر در پودر دارچین نیز متوجه شد.

دارچین چه خواصی دارد؟

دارچین به طعم تند و شیرین شناخته می‌شود. اما کاربردهای شگفت‌انگیزی از جمله کمک به رشد موها دارد. دارچین در طب سنتی طبیعت گرم و خشک دارد. پروتئین، منگنز، کلسیم و آهن از جمله مواد مغذی دارچین هستند. دارچین خاصیت ضد میکروبی دارد و برای سلامت بدن فواید زیادی دارد. دارچین ضد دیابت، ضد التهاب و باکتری و ضد عفونت است، برای درمان دندان درد به صورت موقت موثر است و دهان را خوشبو می‌کند.

عرق دارچین خواص شگفت‌انگیزی دارد که در ادامه این مطلب به آن می‌پردازیم. دارچین برای لاغری، خواص دارچین برای مو، درمان دندان درد با دارچین، درمان قطعی دیابت با دارچین، دارچین و کم کاری تیروئید، فواید دارچین و عسل و خواص عرق دارچین از جمله مواردی است که بیشتر درباره آن خواهید خواند.

خواص دارچین

نکته: اگر می‌خواهید از خواص درمان دارچین استفاده کنید بهتر است که از دارچین سیلان استفاده کنید.

دارچين برای لاغری

براساس مطالعات، ترکیبات طبیعی فعال و متنوع موجود در دارچین به بهبود متابولیسم و افزایش سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند. این امر به شکل قابل توجهی در کاهش وزن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت نوع 2 تاثیرگذار است.

از خواص دارچین برای لاغری باید گفت که دارچین سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و به کاهش اشتها کمک می‌کند. بنابراین استفاده از دارچین در رژیم غذایی می‌تواند به برنامه لاغری شما کمک کند.

دارچین و کم کاری تیروئید

در طب سنتی دارچین برای رفع مشکلات کم کاری تیروئید پیشنهاد شده است. کم کاری تیروئید (Hypothyroidism) یکی از رایج‌ترین مشکلات تیروئیدی است، این مشکل زمانی پیش می‌آید که غده تیروئید میزان کمتر از حد طبیعی هورمون تولید می‌کند و سطح هورمون در خون پایین می‌آید. کم کاری تیروئید می‌تواند منجر به احساس خستگی، افزایش وزن و توان تحمل کمتر نسبت به سرما شود.

علائم رایج کم کاری تیروئید عبارتند از خستگی، خواب آلودگی، فراموشکاری، پوست خشک، پف صورت، یبوست، اضافه وزن و درد عضلات.

از آنجا که دارچین بر متابولیسم بدن اثر می‌گذارد و منجر به افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود، تصور می‌شود که دارچین می‌تواند برای بهبود کم کاری تیروئید هم موثر باشد. حقیقت این است که هنوز هیچ داده علمی وجود ندارد که ثابت کند مصرف دارچین بر عملکرد غده تیروئید و کم کاری تیروئید موثر است.

بنابراین آنچه درباره دارچین و کم کاری تیروئید باید بدانید این است که با وجود آنکه مصرف دارچین در طب سنتی توصیه شده است، خواص دارچین برای کم کاری تیروئید هنوز اثبات نشده است.

درمان دندان درد با دارچین

دارچین در طب سنتی، برای درمان دندان درد نیز توصیه شده است. جویدن چوب دارچین یا شستشوی دهان با آب دارچین به درمان درد دندان کمک می‌کند. همچنین می‌توانید پودر دارچین را با عسل مخلوط کنید و روی قسمتی که درد می‌کند قرار دهید.

در بیشتر روش‌ها برای درمان دندان درد با دارچین توصیه می‌شود که از فرآورده‌های دارچین مانند روغن دارچین یا عرق دارچین استفاده کنید. جویدن آدامس دارچین نیز پاکسازی دهان از باکتری‌ها موثر است. استفاده از دارچین یه راه خانگی برای درمان موقت دندان درد به حساب می‌آید، اما برای حل ریشه اصلی مشکل دندان درد بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

روش مصرف دارچین برای درمان دندان درد: یک قاشق چایخوری پودر دارچین و پنج قاشق چایخوری عسل را با هم مخلوط کنید، مخلوط حاصل را روی دندان قرار دهید. 2 تا 3 بار در روز تکرارش کنید.

خواص دارچین برای مو

دارچین برای رشد موها کاربرد دارد. دارچین از ریزش موها جلوگیری می‌کند، با اضافه کردن دارچین به برنامه مراقبی موهای خود می‌توانید روند ریزش موها را متوقف کنید. مواد مغذی موجود در دارچین موها را تقویت و از ریزش آن جلوگیری می‌کند. کاهش شوره سر یکی دیگر از ویژگی‌های این چاشنی معطر است. خواص آنتی اکسیدان دارچین برای پاکسازی پوست سر مفید است. دارچین به رشد موها، افزایش ضخامت و بلندی موها نیز کمک می‌کند.

استفاده از دارچین برای موها در کاهش شپش سر نیز موثر است. اگر دنبال درمان فوری شپش در یک شب هستید استفاده از سرکه را به شما پیشنهاد می‌گنیم. مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین‌های موجود در دارچین برای سلامت مو بسیار مفید هستند.

طرز تهیه روغن دارچین برای مو: 1 لیتر روغن زیتون را روی اجاق گرم کنید. وقتی روغن به اندازه کافی گرم شد، 250 گرم پودر دارچین به آن اضافه کنید و مخلوط را به خوبی هم بزنید. حال 3 تا 5 دقیقه مخلوط را روی اجاق بگذارید. وقتی بوی دارچین را حس کردید، اجاق را خاموش کنید. اجازه دهید تا روغن حاصل سرد شود. روغن را در یک بطری که هوا نمی‌کشد بریزید.

ماسک مو با دارچین، روغن زیتون و عسل: یک قاشق غذاخوری پودر دارچین، یک قاشق غذاخوری عسل و 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون. ابتدا روغن زیتون را کمی گرم کنید، سپس پودر دارچین و عسل را به آن اضافه کرده و مخلوط را به خوبی هم بزنید تا یکدست شود. ماسک مو با دارچین به موهای خود بمالید و 15 دقیقه منتظر بمانید. سپس موهای خود را با آب ولرم بشویید. این کار را هفته‌ای یکبار می‌توانید انجام دهید.

مطلب پیشنهادی: راهکارهای مقابله با ریزش مو

درمان دیابت با دارچین

همانطور که بالاتر گفته شد، ادعا می‌شود درمان قطعی دیابت با دارچین امکان‌پذیر است. خواص دارچین برای کاهش قند خون، افزایش سوخت و ساز بدن و بهبود حساسیت به انسولین در درمان دیابت بسیار موثر است. مصرف روزانه نصف قاشق چایخوری پودر دارچین می‌تواند کمک شایان توجهی به کنترل دیابت نوع 2 داشته باشد. همچنین در کاهش تری‌گلیسیرید بد خون نیز موثر است.

علاوه بر آن‌چه گفته شد، دارچین با استفاده از سایر مکانیسم‌های پیشرفته موجب پایین آمدن قند خون شده و از ابتلای فرد به امراضی نظیر دیابت جلوگیری می‌کند. این ادویه با اثرگذاری بر آنزیم‌های گوارشی موجب کند شدن سرعت تجزیه کربوهیدرات‌های موجود در مواد غذایی شده و از این طریق میزان گلوکز ورودی به جریان خون را کاهش می‌دهد.

درمان دیابت با دارچین

در عین حال، ترکیبات فعال موجود در این ادویه با تقلید از انسولین، سلول‌های بدن را تحت تاثیر خود قرار داده و فرآیند جذب گلوکز را بهبود می‌بخشند. براساس مطالعات، مصرف منظم 1 تا 6 گرم دارچین در روز می‌تواند میزان قند خون ناشتا را از 10 تا 29 درصد کاهش داده و از این طریق، احتمال ابتلا به بیماری دیابت را کم‌تر کند. بنابراین، درمان دیابت را نیز می‌توان از خواص دارچین به حساب آورد.

بهبود حساسیت به انسولین

انسولین یکی از اصلی‌ترین هورمون‌هایی است که به کنترل متابولیسم بدن و تنظیم مصرف انرژی کمک می‌کند. همچنین، این هورمون وظیفه انتقال قند خون به سلول‌های بدن را برعهده دارد. با این حال، بسیاری از افراد به انسولین و اثرات قابل توجه آن مقاومت نشان می‌دهند. این امر غالبا به عنوان عارضه حساسیت به انسولین شناخته شد و به نوبه خود موجب بروز بیماری‌های خطرناکی نظیر دیابت نوع 2 و سندروم متابولیک می‌شود. جالب است بدانید، مصرف منظم دارچین به شکل قابل توجهی در کاهش این عارضه تاثیرگذار بوده و با بهبود بخشیدن به عملکرد این هورمون به تنظیم قند خون کمک می‌کند.

سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌ها از مهم‌ترین ترکیباتی هستند که از بدن شما در برابر آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. دارچین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی نظیر پلی‌فنول‌ها است. براساس مطالعات، مواد آنتی‌اکسیدانی موجود در دارچین به مراتب بیش‌تر از سیر و پونه کوهی بوده و می‌توان از آن به عنوان یک ماده نگه‌دارنده طبیعی برای مواد غذایی مختلف استفاده کرد.

سرشار از ترکیبات ضد التهابی

دارچین سرشار از مواد موثر و ترکیبات ضد التهابی قدرتمندی است که علاوه بر کاهش التهاب بافت‌های مختلف بدن به مقابله با عفونت می‌پردازند. این از مهم‌ترین عواملی است که موجب ترمیم بافت‌های نواحی گوناگون بدن شده و از گسترش تخریب سلولی جلوگیری می‌کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی

از اصلی‌ترین خواص دارچین می‌توان به کاهش احتمال ابتلا به امراض قلبی-عروقی اشاره کرد. بیماری‌های قلبی و عروقی را می‌توان از خطرناک‌ترین امراضی دانست که ساکنان همه نقاط جهان را تهدید کرده و منجر به مرگ نابه‌هنگام می‌شوند. براساس مطالعات، مصرف روزانه یک گرم یا حدود نصف قاشق چای‌خوری دارچین به شکل قابل توجهی بر نشان‌گرهای خون تاثیرگذار بوده و احتمال حمله قلبی را کاهش می‌دهد. این امر به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 حائز اهمیت است.

مصرف مداوم دارچین می‌تواند در کاهش سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول بد خون یا LDL موثر است. این در حالی است که استفاده از این ادویه می‌تواند به ثابت نگه‌داشتن میزان کلسترول خوب یا HDL کمک کند. علاوه بر این‌ها، مطالعات نشان داده‌اند ترکیبات قدرتمند موجود در این ادویه استثنایی می‌توانند در پایین آوردن فشار خون تاثیرگذار باشند. مجموع عوامل یاد شده در تامین سلامت عمومی بدن موثر بوده و احتمال ابتلا به امراض قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد.

محافظت از نورون‌های مغز و مقابله با بیماری زوال عصبی

از رایج‌ترین انواع بیماری‌های عصبی می‌توان به آلزایمر و پارکینسون اشاره کرد. بروز این بیماری‌ها با تحلیل ساختار سلولی مغز و کاهش عملکرد آن همراه است. براساس مطالعات، ترکیبات موجود در دارچین از تجمع پروتئین‌های تاو (Tau Proteins) در نورون‌های عصبی جلوگیری کرده و از این طریق، احتمال ابتلا به امراضی نظیر آلزایمر را کاهش می‌دهند.

مقابله با سرطان

سرطان یکی از جدی‌ترین بیماری‌هایی است که موجب رشد کنترل نشده سلول‌های بدن می‌شود. براساس تحقیقات، مصرف روزانه نصف قاشق چای‌خوری دارچین به طور بالقوه می‌تواند به مقابله با این بیماری کمک کند. انجام این کار از طریق کاهش سرعت رشد سلول‌های سرطانی و تشکیل رگ‌های خونی در تومورها امکان‌پذیر است. از قرار معلوم، به وجود آمدن این رگ‌ها برای تومورهای سرطانی زیان‌آور بوده و موجب از بین رفتن آن‌ها می‌شود. از دیگر خواص دارچین می‌توان به قابلیت سم‌زدایی آن اشاره کرد. این امر به ویژه در جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ تاثیرگذار است.

مبارزه با عفونت‌های باکتریایی و قارچی

از مهم‌ترین خواص دارچین می‌توان به مقابله با عفونت‌های قارچی و باکتریایی اشاره کرد. این امر ناشی از وجود ترکیبات فعال و موثری نظیر سینامالدهید در این ادویه است. براساس تحقیقات انجام شده، این ترکیبات روغنی به شکل قابل توجهی در درمان عفونت‌های قارچی دستگاه تنفس موثر عمل می‌کنند. از دیگر فواید سینامالدهید موجود در دارچین می‌توان جلوگیری از رشد و گسترش باکتری‌هایی نظیر لیستریا و سالمونلا را برشمرد. اثرات ضد میکروبی دارچین همچنین می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان و کاهش بوی بد دهان کمک کند.

مقابله با ویروس HIV

ویروس HIV از خطرناک‌ترین عوامل بیماری‌زایی است که به آرامی در سیستم ایمنی بدن رخنه کرده و با از کار انداختن آن نهایتا فرد را به بیماری ایدز دچار می‌کند. دانشمندان احتمال می‌دهند، دارچین کاسیا بتواند با HIV-1 یعنی رایج‌ترین سویه ویروس HIV مقابله کند.

بیشتر بخوانید: خواص دمنوش دارچین

خواص عرق دارچین

عرق دارچین طبع گرم و خشک دارد. عرق دارچین رمز جوانی است. مصرف روزانه عرق دارچین انسان را جوان و سالم نگه می‌دارد. عرق دارچین با افزایش سوخت و ساز بدن به لاغری کمک می‌کند. عرق دارچین برای درمان سرفه و سرماخوردگی مفید است، یک تب بر طبیعی است و در کاهش دردهای عضلانی موثر است.

از مهم‌ترین خواص عرق دارچین می‌توان به کاهش اشتها و لاغری، تسهیل گردش خون، پیشگیری از آلزایمر، درمان عفونت‌ها، درمان برفک دهان، تقویت قلب و درمان دیابت اشاره کرد.

خرید آنلاین عرق دارچین

مطلب مرتبط: خواص انواع عرقیات گیاهی

زمان و مقدار مجاز مصرف دارچین

مطالعات انجام شده بر روی دو گونه مختلف دارچین نشان می‌دهند، حجم کومارین موجود در دارچین کاسیا به مراتب بیش‌تر از دارچین سیلان است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف نصف قاشق چای‌خوری دارچین کاسیا در روز برای افراد بزرگسال نه تنها بی‌خطر است، بلکه می‌تواند فواید مختلفی را نیز به دنبال داشته باشد. به خاطر داشته باشید، مصرف این میزان ادویه برای کودکان مناسب نبوده و احتمالا بدن آن‌ها با حجم کم‌تری از این ترکیبات فعال سازگاری خواهد داشت. برای اجتناب از تاثیرات نامطلوب احتمالی، توصیه می‌شود از مصرف بیش از اندازه کلیه گونه‌های دارچین خودداری کنید.

عوارض مصرف دارچین

تا این‌جا با خواص دارچین و مزایای آن برای تامین سلامت بدن آشنا شدیم. اکنون، زمان آن است که به عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از اندازه این ادویه محبوب بپردازیم. دارچین کاسیا سرشار از ترکیبات فعالی به نام کومارین (Coumarin) است. مقادیر بالای این ماده می‌تواند بر یاخته‌ها و سلول‌های زنده تاثیرات سمی داشته باشد. از این جمله، می‌توان آسیب‌های کبدی و افزایش خطر ابتلا به سرطان را نام برد. برخی از عوارض جانبی احتمالی مصرف بیش از حد دارچین عبارتند از:

  • آسیب به کبد
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان
  • ایجاد زخم در ناحیه دهان
  • کاهش قند خون
  • مشکلات تنفسی
  • احتمال تداخل با داروهای دیابت، قلب و کبد

سخن آخر

در این مطلب، با خواص دارچین و عوارض جانبی احتمالی ناشی از مصرف بیش از اندازه آن آشنا شدید. برای کسب بهترین نتیجه ممکن، پیشنهاد می‌کنیم مصرف نصف قاشق چای‌خوری از این ادویه استثنایی را در برنامه غذایی روزانه خود گنجانده و از فواید شگفت‌انگیز آن بهره‌مند شوید.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی