بهترین عسل طبیعی ایران

بروز شده در درباره زنبور عسل و فرآورده های آن (فقط 6 دقیقه مطالعه)
بهترین عسل طبیعی ایران

بهترین عسل ایران کجاست؟ حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که بهترین عسل ایران از کدام شهر است؟ با توجه به سابقه زیاد زنبورداری در ایران و طبیعت متنوع و گسترده این کشور، انواع عسل در شهرها و مناطق مختلف ایران از جمله کردستان، آذربایجان، سبلان، اردبیل، خراسان، لرستان، مازندران، فیروزکوه، بوشهر، اهواز، قمصر، اصفهان، کامو، خوانسار و شهرها تولید می‌شود. در ایران عسل‌های متنوعی از جمله عسل تک گل، عسل چهار گیاه و چهل گیاه، عسل مرکبات، عسل گون، گشنیز، بهارنارنج، آویشن، کنار و … تولید می‌شود. عسل را می‌توان از جنبه های مختلف درجه‌بندی کرد. در این مطلب به معرفی بهترین عسل ایران می‌پردازیم.

زنبورداری یک حرفه دیرینه در ایران است. دشنه مفرغی منقش به شکل زنبور عسل متعلق به 1200 سال قبل از میلاد در لرستان پیدا شده است و اکنون در موزه شهر بروکسل نگهداری می‌شود. این دشنه می‌تواند معرف قدمت آشنایی ایرانی‌ها با زنبور عسل باشد. از سوی دیگر در دوران هخامنشیان از عسل به جای شکر استفاده می‌کردند. می توان گفت که زنبورداری در ایران از زمان هخامنشیان رواج داشته است.

بهترین عسل از نظر عطر و طعم

عطر و طعم عسل مانند رنگ آن متناسب با گیاهی است که زنبور‌عسل از آن شهد فراهم آورده است. در مناطق مختلف عسل با غلظت‌های گوناگون به دست می‌آید و این تفاوت نمی‌تواند عاملی تعیین‌کننده برای شناسایی کیفیت عسل باشد؛ مثلا عسل‌هایی که در مناطق مرطوب مانند شمال کشور به دست می‌آید، بیش‌تر دارای غلظت کم است. در مقابل عسل‌هایی که از مناطق کوهستانی یا جنوبی مانند اهواز به دست می‌آید دارای غلظت بالایی است.

رنگ عسل نیز بستگی به نوع گلی دارد که زنبور‌ عسل از آن شهد جمع‌آوری کرده و از رنگ زرد بسیار روشن تا قرمز تیره و حتی سیاه متغیر است. هم‌چنین منطقه‌ی جغرافیایی و شرایط آب و هوایی در تعیین رنگ عسل موثر بوده بنابراین رنگ عسل مانند غلظت آن نمی‌تواند عاملی تعیین‌کننده برای شناسایی کیفیت عسل باشد.

آیا می‌دانستید که برای تهیه و فرآوری هر کیلوگرم عسل طبیعی، زنبور‌عسل باید 120 تا 150 هزار بار شهد جابه‌جا کند و از 10 میلیون گل، شهد برداشته و مسافتی برابر هفت مرتبه چرخش به دور کره زمین بپیماید.

بهترین عسل از نظر طب ایرانی

بهترین عسل از نظر طب سنتی، عسلی شفاف، غلیظ ،خوشبو و سرخ رنگ است که وقتی آن را با انگشت خود آن برمی‌دارید، تار ببندد و هرچه عسل کهنه تر شود طبع آن گرم تر است.

در طب سنتی هندوها، عسل شهد زندگی است که خاصیت درمانی و دارویی نیز دارد و در میان فرآورده‌های زنبور عسل، بره موم بیشترین خاصیت قارچ‌کشی و آنتی‌اکسیدان را دارد. بره موم فعالیت ضد باکتریایی علیه باکتری‌های گرم مثبت و منفی و نیز انواع هوازی و بی‌هوازی دارد. استفاده از حلال‌های مختلف برای استخراج ترکیبات فعال بره موم، سبب تغییر در اجزای زیست فعال بره موم می‌شود. از جمله خواص بره موم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آنتی‌بیوتیک علیه ویروس‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها
  2. ضد سرطان
  3. آنتی اکسیدان
  4. ضد التهاب
  5. ضد دیابت
  6. ضد تک یاخته

عسل با موم

در طب ایرانی، عسل طبیعی یک خوراکی بسیار مغذی برای درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها است .عسل این قابلیت را دارد که دارو یا گیاهان دارویی مختلف را در بدن حمل کند و به محلی که این دارو می‌خواهد اثر گذارد، در واقع به تاثیرگذاری بهتر دارو کمک کند.

بهترین عسل برای سلامتی

اگر می‌خواهید از خواص عسل برای سلامتی استفاده کنید، بهتر است بدانید بهترین عسل برای هر مشکل یا بیماری کدام است؟ اینکه بهترین عسل طبیعی ایران برای معده، سرماخوردگی، تقویت حافظه، درمان کم‌خونی و … از کدام شهر است؟

عسل طبیعی با موم

بهترین نوع عسل برای معده

مصرف عسل طبیعی برای افرادیی که بیماری‌های گوارشی دارند توصیه شده است، از آن جایی که عسل خاصیت ملینی دارد بنابراین بهتر است افراد دچار زخم معده عسل را در رژیم غذایی خود قرار دهند، با مصرف عسل شرایط بهتری خواهند داشت.

عسل گون به دلیل اینکه حاوی قندهای پروبیوتیک، باکتری های پروبیوتیک و ترکیبات ضد التهابی است می‌تواند برای افرادی که از مشکلات روده رنج می برند، یک گزینه عالی باشد. زردکوه بختیاری و چشمه کوهرنگ با وجود دشت‌های وسیعی از گیاه گون، یکی از مناطق اصلی تولید عسل گون است.

از بارزترین خواص عسل گشنیز می توان به خاصیت آنتی باکتریایی این ماده اشاره کرده که از قدیم در طب سنتی از این عسل برای درمان بیماری‌های گوارشی استفاده شده است. عسل گشنیز معمولا در مناطق غربی ایران مانند کرمانشاه، ایلام و همدان تولید می‌شود. یکی از مرغوبترین عسل گشنیز ایران از شهر نهاوند همدان است.

عسل کنار که تولید شهر اهواز است برای درمان زخم معده مفید است.

خرید آنلاین عسل کنار طبیعی

بهبود اسهال و جلوگیری از رفلاکس معده از خواص عسل یونجه است. ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان یکی از مناطق کشت یونجه و تولید عسل یونجه است.

بهترین عسل برای درمان سرماخوردگی

عسل دارای خواص آنتی اکسیدان، آنتی باکتریال و آنتی میکروبیال است که با غلبه بر باکتری‌ها , ویروس‌ها می‌تواند باعث بهبود سرماخوردگی شود. از جمله خواص عسل بهار نارنج بهبود سرماخوردگی است. عسل بهار نارنج دارای خواص آنتی اکسیدانی طبیعی و ضد التهابی است که از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می‌کند، از این رو ضد سرماخوردگی است. مرغوبترین نوع عسل بهار نارنج از شهر شیراز و جهرم است. عسل گون انرژی‌زا است و برای پیشگیری از سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

بهترین عسل برای تقویت حافظه

از آن جایی که مصرف بیش از اندازه شکر و قند ممکن است فعالیت مغز را کاهش دهد، عسل یک جایگزین طبیعی برای قند و شکر است. تقویت حافظه یکی از موارد بسیار مهمی است که باید در دوران کودکی و جوانی مورد اهمیت قرار داد. عسل گون و عسل کنار انرژی‌زا بوده و به تقویت حافظه کمک می‌کند.

بهترین عسل برای درمان کم خونی

اگر عسل طبیعی را با آب ولرم مخلوط کرده و بنوشید، تاثیرات بسیار زیادی بر روی تعداد گلبول‌های قرمز موجود در خون دارد. گلبول‌های قرمز خون مسئول انتقال اکسیژن موجود در خون به بخش‌های مختلف بدن هستند. عسل محلول در آب ولرم میزان هموگلوبین‌های خون را افزایش می‌دهد، هموگلوبین‌هایی که مانع کم‌خونی می‌شوند. از جمله عسل هایی که برای درمان کم خونی مناسب هستند عسل کنار را می توان نام برد.

بهترین عسل طبیعی در ایران

بهترین عسل از نظر ساکارز

یکی از راه‌های تشخیص بهترین عسل طبیعی در ایران، آزمایش عسل طبیعی است. به طور تقریبی ۸۰ الی ۸۵ درصد عسل طبیعی از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است؛ دو مولکول قندی که با نگه داشتن رطوبت عسل، ماندگاری آن را تا چند سال افزایش می‌دهند. با توجه به اینکه معمولا ۱۰ درصد عسل هم آب است، پس جای چندانی برای ساکاروز باقی نمی‌ماند. ساکارز عسل طبیعی باید کمتر از 5 درصد باشد. البته همین مقدار ناچیز برای اینکه ساکاروز را به یکی از عوامل اصلی تشخیص کیفیت عسل و تعیین بالا یا پایین بودن قیمت آن تبدیل کند کافی است. هر چه درصد ساکارز عسل کمتر باشد، کیفیت و طبیعی بودن آن بالاتر و به نسبت قیمت آن نیز گران‌تر است.

ساکاروز معمولا در چغندر قند و نیشکر وجود دارد و ساکاروز همان شکری است که روزانه مصرف می‌کنید؛ از دیگر کربوهیدرات ها که علاوه بر شیرین کردن وظیفه دیگری نیز دارد که تامین انرژی مورد نیاز بدن است. به گونه ای دیگر، ساکاروز نوعی کربوهیدرات و از دسته دوقندی‌هاست؛ یعنی از دو مولکول گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است. اگرچه گلوکز و فروکتوز هم مثل ساکاروز در بسیاری از مواد غذایی طبیعی و صنعتی که ما به صورت روزانه مصرف می‌کنیم وجود دارند، ولی تاثیری که بر بدن می‌گذارند متفاوت از ساکارز است؛ به خصوص اگر پای رژیم لاغری و بیماری دیابت وسط بیاید.

میزان درصد ساکارز در هریک از عسل ها متفاوت است. عسل طبیعی باید دارای ساکارز کمتر از 5% باشد. عسل گون، عسل گشنیز، عسل چهار گیاه و عسل آویشن از این دسته هستند. در این میان عسل‌ها، عسل کنار و مرکبات مورد استثنا قرار گرفته‌اند، و ساکارز این دو نوع عسل، چنانچه طبیعی باشند از ۵ درصد ممکن است بیشتر باشد.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با زنبور عسل و فرآورده های آن
طريقه مصرف ژل رويال
استفاده موضعی یک طریقه مصرف ژل رویال است و برای جوان‌سازی و درمان مشکلات پوستی استفاده می شود ولی ممکن است برای برخی افراد مشکل آفرین باشد..
خواص نیش زنبور
از خواص نیش زنبور عسل می توان برای برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، اگزما استفاده کرد.نیش زنبور درد را تسکین می‌دهند .
خواص عسل گون
خواص عسل گون ناشی از ترکیبات گیاهی فعالی است که در آن وجود داشته و علاوه بر کاهش التهاب به تقویت دستگاه ایمنی بدن هم کمک می‌کنند.
آزمایش عسل طبیعی
آزمایش عسل طبیعی در آزمایشگاه رسمی، شاخص های مهم آزمایش عسل طبیعی چیست و هر کدام چه معنایی دارند؟
خواص عسل یونجه
از اصلی ترین خواص عسل یونجه می توان به مقابله با انواع عفونت‌ها،جلوگیری از ریفلاکس معده، تسکین علائم سرماخوردگی، بهبود سرفه و.. اشاره کرد
خواص عسل بهار نارنج
از خواص عسل بهارنارنج می‌توان به مواردی نظیر بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تسکین گلودرد و کمک به درمان انواع زخم‌ها اشاره کرد.
خواص عسل گشنیز
از مهم‌ترین خواص عسل گشنیز می‌توان به بهبود و تقویت عملکرد دستگاه گوارش،بهبود عملکرد کبد،تنظیم میزان انسولین خون و کاهش چربی خون اشاره کرد
خواص موم عسل
موم عسل سرشار از مواد مغذی است.خواص موم عسل فراوان است.بهبود سلامت قلب ،کاهش فشار خون ،مقابله با انواع عفونت ها از خواص موم عسل هستند
انواع عسل و خواص آن ها
عسل ماده‌ای شگفت انگیز است که براساس نوع گیاهی که از آن به دست می‌آید از فواید و مزایای متنوعی برخوردار است. خواص 21 نوع عسل را بخوانید
خواص گرده گل
گرده گل یکی از غنی‌ترین منابع غذایی می باشد زیرا سرشار از پروتئین‌ها،کربوهیدرات‌ها،لیپیدها،اسیدهای چرب، ویتامین‌ها،مواد معدنی وآنزیم‌ ها است