نحوه مصرف گلاب

بروز شده در درباره زیبایی (10 دقیقه مطالعه)
نحوه مصرف گلاب

برای آشنایی با نحوه مصرف گلاب ابتدا لازم است نکاتی را درباره آن بدانید. گلاب یا همان عصاره گل سرخ از عطری دلپذیر و روح نواز برخوردار است. این عصاره شفابخش، ماده اصلی اغلب روش‌های مراقبت از پوست به شمار می‌رود. در سالیان دور، کلئوپاترا ملکه مصر که خود مظهر زیبایی عصر خویش به حساب می‌آمد، از این ماده در برنامه‌های مراقبت از زیبایی بهره می‌جست.

فواید گلاب برای پوست بی‌شمار است. با این حال، آشنایی نداشتن با نحوه مصرف گلاب می‌تواند برخی واکنش‌های آلرژیک را برای پوست به دنبال داشته باشد. در این جا تلاش خواهیم کرد، شما را با نحوه مصرف گلاب و فواید آن آشنا کنیم.

 

گلاب چیست؟

گلاب مایع خوشبویی است که از خیساندن یا بخار دادن و تقطیر گلبرگ‌های گل سرخ تهیه می‌شود. مدت‌ها است که از این ماده برای مراقبت از پوست و طعم دادن به غذا استفاده می‌شود. رایحه دلپذیر آن موجب شده در عطرسازی هم کاربرد داشته باشد. پیشینه استفاده از گلاب به قرون وسطی باز می‌گردد. مردم خاورمیانه، به ویژه ایرانیان، علاوه بر مصارف آشپزی از گلاب برای اهداف دارویی، درمانی و زیبایی نیز بهره می‌جستند. این ماده شگفت انگیز به طور سنتی از گل محمدی (Rosa damascene) به دست می‌آید. از دیگر مشتقات گل محمدی می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

روغن یا اسانس گل سرخ:

 

گلاب حاوی چیزی در حدود 10 تا 50 درصد عصاره روغنی گل سرخ است. این ماده روغنی از عمده ترین محصولات جانبی حاصل از تقطیر گل سرخ به شمار می‌رود. در واقع، گل محمدی از مقادیر اندکی مواد روغنی برخوردار است؛ به همین دلیل، اسانس استخراج شده از این گونه گل سرخ از گران قیمت ترین مواد اولیه عطریات جهان به شمار می‌رود.

 

 

غنچه‌ها یا گلبرگ‌های خشک شده گل سرخ

 

از دیگر محصولات جانبی گل سرخ می‌توان به غنچه‌ها یا گلبرگ‌های خشک شده آن اشاره کرد. این گل‌های زیبای خشک، اغلب، مصرف خوراکی دارند. مطالعات نشان داده اند، همه مشتقات گل سرخ به بهبود هضم و برطرف کردن مشکلات گوارشی کمک می‌کنند.

موارد زیر از دیگر محصولات جانبی گل سرخ و گلاب به حساب می‌آیند:

 

  • میوه گل سرخ
  • عرقیات
  • الکل میوه یا اتانول
  • محلول‌های آبی
  • عصاره‌های کلوروفرمیک

 

خواص گلاب

فواید گلاب برای پوست و صورت

 

پیش از آن که با نحوه مصرف گلاب آشنایی یابید، بهتر است خواص آن را بشناسید. از عمده ترین خواص گلاب می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

1. گلاب حاوی آنتی اکسیدان‌ها است

 

گلاب از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار است. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند با تأثیرات زیان آور رادیکال‌های موجود در هوا مقابله کنند.

 

2. گلاب سرخی پوست را کاهش می‌دهد

 

مطالعات نشان داده اند، گلاب و روغن گل سرخ دارای موادی هستند که می‌توانند مویرگ‌های سطح پوست را منقبض کنند. به این ترتیب، مصرف منظم این مواد می‌تواند در کاهش سرخی ناشی از اتساع مویرگ‌ها موثر باشد. برای کسب نتیجه مطلوب، بهتر است از گلاب خالص و روغن طبیعی گل سرخ استفاده کنید.

 

3. گلاب دارای خواص ضد التهابی است

 

مطالعات نشان داده اند، گلاب از مقادیر قابل توجهی ویتامین C برخوردار است. وجود این ویتامین به شکل چشمگیری بر کاهش التهابات پوستی تأثیر گذار است.

 

4. گلاب از خواص ضد میکروبی برخوردار است

 

گلاب دارای خواص ضد میکروبی است. این قابلیت می‌تواند به پاک سازی پوست کمک کرده و با باکتری‌های موثر در به وجود آمدن جوش مقابله کند. استافیلوکوکوس اورئوس، E.Coli و C.Violaceum از جمله باکتری‌های زیان آور موجود در سطح پوست به شمار می‌روند که گلاب در از بین بردن آن‌ها موثر است. مواد روغنی گلاب می‌تواند به سالم نگه داشتن پوست و جوان سازی آن کمک کند.

 

5. گلاب سطح pH پوست را متعادل می‌کند

 

در حالت عادی، pH پوست انسان از 4.1 تا 5.8 متغیر است. گلاب معمولا از PH 4 تا 4.5 برخوردار است. بنابراین، می‌تواند مشکلات ناشی از بر هم خوردن تعادل PH پوست را به حداقل رسانده و شرایط آن را در سطح طبیعی حفظ کند.

علاوه بر آن چه گفته شد، گلاب از خواص آرام بخشی، تسکین دهندگی و تقویت کنندگی برخوردار است. مجموعه این عوامل با پیری زود رس پوست مقابله کرده و به جوان سازی آن کمک می‌کنند. نحوه مصرف گلاب به شکل تونر بسیار ساده است. استفاده از گلاب به عنوان تونر پاک کننده پوست می‌تواند در کاهش تورم پلک یا به اصطلاح پف دور چشم هم موثر باشد. برای کسب بهترین نتیجه، کافی است یک قطعه پنبه را به گلاب خنک آغشته کرده و برای چند دقیقه بر روی چشمان خود قرار دهید. از دیگر خواص گلاب می‌توان به قابلیت آبرسانی بالای آن اشاره کرد. این خاصیت می‌تواند در بهبود صدمات ناشی از آفتاب سوختگی پوست موثر باشد.

مطلب مرتبط فواید گلاب برای بدن

 

6. گلاب زخم‌های سطحی را التیام می‌بخشد

 

از زمان‌های بسیار دور، گلاب و عصاره روغنی گل سرخ به عنوان درمانی برای زخم‌های سطحی به کار می‌رفت. خواص آنتی باکتریالی و ضد میکروبی مشتقات گل سرخ در جلوگیری از عفونت و کمک به بهبود زخم‌ها تأثیرگذار است.

 

عوارض جانبی گلاب

 

مصرف گلاب، اثرات جانبی و عوارض نامطلوب قابل توجهی را به دنبال ندارد. با این حال، وجود مواد آروماتیک در گلاب و عطر قوی آن ممکن است در برخی افراد با واکنش‌های آلرژیک همراه باشد. بنابراین، بهتر است قبل از مصرف، این ماده را ابتدا بر روی بخش کوچکی از پوست خود امتحان کنید. حساسیت به گلاب و عصاره روغنی گل سرخ، ممکن است با خارش، سوزش، سرخی یا جوش زدن توأم باشد. در صورت مشاهده هر یک از این نشانه‌ها، لازم است مصرف این مواد را متوقف کرده و با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

 

نحوه مصرف گلاب بر روی پوست صورت

 

گلاب می‌تواند به روش‌های مختلفی برای بهبود مشکلات پوست مورد استفاده قرار بگیرد. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1. نحوه مصرف گلاب به عنوان تونر

 

برای استفاده از گلاب به عنوان تونر، ابتدا باید چند رشته زعفران را در نیم فنجان گلاب غوطه ور کنید. سپس، این ترکیب را در یک بطری تمیز و در بسته ریخته و در یخچال نگه داری کنید. در هنگام استفاده، کافی است یک قطعه پنبه را به این محلول آغشته کرده و به آرامی‌بر روی پوست بمالید. تونر گلاب می‌تواند آلودگی‌های سطحی را از روی پوست تمیز کرده و رنگ آن را روشن تر کند. اجازه بدهید، این محلول برای چند دقیقه بر روی صورت باقی مانده و به خوبی خشک شود؛ سپس، می‌توانید با استفاده از مواد شوینده مخصوص صورت، پوست خود را شستشو دهید.

تونر گلاب

افرادی که دارای پوست خشکی هستند می‌توانند 5 میلی گرم گلیسیرین را به 30 میلی گرم گلاب اضافه کرده و مورد استفاده قرار دهند. از طرف دیگر، برای درست کردن تونر مخصوص پوست‌های مختلط، باید 5 میلی گرم گلیسیرین و 5 میلی گرم سرکه سیب به 30 میلی گرم گلاب اضافه شود. برای فراهم کردن تونر گلاب مخصوص پوست‌های چرب هم کافی است، 5 میلی گرم سرکه سیب با 50 میلی گرم گلاب ترکیب شده و مورد استفاده قرار گیرد.

 

2. نحوه مصرف گلاب برای درمان آفتاب سوختگی و جوش

 

برای کمک به بهبود آفتاب سوختگی و جوش صورت، کافی است، ده تا پانزده برگ ریحان را به خوبی له کرده و 200 میلی گرم گلاب را به آن اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را مدتی به حال خود بگذارید تا مواد موجود در برگ‌های ریحان به خوبی در گلاب پراکنده شوند. حالا، با استفاده از یک قطعه تنظیف، مخلوط را صاف کرده و مایع حاصله را در یک بطری مجهز به اسپری بریزید. سپس، بطری را داخل یخچال قرار داده و چند ساعت صبر کنید تا مایع به خوبی خنک شود. حالا، می‌توانید آن را بر روی ناحیه مورد نظر اسپری کنید.

این مخلوط از خواص خنک کنندگی عالی برخوردار است. برگ ریحان دارای خواص آنتی باکتریالی و ضد قارچی است. محلول حاصله به تسکین آفتاب سوختگی پوست و درمان سرخی، التهاب و خارش آن کمک می‌کند.

 

3. نحوه مصرف گلاب به عنوان رژ لب

 

برای درست کردن رژ لب خانگی حاوی گلاب، کافی است ریشه یک چغندر را به قطعات کوچک تقسیم کرده و به مدت 8 تا 10 ساعت با دمای 60 درجه سانتی گراد داخل فر قرار دهید تا رطوبت خود را از دست بدهد. سپس، قطعات خشک شده چغندر را به خوبی آسیاب کنید تا پودر نرم و یکدستی حاصل شود. حالا، یک قاشق چای خوری گلاب را به این پودر اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. در نهایت، خمیر حاصله را داخل ظرف پاکیزه و در بسته ای ریخته و در بخچال نگه داری کنید. در صورت تمایل، می‌توانید مقداری از آن را روی لب مالیده و به مدت 15 دقیقه منتظر بمانید. سپس، می‌توانید خمیر را از روی لب‌ها شسته و از رنگ دلپذیر آن لذت ببرید.

انجام این کار به رطوبت رسانی و نرم شدن لب‌ها کمک می‌کند. به این ترتیب، به جای استفاده از لوازم آرایش تولید شده با فرمولاسیون شیمیایی، می‌توانید لب‌های خود را با کمک مواد گیاهی و طبیعی به رنگ صورتی زیبا و خوشایندی در آورید.

 

4. نحوه مصرف گلاب به عنوان رطوبت رسان

 

برای بهره مندی از خواص مرطوب کنندگی گلاب، کافی است یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل تازه یا جامد را با 3 قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید. مقدار کمی‌از این مخلوط را روی پوست خود مالیده و به خوبی ماساژ دهید. این ترکیب، یکی از بهترین مرطوب کننده‌های طبیعی است. روغن نارگیل از خواص آبرسانی قوی برخوردار است. گلاب نیز باعث تازگی و طراوت پوست می‌شود. این ترکیب، به راحتی می‌تواند رطوبت مورد نیاز برای پوست‌های خشک را تأمین کند. استفاده از روغن نارگیل برای افراد دارای پوست مختلط یا چرب توصیه نمی‌شود.

 

5. نحوه مصرف گلاب به عنوان شوینده صورت

 

گلاب یک ماده پاک کننده طبیعی است. برای بهره مندی از خواص پاک کنندگی گلاب، کافی است یک فنجان از این ماده گیاهی را با 2 قاشق غذاخوری صابون زیتون طبیعی ترکیب کنید. در صورت تمایل، می‌توانید محتویات یک کپسول ویتامین E را هم داخل این مخلوط ریخته و از آن به عنوان یک شوینده مفید برای پوست صورت استفاده کنید.

 

6. نحوه مصرف گلاب به عنوان داروی جوش

 

برای کمک به بهبود جوش صورت، کافی است یک قاشق چای خوری آب لیموی تازه را با یک قاشق چای خوری گلاب مخلوط کنید. این ترکیب را روی نواحی مورد نظر بمالید. سپس، برای مدت 15 دقیقه منتظر بمانید و در نهایت، با استفاده از مواد شوینده مخصوص صورت، پوست خود را به خوبی شستشو دهید.

درمان جوش صورت با گلاب

آب لیموی تازه حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C است. این ماده از قابلیت لایه برداری پوست برخوردار است. ترکیب آب لیمو و گلاب به تسکین و درمان جوش صورت کمک می‌کند. مواد روغنی موجود در گلاب نیز از خواص ضد میکروبی برخوردار بوده و به کاهش التهاب و جلوگیری از عفونت جوش‌های صورت کمک می‌کند.

حتما بخوانید درمان جوش صورت با گلاب

 

7. نحوه مصرف گلاب و مولتی میتی به عنوان ماسک لایه بردار

 

مولتی میتی از جمله موادی است که به جذب چربی اضافی پوست کمک می‌کند. این ماده از توانایی برطرف کردن جای جوش و لکه‌های پوستی هم برخوردار است. در عین حال، مصرف مولتی میتی در لایه برداری ملایم پوست نیز تأثیرگذار است. ترکیب این ماده با گلاب می‌تواند به رفع آلودگی‌ها و از بین بردن سلول‌های مرده سطح پوست کمک کرده و پوستی درخشان و با طراوت را ایجاد کند. به همین منظور، یک قاشق غذاخوری مولتانی میتی را با 2 قاشق غذاخوری گلاب ترکیب کرده و مخلوط به دست آمده را به عنوان ماسک بر روی پوست خود قرار دهید. حالا، با استفاده از این مواد، به مدت چند دقیقه پوست خود را به آرامی‌ماساژ دهید. سپس، اندگی صبر کنید تا ماسک شما به خوبی خشک شده و در نهایت، پوست خود را با استفاده از آب خنک و ماده شوینده مخصوص صورت، به خوبی شستشو دهید.

 

8. نحوه مصرف گلاب و عسل به عنوان آبرسان

 

برای درست کردن ماسک آبرسان، کافی است 3 قاشق غذاخوری گلاب را با 2 قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید. سپس، ماده حاصله را به عنوان ماسک بر روی صورت خود مالیده و پس از گذشت 15 دقیقه با آب سرد به خوبی شستشو دهید.

 

9. نحوه مصرف گلاب و خیار به عنوان ماسک تقویت کننده و تسکین دهنده

 

این ماسک، از خواص التیام بخشی و تسکین دهندگی پوست‌های حساس برخوردار است. خیار علاوه بر خنک و مرطوب کردن پوست می‌تواند آن را تغذیه و تقویت کند. برای درست کردن این ماسک، کافی است، نصف یک خیار را آب گیری کرده و مایع حاصله را با 2 قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری گلاب ترکیب کنید. این ماسک را روی صورت خود قرار داده و پس از گذشت پانزده دقیقه به خوبی شستشو دهید.

 

10. نحوه مصرف گلاب و آلوورا برای رفع التهاب

 

استفاده از ترکیب گلاب و آلوورا بر روی پوست می‌تواند در برطرف کردن التهاب و تسکین استرس پوست موثر باشد. برای این منظور، کافی است یک قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق غذاخوری ژل آلوورا را با هم ترکیب کنید. ترکیب به دست آمده را بر روی پوست تمیز مالیده و پس از گذشت 20 دقیقه به خوبی شستشو دهید. ژل آلوورا ماده ای عالی با خواص ضد التهابی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات پوست را بهبود بخشد.

گلاب و آلوئورا

 

11. نحوه مصرف گلاب و آرد نخودچی به عنوان ماسک

 

برای استفاده از این ماسک روشن کننده و لایه بردار، کافی است، یک قاشق غذاخوری آرد نخودچی را با یک قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید. با کمک این ماسک، پوست خود را به خوبی ماساژ داده و پس از خشک شدن با آب سرد شستشو دهید.

حتما بخوانید انواع ماسک با گلاب

 

 

12. نحوه مصرف گلاب و چوب صندل

 

سال‌ها است که پودر چوب صندل به عنوان یک داروی خانگی محبوب جهت تسکین پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. عصاره روغنی به دست آمده از چوب صندل هم از خواص درمانی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی برخوردار است. برای درست کردن این ماسک، کافی است 2 قاشق غذاخوری پودر چوب صندل را با 3 تا 4 قاشق غذاخوری گلاب ترکیب کرده و خمیر یکدستی درست کنید. خمیر به دست آمده را روی پوست مالیده و پس از خشک شدن، بشویید.

در این مطلب، تلاش کردیم شما را با نحوه مصرف گلاب آشنا کنیم. این ماده از محبوب ترین عصاره‌های طبیعی است که به عنوان ماده اولیه ساخت انواع محصولات آرایشی، بهداشتی و عطریات در سرتاسر نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده طبیعی به برطرف کردن بسیاری از مشکلات پوستی نظیر سرخی، خارش، التهاب، آفتاب سوختگی و کم آبی پوست کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید، پیش از مصرف گلاب به عنوان یکی از مواد به کار رفته در برنامه مراقبت از زیبایی، بهتر است آن را بر روی بخش کوچکی از پوست بدن خود امتحان کرده و از عدم حساسیت به آن اطمینان یابید.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با زیبایی
سفید کردن پوست صورت با گلاب
علت تیره شدن پوست صورت، آیا گلاب پوست را تیره میکند؟ آیا گلاب پوست را روشن میکند؟ آیا گلاب ابرو را سفید میکند؟