درمان فوری شپش در یک شب با سرکه و نمک

بروز شده در درباره مراقبت و سلامتی (14 دقیقه مطالعه)
درمان فوری شپش در یک شب با سرکه و نمک

روش درمان فوری شپش در یک شب با سرکه را بخوانید. با انواع درمان شپش با نمک، سرکه و اسپند آشنا شوید و پاسخ سوالات خود را درباره درمان شپش با سرکه و نمک بیابید: شپش سر و علائم آن چیست؟ آیا شپش پرواز می‌کند؟ روش استفاده از نمک برای از بین بردن شپش چیست؟ آیا درمان فوری شپش در یک شب ممکن است؟ آیا سرکه شپش را می‌کشد؟ چه سرکه‌ای برای شپش خوبه؟ چه شامپویی برای درمان شپش مناسب است؟ قویترین داروی ضد شپش چیست؟ و چندین سوال متداول دیگر درباره درمان شپش سر.

6 راه خانگی درمان شپش سر

خرید سرکه سیب برای شپش سر

شپش سر چیست؟

شپش نوعی حشره است که روی پوست سر انسان زندگی کرده و از خون بدن میزبان خود تغذیه می‌کند. این حشره می‌تواند بخزد؛ اما قادر نیست پرواز کند. بنابراین، روش انتقال آن از میزبانی به میزبان دیگر، تنها از طریق ارتباط بسیار نزدیک امکان‌پذیر است. به همین دلیل هم اغلب کودکان دچار این مشکل می‌شوند؛ چرا که آنها در طول روز با همسالان خود بازی می‌کنند و ارتباط نزدیکی با آنها دارند. در حقیقت، درمان شپش با سرکه و نمک یکی از روش‌هایی است که مدت‌ها است برای مبارزه با این مشکل مورد استفاده قرار گرفته و به جداسازی تخم شپش از ناحیه سر کمک می‌کند.

عکس شپش موی سر

البته، روش‌های طبیعی و شیمیایی دیگری هم وجود دارند که به طور مستقیم بر این حشره اثر گذاشته و آن را از بین می‌برند. در حقیقت، استفاده از روش‌های خانگی و دارویی به صورت ترکیبی، می تواند بهترین راه مقابله با این مشکل باشد.

آیا شپش پرواز میکند؟

شپش سر قادر به پرواز نبوده و نمی‌تواند از نقطه‌ای به نقطه دیگر بجهد. این حشره، تنها از طریق تماس بسیار نزدیک می‌تواند از موهای شخصی به سر فرد دیگر انتقال یابد. اصلی‌ترین راه ابتلا به شپش سر استفاده از کلاه، شانه، برس، حوله، بالشت، روسری و برخی دیگر از لوازم جانبی مشترک است. همچنین، استفاده از هدفون مشترک نیز ممکن است در انتقال شپش تاثیرگذار باشد.

علائم شپش سر

ابتلا به شپش سر ممکن است با علامت خاصی همراه نباشد. با این حال، نشانه‌های معمول این عارضه عبارتند از: خارش پوست سر و گوش، وجود ذرات ریز خاکستری شبیه شوره در ابعاد تخم شربتی بر روی پوست سر، وجود نقاط ریز و تیره‌ای بر روی تارهای موی سر.

شپش‌ها در ظاهر شبیه شوره سر هستند. با وجود این، به سختی به موها میچسبند و به راحتی جدا نمی‌شوند. برای معاینه موها و پوست سر، کافی است در محل روشنی قرار گرفته و با کمک ذره بین، لابه‌لای موها و کف سر را به خوبی بررسی کنید.

ابتلا به شپش سر نشانه رعایت نکردن موازین بهداشتی نیست. این امر، بیش از هر چیز دیگری، در اثر تماس نزدیک با افراد مبتلا روی می‌دهد. در صورت ابتلا یکی از اعضای خانواده، کلیه افراد باید به خوبی معاینه شوند.

توجه داشته باشید که شپش از طریق تماس با حیوانات خانگی منتقل نمی‌شود. چرا که این موجود برای زنده ماندن به تغذیه از خون انسان و دمای پوست او نیاز دارد.

از بین بردن شپش در خانه

برای پیشگیری از سرایت شپش، به فرزندان خود آموزش دهید که در فضای مدارس و زمین‌های بازی از تماس نزدیک با سر سایر همسالان خود اجتناب کنند.

برای مقابله با شپش سر، به هیچ عنوان از اسپری حشره‌کش بر روی پوست سر استفاده نکنید. استنشاق و جذب این مواد می‌تواند برای فرد مبتلا خطراتی جدی را به دنبال داشته باشد.

انواع درمان خانگی شپش موی سر:

پس از انجام روش درمان شپش با سرکه یا هر روش درمانی دیگری، شانه و برس خود را حداقل برای مدت 5 دقیقه در آب داغ با حرارت تقریبی 60 درجه سانتیگراد قرار دهید.

علاوه بر روش‌های درمان شپش، فراموش نکنید که ملحفه و بالشت‌های خواب، لباس‌ها و حوله‌های شخصی فردی که شپش دارد را بشویید.

درمان فوری شپش سر در یک شب با سرکه!

حتما شما هم دنبال درمان فوری شپش در یک شب با سرکه هستید، ابتدا با مزایا و محدودیت‌های سرکه برای شپش سر آشنا شوید. درمان شپش با سرکه یکی از روش‌های مرسوم خانگی است.

بین ۷ تا ۹ روز طول می‌کشد تا نوزاد شپش از تخم بیرون بیاید. در ضمن، طول عمر شپش بالغ چیزی در حدود ۳ تا ۴ هفته است. بنابراین، اگر شما قصد دارید، تنها با کمک سرکه با شپش‌ها مقابله کنید، لازم است بدانید که روند نابودی کامل این آلودگی در حدود یک ماه طول خواهد کشید.

مزیت رفع شپش با سرکه این است که اسید استیک موجود در سرکه، غشای محافظ تخم شپش را در خود حل کرده و قدرت چسبندگی آن را از بین می‌برد. پس از به کارگیری اسید استیک و استفاده از روش درمان شپش سر با سرکه ، تخم شپش‌ها از پوست سر کنده شده و قدرت خود را از دست می‌دهند. در این صورت، با استفاده از یک شانه مناسب به سادگی می‌توانید آنها را از پوست و موی سر جدا کنید.

در هنگام ابتلا به شپش سر، خارش پوست به دلیل بروز واکنش‌های حساسیتی پوستی نسبت به بزاق شپش اتفاق می‌افتد. در عین حال، تمامی افراد نسبت به بزاق این حشره واکنش یکسانی نداشته و ممکن است برخی افراد دچار عارضه خارش نشوند.

درمان شپش سر با سرکه

مطلب مرتبط: خواص سرکه سیب

آیا سرکه شپش را می‌کشد؟

سرکه شپش بالغ را نمی‌کشد. اما سرکه برای از بین بردن شپش تازه از تخم درآمده موثر است. اغلب افراد، به اشتباه تصور می‌کنند که با استفاده از این روش می‌توانند شپش بالغ و تخم آن را به کلی نابود کنند. در واقع، از بین بردن شپش با سرکه خالی ممکن نیست، سرکه تنها تخم شپش را از موها و پوست سر جدا می‌کند. انجام این کار، از تولد دوباره حشرات بیشتر جلوگیری کرده و با ایجاد آسیب‌های احتمالی بیشتر در پوست مقابله می‌کند.

سرکه تخم شپش را از بین می‌برد، اما برای شپش بالغ موثر نیست. بنابراین برای گرفتن نتیجه دلخواه بهتر است همزمان با استفاده از سرکه، از روش درمان شپش با اسپند نیز استفاده کنید. استفاده از اسپند به از بین بردن شپش بالغ کمک می‌کند.

چه سرکه ای برای شپش خوبه؟

سرکه سیب طبیعی برای شپش سر

انتخاب سرکه مناسب برای درمان شپش وابسته به میزان استیک اسید موجود در سرکه است. تمامی سرکه‌ها دارای استیک اسید هستند. با این حال، میزان این ماده در برخی انواع سرکه به مراتب بیشتر از سایرین است.

برای درمان شپش با سرکه، بهتر است محصولی را انتخاب کنید که به طور تقریبی حاوی ۵ درصد استیک اسید باشد. این میزان، برای حل کردن غشای تخم شپش کافی بوده و در عین حال، برای پوست اکثر افراد زیان‌آور و حساسیت‌زا نیست.

سرکه سفید قیمت ارزان‌تری نسبت به سایر انواع سرکه دارد، اما حاوی مقادیر کمتری استیک اسید محلول در آب است. بنابراین با استفاده از سرکه سفید برای شپش تاثیر کمی خواهید دید. سرکه قرمز، محصول گران قیمت‌تری است که در حدود ۵ تا ۷ درصد استیک اسید دارد.

سرکه مناسب برای شپش سر

برای از بین بردن شپش با سرکه، استفاده از محصولات غلیظ‌تری که از اسید استیک بیشتر از 7 درصد برخوردار هستند، ممکن است به پوست شما آسیب رسانده و ایجاد حساسیت کند. با این حال، به کارگیری سرکه‌هایی با غلظت پایین تر از 5 درصد از توانایی کافی برای حل کردن غشاء و جداسازی تخم شپش‌ها برخوردار نخواهند بود. بنابراین، برای درمان شپش با سرکه، مصرف سرکه‌های دارای غلظت ۵ تا ۷ درصد از باقی محصولات مشابه موثرتر خواهد بود.

درمان شپش با سرکه سیب

آیا سرکه سیب برای شپش سر خوب است؟ می‌توانید از سرکه سیب برای شپش استفاده کنید. بهتر است قبل از استفاده از خالص و بکر بودن سرکه سیب اطمینان حاصل کنید. سرکه سیب طبیعی و تصفیه نشده از غلظت بالاتری برخوردار بوده و به طور تقریبی حاوی 5 درصد اسید استیک است.

سرکه سیب طبیعی

سرکه سیب برای شپش خوبه. سرکه سیب زرد طبیعی و خانگی صالحیان تولید شهر قمصر و دارای میزان مناسبی اسید استیک است. برای اطلاع از قیمت و خرید آنلاین سرکه سیب طبیعی روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید سرکه سیب طبیعی برای شپش

درمان شپش سر با سرکه

پس از انتخاب سرکه مناسب، برای از بین بردن شپش زیر دوش یا در وان حمام از سرکه استفاده کنید. برای این کار، ابتدا سر خود را اندکی مرطوب کنید. توجه داشته باشید که موها نباید به طور کامل خیس شده و آب از آنها سرازیر شود. برای درمان شپش با سرکه پس از خیس کردن جزئی موها و کف سر، چند پیمانه سرکه را به طور مستقیم بر روی پوست سر بریزید.

دوش حمام برای درمان شپش با سرکه

سعی کنید پوست سر را به طور کامل ماساژ دهید تا سرکه در تمامی قسمت‌های سر پخش شده و در لابه‌لای موها نفوذ کند. به احتمال قوی، انجام این کار برای افرادی که موهای بلندی دارند اندکی سخت‌تر خواهد بود. با این حال، بهتر است با صبوری کامل این کار را ادامه دهید. سپس، اجازه دهید سرکه به مدت 5 تا 10 دقیقه روی پوست سر و موهای شما باقی بماند. به این ترتیب، به این ماده فرصت خواهید داد تا بتواند پوسته تخم شپش‌ها را از بین ببرد.

هنگام استفاده از سرکه برای شپش سر، دقت کنید که چشمان شما بسته باشد. به این ترتیب، اسید استیک قادر نخواهد بود آنها را دچار سوزش کند. اسید استیک رقیق شده توانایی آسیب زدن به چشم‌ها را ندارد. با این حال، ممکن است با ایجاد سوزش شما را ناراحت کند. در هر حال، لازم است از وارد شدن این ماده به چشمان خود جلوگیری کنید.

لکه سرکه بر روی لباس باقی می‌ماند. بنابراین، مراقب باشید که سرکه روی لباس شما نریزد. توجه داشته باشید که لکه‌های سرکه سیب و سرکه قرمز پایدارتر هستند. پس در هنگام استفاده از این مواد باید بیشتر از مواقع عادی دقت کنید.

مدت زمان ماندن سرکه روی سر

پس از استفاده از سرکه برای از بین بردن شپش، اجازه دهید که سرکه حداقل برای مدت ۵ دقیقه روی سر شما باقی بماند. سپس، با استفاده از یک شانه مناسب تمامی موها را شانه کرده و کلیه بخش‌های پوست سر را ماساژ دهید. استفاده از روش درمان شپش با سرکه و بکارگیری یک شانه مناسب به شما کمک خواهد کرد تا اغلب تخم‌های این حشره را نابود کرده و برخی شپش‌های بالغ را از بین ببرید. در اغلب داروخانه‌ها، شانه‌هایی عرضه می‌شوند که مخصوص انجام همین کار هستند. بنابراین، از این طریق می‌توانید ابزار مورد نیاز برای از بین بردن شپش را تهیه کنید.

شانه زدن موها

پس از آن که موی خود را به دقت شانه کردید، می‌توانید آن را با آب بشویید و به وسیله یک حوله خشک کنید. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که سایر افراد خانواده نباید از حوله شما استفاده کنند؛ چرا که ممکن است به شپش یا تخم آن آلوده شده باشد.

استفاده از سرکه را می‌توانید به صورت روزانه انجام داده و این کار را تا جایی ادامه دهید که از نابودی کامل تخم این حشره اطمینان یابید. درمان شپش با سرکه، روش بسیار مناسبی است که به شما کمک می‌کند تا تخم این حشره را از پوست و موی خود جدا کنید. با این حال، باز هم تاکید می‌کنیم که انجام این کار در از بین بردن شپش بالغ موثر نخواهد بود. بنابراین، بدیهی است که پس از به کار بردن سرکه باز هم با تعدادی از این حشرات بالغ مواجه خواهید شد.

علاوه بر این، با به کارگیری روش درمان شپش با سرکه، اسید استیک موجود در این ماده ممکن است پوست سر را خشک کرده و موها را وز و هوازده کند.

درمان فوری شپش سر با سرکه و اسپند

اسپند برای از بین بردن شپش بالغ مفید است و سرکه تخم شپش را از بین می‌برد. بنابراین استفاده از ترکیب سرکه و اسپند یک درمان خانگی موثر برای شپش سر است. درمان شپش سر با سرکه را چند پاراگراف قبل توضیح دادیم، حال با نحوه استفاده از اسپند برای از بین بردن شپش سر آشنا شوید.

ابتدا یک قاشق اسپند خشک را آسیاب کرده و با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید، مخلوط را به مدت 15 دقیقه دم کنید. در صورت داشتن موهای بلند مقدار مخلوط را تا 2 یا 3 برابر افزایش دهید. برای تاثیر بیشتر موها را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. کل موها را به این ترکیب آغشته کنید، حالا 45 دقیقه صبر کنید و سپس موها را با آب گرم بشویید.

اسپند تخمهای شپش را از بین نمی برد، بلکه تنها شپش بالغ را می‌کشد. برای از بین بردن تخم شپش از سرکه استفاده کنید. درمان شپش با اسپند را روزانه به مدت یک هفته تکرار کنید. همزمان از روش درمان شپش با سرکه هم به طور روزانه استفاده کنید تا تخم شپش و شپش بالغ هر دو از بین بروند.

درمان شپش با نمک

آب و نمک ممکن است شپش را از بین ببرد، البته نوع نمکی که استفاده می‌کنید مهم است. نمک خوراکی تاثیری برای از بین بردن شپش ندارد. نمک دریا می‌تواند تا حدی برای درمان شپش موثر باشد، اما به تنهایی کافی نیست.

نمک اپسوم (سولفات منیزیم) بهترین نوع نمک برای از بین بردن شپش است. نمک اپسوم نام خود را از شهر اپسوم در ساری انگلیس گرفته است، جایی که برای نخستین بار این ماده کشف گردید. در خانه آن را با نام نمک حمام نیز می‌شناسند. این نمک در صنعت و مصارف خانگی کاربرد زیادی دارد.

شواهدی نشان می‌دهد که مخلوط آب و نمک اپسوم (epsom) شپش موی سر را می‌کشد. ترکیب آب و نمک، شپش‌ها را خشک و از پوست سر جدا می‌کند. هر چند هنوز این روش به صورت علمی ثابت نشده است. توجه کنید که روش‌های دیگر درمان شپش سر تاثیر بیشتری نسبت به استفاده از آب و نمک دارند.

احتیاط: در استفاده از نمک اپسوم احتیاط کنید، زیرا ممکن است زخم ها را تحریک کند. هنگام شستشوی موی سر با آب و نمک، چشم‌ها را محکم ببندید و مراقب باشید آب و نمک وارد چشم نشود تا باعث سوزش و آسیب به چشم‌ها نشود.

شامپو ضد شپش

شما می‌توانید یک شامپو طبی مخصوص درمان شپش (Prediculicides) استفاده کنید. در حقیقت، استفاده از این قبیل شامپوها روشی است که فرد را از نابودی کامل شپش‌های بالغ مطمئن می‌کند. انجام این کار، شانس بیشتر شدن این حشرات را بر روی پوست سر کاهش می‌دهد. پزشک می‌تواند شما را راهنمایی کرده و بهترین گزینه‌های دارویی نظیر محصولات بدون نسخه حاوی pyrethrin را به شما معرفی کند.

شامپو برای شپش سر

شامپوهای ساخته شده توسط برندهای معروف از موادی نظیر Nix (گونه شیمیایی pyrethrin) و Rid (مخلوط pyrethrin با سایر ترکیبات سمی تأثیرگذار بر شپش) برخوردار هستند. شامپوهای حاوی Pyrethrin می‌توانند شپش‌های بالغ را از بین ببرند. با این حال، در اغلب مواقع بر روی تخم این حشره بی‌تاثیر هستند. بنابراین، لازم است علاوه بر این شامپوها از روش درمان شپش با سرکه نیز استفاده کرده و بهترین نتیجه را دریافت کنید.

سرخی و خارش پوست از عوارض جانبی به کارگیری شامپوهای مذکور به شمار می‌روند. این عوارض، در کودکان دارای حساسیت به گل داودی بیشتر مشاهده می‌شود. شپش سر، به خودی خود عامل انتقال بیماری‌های ویروسی و باکتریایی به شمار نمی‌رود. با این حال، عوارضی نظیر خارش سر ممکن است منجر به آسیب‌های پوستی و ایجاد زخم شود. در برخی موارد، ممکن است این زخم‌ها عفونت کنند. استفاده همزمان از شامپوهای ضد شپش و شامپوها و نرم‌کننده‌های معمولی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. استفاده از محصولات همیشگی مراقبت از مو، تاثیر شامپوهای طبی را به شدت کاهش خواهد داد.

قویترین داروی ضد شپش

شاید دانستن این نکته برای شما هم جالب باشد که شپش سر در برخی مناطق جغرافیایی، از مقاومت بالاتری برخوردار بوده و شامپوهای ضد شپش بدون نسخه قادر به از بین بردن آنها نیستند. در این مواقع، پزشک متخصص اقدام به تجویز دارو می‌کند. بنزیل الکل (Ulesfia)، مالاتیون (Ovide) و لیندان (Lindane) از رایج‌ترین داروهایی هستند که برای درمان شپش سر تجویز می‌شوند.

قویترین داروی ضد شپش

در مجموع، داروهای تجویزی موثر در از بین بردن شپش سر با عنوان Prediculicides شناخته می‌شوند. این داروها حاوی موادی سمی بوده و لازم است با دقت هر چه تمام مورد استفاده قرار گیرند. این امر، به ویژه درباره کودکان صدق می‌کند.

بنزیل الکل روند اکسیژن رسانی به شپش‌های بالغ را دچار اختلال کرده و از این طریق آنها را نابود می‌کند. این روش بسیار تاثیرگذار است. با این حال، ممکن است با عوارض جانبی بالقوه‌ای نظیر ایجاد حساسیت، واکنش‌های آلرژیک و تشنج همراه باشد.

بنابراین، استفاده از این شامپو برای کودکان سنین کمتر از ۶ ماه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در مورد این دسته از بیماران، استفاده از درمان شپش با سرکه مناسب‌تر خواهد بود.

شامپو مالاتیون به دلیل احتمال بروز برخی عوارض جانبی تنها برای کودکان ۶ سال و بالاتر از آن تایید شده است. این شامپو حاوی مقادیر بسیار زیادی الکل است. به همین دلیل هم هرگز نباید آن را در معرض هوای داغ سشوار یا هر وسیله گرمازای دیگری قرار داد. در عین حال، باید مراقب بود که این شامپو در مجاورت شعله مستقیم قرار نگیرد.

شامپو لیندان هم به دلیل احتمال ایجاد برخی عوارض جانبی جدی نظیر تشنج، از جمله روش‌های درمانی است که به عنوان آخرین انتخاب در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل، آکادمی امراض کودکان آمریکا استفاده از این شامپو را به زنان باردار و کودکان توصیه نمی‌کند.

روغن شپش سر

برخی انواع خاص روغن‌های گیاهی، بر روی شپش و تخم آن اثر سمی دارند. از جمله این عصاره‌های روغنی می‌توان به روغن درخت چای، روغن بادیان رومی، روغن درخت کانانگا (ylang ylang) و نرولیدول اشاره کرد. نرولیدول نوعی ترکیب شیمیایی است که در اغلب گیاهان یافت می‌شود. خواص این روغن‌ها در درمان و مقابله با شپش سر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید نشده است. با این حال، به دلیل مستندات ثبت شده که حاکی از بی خطر بودن این مواد هستند و با توجه به پایین بودن قیمت می‌توانند به عنوان روش‌های درمانی گیاهی مورد استفاده قرار گیرند.

روغن درخت چای برای درمان شپش سر

عصاره‌های گیاهی مانند روغن درخت چای، اغلب در ترکیبات شامپوهای طبی موثر در درمان شوره سر و پسوریازیس به کار می‌روند. علاوه بر این، می‌توان از آن ها برای مقابله با شپش سر نیز استفاده کرد.

از آنجا که تاکنون، گزارشی حاکی از اثرات جانبی این عصاره‌ها و روغن‌های گیاهی ثبت نشده است، استفاده از آنها را برای بزرگسالان و کودکان می‌توان بی‌خطر تلقی کرد. بنابراین، در کنار درمان شپش با سرکه می‌توان از این روغن‌های گیاهی نیز بهره جست.

بعضی روش‌های درمانی طبیعی نظیر استفاده از روغن زیتون و کره نیز وجود دارند که از طریق قطع اکسیژن رسانی این حشره را نابود می‌کنند. هر یک از این مواد را می‌توان روی پوست سر بمالید و برای مدت 5 تا 10 دقیقه صبر کرد. سپس، می‌توان موها را مطابق معمول و با استفاده از یک شامپوی ملایم شستشو داد.

سوالات متداول درمان شپش با سرکه

در صورتی که شپش سر منجر به ریزش مو شود، چه اقداماتی باید انجام داد؟

از آنجا که خاراندن پوست سر در افزایش ریزش مو تاثیرگذار است، توصیه می‌شود از انجام این کار خودداری کنید. به احتمال قوی، حساسیت شما به این حشره دلیل اصلی ایجاد التهاب و خارش است. این مشکل، ممکن است تا چند ماه پس از درمان کامل شپش سر نیز با شما باقی بماند. در صورت بیشتر شدن این عارضه، بهتر است به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کرده و با وی مشورت کنید.

آیا استفاده از سرکه برای از بین بردن شپش به موی سر آسیب می‌زند؟

خیر، استفاده از این راهکارها به موی شما آسیبی وارد نخواهد کرد.

چه روغنی برای درمان شپش سر خوب است؟

تمامی انواع روغن‌های خالص گیاهی از جمله روغن درخت چای و روغن بادیان رومی در مقابله با شپش سر تاثیرگذار هستند. این مواد، کلیه منافذ و روزنه‌ها را مسدود کرده و تنفس این حشره را مختل می‌کنند. به این ترتیب، می‌توانند طی ۷ تا ۱۰ ساعت این موجود را نابود کنند.

آیا می‌توان سرکه را روی موی خشک ریخت؟

بله. در این صورت، بهتر است موها را با حوله پوشانده و صبح روز بعد، توسط آب و شامپوی طبی شستشو داده و به خوبی شانه کنید. این کار به سرعت جواب نخواهد داد. بنابراین، لازم است آن را دو تا سه بار در هفته و تا زمان اتمام خارش پوست سر ادامه دهید.

آیا درمان شپش با سرکه خالی کافی است؟

خیر. سرکه تنها به منظور آسان کردن روند جداسازی شپش از پوست سر و از بین بردن تخم حشره مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهتر است همزمان با این روش از درمان شپش سر با اسپند نیز استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که پس از انجام هر یک از روش‌ها باید موی خود را به دقت شانه کرده و با انجام این کار به خارج شدن بقایای تخم و حشرات کمک کنید.

اگر شب از سرکه استفاده شود، آیا می‌توان شستشوی آن را به صبح موکول کرد؟

بله. اگر موی سر خود را با یک حوله بپوشانید، می‌توانید چند ساعت بعد و در هنگام صبح موهای خود را شستشو دهید. فقط باید به خاطر بسپارید که پیش از شستن موها باید آنها را به خوبی شانه کرده و تخم حشره را از موهای خود خارج کنید.

در صورت بازگشت دوباره شپش سر چه باید کرد؟

به همین دلیل است که در مورد لزوم شکستن زنجیره حیاتی این حشره تأکید می‌کنیم. برای انجام این کار، باید به مدت ۷ تا ۱۰ روز به طور مداوم از روش درمان با سرکه یا شامپوهای طبی استفاده کنید.

چگونه می‌توان تنها ظرف یک هفته از این مشکل خلاصی یافت؟

اگر همزمان از دو روش درمان شپش سر با سرکه و اسپند استفاده کنید، احتمال دارد که در یک هفته به نتیجه دلخواه خود برسید. البته به یاد داشته باشید که ممکن است فرایند از بین بردن این حشره بیش از یک هفته به طول می‌انجامد.

آیا شپش به لباس هم منتقل می‌شود؟

بله. شپش‌ها می‌توانند به لباس‌ها منتقل شده و روی آنها باقی بمانند. بنابراین، لازم است کلیه لباس‌ها، ملحفه‌ها و سایر اقلامی که با فرد مبتلا در تماس هستند را به خوبی شستشو داده و خشک کنید.

این مطلب صرفا اطلاعات عمومی است و هرگز جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. قبل از انجام هر اقدامی حتما با یک پزشک متخصص ملاقات و از توصیه‌های او پیروی کنید. اطلاعات بیشتر
گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با مراقبت و سلامتی
دلایل کاهش رشد جنین در رحم چیست؟
دنیای مادری سرشار از رمز و رازهاست و دوران بارداری می‌تواند مقدمه‌ای شیرین برای ورود به این دنیا باشد. با آرزوی سلامتی برای همه مادران و جنین‌هایشان...
بادکش رحم در بیماری‌های زنان
بادکش رحم و تخمدان چیست؟ آیا می‌توان برای بیماری‌های مربوط به دستگاه تولیدمثلی زنان از بادکش رحم و تخمدان استفاده کرد؟
درمان خانگی خار پاشنه با سرکه سیب
خار پاشنه، یک بیماری شایع است که زنان باردار، افراد چاق و ورزشکاران را درگیر می‌کند.درد پاشنه تیز، التهاب پاشنه پا، درد و بی حرکتی از علائم این بیماری است
خواص عرق زنیان برای لاغری
زنیان به کاهش وزن کمک می کند. زنیان را می توان با سایر گیاهان و دانه ها ترکیب کرد مانند عسل، سیاهدانه، شنبیله و زیره و برای لاغری استفاده کرد