عرق بیدمشک و خواص درمانی آن

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (9 دقیقه مطالعه)
عرق بیدمشک و خواص درمانی آن

19 خاصیت عرق بیدمشک

  1. تسکین درد
  2. رفع التهاب
  3. کاهش خطر ابتلا به سرطان
  4. تسکین معده درد
  5. بهبود دردهای میگرن‌
  6. کاهش دندان درد
  7. کاهش تب
  8. تسهیل قاعدگی
  9. کاهش وزن
  10. درمان کمردرد
  11. مراقبت از پوست
  12. بهبود و تقویت سلامت قلب
  13. تقویت دستگاه گوارش
  14. از بین بردن زگیل
  15. درمان بیماری پسوریازیس یا صدفک
  16. تسکین درد سیاتیک
  17. از بین بردن جوش
  18. مقابله با خارش ناشی از گزیدگی حشرات
  19. بهبود نارسایی کلیه

خرید آنلاین عرق بیدمشک

سالیکس آلبا (Salix alba) گونه ای درخت بید است که اغلب با نام‌هایی نظیر بید خلیجی، بید سیاه، بید سفید شناخته می‌شود. این درخت بزرگ برگریز، بومی اروپا و آسیای مرکزی و آسیای غربی است. در دهه 1700 میلادی مهاجران اروپایی این گیاه را به ایالات متحده آوردند. از آن زمان تاکنون گیاه بیدمشک در بسیاری از نقاط آمریکای شمالی پراکنده و کشت شده است.

گیاه بیدمشک اغلب در مناطق حاشیه‌ای دریاچه‌ها و برکه‌ها دیده می‌شود. شکل تزیینی این گیاه باعث شده که به طور عمده در باغ‌ها و پارک‌ها کاشته شود. در کشور چین، بید سمبل ابدیت و تجدید حیات است. با این حال ساکنان بسیاری از نقاط جهان این گیاه را نماد حزن و اندوه می‌دانند.

درختان بید با عرفان و خرافات هم مرتبط هستند. بنا به افسانه‌ای، در زمان‌های دور، جادوگران با استفاده از شاخه‌های درخت بید، جارو درست می‌کردند.

خواص بیدمشک برای سلامتی

قرن‌ها، پوست درخت بیدمشک به عنوان داروی طبیعی برای بهبود تب و تسکین درد مورد استفاده قرار می‌گرفت. عرق بیدمشک هم از این قاعده مستثنا نیست. پوست این گیاه حاوی ماده فعالی بنام سالیسین است. سالیسیلین در بدن به اسید سالیسیلیک تبدیل می‌شود.

عرق بیدمشک 1 لیتری

مدارک علمی، فواید عرق بیدمشک و پوست این گیاه را تایید می‌کنند. از این رو عرق بیدمشک به درمانی رایج و مورد اطمینان در زمینه‌های مختلف تبدیل شده است. از مهم‌ترین خواص بیدمشک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تسکین درد

عرق بیدمشک و پوست این گیاه از ترکیبات غنی آنتی اکسیدان و مواد آلی برخوردار است. بنابراین از عمده‌ترین فواید عرق بیدمشک و سایر فراورده‌های این گیاه می‌توان به توانایی آن در تسکین درد اشاره کرد. هزاران سال است که خواص بیدمشک در تسکین دردهای ناشی از صدمات و بیماری‌ها مورد توجه انسان قرار گرفته است. در متون مصر باستان هم بارها به خواص بیدمشک اشاره شده است. با این حال اولین گزارش ثبت شده از مصرف عرق بیدمشک و پوست این گیاه به بیش از 2500 سال پیش و کاربرد آن در طب سنتی چینی برمی‌گردد.

2. رفع التهاب

در طول زندگی، بدن ما به دلایل مختلفی پیوسته در معرض التهابات گوناگون قرار می‌‌گیرد. از مهم‌ترین خواص عرق بیدمشک و سایر فراورده‌های این گیاه می توان به برطرف کردن التهاب مجاری تنفسی، دستگاه گوارش و مفاصل اشاره کرد. خواص بیدمشک و قابلیت ضد التهابی آن باعث می‌شود که علائم این قبیل بیماری ها به سرعت کاهش یابند.

دمنوش یا چای این گیاه هم از فواید عرق بیدمشک برخوردار است. بنابراین نوشیدن دمنوش بیدمشک نیز التهابات و دردهای موضعی ناشی از آرتروز، سندرم روده تحریک پذیر، نقرس و مواردی از این قبیل را برطرف خواهد کرد.

مطلب مرتبط: استفاده از عرق بومادران در کاهش التهاب

3. کاهش خطر ابتلا به سرطان

عرق بیدمشک با داشتن مقادیر متنابهی آنتی اکسیدان از خاصیت ضد التهابی برخوردار است. این امر باعث می‌شود که مصرف این ماده در کاهش احتمال خطر ابتلا به سرطان موثر واقع شود. عملکرد آنتی اکسیدانی عرق بیدمشک و سایر فراورده‌های این گیاه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. در عین حال، وجود آنتی اکسیدان به حفاظت از بدن در برابر ویروس ها و باکتری‌ها کمک می‌کند. مواد ضد التهابی موجود در عرق بیدمشک با عوارض ناشی از قرار گرفتن در معرض رادیکال‌های آزاد، شرایط بد محیطی و سموم مقابله کرده و در جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان موثر خواهد بود.

4. تسکین معده درد

Z

عرق بیدمشک و پوست این گیاه با برخورداری از مقادیر قابل توجهی تانین (Tanin) به داروی گیاهی موثر و مفیدی در تسکین معده درد ناشی از ابتلا به بیماری‌ها و ضعف سیستم ایمنی بدن تبدیل شده است. خواص بیدمشک به آرامی بر بدن اثر می‌گذارد. با این حال، تأثیر آن طولانی مدت خواهد بود. همان طور که گفته شد، استفاده از عرق بیدمشک و دیگر فرآورده‌های این گیاه خالی از فایده نیست. با وجود این، مصرف آن باید با توصیه و تجویز پزشک صورت گرفته و از مصرف روزانه آن اجتناب شود.

حتما بخوانید: تسکین درد معده با عرق زنیان

5. بهبود دردهای میگرن

خواص تسکین دهندگی پوست بیدمشک و عرق به دست آمده از این گیاه در کاهش فشار خون مویرگی و عروق خونی ناحیه سر موثر است. این امر به برطرف ساختن دردهای میگرنی کمک می‌کند. افرادی که دچار سردردهای مزمن هستند، به طور مداوم می‌توانند از خواص پیشگیرانه عرق بیدمشک و دیگر مشتقات آن بهره‌مند شده و به بهبود سردردهای دائمی خود کمک کنند.

6. کاهش دندان درد

اغلب افراد، درد آزار دهنده دندان را تجربه کرده‌اند. بنابراین، بسیاری از انسان ها پیوسته به دنبال راهی برای درمان، پیشگیری و کاهش این درد هستند. بیدمشک و عرق آن دارای موادی هستند که به بی حسی ناحیه دردناک کمک می‌کنند. بنابراین، استفاده از این گیاه می‌تواند نوعی تسکین دهنده طبیعی برای دندان درد به شمار رود. غرغره کردن دمنوش بیدمشک و جویدن پوست آن قبل از خواب هم می‌تواند در کاهش دندان درد موثر باشد.

تسکین درد دندان با بیدمشک

7. کاهش تب

تب از علائم شناخته شده وجود عفونت در بدن است. از هزاران سال پیش، بشر به طور مداوم از خواص ضد التهابی عرق بیدمشک وپوست آن جهت کاستن تب، تسریع روند درمان و بهبود عملکرد کلی بدن بهره برده است.

8. تسهیل قاعدگی

بسیاری از بانوان از علائم غیرعادی و شدید دوران قاعدگی رنج می‌برند. پوست بیدمشک دارای خواص آرام بخشی است که به متوازن ساختن هورمون‌های زنانه و کاهش دردها و گرفتگی عضلات ناشی از قاعدگی کمک می‌کنند. مصرف دمنوش و عرق این گیاه در بهبود تغییرات خلقی و فشار روانی حاصل از نا متعادل شدن هورمون‌های بدن هم موثر است.

مطلب مرتبط: استفاده از عرق آویشن در دردهای قاعدگی

9. کاهش وزن

از دیگر خواص بیدمشک و عرق این گیاه می‌توان به چربی سوزی و بهبود سوخت و ساز بدن اشاره کرد. این امر در کاهش وزن و تقویت سلامت بدن موثر است. به همین دلیل، بسیاری از افراد به منظور کاهش وزن از عرق و پوست بیدمشک استفاده می‌کنند.

10. درمان کمردرد

همان گونه که پیش از این هم اشاره شد، عرق بیدمشک و پوست این گیاه از خاصیت تسکین دهندگی برخوردار هستند. این امر موجب می‌شود که استفاده از این مواد در درمان کمر درد هم موثر باشد. بنابراین مصرف پوست بیدمشک و عرق این گیاه در مواقع کمر درد هم به افراد توصیه می‌شود.

درمان کمر درد با بیدمشک

11. مراقبت از پوست

برخورداری از پوستی زیبا و سالم امری است که برای همه اهمیت دارد. پیش تر هم گفته شد که عرق بیدمشک و پوست این گیاه از مقادیر زیادی ترکیبات آنتی اکسیدان برخوردار است. وجود این مواد به افزایش جریان خون در پوست کمک می‌کند. کاهش چین و چروک و علائم ناشی از سالخوردگی از جمله مزایای استفاده از آنتی اکسیدان ها به شمار می‌رود. مصرف موضعی پوست بیدمشک یا نوشیدن مداوم عرق آن تاثیر چشمگیری در بهبود سلامت پوست دارد. انجام این کار به برطرف شدن التهابات پوستی و کاهش درد ناشی از گزیدگی نیز کمک می کند.

مراقبت از پوست با بیدمشک

12. بهبود و تقویت سلامت قلب

پیروی از سبک زندگی سالم و مصرف مواد غذایی و خوراکی‌های مفید در بهبود و تقویت عملکرد فلب موثر است. تحقیقات نشان داده‌اند، عرق بیدمشک و پوست آن حاوی ترکیبات سالیسیلات است که تاثیری همانند آسپرین دارد. وجود این مواد، احتمال لخته شدن خون را کاهش داده و از مواردی نظیر سکته قلبی جلوگیری می‌کند.

مطلب مرتبط: استفاده از عرق زیره برای تقویت عملکرد قلب

13. تقویت دستگاه گوارش

مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر نظیر میوه‌ها و سبزیجات سبز به تقویت و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. عرق بیدمشک حاوی مقادیر زیادی تانین است. مصرف این ماده در تسکین درد معده و تقویت عملکرد دستگاه گوارش موثر است. بنابراین، نوشیدن عرق بیدمشک می‌تواند در درمان دردهای نواحی مختلف دستگاه گوارش تأثیرگذار باشد.

14. از بین بردن زگیل

اسید سالیسیلیک از جمله مواد تشکیل دهنده عرق بیدمشک به شمار می‌رود. این ماده، در از بین بردن زگیل‌های پوستی عملکرد بسیار موفقیت آمیزی داشته است. نوشیدن عرق بیدمشک و مصرف موضعی پوست این گیاه به برطرف کردن زگیل کمک می‌کند. به علاوه، همان طور که پیش از این هم گفته شد، بهبود ساختار پوست و وضعیت کلی آن هم در زمره خواص بیدمشک به حساب می‌آید.

15. درمان بیماری پسوریازیس یا صدفک

پسوریازیس یا صدفک، نوعی اختلال خود ایمنی پوستی است که سرعت تکثیر سلول های پوست را تا 10 برابر حد نرمال افزایش می‌دهد. به طور معمول، این بیماری در نواحی خاصی از بدن نظیر زانو، آرنج و پوست سر ایجاد می‌شود. از دیگر علائم این بیماری می‌توان به پدیدار شدن پلاک‌های قرمز بر روی پوست و پوسته پوسته شدن آن ها اشاره کرد.

تهیه معجونی متشکل از پوست بیدمشک، بلوط، برگ گردو و آب داغ و مصرف آن در نواحی آسیب دیده می تواند در بهبود این بیماری موثر باشد. بهبره مندی از مزایای این معجون، مستلزم استفاده مرتب از آن خواهد بود. به افراد مبتلا به بیماری صدفک توصیه می‌شود این ترکیب را به مدت چند هفته و روزی سه مرتبه استفاده کنند.

16. تسکین درد سیاتیک

عرق بیدمشک و پوست آن حاوی سالیسین و فنولیک گلیکوسید هستند. خواص ضد التهابی و بی حس کننده این مواد به کاهش درد سیاتیک کمک می‌کنند. افراد مبتلا به این قبیل دردها ابتدا باید با پزشک متخصص مشورت کرده و این درمان طبیعی را تحت نظر وی مورد استفاده قرار دهند.

17. از بین بردن جوش

آرزوی برخورداری از پوستی صاف، زیبا و عاری از جوش، رویایی است که اغلب افراد آن را در سر دارند. به همین دلیل، انواع روش های درمانی برای بهبود سلامت پوست به طور مداوم مورد توجه همگان قرار می گیرند.

از جمله روش‌های تأثیرگذار برای ارتقاء کیفیت پوست می‌توان به مصرف ماسک‌های طبیعی متشکل از گیاهان و میوه‌ها اشاره کرد. پوست بیدمشک از خواص ضد التهابی و تسکین دهنده برخوردار بوده و به عنوان یک لایه بردار طبیعی عمل می‌کند. مصرف این ماده، در از بین بردن سلول‌های مرده پوست، جوانسازی، شادابی و طراوت آن موثر است.

حتما بخوانید: درمان جوش صورت با گلاب

18. مقابله با خارش ناشی از گزیدگی حشرات

آنتی اکسیدان ها و مواد ضد التهابی موجود در بیدمشک می‌توانند عوارض ناشی از گزیدگی را کاهش داده و در بهبود خارش و التهاب حاصل از آن موثر باشد.

19. بهبود نارسایی کلیه

عرق بیدمشک و پوست این گیاه از خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی و تقویت کننده سیستم ایمنی برخوردار هستند. وجود این مواد در بهبود نارسایی کلیه و تقویت عملکر آن موثر بوده و درد کلیه را کاهش می‌دهد. مصرف روزانه سه تا چهار فنجان دمنوش بیدمشک هم به افزایش سلامت این اندام کمک می‌کند.

بیدمشک و دختربچه 7 ساله در بهار

موارد احتیاط مصرف بیدمشک

زنان باردار و شیرده:
پوست بیدمشک و عرق یا دمنوش این گیاه حاوی برخی مواد شیمیایی است که برای نوزادان شیرخوار و زنان باردار زیان آور تلقی میشوند. از این رو، لازم است زنان باردار و مادران شیرده از مصرف عرق بیدمشک یا دمنوش آن اجتناب کنند.

کودکان:
عرق و پوست بیدمشک حاوی موادی هستند که مانند آسپرین عمل میکنند و ریسک دچار شدن به سندرم ری (Reye's syndrome) را افزایش می‌دهند. به همین دلیل، مصرف فرآوردههای بیدمشک در هنگام آنفلوآنزا، سرماخوردگی و انواع عفونتها به هیچ عنوان به کودکان توصیه نمی شود.

بیماری کلیوی:
عرق بیدمشک و پوست این گیاه با کاهش دادن جریان خون و ایجاد اختلال در خون رسانی به کلیه می‌توانند در ایجاد نارسایی کلیه موثر باشند. به این ترتیب، مصرف این گیاه به افراد مبتلا به بیماریهای کلیوی توصیه نمی شود.

اختلال خونریزی:
عرق بیدمشک و پوست این گیاه، احتمال خونریزی در افراد مبتلا به اختلال خونریزی را به شدت افزایش می‌دهند.

حساسیت به آسپرین:
افراد مبتلا به زخم معده، آسم، دیابت، نقرس، اختلالات انعقادی، هموفیلی یا بیماری‌های کبدی و کلیوی ممکن است به عرق بیدمشک یا پوست این گیاه حساسیت داشته و با مصرف آن‌ دچار واکنش‌های آلرژیک شوند. استفاده از این گیاه برای افراد یاد شده اکیدا ممنوع است.

جراحی:
از فواید عرق بیدمشک و پوست آن می‌توان به توانایی این مواد در رقیق کردن خون و جلوگیری از ایجاد لخته اشاره کرد. با این حال، این ویژگی می‌تواند به عنوان یکی از عمده‌ترین معایب پوست بیدمشک هم به شمار آید. استفاده از فرآورده‌های این گیاه مدتی قبل و بعد از عمل جراحی ممکن است روند لخته شدن خون و بهبود زخم را دچار اختلال کرده و در مواردی هم می‌تواند خطر آفرین باشد. به همین دلیل، حداقل از دو هفته قبل از جراحی، باید از مصرف بیدمشک و کلیه فرآورده‌های آن خودداری شود.

مطلب مرتبط: خواص انواع عرقیات گیاهی

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی