5 خاصیت مهم توت سفید

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 5 دقیقه مطالعه)
5 خاصیت مهم توت سفید

توت حاوی آهن و ویتامین C است. کاهش کلسترول و قند خون و مقابله با خطر سرطان از جمله خواص توت سفید است. انواع توت در طب گیاهی چینی برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده شده‌اند، اما شواهد علمی آنها محدود است.

توت سفید دارای فوایدی از جمله کاهش سطح قند و چربی خون، حمایت از عملکرد مغز و جلوگیری از تحلیل استخوان است. این مطلب را بخوانید تا در مورد تمام مزایای سلامتی و خواص توت سفید بدانید.

انواع توت

توت میوه رنگارنگی است که هم به صورت تازه و هم خشک مصرف می‌شود. توت میوه درخت توت است. برگ‌های درخت توت تنها غذایی هستند که کرم‌های ابریشم می‌خورند. انواع توت‌های رنگارنگ، معمولا سیاه، سفید یا قرمز، به طور معمول به صورت شیره توت، سرکه، آبمیوه، چای یا دمنوش، مربا یا غذای کنسرو شده استفاده می‌شوند، همچنین توت خشک به عنوان میان وعده نیز مصرف می‌شود.

توت طعم شیرین و لذیذی دارد، مملو از مواد مغذی است و دارای طیف وسیعی از فواید سلامتی بالقوه است که همگی برای ایجاد یک رژیم غذایی سالم مهم هستند. میوه توت منبع خوبی از آهن، ویتامین C و چندین ترکیب گیاهی هستند و کاهش کلسترول و قند خون و مقابله با خطر سرطان از خواص توت سفید است. انواع توت همچنین هزاران سال است که در طب گیاهی چینی برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

به دلیل طعم شیرین، ارزش غذایی چشمگیر و فواید سلامتی، توت در سراسر جهان محبوبیت است.

توت سفید چیست؟

توت سفید طبع گرم و تر دارد و با وجود اینکه میوه شیرینی است، گفته می‌شود شیرینی آن حتی برای افراد دیابتی مضر نیست. توت سفید درختی کوچک بومی شمال چین است. در دوران باستان کاربرد اصلی آن برای تغذیه کرم‌های ابریشم و درمان بیماری‌های مختلف بود. توت سفید حاوی بسیاری از ترکیبات فعال منحصر به فرد و فلاونوئیدها است که طیف وسیعی از مزایای بالقوه را به همراه دارد. برگ‌ها و ریشه‌های درخت توت سفید را می‌توان در چای استفاده کرد، و توت سفید تازه را می‌توان به طور کامل خورد یا از توت خشک به عنوان شیرین‌کننده دمنوش استفاده کرد.

توت سفید حاوی بسیاری از پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدهای طبیعی است که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی، ضد سرطانی و ضد باکتریایی بالقوه هستند. در مقایسه با ساقه و میوه درخت توت سفید، برگهای آن حاوی ترکیبات فنلی و فلاونوئیدهای بیشترند.

خواص توت سفید

توت ممکن است سطح کلسترول را کاهش دهد، به پیشگیری از بیماری کبد چرب کمک کند و کنترل قند خون را بهبود بخشد. توت سفید همچنین استرس اکسیداتیو را کاهش داده که ممکن است خطر سرطان را کم می‌کند. برگهای توت سفید حاوی چندین فلاونوئید، آلکالوئید و استیل بنوئید ضد میکروبی است.

1. توت سفید برای لاغری

استفاده از توت خشک برای لاغری در یک رژیم غذایی مناسب همراه با تمرینات ورزشی منظم و اصولی می‌تواند موثر باشد. در یک کارآزمایی بالینی روی 46 فرد دارای اضافه وزن که یک رژیم غذایی کم کالری و متعادل مصرف می کردند، مکمل با عصاره توت سفید کاهش وزن را تقریباً 3 برابر (10 کیلوگرم در مقابل 3.2 کیلوگرم در گروه دارونما) افزایش داد.

ترکیب توت سفید با سایر عصاره های گیاهی ممکن است باعث سرکوب اشتها و کاهش سطح چربی خون شود. توت سفید همچنین ممکن است از بیماری‌های مرتبط با چاقی محافظت کند.

2. روشن کردن پوست

هم پوست و هم برگ‌ها و ریشه توت سفید می‌توانند پوست را سفید کنند، که نشان‌دهنده کاربرد بالقوه آنها در لوازم آرایشی روشن‌کننده پوست است. یک روغن توت سفید 75 درصد رنگدانه‌های پوست را در یک کارآزمایی بالینی بر روی 50 نفر با شرایطی که باعث ایجاد لکه‌های تیره روی پوست می‌شود، کاهش داد.

3. پیشگیری از بیماری قلبی

کلسترول یک مولکول چربی مهم است که در هر سلول بدن شما وجود دارد. با این حال، افزایش سطح کلسترول خون با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

در 2 کارآزمایی بالینی بر روی 48 نفر با سطح چربی خون بالا، عصاره توت سفید تری گلیسیرید، کلسترول تام، کلسترول بد (LDL) و نشانگرهای التهاب (CRP) و آسیب اکسیداتیو (8-ایزوپروستان) را کاهش داد، در حالی که باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) شد. عصاره توت سفید همچنین ممکن است باعث کاهش تجمع چربی در عروق خونی و کاهش فشار خون شود.

خواص توت خشک

اگرچه نتایج امیدوارکننده است، اما تنها 4 کارآزمایی بالینی انجام شده است (دو مورد از آنها عصاره توت سفید را با ترکیبات دیگری که ممکن است کلسترول و فشار خون را کاهش می دهند، ترکیب کردند). برای تایید این نتایج اولیه به آزمایش‌های بالینی قوی‌تر و بزرگ‌تر نیاز است.

4. بهبود حافظه و یادگیری

در یک مطالعه روی 60 فرد بالغ، 1 تا 2 گرم در روز عصاره برگ توت سفید عملکرد مغز و حافظه را افزایش داد. یک کارآزمایی بالینی و برخی تحقیقات حیوانی را نمی‌توان شواهد کافی برای ادعای اینکه توت سفید حافظه و یادگیری را بهبود می بخشد در نظر گرفت. تحقیقات بالینی بیشتری مورد نیاز است.

5. مقابله با استرس

میوه‌های توت سفید دارای ترکیباتی هستند که فعالیت ماکروفاژها را افزایش می‌دهند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

توت سفید ممکن است با تنظیم سطح کورتیزول به بدن کمک کند تا با استرس مقابله کند. موش هایی که به مدت 21 روز در معرض استرس مزمن قرار گرفتند، هنگامی که تحت درمان با عصاره ریشه توت سفید قرار گرفتند، اختلالات کمتری در عملکرد مغز، خلق و خو، تعادل هورمونی و تعادل قند خون نشان دادند.

عوارض جانبی

آلرژی یا حساسیت به توت نادر است، اما گرده درخت توت ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک در افراد حساس شود.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی