خواص کندر چیست؟ طریقه مصرف و عوارض کندر

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (10 دقیقه مطالعه)
خواص کندر چیست؟ طریقه مصرف و عوارض کندر

بیش از شش هزار سال است که کندر شناخته شده است. کندر در فرآیند مومیایی مصری ها به کار می رفته است. کندر به صورت بخور در رایحه درمانی کاربرد دارد و برای تولید محصولات مراقبت از پوست نیز استفاده شده است. کندر به طور گسترده در طب آیورودا برای آرتروز، درمان سرفه، بهبود زخم و آسم استفاده می شود. همچنین به عنوان ماده اولیه مکمل ها برای حمایت از سلامت مفاصل کاربرد دارد. کندر همچنین در مراسم کلیساهای مسیحی ارتدکس و کاتولیک سوزانده می شود.

كندر چيست؟

کندر (Frankincense) از شیره درخت Boswellia ساخته می شود. نام دیگر کندر، روغن الیبانوم (olibanum) است. گیاه کندر (Boswellia sacra) درختی خزنده است که از ارتفاع 2 تا 8 متر رشد می کند و بومی دامنه های سنگی و جنگل های خشک در مناطق نزدیک دریای سرخ در عمان، یمن و سومالی است. تنه یا شاخه‌های درختان بریده می‌شوند و «اشک» حاصل از صمغ معطر سخت می‌شود و با دست جمع‌آوری می‌شود.

طبع کندر چیست؟

کندر گیاهی خودرو و دارویی است که طبع گرم و خشک دارد. بنابراین مصرف آن برای افراد گرم مزاج باید با احتیاط همراه باشد.

خواص كندر

کندر در طب سنتی چینی، آیورودا و ایرانی استفاده می‌شود. فواید کندر شامل تسکین درد و التهاب، تحریک گردش خون و عملکرد مغز، مقابله با عفونت‌های باکتریایی و قارچی و ترویج بهبود زخم است. این گیاه همچنین برای درمان دیابت، آرتروز، مشکلات گوارشی، اختلالات قاعدگی، و بیماری های تنفسی توصیه شده است.

کندر خاصیت آنتی باکتریال دارد. فواید کندر برای جلوگیری از تشکیل میکروب‌ها روی پوست و داخل دهان مفید است. از این رو، به همین دلیل است که اسانس کندر اغلب در خانه برای جلوگیری از عفونت‌های دهان و بیماری‌هایی مانند التهاب لثه، بوی بد دهان، زخم‌های دهان، درد دندان عقل، دندان درد و حفره‌ها استفاده می‌شود. اسانس به مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌هایی که باعث سرماخوردگی، آنفولانزا، تب و سایر عفونت ها می‌شوند کمک می‌کند. در ادامه بخوانید که خواص کندر چیست؟

1. لاغری شکم و پهلو

آیا کندر برای لاغری مفید است؟ درباره کندر و لاغری شکم می‌توان گفت از آنجا که روغن کندر هضم غذا را با تسریع ترشح صفرا و شیره معده بهبود می بخشد و به افزایش متابولیسم کمک می‌کند، استفاده از کندر برای لاغری می‌تواند موثر باشد. کندر همچنین می‌تواند حرکت پریستالتیک را تحریک کند که به حرکت صحیح غذا در روده ها کمک می‌کند و هضم کلی را بهبود می‌بخشد.

تحریک متابولیسم و بهبود سلامت دستگاه گوارش برای چربی سوزی و لاغری شکم و پهلو موثر است. استفاده از کندر برای ناراحتی‌های گوارشی مانند سوء هاضمه، نفخ معده و اسهال مفید است. بنابراین می‌توان گفت این ویژگی، خاصیت کندر برای لاغری است. برای لاغری شکم همچنین می‌توانید از لیمو، زنجبیل، دارچین، نعناع ، ترنج، گریپ فروت، رازیانه و رزماری استفاده کنید.

کندر ادرار آور است، در نتیجه، با مصرف کندر، مواد زائد سمی ناخواسته، آب و چربی اضافی، اسید اوریک و کلسیم اضافی از بدن پاک می‌شود. به همین دلیل، نه تنها بدن شما را تصفیه می‌کند، بلکه به کاهش وزن به روشی ایمن کمک می‌کند.

2. کندر برای کمردرد

ماساژ آروماتراپی با کندر و روغن‌های معطر می‌تواند همراه با درمان‌های پزشکی برای تسکین درد و کاهش ناتوانی در زندگی روزمره فرد در کمردرد مزمن ادغام شود. اگر کمردرد دارید می‌توانید ماساژ موضعی کمر با روغن کندر را امتحان کنید.

کمردرد

روغن کندر همچنین برای مقابله با درد در زانو، مفاصل و عضلات شناخته شده است. روغن کندر دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش درد عضلانی، تورم، درد عضلانی و هر نوع التهاب کمک می‌کند. محققان نشان داده اند که استفاده منظم از روغن کندر می‌تواند به مقابله با آرتروز و زانو درد مزمن کمک کند.

بیشتر بخوانید: خواص عرق بیدمشک

3. تقویت معده و روده

کندر به عنوان یک ملین طبیعی و تسکین دهنده یبوست عمل می‌کند. پاکسازی دستگاه گوارش از خواص کندر برای معده است. به سم زدایی بدن از سموم و مواد زائد کمک می‌کند. حرکات روده و زمان دفع مدفوع را بهبود می‌بخشد. به کاهش نفخ، یبوست، حالت تهوع، دردهای مربوط به یائسگی و قاعدگی، آنفولانزای معده و اسیدیته کمک می‌کند. کار آنزیم‌های گوارشی را که به عنوان عامل فعال در پاکسازی دستگاه گوارش غذا، سموم و مواد زائد عمل می‌کنند، تقویت می‌کند. با به حداکثر رساندن فیلتراسیون غذا و جذب مواد معدنی، عملکرد کلیه‌ها را تنظیم می‌کند. همچنین تغییرات عفونت ادراری و تشکیل سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.

مطلب برگزیده: 10 دمنوش خانگی برای معده

خواص ضد التهابی کندر ممکن است به عملکرد صحیح معده و روده شما کمک کند. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که کندر در ترکیب با سایر داروهای گیاهی، درد شکم، نفخ و حتی افسردگی و اضطراب را در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) کاهش می‌دهد.

مصرف کندر به ویژه در کاهش علائم کولیت اولسراتیو، یکی از بیماری‌های التهابی اصلی روده موثر است. یک مطالعه نشان داد که عصاره بوسولیا که روزانه به مدت 4 هفته مصرف می‌شود علائم را در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو خفیف بهبود می‌بخشد.

آیا خواص زنیان برای معده را می‌دانید؟

4. تقویت حافظه و اعصاب بزرگسالان

اسانس کندر را می توان برای بهبود حافظه، عملکردهای عصبی و توانایی های یادگیری استفاده کرد. بهبود یادگیری و تقویت حافظه از فواید کندر برای اعصاب است. گزارش شده است که مصرف عصاره کندر به مدت 2 هفته برای تقویت حافظه در موش صحرایی موثر بود. به نظر می رسد که کندر بر نواحی حساس یادگیری، به ویژه هیپوکامپ تاثیر می گذارد. این به نوبه خود، انتقال پیام و قدرت حافظه را افزایش می دهد.

از سوی دیگر، تنفس عمیق رایحه روغن کندر برای آرامش اعصاب و کاهش استرس مفید است. بنابراین آرامش اعصاب در بزرگسالان از جمله خواص خواص کندر برای اعصاب است. اسانس کندر به مقابله با اضطراب ناشی از استرس کمک می کند. به مقابله با اثرات منفی افسردگی و فشار روانی کمک می کند. بهترین روش استفاده از کندر برای مدیریت استرس، استنشاق عطر به طور مستقیم از بطری یا استفاده از آن در یک دستگاه پخش کننده است.

5. خواص کندر برای پوست صورت

روغن معطر کندر با خواص ضد التهابی قوی، یک درمان طبیعی موثر برای تسکین پوست است. برای پوست‌های تحریک شده یا آسیب دیده، روغن کندر اپیدرم را ترمیم می‌کند و نواحی آسیب دیده را آرام می‌کند. بهبود آثار آفتاب سوختگی و رفع جوش صورت نیز از خواص کندر برای پوست صورت است. روغن کندر به عنوان یک داروی طبیعی موثر ضد آکنه و ضد چروک پوست صورت معرفی می‌شود. یک مطالعه اخیرا نشان داد که روغن کندر ممکن است پتانسیل مراقبت از پوست را داشته باشد.

این روغن برای به تاخیر انداختن پیری زودرس پوست و از بین بردن سلول‌های مرده پوست مفید است. رشد کلاژن را تحریک می‌کند که به افزایش سلو‌ل های پوست کمک می‌کند. همچنین برای پاکسازی ظاهر اسکار آکنه و جلوگیری از ایجاد عفونت های ناشی از جراحات استفاده می‌شود.

6. خواص کندر برای ریزش مو

اسانس کندر با افزایش گردش خون در پوست سر، فولیکول های مو تحریک می‌کند که به رشد مو کمک می‌کند. کندر میزان ریزش مو ، دو شاخه شدن موها، نازک شدن موها و گره خوردن را کاهش می‌دهد. بدون چسبندگی یا چربی اضافی به موها درخشندگی و نرمی می‌بخشد.

از دیگر خواص کندر برای مو، کمک به کاهش تولید سبوم است که منجر به تجمع بیش از حد روغن در پوست سر می‌شود. چربی اضافی با ایجاد شوره سر ، عفونت‌های پوست سر و لکه‌های پوسته پوسته همراه است.

7. خواص کندر برای ریه

بهبود آسم خاصیت کندر است. کندر در درمان آسم، سینوزیت و برونشیت و همچنین عفونت ریه همراه با سرفه و خس خس سینه موثر است. خواص کندر برای گردش خون و کاهش استرس مفید است. کندر، تورم را کاهش می‌دهد و یک آنتی اکسیدان قوی است. در طب سنتی از خواص کندر برای ریه استفاده شده است. کندر ممکن است به تسکین علائم آسم و کاهش مقدار داروهای مورد نیاز آسم کمک کند.

مطلب مرتبط: خاصیت پونه

8. مقابله با زود انزالی

جویدن کندر مثل آدامس برای مقابله با زود انزالی از خواص کندر برای مردان است. کندر در طب سنتی از جمله گیاهان خوراکی توصیه شده برای درمان زود انزالی در مردان است.

طریقه مصرف کندر

نحوه استفاده از کندر به روش‌های مختلفی است. کندر را می‌توان به صورت خوراکی، دمنوش یا روغن استفاده کرد. می‌توانید آن را به صورت مکمل به شکل کپسول یا قرص مصرف کنید یا در کرم‌های پوستی استفاده کنید. کندر همچنین به عنوان روغن برای رایحه درمانی یا استفاده موضعی موجود است. مهم است که روغن کندر را قبل از استفاده از آن روی پوست رقیق کنید و از خوردن روغن کندر جدا خودداری کنید.

استفاده از کندر به طور کلی بی خطر است، اما مانند هر مکمل دیگری، مهم است که قبل از مصرف آن با یک پزشک متخصص صحبت کنید.

استفاده کندر ناشتا برای لاغری

همانطور که گفته شد، کندر برای لاغری موثر است. اما طریقه مصرف کندر برای لاغری چیست؟ آیا خوردن کندر ناشتا برای لاغری تاثیر دارد؟ جویدن کندر به شکل آدامس ترشح شیره معده را سرعت می‌بخشد و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. جویدن کندر صبح ناشتا در افزایش متابولیسم و هضم بهتر صبحانه موثر است. بنابراین، می‌توان گفت صبح ناشتا قبل از خوردن صبحانه، زمان مصرف کندر برای لاغری است. البته تنفس رایحه کندر نیز روش دیگر استفاده کندر برای لاغری است.

روش مصرف کندر برای لاغری

طرز استفاده از کندر برای لاغری چیست؟ بهترین طریقه مصرف کندر برای لاغری استنشاق رایحه آن است. وقتی احساس گرسنگی شدید کردید، چند نفس عمیق رایحه روغن کندر را استشمام کنید. این کار باعث ایجاد حس آرامش شده و شما را از خوردن بیش از حد باز می دارد.

همچنین می‌توانید چند قطره روغن کندر در دستگاه مرطوب کننده هوا بریزید و اجازه دهید تا رایحه شیرین آن هوا را پر کند. تنفس رایحه کندر به آرامش ذهن و بدن بعد از یک روز طولانی و خسته کننده کمک کند، در نتیجه احساس اضطراب و استرس کمتری خواهید داشت و پرخوری نخواهید کرد.

کندر خوراکی چیست؟

جویدن کندر خوراکی مثل آدامس یک روش استفاده از خواص کندر است. صمغ كندر خوراكي است و اغلب جویدن کندر مانند آدامس برای بهبود هضم استفاده می‌شود. 1 تا 3 تکه رزین کندر را مثل آدامس بجوید ولی آن را قورت ندهید.

کندر مزه تلخ و گس دارد، کپسول‌های خوراکی کندر موجود است که می‌توانید با نسخه و مشورت پزشک متخصص مصرف کنید.

در طب آیورودا، کندر به "دهوپ" معروف است و برای درمان آرتروز، التیام زخم‌ها و تقویت سیستم هورمونی زنانه استفاده شده است.

احتیاط: اسانس یا روغن کندر را هرگز نباید بخورید. برای استفاده موضعی از روغن کندر روی پوست حتما، قبل از استفاده آن را رقیق کنید.

جویدن کندر

کندر ممکن است به بهبود بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از بیماری لثه کمک کند. جویدن کندر به تقویت لثه و حفظ سلامت دهان کمک کند. اسید بوسولیک موجود در کندر دارای خواص ضد باکتریایی قوی هستند که ممکن است به پیشگیری و درمان عفونت‌های دهان کمک کند. جویدن آدامس حاوی کندر به مدت 5 ساعت، برای کاهش تعداد میکروب ها در دهان موثر است، بنابراین کاهش عفونت دهان از خواص جویدن کندر است.

دمنوش کندر

دمنوش کندر ساخته شده با صمغ درخت بوسولیا برای قرن‌ها به عنوان یک چای گیاهی در بسیاری از فرهنگ ها مورد استفاده قرار گرفته است و می‌تواند به عنوان یک درمان دارویی کاملا طبیعی برای بهره مندی از فواید کندر استفاده شود.

دمنوش کندر

یک تا 5 گرم رزین کندر را داخل آب ریخته، آب را تا 60-80 درجه بجوشانید. رزین و آب را به یک ظرف 500 میلی لیتری اضافه کنید. آن را به حال خود رها کنید تا اسید بوسولیک بیشتری آزاد می‌شود. حالا آب داغ اضافه کنید تا زمانی که رزین تقریباً حل شود، سپس می‌توانید آن را بنوشید. برخی دوست دارند رزین را آسیاب کرده و در یک کیسه چای قرار دهند. این کار به آزادسازی سریع اسیدها کمک کند، همچنین می‌توانید مواد دیگری مانند زنجبیل را به دمنوش اضافه کنید.

کندر با عسل: از آنجا که کندر مزه تلخ و گس دارد، می‌توانید دمنوش کندر را با یک قاشق عسل طبیعی مخلوط کنید.

روغن کندر

طرز مصرف روغن کندر چیست؟ کندر یک ماده صمغ مانند سخت شده (رزین) است که از تنه درخت Boswellia بدست می‌آید. معمولا از روغن کندر برای پوست و رایحه درمانی استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد روغن کندر برخی از انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها (مخمرها) را از بین می برد. همچنین به عنوان عطر در صابون ها، لوسیون ها و عطرها استفاده می‌شود. به یاد داشته باشید، مهم است که روغن کندر را به جای استفاده مستقیم روی پوست خود با روغن حامل مخلوط کنید.

طرز مصرف روغن کندر: با پر کردن یک بطری 60 میلی لیتری با روغن آرگان یا روغن جوجوبا، سرم طبیعی خود را بسازید. 4 قطره روغن کندر اضافه کنید و تکان دهید تا مخلوط شود. هر شب قبل از خواب، سرم را به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید.

آب کندر

حدود 5 گرم کندر را در یک ظرف آب 500 میلی لیتری بریزید و یک شب به مدت 12 ساعت در یخچال بگذارید. آب کندر را می‌توانید، صبح ها ناشتا بنوشید. باقیمانده آب را در ظرف قرار دهید و دوباره قبل از خواب با معده خالی بنوشید. دوباره این فرآیند را می‌توان تا زمانی که کندر کامل حل شود تکرار کرد. می‌توانید مواد دیگری مانند زنجبیل را به آن اضافه کنید.

عوارض مصرف کندر

کندر برای اکثر افراد بی خطر در نظر گرفته می‌شود. عوارض کندر برای برخی افراد ممکن است سوء هاضمه، یبوست و حالت تهوع باشد. همچنین کندر با برخی داروها تداخل دارد، و لازم است قبل از مصرف حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

مصرف کندر ممکن است خطر سقط جنین را در بارداری افزایش دهد، بنابراین افراد باردار یا کسانی که سعی در باردار شدن دارند بهتر است از مصرف آن اجتناب کنند.

این مطلب صرفا اطلاعات عمومی است و هرگز جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. قبل از انجام هر اقدامی حتما با یک پزشک متخصص ملاقات و از توصیه‌های او پیروی کنید. اطلاعات بیشتر
گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی