10 خاصیت عرق نعنا که باید بدانید

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 5 دقیقه مطالعه)
10 خاصیت عرق نعنا که باید بدانید

عرق نعناع و گلاب دوتا از پرکاربردترین عرقیات گیاهی برای سلامتی، زیبایی و آشپزی هستند. رفع جوش صورت و کاهش درد معده از جمله خواص عرق نعنا و گلاب هستند. خواص عرق نعنا بی‌شمار است. مواردی نظیر کمک به هضم غذا و خوش‌بو کردن دهان از جمله فوایدی به حساب می‌آیند که همگان با آن آشنایی دارند. با این حال، مزایای نعنا و مشتقات آن تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود. در این مطلب، قصد داریم شما را با سایر فواید عرق نعنا آشنا کنیم. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه شوید.

خواص عرق نعناع

  1. رفع نفخ معده
  2. تسکین علائم آسم
  3. درمان مشکلات ناشی از سرماخوردگی
  4. درمان سردرد و حالت تهوع
  5. مراقبت از دهان و دندان
  6. لاغری و کاهش اشتها
  7. بهبود عملکرد مغز
  8. رفع جوش صورت
  9. بهبود حالت تهوع
  10. مقابله با افسردگی

آن چه که باید درباره نعنا بدانید!

پیش از آشنایی با خواص عرق نعنا لازم است اطلاعات خود را درباره این گیاه کامل کنید. نعنا در زبان هندی با عنوان pudina شناخته می‌شود. این گیاه شگفت‌انگیز سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است و به شیوه‌های گوناگون می‌توان از آن استفاده کرد. به جرات می‌توان گفت، مصرف نعنا می‌تواند در برطرف کردن اغلب مشکلات بدن تاثیرگذار باشد. این امر به اندازه‌ای بدیهی است که بسیاری از افراد را بر آن داشته تا این گیاه را در باغچه‌های اطراف منزل یا داخل گلدان‌ کاشته و آن را در طبخ انواع غذاها به‌کار برند. نعنا علاوه بر برطرف کردن مشکلات گوارشی و اختلالات تنفسی در کنترل قند خون و درمان برخی از بیماری‌های پوستی هم موثر است. طبیعی است که کلیه فرآورده‌ها و مشتقات نعنا هم از فواید این گیاه برخوردارند. در ادامه خواص عرق نعنا را بررسی می‌کنیم.

نعناع

فواید عرق نعناع

از اصلی‌ترین خواص عرق نعنا می‌توان موارد زیر را برشمرد:

1. رفع نفخ معده

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین خواص عرق نعنا این است که به هضم غذا کمک کرده و بسیاری از مشکلات گوارشی را برطرف می‌کند. این امر از وجود منتول (menthol) در نعنا ناشی می‌شود. منتول یک روغن فعال است که خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری دارد و علاوه بر رفع سوء هاضمه به تسکین درد معده و کاهش نفخ دستگاه گوارشی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: خواص عرق زنیان برای معده

2. تسکین علائم آسم

از دیگر خواص عرق نعنا می‌توان به تسکین مشکلات ناشی از ابتلا به بیماری آسم اشاره کرد. گیاه نعنا دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند در کاهش ترشحات مخاط، رفع گرفتگی‌ها و برطرف کردن تورم سیستم تنفسی تاثیرگذار باشد. توجه داشته باشید، زیاده‌روی در مصرف این گیاه و مشتقات آن می‌تواند مجاری تنفسی شما را تحریک کرده و روند بهبود بیماری را مختل کند.

3. درمان مشکلات ناشی از سرماخوردگی

توانایی رفع التهابات از مهم‌ترین خواص عرق نعنا است که به برطرف کردن انسداد بینی، گرفتگی گلو و برونش‌ها و پاک کردن ریه کمک می‌کند. این موارد از اصلی‌ترین عوامل موثر در تحریک سرفه و مزمن شدن مشکلات ناشی از سرماخوردگی به حساب می‌آیند. به علاوه، عرق نعنا از خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی برخوردار است و می‌تواند با ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی مقابله کند. بنابراین، مصرف نعنا و مشتقات آن را می‌توان در جلوگیری از سرماخوردگی، بهبود این بیماری و کاهش علائم آن موثر دانست.

خواص نعنا

مطلب پیشنهادی: عرقیات گیاهی برای درمان سرماخوردگی

4. درمان سردرد و حالت تهوع

کمک به درمان سردرد از دیگر خواص عرق نعنا به حساب می‌آید. علاوه بر عرق نعنا، مصرف عصاره روغنی این گیاه بروی پوست هم می‌تواند در تسکین سردرد موثر باشد. برای این منظور، در هنگام بروز سردرد کافی است نواحی پیشانی، شقیقه‌ها و بینی را با چند قطره اسانس نعنا مالش دهید.

برگزیده: خواص گلاب

5. مراقبت از دهان و دندان

مراقبت از دهان و دندان از رایج‌ترین فواید عرق نعنا و سایر فرآورده‌های این گیاه به حساب می‌آید. این امر از قابلیت‌های ضد میکروبی و ضد باکتریایی نعنا ناشی می‌شود. خواص یاد شده در از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در دهان تاثیرگذار بوده و علاوه بر ایجاد بوی خوش به بهبود سلامت کلی دهان و دندان‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این‌ها، مصرف مداوم عرق نعنا و سایر مشتقات این گیاه در رفع رسوب به‌وجود آمده بر روی دندان‌ها نیز موثر است و از پوسیدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. به همین دلیل، اغلب تولیدکنندگان خمیردندان در ترکیبات خود از این گیاه استفاده می‌کنند.

6. لاغری و کاهش اشتها

کمک به کاهش وزن را نیز می‌توان از جمله خواص عرق نعنا برشمرد. توانایی نعنا در بهبود فرآیند هضم غذا و قابلیت آن در تنظیم ترشح آنزیم‌های گوارشی می‌تواند در بهینه‌سازی متابولیسم بدن، پایین آوردن وزن و بهبود روند جذب مواد مغذی تاثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: عرقیات گیاهی برای لاغری و کاهش اشتها

7. بهبود عملکرد مغز

کمک به بهبود عملکرد مغز را نیز می‌توان از دیگر خواص عرق نعنا دانست. براساس مطالعات، مصرف نعنا و مشتقات آن در افزایش هوشیاری، بهبود حافظه و بهینه‌سازی عملکردهای شناختی تاثیرگذار است.

8. رفع جوش صورت

کمک به رفع مشکلات پوستی از دیگر خواص عرق نعنا به حساب می‌آید. قابلیت‌های آنتی‌اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد باکتریایی این گیاه می‌تواند در برطرف کردن آکنه ، رفع آلودگی‌ها، مقابله با رادیکال‌های آزاد و بسیاری موارد دیگر تاثیرگذار باشد. مجموع عوامل یاد شده در بهبود وضعیت کلی پوست و جوان‌سازی آن موثر است. علاوه بر مصرف عرق نعنا، شما می‌توانید از ترکیب برگ‌های خرد شده نعنا و عسل به عنوان ماسک صورت بهره جویید. کافی است اندکی از مواد مذکور را با یکدیگر مخلوط کرده و خمیر به دست آمده را برای مدت 20 دقیقه بر روی پوست تمیز قرار دهید. سپس، صورت خود را با آب و شوینده مخصوص به خوبی شست‌وشو دهید. هفته‌ای یک‌بار این عمل را تکرار کرده و نتیجه را مشاهده کنید.

مطلب پیشنهادی: درمان جوش صورت با گلاب

9. بهبود حالت تهوع

مصرف عرق نعنا می‌تواند به بهبود تهوع صبحگاهی کمک کند. تهوع صبحگاهی از عمده‌ترین مشکلاتی است که در نخستین ماه‌های بارداری بروز می‌کند.

دمنوش نعنا

10. مقابله با افسردگی

مقابله با افسردگی را نیز می‌توان از خواص عرق نعنا برشمرد. بوی قوی، با طراوت و خوش نعنا در رفع استرس تاثیرگذار است. این امر از توانایی این گیاه در تنظیم سطح کورتیزول و افزایش مقاومت بدن در برابر عوامل استرس‌زای محیطی ناشی می‌شود. هورمون کورتیزول (cortisol) که با عنوان هورمون استرس هم شناخته می‌شود توسط غدد فوق کلیوی و در پاسخ به استرس ترشح می‌شود. بنابراین، تنظیم این هورمون می‌تواند در بهبود مواردی نظیر افزایش ضربان قلب، تند شدن تنفس و بالا رفتن تعرق موثر باشد. به علاوه مطالعات نشان می‌‌دهند، مصرف نعنا می‌تواند میزان ترشح سروتونین (Serotonin) در مغز را نیز افزایش دهد. سروتونین یا هورمون شادی یک انتقال‌دهنده عصبی است که به بهبود عملکرد مغز و بسیاری از فرآیندهای شناختی کمک می‌کند. مجموع عوامل یاد شده در مقابله با افسردگی و کاهش اضطراب تاثیرگذار است.>

سخن آخر

در این مطلب، تلاش کردیم شما را با خواص عرق نعنا آشنا کنیم. با توجه به آن چه گفته شد، توصیه می‌کنیم مصرف این نوشیدنی گوارا را در برنامه روزانه خود بگنجانید و از قابلیت‌های آن بهره‌مند شوید.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی