خواص عرق شنبلیله: 17 خاصیت آن + عوارض جانبی

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 4 دقیقه مطالعه)
خواص عرق شنبلیله: 17 خاصیت آن + عوارض جانبی

شنبلیله گیاهی از تیره باقلاییان و مشابه سویا است. در بسیاری از نقاط جهان، دانه، برگ، شاخه‌ها و ریشه‌های تازه و خشک شده این گیاه به عنوان ادویه، طعم‌دهنده و مکمل غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس مطالعات، مصرف شنبلیله و مشتقات آن می‌تواند در بهبود سلامت بدن موثر باشد. در این مطلب، قصد داریم فواید عرق شنبلیله را با شما به اشتراک بگذاریم. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه شوید.

17 خاصیت شنبلیله

  1. کاهش احتمال ابتلا به سرطان
  2. مقابله با دیابت
  3. کاهش اشتها و لاغری
  4. کاهش کلسترول
  5. تسکین درد ناشی از قاعدگی
  6. بهبود علائم یائسگی
  7. بهبود آرتروز
  8. مقابله با دردهای عضلانی
  9. تسکین سردرد ناشی از میگرن
  10. افزایش تستوسترون و میزان اسپرم
  11. تنظیم فشار خون
  12. افزایش شیر مادر
  13. بهبود درد زایمان
  14. مقابله با برخی مشکلات گوارشی نظیر یبوست و نفخ معده
  15. مقابله با عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی
  16. مقابله با التهاب
  17. درمان جوش ، دمل و کورک

احتیاط

با این حال، ترکیبات موجود در شنبلیله ممکن است با افزایش انقباضات رحمی در دوران بارداری و وخیم‌تر شدن برخی از انواع سرطان مرتبط باشد. از این میان، می‌توان به سرطان‌های حساس به هورمون اشاره کرد. به علاوه، مصرف گیاه شنبلیله و کلیه مشتقات آن ممکن است در برخی از افراد مشکلاتی نظیر اسهال و نفخ معده و روده را به دنبال داشته باشد. بنابراین، لازم است از مصرف بیش از اندازه عرق شنبلیله خودداری کرده و پیش از استفاده از این محصول با پزشک خود مشورت کنید.

شنبلیله

مواد مغذی شنبلیله

فواید عرق شنبلیله از وجود برخی مواد مغذی در آن ناشی می‌شود. از این جمله، می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • کولین (choline)
  • اینوزیتول (inositol)
  • بیوتین (biotin)
  • ویتامین A
  • ویتامین‌های گروه B
  • ویتامین D
  • فیبر محلول و نامحلول
  • آهن

برگ شنبلیله

در ادامه، برخی اطلاعات تکمیلی درباره فواید عرق شنبلیله را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

کاهش التهاب و جلوگیری از ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی

شنبلیله و مشتقات آن حاوی مقادیر قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و می‌توانند به کاهش انواع التهابات کمک کنند. فلاونوئیدها ( Flavonoid) از اصلی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این گیاه به حساب می‌آیند. این مواد ارزشمند در جلوگیری از ابتلا به برخی بیماری‌های مرگبار نظیر سرطان بیماری‌های قلبی و عروقی عملکرد موثری دارند.

بیشتر بخوانید: خواص ضد سرطانی عرق کاسنی

کاهش خطر ابتلا به دیابت

همان طور که پیش‌تر هم گفته شد، کاهش خطر ابتلا به دیابت یکی از مهم‌ترین خواص عرق شنبلیله به حساب می‌آید. این امر از قابلیت این گیاه در کاهش جذب گلوکز از طریق روده، ایجاد تاخیر در تخلیه معده، بهبود عملکرد انسولین و کاهش غلظت پروتئین‌های متصل به چربی ناشی می‌شود.

مطلب مرتبط: خواص نخودچی برای دیابت

کاهش اشتها و لاغری

کنترل اشتها و کمک به کاهش وزن هم از اصلی‌ترین خواص عرق شنبلیله به حساب می‌آید. این امر از بالا بودن محتوای فیبر این گیاه ناشی می‌شود.

مطلب پیشنهادی: خواص گلاب برای لاغری

کاهش کلسترول

کاهش کلسترول و تنظیم فشار خون از دیگر فواید عرق شنبلیله به حساب می‌آیند. این امر از بالا بودن مقادیر فیبر گیاهی و کمک به بهبود هضم قندها و چربی‌ها ناشی می‌شود.

مطلب مرتبط: خواص عرق زیره

تسکین درد

خواص عرق شنبلیله در تسکین درد از وجود ترکیباتی به نام آلکالوئیدها (alkaloids) ناشی می‌شود. این ترکیبات به مسدود کردن گیرنده‌های حسی مغز کمک کرده و از این طریق میزان درد را کاهش می‌دهند. بنابراین، توصیه می‌کنیم این ماده را در روزهای آغازین قاعدگی مصرف کرده و نتیجه را مشاهده کنید.

افزایش ترشح تستوسترون و میزان اسپرم

از دیگر خواص عرق شنبلیله می‌توان به افزایش ترشح تستوسترون و کمک به بالا بردن میزان اسپرم اشاره کرد. همچنین، مطالعات نشان می‌دهند مصرف این گیاه و فرآورده‌های آن می‌تواند در بهبود میل جنسی نیز تاثیرگذار باشد.

افزایش روند تولید شیر در مادران شیرده

افزایش روند تولید شیر در مادران شیرده از دیگر خواص عرق شنبلیله است. برای کسب بهترین نتیجه ممکن، پیشنهاد می‌شود در دوران شیردهی برای مدت دو هفته روزانه سه لیوان عرق شنبلیله را نوش جان کنید. توجه داشته باشید، برای پیشگیری از عوارض جانبی احتمالی توصیه می‌کنیم پیش از مصرف این محصول با پزشک معالج خود مشورت کنید.

دانه های شنبلیله

عوارض جانبی عرق شنبلیله

شایع‌ترین عوارض جانبی عرق شنبلیله عبارتند از:

  • اسهال
  • ناراحتی معده
  • تغییر بوی ادرار و عرق و شیر مادران
  • سرگیجه
  • سردرد

در موارد نادر، برخی از افراد به شنبلیله واکنش آلرژیک نشان می‌‌دهند. در عین حال، زنان باردار باید از استفاده شنبلیله خودداری کنند؛ زیرا این ماده حاوی ترکیباتی است که می‌تواند انقباضات رحم را تحریک کند و ممکن است باعث سقط جنین یا برخی مشکلات دیگر شود. همچنین، شنبلیله در بدن می‌تواند مانند استروژن عمل کند. بنابراین ممکن است برای افراد مبتلا به سرطان‌های حساس به هورمون زیان‌آور باشد. در عین حال، با توجه به مواد موجود در شنبلیله، مصرف هم‌زمان این گیاه و فرآورده‌های آن با برخی داروها ممکن است تداخل ایجاد کند. به طور کلی، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن قبل از مصرف این ماده باید با پزشک خود مشورت کنند.

مطلب پیشنهادی: عرقیات گیاهی ضد نفخ

سخن آخر

در این مطلب، تلاش کردیم شما را با خواص عرق شنبلیله آشنا کنیم. برای جلوگیری از خطرات و عوارض جانبی احتمالی، پیش از گنجاندن این ماده ارزشمند در رژیم غذایی لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: خواص انواع عرقیات گیاهی

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی