خواص آبلیمو، خواص بی نظیر آب لیمو طبیعی برای بدن

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (8 دقیقه مطالعه)
خواص آبلیمو، خواص بی نظیر آب لیمو طبیعی برای بدن

خواص آبلیمو

این روز‌ها، خواص آبلیمو برای اغلب افراد شناخته شده است؛ همین امر باعث شده که این نوشیدنی شگفت انگیز بسیار پرطرفدار و محبوب باشد. تا جایی که بسیاری از رستوران ها نیز به طور معمول آن را همراه با وعده های غذایی به مشتریان خود ارائه می دهند. تعداد قابل توجهی از مردم به جای استفاده از چای و قهوه، روز خود را با نوشیدن این مایع گوارا شروع می کنند تا شاید بتوانند از خاصیت آبلیمو بهره مند شوند. بی تردید، لیمو یک میوه بسیار خوش طعم و مفید است. اما آیا افزودن آن به آب در بهبود وضعیت سلامت بدن موثر خواهد بود؟

شواهد و مدارک موجود در زمینه اثبات خواص آبلیمو به صورت ترکیب آب و لیموی تازه، چندان قابل استناد نیستند. از طرف دیگر، تحقیقات علمی قابل توجهی نیز بر خاصیت آبلیمو به صورت منفرد تمرکز نداشته است. با این حال، مطالعات بسیار زیادی در زمینه مزایای خود لیمو و آب به صورت مجزا انجام گرفته و نتایج حاصل از این بررسی ها بر فواید نوشیدن آب کافی و مصرف لیمو تأکید می کنند. در ادامه به هفت نمونه از خواص آبلیمو و تاثیرات مثبت آن بر سلامت بدن اشاره خواهد شد:

۱. کمک به آبرسانی

از مهم ترین خواص آبلیمو می توان به کمک به آبرسانی بدن اشاره کرد. بر اساس مطالعات انجام شده توسط سازمان غذا و تغذیه، زنان به دریافت حداقل ۱۱ لیوان و مردان به حدود ۱۵ لیوان آب در روز نیاز دارند. مقدار تعیین شده، شامل آب موجود در مواد غذایی و نوشیدنی ها نیز می شود.

آب بهترین نوشیدنی موجود در جهان است که می توان از آن به منظور آبرسانی و هیدراسیون بدن استفاده کرد. با این حال، برخی افراد به طعم آب خالص علاقه چندانی ندارند. افزودن لیمو به آب در بهبود طعم و مزه آن موثر است. با این روش، شما علاوه بر نوشیدن آب بیش تر می توانید از خاصیت آبلیمو نیز بهره مند شوید.

۲. منبع غنی ویتامین C

مرکبات از جمله لیمو از منابع سرشار ویتامین C به شمار می روند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان ضروری است که از سلول ها در برابر زیان‌های احتمالی رادیکال های آزاد محافظت می کند.

به احتمال قریب به یقین، شما هم از اثرات مثبت ویتامین C در مقابله یا کاهش دوره سرماخوردگی مطلع هستید. با این حال، نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه، اندکی با یکدیگر تناقض دارند.

مصرف ویتامین C در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، سکته مغزی و فشار خون نیز موثر است.

لیمو از نظر میزان مقادیر ویتامین C موجود در خود در صدر جدول مرکبات غنی از ویتامین C قرار نمی گیرد؛ با این حال، این میوه خوشمزه و پرطرفدار، همچنان منبع به نسبت سرشاری از این ویتامین به حساب می آید. بنابراین، موارد فوق را هم می توان جزو خواص آبلیمو دسته بندی کرد.

آب یک عدد لیموی متوسط و تازه، حاوی ۱۸.۶ میلی گرم ویتامین C است. این در حالی است که مقدار توصیه شده این ویتامین برای مصرف روزانه بزرگسالان چیزی در حدود ۶۵ تا ۹۰ میلی‌گرم است.

خواص آبغوره برای افزایش سطح آنتی اکسیدان های بدن

۳. خواص آبلیمو برای کاهش وزن

تحقیقات انجام شده بر روی موش هایی با اضافه وزن بالا نشان می دهند که آنتی اکسیدان های پلی فنول موجود در لیمو تأثیر به سزایی در کاهش وزن آن ها داشته است. به این ترتیب، کمک به کاهش وزن را هم می توان در زمره خواص آبلیمو برشمرد.

در خلال همین تحقیقات ثابت شده است که ترکیبات آنتی اکسیدان لیمو به تنظیم قند خون و بهبود مقاومت در برابر انسولین کمک می کند. هر دو مورد ذکر شده از عوامل اصلی ابتلا به دیابت نوع ۲ به شمار می روند.

اطمینان از اثرات مشابه لیمو بر روی بدن انسان، هنوز نیازمند انجام مطالعات بیش تر و دستیابی به نتایج مستندتر است؛ با این حال، شواهد موجود حاکی از آن است که تنظیم قند خون را نیز می توان در زمره خواص آبلیمو به حساب آورد.

مطالب مرتبط:

۴. کمک به بهبود سلامت و کیفیت پوست

از دیگر خواص آبلیمو می توان به کمک به بهبود سلامت و کیفیت پوست اشاره کرد. ویتامین C موجود در لیمو می تواند به کاهش چین و چروک، خشکی پوست مرتبط با افزایش سن و آسیب های ناشی از تابش نور خورشید بر پوست کمک کند.

نحوه عملکرد آب و چگونگی تأثیر آن بر پوست بدن، موضوعی بسیار بحث برانگیز است؛ با این حال، در این میان یک چیز قطعی به نظر می رسد. اگر پوست شما آب خود را از دست بدهد، خشک شده و در معرض چین و چروک قرار می گیرد.

در سال 2016 میلادی، تحقیقاتی انجام شد که خاصیت آبلیمو و سایر نوشیدنی های به دست آمده از مرکبات و اثرات کاهنده آن ها بر چین و چروک های پوستی را نشان داد. مطالعات انجام شده ثابت کرد که نوشیدنی هایی که پایه‌ی مرکباتی دارند به بهبود چروک های موجود بر روی پوست موش های بی مو کمک می کنند.

۷ راه خانگی درمان شوره سر را بخوانید.

۵. کمک به روند هضم و گوارش

برخی افراد، از خواص آبلیمو در جهت کمک به روند هضم غذا و گوارش آگاهی دارند. این افراد، هر روز صبح ناشتا این نوشیدنی گوارا را به صورت گرم می نوشند و از خاصیت آبلیمو در جلوگیری از بروز یبوست بهره مند می شوند. به حرکت درآوردن سیستم گوارش هم یکی از جالب ترین خواص آبلیمو به شمار می رود.

طب آیورودایی (Ayurvedic medicine)، نوعی روش درمان طبیعی مبتنی بر علوم باستانی و کهن است که از تعالیم هند و بودا سرچشمه می گیرد. در این روش درمانی باستانی هم بر خاصیت لیمو و تأثیر آن در هضم غذا و مقابله با ایجاد سموم در بدن تأکید می شود.

۶. مقابله با بوی بد دهان

آیا تا کنون از لیمو برای از بین بردن انواع بوهای نامطبوع به جا مانده بر روی دست خود نظیر بوی سیر یا مرغ و ماهی تازه، استفاده کرده‌اید؟

همین امر درباره بوی نامطلوب دهان نیز صدق می کند. از جمله خواص آبلیمو این است که می تواند بعد از خوردن انواع مواد غذایی بودار در بهبود بوی ناخوشایند دهان تاثیر گذار باشد. برای بهره مند شدن از این خاصیت لیمو، می توانید بعد از وعده های غذایی یا در هنگام صبح و به صورت ناشتا، یک لیوان آبلیمو بنوشید.

از دیگر خواص آبلیمو این است که ترشح بزاق دهان را تحریک کرده و از خشکی آن جلوگیری می کند. خشکی دهان از جمله عواملی است که موجب تجمع باکتری شده و دهان را بد بو می کند.

گلاب یک دهانشویه طبیعی است: خواص و فواید گلاب

۷. جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه

اسید سیتریک موجود در لیمو می‌تواند در جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه موثر باشد. بنابراین، این ویژگی قابل توجه را می توان جزو خواص آبلیمو ذکر کرد. سیترات یکی از مواد تشکیل دهنده اسید سیتریک است که به کاهش مواد اسیدی موجود در ادرار کمک کرده و گاه، حتی موجب از بین رفتن سنگ های کوچک کلیه می شود. بنابراین، از دیگر خواص آبلیمو می توان به جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه یا بهبود آن اشاره کرد.

طرز تهیه‌ی آبلیمو

برای بهره مند شدن از کلیه خواص آبلیمو، لازم است آن را به طور منظم مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که برای تهیه‌ی بهترین و موثرترین نوع آبلیمو، لازم است از لیموی تازه و طبیعی استفاده کنید.

برای تهیه آبلیمو کافی است نصف یک لیموترش کامل را آب گیری کرده و در یک لیوان آب گرم یا سرد بریزید. برای به حداکثر رساندن خواص آبلیمو و اطمینان از سلامت کامل این نوشیدنی شگفت انگیز، بهتر است از آب معدنی تصفیه شده و لیموی ارگانیک استفاده کنید.

برای افزودن طعم بیشتر و تقویت خواص آبلیمو می توانید مواد دیگری را نیز به آن اضافه کنید:

  • چند برگ نعنای تازه
  • یک قاشق چای خوری شیرین کننده‌ طبیعی یا عسل
  • یک قطعه زنجبیل تازه
  • کمی دارچین
  • مقدار کمی زردچوبه

همچنین می توانید چند قطعه از انواع دیگر مرکبات مانند پرتقال و حتی خیار را نیز به نوشیدنی خود اضافه کرده و از طعم متفاوت آن لذت ببرید. قبل از انجام این کار، لازم است میوه‌ها را با دقت هر چه تمام تر شست و شو دهید.

درست کردن قطعات یخ لیمویی هم روش خوبی است که به مصرف مداوم این ماده خارق العاده و بهره مندی از خواص آبلیمو کمک می کند. برای انجام این کار، کافی است چند لیموی تازه را در ظرفی آبگیری کرده و مایع به دست آمده را در قالب یخ بریزید. سپس، قالب یخ را در فریزر قرار داده و منتظر بمانید تا منجمد شود. به این ترتیب، هر زمان که اراده کنید می توانید با انداختن چند قطعه یخ لیمویی در آب گرم یا سرد، به سرعت آبلیمو تهیه کنید.

برای دستیابی به خواص آبلیمو، می‌توانید روز خود را با نوشیدن یک لیوان آبلیموی گرم آغاز کنید. حتی می توانید قطعات خرد شده لیموی تازه را به همراه آب در پارچ ریخته و در یخچال نگهداری کنید. این نوشیدنی گوارا را می توانید در هر ساعت از شبانه روز و همراه با وعده های غذایی نوش جان کنید.

عوارض جانبی و مضرات آبلیمو

تا این جا با خواص آبلیمو و تاثیر آن بر سلامت بدن آشنایی یافتید. به طور کلی، آبلیمو را می توان یک نوشیدنی بی خطر و سالم دانست. با این حال، مصرف آن ممکن است با برخی عوارض جانبی احتمالی همراه باشد که باید به آن ها هم توجه کرد. از جمله مضرات آبلیمو می توان به دارا بودن مواد اسیدی و احتمال آسیب بر مینای دندان اشاره کرد. برای به حداقل رساندن این احتمال، توصیه می شود نوشیدنی لیمویی خود را با استفاده از نی بنوشید. به علاوه، پس از نوشیدن آبلیمو بهتر است دهان خود را با آب خالی شست و شو دهید.

اثر آبلیمو بر اسید معده از فردی به فرد دیگر متفاوت است. از جمله دیگر مضرات آبلیمو می توان به بالا بردن میزان اسید دستگاه گوارش و ایجاد سوزش معده در برخی افراد اشاره کرد. اسید سیتریک موجود در لیمو عامل به وجود آمدن این وضعیت به شمار می رود. این در حالی است که اسید سیتریک موجود در آب لیمو در گروهی دیگری از افراد موجب بهبود سوزش معده و کاهش اسید آن می شود. تنها تجربه نشان خواهد داد که شما در کدام یک از گروه های یاد شده قرار می گیرید. بنابراین، برای به حداقل رساندن مضرات آبلیمو بهتر است آن را با احتیاط هرچه تمام تر مصرف کنید.

سخن آخر

تحقیقات نشان می دهند که خواص آبلیمو بسیار قابل توجه است. با این حال، در مواردی به مضرات آبلیمو و نوشیدن بیش از اندازه آن هم اشاره شده است. صرف نظر از هر چیزی، افزودن لیمو به آب می تواند شما را به نوشیدن بیش تر آن ترغیب کرده و به آبرسانی بدن کمک کند. به این ترتیب، این امر را می توان از مهم ترین خواص آبلیمو به شمار آورد.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی