خواص آبغوره، فواید آبغوره برای بدن

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (8 دقیقه مطالعه)
خواص آبغوره، فواید آبغوره برای بدن

خواص آبغوره

آبغوره، مایعی ترش مزه و گس است. خواص آبغوره نیز بی شمار و بسیار قابل توجه است. این ماده شگفت انگیز دارای آنتی اکسیدان هایی است که به تقویت توان فیتواسترول های بدن کمک می کند. به این ترتیب، مبارزه با تومورها را می توان از مهم ترین فواید آبغوره به حساب آورد.

از دیگر خواص آبغوره می توان به تأثیر آن در پائین آوردن فشار خون بالا و جلوگیری از تجمع چربی در دیواره رگ های خونی اشاره کرد. این عارضه ای است که در طولانی مدت منجر به تصلب شرایین خواهد شد. بنابراین، مقابله با تصلب شرائین و کاهش کلسترول بد خون را نیز می توان از جمله فواید آبغوره به شمار آورد.

مطلب مرتبط: خواص انواع عرقیات گیاهی

آبغوره

انگور یکی از میوه های خوشمزه و پرطرفداری است که از میوه گرفته تا ساقه و برگ آن دارای خاصیت و قابل استفاده است. این میوه ارزشمند هم درست مانند سایر هم نوعان خود، پس از رسیدن، شیرین و آبدار می شود. انواع مختلف انگور دارای طعم و درصد شیرینی متفاوتی هستند.

غوره همان انگور نارس است که هم به شکل ابتدایی خود مورد استفاده قرار می گیرد و هم در ساخت بسیاری از طعم دهنده ها و نوشیدنی ها کاربرد دارد. غوره را درست چند هفته پیش از زمان رسیدن انگور می توان از شاخه چید. آبغوره و خود این میوه نارس از دیرباز در آشپزی مورد استفاده قرار می گرفته اند. امروزه، بسیاری از اغذیه فروشی های سراسر نقاط دنیا هم از آن در تهیه غذاها و خوراک های خود بهره می برند. با این حال، از قرار معلوم، ایرانی ها پیش از سایر اقوام از خواص آبغوره اطلاع یافته اند. به این ترتیب، استفاده از این چاشنی پرفایده در ایران پیشینه ای تاریخی دارد. به عنوان مثال، خورشت بادمجان یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که همراه با غوره طبخ می شود. سالاد شیرازی هم اگر با آبغوره سرو شود، طعمی متفاوت و فراموش نشدنی خواهد داشت. این ماده خوش عطر و بو در تهیه انواع ترشیجات ایرانی نیز کاربرد دارد. از جمله خواص آبغوره می توان به توانایی آن در کمک به افزایش جذب مواد معدنی به ویژه آهن موجود در منابع غیر حیوانی اشاره کرد.

کمک به هضم غذا از دیگر خواص آبغوره است. افزودن این ماده به انواع غذاهای چرب موجب آسان تر شدن هضم آن ها می شود. انواع مختلف غوره، از پودر آن گرفته تا غوره منجمد شده در آشپزی ایرانی کاربرد داشته و از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

بهتر است بدانید که خواص آبغوره و غوره به مراتب بیشتر از انگور رسیده است. در ادامه ضمن آشنایی بیشتر با فواید آبغوره، با روش درست کردن انواع محصولات به دست آمده از غوره آشنا خواهید شد.

ارزش غذایی

خواص آبغوره ناشی از مواد تشکیل دهنده آن است. این عصاره طبیعی حاوی مقادیر قابل توجهی اسیدهای آلی است که از آن جمله می توان به اسید مالیک (malic acid) یا جوهر سیب، اسید فرمیک (formic acid) یا جوهر مورچه، سوکسینیک اسید (succinic acid)، اگزالیک اسید (oxalic acid)، اسید گلیکولیک (glycolic acid) و قند اشاره کرد. یک قاشق غذاخوری آبغوره معادل 15 میلی لیتر و حاوی 3 کیلوکالری انرژی و 0.62 گرم قند بوده و عاری از هرگونه چربی و اسیدهای چرب اشباع نشده است.

مقابله با تومورها

مطالعات انجام شده در زمینه سطح برخی استرول های گیاهی مفید نظیر فیتواسترول در انگور، نشان داده اند که میزان این ماده مفید گیاهی در غوره به مراتب بیشتر از انگور رسیده است. در اصل، می توان گفت که این ماده در طول روند رسیدن میوه و همراه با تغییر رنگ آن رو به کاستی می گذارد. این اتفاقی است که در انواع توت ها هم روی می دهد. فیتواسترول از جمله موادی است که با رشد و گسترش تومورهای سرطانی مقابله می کند. بنابراین، همان طور که پیش از این هم گفته شد، توانایی جلوگیری از رشد تومورها از بهترین خواص آبغوره به شمار می رود.

خواص ضد سرطانی: خواص عرق رازیانه

مقابله با کلسترول و جلوگیری از تصلب شرائین

آزمایش های انجام شده در سال 2011 میلادی، خواص آبغوره را در زمینه کاهش کلسترول و جلوگیری از تصلب شرایین تایید کردند. مطالعات مذکور، ضمن اثبات فواید آبغوره نشان دادند که این ماده از تجمع چربی و ایجاد کلسیم در دیواره رگ های خونی جلوگیری می کند. تحقیقات طولانی مدت ثابت کرده اند که مصرف این ماده از افزایش فیبرینوژن و جراحت های ناشی از سخت شدن سرخرگ ها ممانعت می کند. به عبارت دیگر، مقابله با کلسترول و جلوگیری از تصلب شرائین هم از مهم ترین خواص آبغوره به حساب می آیند.

افزایش میزان کلسترول خوب (HDL) و کاهش میزان کلسترول بد (LDL)

مطالعات انجام شده بر روی تعدادی افراد سالم بین 20 تا 30 سال و گروه دیگری از افراد 30 تا 60 ساله دارای چربی خون و فشار خون بالا نشان داد که فواید آبغوره بر وضعیت سلامتی هر دو گروه تاثیرگذار است. اعضای این گروه ها، به مدت 30 روز، روزانه دو بار و هر بار به اندازه 200 میلی لیتر از این عصاره را مصرف کردند. خوردن این ماده موجب شد که کلسترول خوب (HDL) بدن افراد گروه سالم در مقایسه با کلسترول بد (LDL) افزایش یابد. از طرف دیگر، در افرادی که از قبل با مشکلاتی نظیر تری گلیسیرید بالا، غلظت خون و کلسترول بالا دست و پنجه نرم می کردند هم به پایین آمدن LDL یا همان کلسترول بد خون کمک کرد.

افزایش سطح آنتی اکسیدان های بدن

افزایش سطح آنتی اکسیدان ها در بدن هم از دیگر خواص آبغوره به شمار می رود. انگور نارس و عصاره به دست آمده از آن حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها به دلیل توانایی مقابله با تاثیرات نامطلوب رادیکال های آزاد برای بدن بسیار مفید هستند. آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد از جمله مهمترین دلایل ابتلا به انواع سرطان به شمار می روند. مطالعات انجام شده در مورد نحوه فعالیت آنتی اکسیدان ها و محتوای فنولی غوره و عصاره آن ثابت کرده است که این ماده یکی از منابع طبیعی و کم هزینه برای تامین آنتی اکسیدان بدن به شمار می رود.

مرکبات از جمله لیمو از منابع سرشار ویتامین C به شمار می روند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان ضروری است که از سلول ها در برابر زیان‌های احتمالی رادیکال های آزاد محافظت می کند. شما می توانید بیشتر درباره خواص آبلیمو و تاثیر آنتی اکسیدان آن به سلامت بدن بخوانید.

کاهش فشار خون

کاهش فشار خون هم از جمله خواص آبغوره است که اهمیت بسیار زیادی دارد. مطالعه یک ماهه در زمینه مصرف روزانه 200 میلی لیتر آبغوره نشان داد که انجام این کار در کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا به شدت تاثیرگذار است. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که اثرات کاهندگی فشار خون ناشی از مصرف آبغوره تا مدتی پایدار بوده و به سرعت جبران نمی شود. بنابراین، محققان درباره افت فشار خون و مشکلات ناشی از آن هم به طور جدی هشدار داده اند.

روش استفاده

خواص آبغوره و طعم بی نظیر آن موجب شده است که اغلب افراد از آن به عنوان یک چاشنی خوشمزه برای انواع سالاد و غذاهای خود استفاده کنند. این عصاره خوش عطر و بو در طبخ انواع غذاهای ایرانی از جمله دلمه و خورشت بادمجان کاربرد دارد.

انواع محصولات به دست آمده از غوره

پودر غوره

پودر غوره هم دارای همان خواص آبغوره است. برای تهیه این ادویه خوش طعم، ابتدا باید انگور نارس را به خوبی شستشو داده و آن را روی یک قطعه پارچه تمیز پخش کرده و در مکان مناسبی قرار دهید تا خشک شود. سپس، میوه خشک شده را به خوبی آسیاب کنید تا نرم و پودر شود. چاشنی به دست آمده را در ظرف مناسب و در بسته ای ریخته و در محلی خشک نگهداری کنید. برای افزایش مدت ماندگاری می توانید کمی نمک به آن بیفزایید. به این ترتیب، قادر خواهید بود این ماده را برای مدتی طولانی در اختیار داشته و از مزایایی مشابه با فواید آبغوره بهره مند شوید.

آبغوره

انگورهای نارس را به خوبی شستشو دهید. سپس، آن ها را داخل دستگاه آبمیوه گیری ریخته و عصاره گیری کنید. لازم است به خاطر داشته باشید که برخی انواع غوره شیرین تر از سایرین هستند. در صورتی که احساس می کنید عصاره به دست آمده به اندازه کافی ترش مزه نیست، می توانید به مدت چند دقیقه آن را بجوشانید تا کمی غلیظ تر و ترش تر شود. انجام این کار، ضمن حفظ خواص آبغوره به بالا بردن ماندگاری آن هم کمک می کند. پس از خنک شدن مایع، آن را داخل یک بطری بریزید و درب آن را محکم کنید تا هوا وارد بطری نشود.

رب غوره

رب غوره هم از همان خواص آبغوره برخوردار است. برای تهیه این ماده، ابتدا باید انگورهای نارس را به خوبی شستشو داده و مقداری نمک (به دلخواه) و اندکی آب بر روی آن ریخته و سپس آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا انگورهای نارس به خوبی پخته و نرم شوند. پس از آن، غوره هایی که به طور کامل پخته شده اند را از فیلتر عبور دهید. خمیر به دست آمده باید از بافتی مشابه با رب گوجه فرنگی برخوردار باشد. اگر به اندازه کافی غلیظ نبود، می توانید آن را دوباره بر روی حرارت بسیار کم قرار دهید تا پس از مدتی به غلظت کافی برسد. رب غوره به دست آمده را در ظرف مناسبی ریخته، درب آن را ببندید و داخل یخچال نگهداری کنید. توجه داشته باشید که این ماده وقتی به مرحله خمیری برسد به سرعت ممکن است ته گرفته و بسوزد. بنابراین، بهتر است در تمام مدت، بر روند پخت نظارت داشته و از حرارت بسیار کم استفاده کنید.

ترشی غوره

ترشی غوره هم از همان خواص آبغوره برخوردار است. برای تهیه ترشی غوره، بهتر است ابتدا انگورهای نارس را در محلول سولفات مس و نمک غوطه ور کنید. انجام این کار به ثابت شدن رنگ سبز این میوه نارس کمک می کند. در غیر این صورت، غوره پس از مدتی رنگ خود را از دست خواهد داد.

برای انجام این کار، لازم است نصف قاشق چای خوری سولفات مس و سه قاشق غذاخوری نمک را مخلوط کرده و ترکیب به دست آمده را به یک لیتر آب اضافه کنید. سپس، غوره ها را برای مدت 24 ساعت در این محلول قرار دهید. پس از گذشت یک شبانه روز، مایع را داخل آبکش ریخته و غوره ها را با استفاده از آب خنک به خوبی شستشو دهید.

سپس، انگورهای نارس را روی یک قطعه پارچه پخش کنید تا آب آن به خوبی کشیده شود. پس از آن، می توانید انگورها را در ظرفی ریخته و یک لیتر سرکه و 2 تا 3 قاشق غذاخوری نمک به آن بیفزایید. برای طعم دادن و افزایش زمان ماندگاری می توانید چند حبه سیر را هم پوست کنده و داخل ترشی بریزید. توجه داشته باشید که سرکه باید میوه های شما را به طور کامل پوشش داده و حتی به اندازه یک تا دو سانتی متر بالاتر از آن قرار بگیرد.

سخن آخر

در این مطلب، تلاش کردیم تا شما را با خواص آبغوره و نحوه تهیه انواع محصولات به دست آمده از غوره آشنا کنیم. توجه داشته باشید که مطالب مندرج در این مقاله، تنها جنبه آموزشی داشته و به هیچ عنوان جایگزین توصیه های پزشکی نخواهد بود. بنابراین، در صورت تمایل برای بهره مندی از خواص آبغوره بهتر است ابتدا با پزشک معالج خود مشورت کرده و طبق دستورات او عمل کنید.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی