خواص عرق کاسنی برای زنان و بارداری

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 6 دقیقه مطالعه)
خواص عرق کاسنی برای زنان و بارداری
مطالب بلاگ (blog.salehianasil.com) صرفا اطلاعات عمومی است و هرگز جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. قبل از انجام هر اقدامی برای تشخیص و درمان مشکل یا بیماری خود حتما با یک پزشک متخصص ملاقات و از توصیه های او پیروی کنید.

در این مطلب، قصد داریم خواص عرق کاسنی برای زنان و بارداری را بررسی کنیم. به طور معمول، خبر بارداری با شادی فراوانی همراه است. با این حال، این امر تردیدها و دلهره‌های بسیار زیادی را نیز به همراه دارد. اغلب خانم‌ها به محض اطلاع از بارداری با خود فکر می‌کنند، در این دوران باید چه خوراکی‌هایی را مصرف و از خوردن چه چیزهایی اجتناب کنند؟

واقعیت این است که خوراکی‌های بی خطر و پر مصرف، ممکن است در طول دوران بارداری زیان آور تلقی شوند. یعنی، برخی محصولات غذایی در شرایط عادی ممکن است دارای مزایا و فوایدی باشند؛ با این حال، همین مواد می‌توانند برای بانوان باردار و جنین آن ها خطراتی را ایجاد کنند.

کاسنی چیست؟

کاسنی گیاهی چوبی از خانواده قاصدک با گل‌های آبی درخشان است. این گیاه با نام های sailor succor و wild succor نیز شناخته می‌شود. برگ های کاسنی را می‌توان همراه سالاد مصرف کرد. ریشه‌های سفید و ترد آن را هم می‌توان برشته و آسیاب کرده و به عنوان دمنوشی مناسب، جایگزین قهوه کرد. گل‌ها و ریشه‌های این گیاه از خواص دارویی بسیار زیاد و ارزش غذایی قابل توجهی برخوردار هستند. خواص عرق کاسنی در بارداری بسیار قابل توجه است.

کاسنی گل آبی وحشی

عرق کاسنی برای سلامت زنان

مصرف کاسنی و فرآورده‌های آن در کاهش کلسترول بد خون و جلوگیری از حمله قلبی تاثیرگذار است. مطالعات نشان داده اند، عرق کاسنی از قابلیت کنترل و کاهش رشد تومورهای سرطانی برخوردار بوده و می‌تواند از بروز برخی انواع سرطان جلوگیری کند.

کاسنی منبع سرشار الیگوفروکتوز و اینولین است. این مواد، گروهی از پلی ساکاریدهای طبیعی هستند که به وسیله گیاهان تولید شده و به لاغری زنان کمک می‌کنند. عرق کاسنی از خواص آرام بخشی نیز برخوردار است؛ به همین دلیل، می‌تواند به آرامش ذهن و کاهش اضطراب زنان کمک کند. این امر، در کاهش خطر ابتلای زنان به بیماری‌های قلبی، عدم توازن هورمونی، بی خوابی و پیری زودرس نیز موثر است. به علاوه، عرق کاسنی فاقد کافئین است.

دمنوش بدون کافئین کاسنی، به شکل چشمگیری در بهبود وضعیت گلبول‌های سرخ و جلوگیری از تغییر شکل آنها تاثیرگذار است. این امر به کاهش التهابات گوناگون بدن کمک می‌کند. تغییر شکل گلبول‌های قرمز ریشه اصلی بسیاری از بیماری ها به شمار می‌رود. خواص ضد التهابی عرق کاسنی برای زنان در درمان آرتروز و تسکین دردهای ناشی از آن نیز موثر است.

درمان کبد چرب با عرق کاسنی: عرق کاسنی منبع سرشاری از انواع آنتی اکسیدان‌ها است؛ به این ترتیب، می‌تواند به عنوان یک تقویت کننده عالی برای سیستم ایمنی بدن به شمار رود. در عین حال، عرق کاسنی از توانایی پاکسازی کبد برخوردار است. عرق کاسنی از ساختار فیبری برخوردار است. این قابلیت، می‌تواند در به تاخیر انداختن دیابت موثر بوده و حتی ممکن است بتواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: طریقه مصرف عرق کاسنی برای کبد چرب

خواص عرق کاسنی در بارداری

کاسنی از مقادیر قابل توجهی ویتامین و مواد معدنی برخوردار است. مصرف این گیاه می‌تواند کمبود این مواد را در دوران بارداری جبران کند. بنابراین، تأمین بخش قابل توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن و کمک به بهبود رشد جنین از خواص عرق کاسنی در بارداری به شمار می‌رود.

به زنان باردار اکیدا توصیه می‌شود در طی این دوران تا جای ممکن از مصرف کافئین احتراز کنند. کافئین ماده ای محرک است و مصرف بی رویه آن عوارض جانبی بسیار زیادی را به دنبال دارد. از جمله این اثرات جانبی می‌توان به بالا رفتن سطح استرس و افزایش و تشدید ضربان قلب اشاره کرد. عرق کاسنی فاقد کافئین هستند. دمنوش کاسنی جایگزین خوبی برای قهوه به شمار می‌رود. از جمله خواص کاسنی و فرآورده‌های آن می‌توان کنترل سطح کورتیزول خون را نام برد. این امر به شکل قابل توجهی در کاهش استرس تاثیرگذار است. با توجه به آنچه گفته شد، از خواص عرق کاسنی در بارداری می‌توان به اثرات آرامش بخش آن اشاره کرد.

زنان باردار در طی این دوران علایم شایعی نظیر تهوع و سوزش معده را تجربه می‌کنند. جلوگیری از چنین مشکلاتی از خواص عرق کاسنی در بارداری به شمار می‌رود.

مطلب برگزیده: خواص عرق زنیان برای معده

کاسنی حاوی مقدار زیادی اینولین است. اینولین یک پروبیوتیک قوی است که به تسهیل حرکت روده کمک می‌کند. بهتر است بدانید، یبوست از شایع ترین مشکلات دوران بارداری است که عوارض جانبی بسیار زیادی را نیز به همراه دارد. بنابراین، کمک به درمان یبوست را نیز می‌توان از خواص عرق کاسنی در بارداری به حساب آورد.

کاسنی به دلیل برخورداری از خواص آنتی باکتریالی خود می‌تواند در مقابله با باکتری‌های خطرناک و بیماری زا موثر باشد. با توجه به آنچه گفته شد، تقویت سیستم ایمنی بدن از خواص عرق کاسنی در بارداری به شمار می‌رود.

عرق کاسنی یک ادرار آور طبیعی است. افزایش حجم ادرار به دفع سموم کبد و کلیه کمک می‌کند. از طرف دیگر، تجمع آب میان بافتی از عمده ترین مشکلات دوران بارداری به شمار می‌رود. بالا رفتن حجم ادرار می‌تواند از این عارضه جلوگیری کند.

مصرف کاسنی در دوران بارداری

طرز مصرف کاسنی در بارداری

مصرف مقادیر زیاد عرق کاسنی در طی بارداری عاری از خطر نیست. در صورت تمایل، در این دوران می‌توان مقدار اندکی از این گیاه یا فرآورده های آن را مورد استفاده قرار داد. با این حال، بهتر است قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنید. همان طور که پیش از این هم گفته شد، خواص عرق کاسنی در بارداری غیر قابل اغماض است؛ با این حال، لازم است آن روی سکه را هم در نظر داشته باشید. کاسنی و عرق آن می‌تواند عوارض جانبی بسیار شدیدی نظیر تحریک انقباضات رحمی و خطر سقط جنین را به دنبال داشته باشد. بنابراین، توصیه می‌شود در دوران بارداری مقادیر اندکی از این گیاه و مشتقات آن را مصرف کنید.

عوارض جانبی کاسنی

مصرف هر ماده ای به موازات مزایا و اثرات مثبت، ممکن است برخی عوارض جانبی را نیز به دنبال داشته باشد. کاسنی هم از این قاعده مستثنا نیست.

در شرایط عادی، مصرف کاسنی بی خطر است. با این حال، لازم است بدانید، این گیاه دارای مواد تحریک‌کننده قاعدگی است. بنابراین، مصرف زیاد آن می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. همان طور که پیشتر هم گفته شد، خواص تحریک‌کننده قاعدگی کاسنی می‌تواند در بالا بردن ریسک سقط جنین و تشدید انقباضات رحم زنان باردار موثر باشد.

زنان باردار با مصرف مقادیر اندک کاسنی و عرق آن می‌توانند بخش قابل توجهی از مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تامین کنند. با این حال، مصرف بیش از اندازه عرق کاسنی موجب برهم زدن توازن این مواد در بدن خواهد شد. برخلاف شرایط عادی، کاهش وزن در دوران بارداری موضوع نامطلوبی است. مصرف بیش از اندازه کاسنی ممکن است باعث لاغری مفرط شود.

بروز برخی مشکلاتی نظیر درماتیت تماسی و برخی دیگر از حساسیت‌های پوستی از عوارض جانبی مصرف بی رویه کاسنی به حساب می‌آید. افرادی که به گیاهانی نظیر آفتابگردان، گل داوودی و گل همیشه بهار آلرژی دارند، باید از مصرف کاسنی خودداری کنند. استفاده از این گیاه و مشتقات آن ممکن است واکنش‌های شدید آلرژیک را به دنبال داشته باشد. برخی عوارض جانبی نظیر کهیر، تورم صورت، خارش شدید و مداوم پوست، تنگی نفس، مشکل بلع، خس خس سینه، سرگیجه، از دست دادن هوشیاری و رنگ پریدگی پوست از علائم شایعی هستند که در اثر حساسیت به کاسنی بروز می‌کنند.

پیشتر اشاره شد که کاسنی دارای مقادیر قابل توجهی فیبر است. بنابراین، مصرف بیش از اندازه این گیاه ممکن است عوارضی نظیر نفخ، تهوع، باد شکم، انقباضات شدید عضلات شکم و اسهال را به دنبال داشته باشد.

در نهایت، از آن چه گفته شد می‌توان دریافت، برای برخورداری از خواص عرق کاسنی در بارداری بهتر است اعتدال را رعایت کنید.

مطلب مرتبط: خواص عرقیات گیاهی

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی