نحوه مصرف کاسنی برای سلامتی و کبد چرب

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 5 دقیقه مطالعه)
نحوه مصرف کاسنی برای سلامتی و کبد چرب

کاسنی گیاهی علفی با گل‌هایی زیبا به رنگ آبی، سفید، صورتی یا زرد و از تیره گل ستاره ای‌ است که اغلب در بیابان‌های آمریکای شمالی و اروپا می‌روید. این گیاه از صدها سال قبل در پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گرفته و مصارف خوراکی داشته است. در این مطلب، قصد داریم شما را با نحوه مصرف کاسنی آشنا کنیم.

درمان کبد چرب، کمک به هضم غذا، کاهش اشتها و لاغری، بهبود سلامت قلب، پیشگیری از سرطان، کاهش التهاب مفاصل، درمان یبوست، تقویت سیستم ایمنی و افزایش توان باروری مردان از جمله خواص عرق کاسنی است.

خرید آنلاین عرق کاسنی

طریقه مصرف عرق کاسنی برای کبد چرب

درمان کبد چرب از جمله خواص عرق کاسنی و شاتره است. عرق کاسنی طبیعت سرد دارد و برای تصفیه خون و پاکسازی کبد موثر است. برای درمان کبد چرب نصف لیوان عرق کاسنی را با نصف لیوان عرق شاتره مخلوط و میل کنید. حتما برایتان سوال پیش آمده که عرق کاسنی را کی بخوریم؟ بهترین زمان خوردن عرق کاسنی و شاتره برای کبد چرب صبح به صورت ناشتاست.

نحوه مصرف عرق کاسنی و شاتره برای کبد چرب روزانه یک لیوان به صورت ناشتاست است. در صورت تمایل به مخلوط کردن با آب حتما آن را با آب ولرم یا گرم مخلوط کنید. البته میزان مصرف عرق کاسنی برای درمان کبد چرب، به میزان تحرک فرد، نوع کار او، وضعیت چربی کبد و شدت بیماری فرق می کند، پس بهتر است حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

خرید آنلاین عرق کاسنی

نحوه مصرف ریشه کاسنی

قسمت‌های مختلف این گیاه از جمله، برگ‌ها، غنچه‌ها و ریشه کاسنی خوراکی است. در بسیاری از کافی شاپ‌ها و رستوران‌های بین جاده‌ای آمریکا، دمنوش این گیاه همراه با غذا و دسر در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. در مناطقی نظیر نیواورلئان، دمنوش کاسنی برای مدت‌های مدیدی جایگزین قهوه بوده است. نحوه مصرف کاسنی برای درست کردن دمنوش این است که ابتدا ریشه را برشته و آسیاب کرده و سپس، آن را درست مانند چای یا قهوه دم می‌کنند. علاوه بر ریشه، سایر بخش‌های این گیاه هم در آشپزی کاربرد دارد.

ریشه کاسنی

مطلب پیشنهادی: خواص ریشه بابا آدم

نحوه مصرف کاسنی در آشپزی

گیاه کاسنی دارای انواع بسیار متنوعی است و بیش از آن که تصورش را بکنید در آشپزی کاربرد دارد. شاید با کاسنی بلژیکی، کاسنی پیچ (فریزی)، کاسنی قرمز رادیچیو یا کاسنی فرنگی (کاسنی قرمز) آشنایی داشته باشید. همه موارد یاد شده با این گیاه هم خانواده هستند.

برای آشنایی با نحوه مصرف کاسنی، ابتدا لازم است بدانید، برگ‌های خام و پخته این گیاه از طعم نسبتا تلخی برخوردار هستند. کاسنی وحشی دارای ظاهری تُنُک و نا منظم است. به طور معمول، این گیاه در فصل بهار و پاییز برداشت می‌شود؛ زیرا گرما و تابش نور مستقیم خورشید موجب تلخ شدن طعم آن خواهد شد. بهتر است بدانید، هرگز نباید انواع کنار جاده ای کاسنی را چیده و مصرف کنید؛ زیرا، در این مناطق، ضایعات سوخت دیزل یا سایر مواد سمی انباشته شده و به سادگی جذب گیاه می‌شوند.

مطلب برگزیده: طریقه مصرف زنیان

کاسنی در آشپزی

نحوه مصرف کاسنی و استفاده از برگ‌ها و غنچه‌ها

برگ‌های ترد و تازه و گل‌های رنگارنگ کاسنی را می‌توان به سالاد اضافه کرد. با استفاده از غنچه‌های زیبای این گیاه هم می‌توانید ترشی درست کنید. پیش تر هم گفته شد که ریشه برشته شده و آسیاب شده کاسنی را می‌توان دم کرد. این دمنوش گوارا جایگزین خوبی برای چای و قهوه به حساب می‌آید. به علاوه، بسیاری از افراد، برگ‌های سبز این گیاه را در انواع خوراک‌ها و غذاها ریخته و به صورت پخته مصرف می‌کنند. جالب این جا است که ریشه کاسنی در تاریکی به خوبی رشد می‌کند و شاخه‌ها و برگ‌های جوان و کم رنگی از درون آن جوانه می‌زند. این ساقه‌ها و برگ‌ها را می‌توان در تمام طول زمستان به صورت تازه و با طراوت در انواع غذاها و سالادها مصرف کرد.

نحوه مصرف کاسنی به صورت پخته

برگ‌ها و ساقه‌های با طراوت و سفید کاسنی در انواع خوراک‌ها و غذاها به صورت پخته مورد استفاده قرار می‌گیرند. برگ سبز کاسنی در صورت پخته شدن دارای طعم مطبوعی نخواهد بود.

برای بهینه کردن نحوه مصرف کاسنی در آشپزی، ابتدا لازم است برگ‌های یکدست و سفید آن را جدا کنید. برگ‌های ترک خورده یا وارفته در پخت غذا به کار نمی‌روند. برگ‌های سبز و تیره هم از طعم تلخی برخوردار هستند. بنابراین برای داشتن یک غذای خوشمزه باید از برگ‌های سفید کاسنی استفاده کنید. برای ضد عفونی کردن و باکتری زدایی این گیاه می‌توانید از ترکیب سه به یک آب و سرکه استفاده کنید.

ارزش غذایی کاسنی

دو فنجان کاسنی خورد شده از 20 کالری انرژی، یک گرم پروتئین و 3 گرم فیبر برخوردار است. کاسنی پخته طعم جالبی دارد.

مطلب پیشنهادی: خواص بابونه

ارزش غذایی کاسنی

نحوه مصرف کاسنی به صورت کبابی

کاسنی کباب شده از طعمی مطبوع و دودی برخوردار است. برای کباب کردن کاسنی‌می توان ریشه و برگ‌های آن را به دو یا چهار قسمت تقسیم و به روغن زیتون آغشته کرد و روی آتش قرار داد تا گریل و قهوه‌ای شوند. این ترکیب بسیار خوشمزه و لذیذ است. هر قاشق غذاخوری روغن زیتون، در حدود 40 کالری انرژی و 4.5 گرم چربی دارد. بنابراین، بهتر است مقدار کمی از این روغن شگفت انگیز را روی کاسنی بمالید. گریل شدن این گیاه در حدود ده دقیقه طول می‌کشد. حالا، می‌توانید کمی آب لیموی تازه روی کاسنی‌های ترد و گریل شده خود ریخته و آن را نوش جان کنید.

نحوه مصرف کاسنی بخارپز

علاوه بر همه روش‌های یاد شده، بخارپز کردن کاسنی هم روش پخت دیگری است که به سادگی و با سرعت هر چه تمام تر می‌توان انجام داد. برای این کار، ابتدا باید برگ‌های درشت کاسنی را در قسمت زیرین سبد بخارپز چید. این امر به باقی ماندن برگ‌های ریز در سبد کمک می‌کند. این گیاه، تنها در عرض پنج دقیقه نرم و بخارپز خواهد شد. کاسنی مکمل خوبی برای انواع سالاد، تست، پاستا، گوشت، مرغ یا ماهی به شمار می‌رود.

طریقه مصرف کاسنی و پخت آن

این گیاه را می‌توان به طور کامل یا نصف شده طبخ کرد. برای مزه دار کردن آن، کافی است اندکی میخک، سیر یا موسیر خرد شده به آب در حال جوش اضافه کنید. فلفل سیاه آسیاب شده و چند تکه لیمو نیز طعم و عطری فراموش نشدنی به این گیاه می‌بخشند. برای کنترل رنگ کاسنی و سفید نگه داشتن آن، باید دو قاشق غذاخوری سرکه را به این ترکیب اضافه کنید. بدیهی است که برگ‌های کاسنی در اثر پخته شدن، نرم شده و تردی خود را از دست خواهند داد.

مطلب مرتبط: خواص عرقیات گیاهی

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی