خواص دمنوش تخم گشنیز

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 6 دقیقه مطالعه)
خواص دمنوش تخم گشنیز

گشنیز یک گیاه معطر و سرشار از آنتی اکسیدان است که دمنوش آن دارای خواص فوق العاده برای سلامتی است. تخم گشنیز می‌تواند به کاهش قند خون، مقابله با عفونت، تقویت سلامت قلب، بهبود پوست و گوارش کمک کند. از گشنیز در آشپزی برای برای طعم دادن به غذاهای بین المللی استفاده می‌شود.

گشنیز گیاهی از خانواده چتریان با نام علمی Coriandrum sativum است که شامل جعفری، هویج و کرفس نیز می‌شود. گشنیز به نام جعفری چینی نیز شناخته می‌شود.

از گشنیز در غذاهایی مانند سوپ، سالسا و همچنین غذاهای هندی، خاورمیانه و آسیایی مانند کاری و ماسالا استفاده می‌کنند. برگ گشنیز اغلب به صورت کامل استفاده می‌شود، در حالی که از تخم گشنیز به صورت خشک یا آسیاب شده استفاده می‌شود.

تخم گشنیز

دمنوش گشنیز

نوشیدن یک فنجان دمنوش گشنیز برای مقابله با مشکلات گوارشی مانند اسیدیته، سوءهاضمه و دردهای قاعدگی عالی است. نصف قاشق تخم گشنیز را با 2 فنجان آب جوش دم کنید. همچنین می‌توانید رازیانه و علف لیمو را به دمنوش اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود. چای گشنیز تازه دم شده را مصرف کنید و از دانه گشنیز تازه و با کیفیت برای تهیه دمنوش استفاده کنید.

در ادامه چند خاصیت شگفت انگیز گشنیز برای سلامتی را بخوانید.

فواید گشنیز برای کاهش قند خون

گشنیز ممکن است با فعال کردن آنزیم‌های خاص، قند خون را کاهش دهد. در واقع، آنقدر قدرتمند است که افراد مبتلا به قند خون پایین، باید با احتیاط از آن استفاده کنند. بهتر است قبل از استفاده حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

قند خون بالا یک عامل خطر برای دیابت نوع 2 است. دانه، عصاره و روغن گشنیز همگی ممکن است به کاهش قند خون کمک کنند. البته افرادی که قند خون پایین دارند یا داروهای دیابت مصرف می‌کنند، باید در مصرف گشنیز احتیاط کنند، زیرا در کاهش قند خون بسیار موثر است.

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که دانه‌های گشنیز با افزایش فعالیت آنزیمی که به حذف قند از خون کمک می‌کند، قند خون را کاهش می‌دهد. یک مطالعه روی موش‌های مبتلا به چاقی و قند خون نشان داد که یک دوز واحد (20 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم) عصاره دانه گشنیز، قند خون را تا 4 میلی‌مول در لیتر در 6 ساعت کاهش می‌دهد. یک مطالعه مشابه نشان داد که دوز مشابه عصاره دانه گشنیز باعث کاهش قند خون و افزایش ترشح انسولین در موش‌های مبتلا به دیابت می‌شود.

2. سرشار از آنتی اکسیدان تقویت کننده سیستم ایمنی

گشنیز سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که برای تقویت سیستم ایمنی و محافظت عصبی موثرند و خاصیت ضد سرطانی و ضد التهابی دارند.

گشنیز چندین آنتی اکسیدان دارد که از آسیب سلولی ناشی از رادیکالهای آزاد جلوگیری می‌کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در گشنیز با التهاب در بدن مبارزه می‌کنند.

این ترکیبات شامل ترپینن، کوئرستین و توکوفرول‌ها هستند که ممکن است اثرات ضد سرطانی، تقویت سیستم ایمنی و محافظت عصبی داشته باشند.

یک مطالعه نشان داد که آنتی اکسیدان‌های موجود در عصاره دانه گشنیز التهاب را کاهش داده و رشد سلول‌های سرطانی ریه، پروستات، سینه و روده بزرگ را کند می‌کند.

برگ گشنیز

3. تقویت سلامت قلب

گشنیز ممکن است با کاهش فشار خون و کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) از قلب شما محافظت کند. داشتن رژیم غذایی همراه با گشنیز با خطر کمتر بیماری قلبی مرتبط است. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که گشنیز ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد.

عصاره گشنیز به عنوان یک ادرارآور عمل می‌کند و به بدن کمک می‌کند تا سدیم و آب اضافی را دفع کند. این ممکن است فشار خون شما را کاهش دهد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که گشنیز ممکن است به کاهش کلسترول نیز کمک کند. یک مطالعه نشان داد که موش‌هایی که به آنها دانه‌های گشنیز داده بودند، کاهش قابل توجهی در کلسترول LDL (بد) و افزایش کلسترول HDL (خوب) را تجربه کردند.

علاوه بر این، بسیاری از مردم متوجه شدند که خوردن گیاهان و ادویه تند مانند گشنیز کمک می‌کند تا مصرف نمک (سدیم) را کاهش دهند، که می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد.

4. سلامت مغز

آنتی اکسیدان‌های موجود در گشنیز ممکن است التهاب مغز را کاهش دهد، قدرت حافظه را بهبود بخشد و استرس را کاهش دهد، البته تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. گشنیز همچنین ممکن است به مدیریت اضطراب کمک کند.

بسیاری از بیماری های مغزی، از جمله پارکینسون، آلزایمر و ام اس، با التهاب مرتبط هستند. خواص ضد التهابی گشنیز ممکن است در برابر این بیماری‌ها محافظت کند.

یک مطالعه روی موش نشان داد که عصاره گشنیز در برابر آسیب سلول‌های عصبی به دنبال تشنج‌های ناشی از دارو محافظت می‌کند، این خاصیت شاید به دلیل خواص آنتی اکسیدانی گشنیز است.

یک مطالعه روی موش نشان داد که مصرف برگ گشنیز قدرت حافظه را بهبود می‌بخشد و نشان می‌دهد که این گیاه ممکن است برای بیماری آلزایمر کاربرد داشته باشد.

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که عصاره گشنیز به طور تقریبی به اندازه دیازپام، یک داروی رایج اضطراب، در کاهش علائم این بیماری موثر است.

به خاطر داشته باشید که تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

فواید تخم گشنیز

5. خاصیت تخم گشنیز برای هضم و سلامت روده

گشنیز ممکن است مشکلات گوارشی مانند نفخ و ناراحتی روده را کاهش دهد. همچنین می‌تواند اشتها را در برخی افراد افزایش دهد. روغن استخراج شده از تخم گشنیز ممکن است هضم غذا را تسریع و تقویت کند.

یک مطالعه 8 هفته‌ای روی 32 فرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نشان داد که 30 قطره از یک داروی گیاهی حاوی گشنیز که سه بار در روز مصرف می‌شود، در مقایسه با گروه دارونما، درد شکم، نفخ و ناراحتی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

از عصاره گشنیز به عنوان اشتها آور در طب سنتی ایران استفاده می‌شود. یک مطالعه روی موش نشان داد که مصرف گشنیز اشتها را در مقایسه با موش‌های کنترلی که آب یا چیزی دریافت نمی‌کنند، افزایش می‌دهد.

6. مقابله با عفونت

گشنیز دارای فواید ضد میکروبی است که ممکن است به مبارزه با بیماری‌های ناشی از غذا و عوامل بیماری زا مانند سالمونلا کمک کند. گشنیز حاوی ترکیبات ضد میکروبی است که ممکن است به مبارزه با برخی عفونت‌ها و بیماری‌های ناشی از غذا کمک کند.

دودسنال، ترکیبی در گشنیز است که ممکن است با باکتری‌هایی مانند سالمونلا که می‌تواند باعث مسمومیت غذایی خطرناک شود، مقابله کند. یک مطالعه نشان داد که تخم گشنیز ادویه‌ای است که می‌تواند با باکتری‌های مسئول عفونت‌های دستگاه ادراری مبارزه کند.

7. خاصیت گشنیز برای پوست

گشنیز حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند از پوست شما در برابر چین و چروک و پیری و آسیب نور خورشید محافظت کند. همچنین ممکن است به درمان بثورات پوستی خفیف کمک کند. برخی از افراد از آب برگ گشنیز برای بیماری‌های پوستی مانند آکنه، رنگدانه، چربی یا خشکی استفاده می‌کنند. با این وجود، تحقیقات علمی در مورد این کاربردها وجود ندارد.

در یک مطالعه، عصاره گشنیز به تنهایی قادر به درمان بثورات پوشک در نوزادان نبود، اما یافته‌ها نشان داد که می‌توان آن را در کنار سایر ترکیبات تسکین‌دهنده به عنوان یک درمان جایگزین استفاده کرد .

مطالعات دیگر نشان دادند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عصاره گشنیز ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی که می‌تواند منجر به چین و چروک و تسریع پیری پوست شود و همچنین آسیب پوست در اثر اشعه ماوراء بنفش کمک کند.

8. مکمل رژیم غذایی

تخم و برگ گشنیز هر دو برای پخت و پز روزمره مفید هستند، اما طعم تخم گشنیز و برگ آن بسیار متفاوت است. تمام بخشهای گیاه گشنیز خوراکی است، دانه‌های کامل را می‌توان به غذاهای پخته شده، ترشی سبزیجات و سبزیجات برشته اضافه کرد. گرم کردن دانه گشنیز عطر آن را در فضا پخش می‌کند، برای استفاده از دانه گشنیز گرم کرده می‌توانید آن را آسیاب کرده و در آشپزی استفاده کنید.

کاربرد تخم گشنیز در آشپزی

استفاده از برگ گشنیز برای تزیین سوپ یا استفاده در سالاد ماکارونی سرد و غذاهای رشته فرنگی تایلندی بهتر است. همچنین می توانید آنها را با سیر، بادام زمینی، شیر نارگیل و آبلیمو پوره کنید تا خمیری برای بوریتو، سالسا یا ماریناد درست کنید.

سخن آخر

گشنیز یک گیاه معطر و سرشار از آنتی اکسیدان است که کاربردهای آشپزی و فواید زیادی برای سلامتی دارد. می‌تواند به کاهش قند خون، مبارزه با عفونت و تقویت سلامت قلب، مغز، پوست و دستگاه گوارش کمک کند.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
15 خاصیت عرق بابونه و طریقه مصرف آن
خواص عرق بابونه برای قاعدگی، لاغری، درد معده، یبوست، پوست و مو، اعصاب، خواب، سرماخوردگی همراه با طریقه مصرف عرق بابونه و مضرات آن، عرق بابونه را کی بخوریم؟
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی