12 تا از خواص بادام زمینی که باید بدانید!

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (11 دقیقه مطالعه)
12 تا از خواص بادام زمینی که باید بدانید!

قلب خود را قوی‌تر کنید، انرژی خود را افزایش دهید و پوست و مو خود را زیبا نگه دارید.

بعد از دانستن خواص بادام زمینی، حتما آن را به رژیم غذایی خود اضافه خواهید کرد. بادام زمینی (Peanut) مملو از مواد مغذی ضروری است. طریقه مصرف بادام زمینی به صورت خام یا بو است. البته طریقه دیگر مصرف از آن، خوردن کره بادام زمینی است. بادام زمینی تمام 20 اسید آمینه را برای بدن فراهم می‌کند، اسید آمینه غالب آرژنین سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. علاوه بر این، بادام زمینی حاوی بسیاری از مواد معدنی، ویتامین‌ها و ترکیبات گیاهی مفید برای بدن هستند.

شاید تعجب کنید وقتی متوجه شوید که انواع مختلفی از بادام زمینی وجود دارد. در بخش بعدی در مورد آنها بیشتر بدانید.

انواع بادام زمینی

چهار گونه اصلی بادام زمینی وجود دارد: بادام زمینی دونده، بادام زمینی ویرجینیا، بادام زمینی اسپانیایی و بادام زمینی والنسیا. اینها در اشکال مختلف مانند خام، داخل پوسته، پوسته‌دار، بو داده خشک و بو داده با روغن موجود هستند. بادام زمینی خام سالم‌ترین نوع بادام زمینی با فواید بسیاری برای سلامتی است.

کره بادام زمینی به صورت نمک زده یا بدون نمک فروخته می‌شود. کره بادام زمینی را از یک فروشنده مطمئن تهیه کنید.

بادام زمینی پوست کنده و بدون پوست که در جای خنک نگهداری می‌شود بین 1 تا 2 ماه ماندگاری دارد. اگر آنها را در یخچال نگهداری کنید، عمر مفید آنها را می‌توان به 4 تا 6 ماه افزایش داد. ماندگاری کره بادام زمینی باز شده 2 تا 3 ماه در انبار و 6 تا 9 ماه در یخچال است. بادام زمینی اگر بیش از تاریخ انقضا نگهداری شود ممکن است گندیده و تلخ شود. اگر بادام زمینی کمی بوی ماهی، کپک زدگی یا شیر ترش داشته باشد، فاسد است. خوردن آجیل‌های کپک زده به دلیل وجود آفلاتوکسین می‌تواند منجر به مسمومیت شود. ممکن است عملکرد کبد را مختل کند و منجر به زردی، خستگی، از دست دادن اشتها و آسیب کبدی شود.

خواص بادام زمینی

مصرف بادام زمینی به روش‌های مختلف برای شما مفید است. این آجیل خوش طعم می‌تواند یک افزودنی سالم به رژیم غذایی شما باشد، زیرا سرشار از مواد معدنی مفید، ویتامین‌ها و ترکیبات گیاهی هستند. اگر بادام زمینی در حد اعتدال مصرف شود، می‌تواند سلامت قلب و عروق، پوست و مو را تقویت کند. بادام زمینی همچنین برای لاغری، جلوگیری از سنگ کیسه صفرا و کاهش خطر سرطان موثر است.

رژیم غذایی شامل بادام زمینی ممکن است سلامت قلب را تقویت کند. مصرف بادام زمینی ممکن است به لاغری کمک کند، از سنگ کیسه صفرا جلوگیری کند و سطح قند خون را کنترل کند. این مطلب درباره فواید بادام زمینی، بهترین زمان مصرف، طریقه مصرف، ارزش غذایی آن و هر گونه عوارض جانبی احتمالی است. لطفا به خواندن ادامه دهید.

1. خاصیت بادام زمینی برای لاغری

ایجاد احساس سیری از فواید کره بادام زمینی برای لاغری است. بهترین زمان مصرف کره بادام زمینی برای لاغری در میان وعده صبح است، زیرا بادام زمینی از مواد غذایی پر انرژی است، به همین دلیل است که خوردن آن به عنوان میان وعده ممکن است باعث شود کالری کمتری در طول روز مصرف کنید. مثلا وقتی کره بادام زمینی به عنوان میان وعده مصرف می‌شود، احساس سیری بیشتری نسبت به یک وعده غذایی پرکالری ایجاد می‌کند. این ممکن است در نهایت به کاهش وزن کمک کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بادام زمینی و کره بادام زمینی می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد. بنابراین گنجاندن بادام زمینی یا کره آن در رژیم غذایی لاغری خود در نظر بگیرید. بادام زمینی می‌تواند بهتر از تنقلات پر از کربوهیدرات احساس سیری ایجاد کند.

مطلب مرتبط: رژیم لاغری سریع در 3 روز

2. خواص بادام زمینی برای مو

تقویت سلامت مو ممکن است خاصیت بادام زمینی باشد. هرچند تحقیقات علمی در رابطه با بادام زمینی و رشد مو وجود ندارد، از آنجایی که بادام زمینی حاوی تمام اسیدهای آمینه و مقدار زیادی پروتئین است، ممکن است مکمل خوبی برای یک رژیم غذایی برای رشد مو باشد. بادام زمینی مملو از مواد مغذی است. این مواد مغذی از نظر تغذیه متراکم و سالم هستند.

برگزیده: درمان خانگی خارش سر و ریزش مو

3. بادام زمینی برای پوست

تقویت سلامت پوست می‌تواند خاصیت بادام زمین باشد. طبق شواهد، مصرف بادام زمینی ممکن است از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی و آسیب محافظت کند. ویتامین E، منیزیم و روی موجود در بادام زمینی ممکن است با باکتری‌ها مبارزه کرده و پوست شما را درخشان کند. بتاکاروتن، یک آنتی‌اکسیدان موجود در بادام زمینی، ممکن است به بهبود سلامت پوست نیز کمک کند. با این حال، تحقیقات در این زمینه محدود است.

مطلب پربازدید: پاکسازی پوست

4. تقویت سلامت قلب

خوردن بادام زمینی ممکن است به محافظت در برابر بیماری عروق کرونر قلب کمک کند. یک مطالعه که توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد انجام شد نشان داد که بادام زمینی ممکن است سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد. کلسترول بد منجر به ایجاد پلاک در رگهای خونی می‌شود و بادام زمینی ممکن است از این امر جلوگیری کند.

رسوراترول موجود در بادام زمینی دارای خواص آنتی اکسیدانی است که ممکن است به مبارزه با بیماری قلبی کمک کند. به همین دلیل است که به نظر می‌رسد بادام زمینی مانند سایر غذاهای حاوی رسوراترول اثرات محافظتی قلبی دارد.

خواص کره بادام زمینی

یک مطالعه که توسط دانشگاه پردو انجام شد نشان داد که مصرف منظم بادام زمینی تری گلیسیرید را کاهش داده و سلامت قلب را تقویت می‌کند. این اثر را می توان به وجود اسیدهای چرب تک غیر اشباع، فولات و منیزیم نسبت داد.

5. ممکن است از سنگ کیسه صفرا جلوگیری کند

مصرف بادام زمینی با کاهش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا مرتبط است. یک مطالعه که توسط دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان زنان و بریگهام (بوستون) انجام شد، نشان داد که مصرف بادام زمینی ممکن است خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش دهد. مردانی که پنج عدد یا بیشتر از بادام زمینی در هفته مصرف می‌کنند در معرض خطر کمتری برای بیماری سنگ کیسه صفرا هستند.

زنانی که پنج عدد یا بیشتر بادام زمینی در هفته مصرف می کنند در معرض خطر کاهش کوله سیستکتومی (برداشتن کیسه صفرا) هستند. با این حال، مطالعات طولانی مدت برای درک این خاصیت بادام زمینی مورد نیاز است.

6. ممکن است به کنترل قند خون کمک کند

افزودن بادام زمینی یا کره بادام زمینی به یک وعده غذایی باعث افزایش سطح قند خون نمی‌شود. خوردن آنها همراه با یک وعده غذایی با GL بالا (مانند شیرینی شیرینی یا یک لیوان آبمیوه) ممکن است سطح قند خون شما را تثبیت کند. بادام زمینی دارای نمره GI (شاخص گلیسمی) 14 است. در حالی که GI بادام زمینی 14 است (در مقیاس 100 درجه‌ای)، GL آنها (بار گلیسمی، که نشان می دهد یک غذای خاص چه تاثیری بر سطح قند شما خواهد داشت) فقط 1 است. به همین دلیل است که انجمن دیابت آمریکا از بادام زمینی به عنوان یک ابر غذای دیابت نام می‌برد. فیبر موجود در بادام زمینی به کاهش سطح قند خون نیز کمک می‌کند. بادام زمینی همچنین حاوی منیزیم و سایر روغن‌های سالم هستند که در این جنبه نقش دارند.

یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاه فدرال ویکوسا (برزیل) بر روی زنان چاق نشان داد که مصرف بادام زمینی یا کره بادام زمینی درست در صبح ممکن است سطح قند خون را در طول روز کنترل کند. مطالعه دیگری که توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد انجام شد نشان داد که مصرف بیشتر بادام زمینی و کره بادام زمینی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنان کمک کند.

علاوه بر این، مصرف روزانه یک رژیم غذایی غنی شده با بادام زمینی به مدت 24 هفته می‌تواند پارامترهای سلامتی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد. مشخصات غذایی غنی بادام زمینی باعث این امر است که شامل چربی تک غیر اشباع، فیبر، آرژنین، نیاسین، فولات و ویتامین E است.

مطلب پیشنهادی: آیا ابغوره برای دیابت خوب است؟

7. ممکن است خطر سرطان را کاهش دهد

مصرف زیاد بادام زمینی (از جمله سایر مغزها) با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است. ایزوفلاون ها، رسوراترول و اسید فنولیک موجود در بادام زمینی دارای خواص ضد سرطانی هستند که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

خواص بادام زمینی

یک مطالعه که در هلند انجام شد نشان داد که مصرف بادام زمینی با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان پس از یائسگی نیز مرتبط است. همچنین مشخص شد که بادام زمینی از سرطان معده و مری در میان افراد مسن جلوگیری می‌کند. زمانی که مقایسه‌ها انجام شد، افرادی که هیچ آجیل یا کره بادام زمینی مصرف نکردند در معرض بالاترین خطر ابتلا به این سرطان‌ها بودند.

با این حال، نگرانی در مورد بادام زمینی و سرطان وجود دارد. بادام زمینی ممکن است با آفلاتوکسین‌ها، خانواده‌ای از سموم تولید شده توسط قارچ‌های خاص، آلوده باشد. این سموم ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهند.

8. ممکن است اختلال نعوظ را درمان کند

بادام زمینی سرشار از آرژنین است که یک اسید آمینه ضروری است. آرژنین به عنوان یک درمان احتمالی برای اختلال نعوظ به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. برای درک اینکه آیا آرژنین به تنهایی می‌تواند به درمان اختلال نعوظ کمک کند، تحقیقات بیشتری لازم است. اما، مطالعات تایید می‌کنند که تجویز خوراکی این اسید آمینه در ترکیب با یک مکمل گیاهی (به نام پیکنوژنول) می‌تواند اختلال نعوظ را درمان کند.

9. بادام زمینی یک انرژی‌زا طبیعی است

بادام زمینی منبع غنی پروتئین و فیبر است که به تبدیل کربوهیدرات‌ها به انرژی کمک می‌کند. محتوای پروتئین بادام زمینی حدود 25 درصد از کل کالری آن است. ترکیب فیبر و پروتئین موجود در بادام زمینی، روند هضم را کند می‌کند تا آزادسازی مداوم انرژی در بدن را تسهیل کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک این مزیت بادام زمینی مورد نیاز است.

10. ممکن است علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را تسکین دهد

تحقیقات کمی در این زمینه وجود دارد. شواهد حکایتی نشان می‌دهد که بادام زمینی ممکن است به درمان PCOS کمک کند زیرا حاوی چربی های تک غیر اشباع است. برخی تحقیقات بیان می‌کنند که رژیم غذایی سرشار از این چربی‌ها می‌تواند به بهبود پروفایل متابولیک زنان مبتلا به PCOS کمک کند.

11. دارای خواص آنتی اکسیدانی

بادام زمینی سرشار از ترکیبات گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌های متعدد است. بیشتر این ترکیبات در پوست بادام زمینی موجود است که برای بهره‌مندی از تمام فواید آن باید به صورت خام مصرف شود. برخی از ترکیبات گیاهی که به راحتی در بادام زمینی در دسترس هستند عبارتند از رسوراترول، اسید کوماریک و فیتواسترول هایی که به اختلال در جذب کلسترول، ایزوفلاون ها و اسید فیتیک موجود در دانه‌های گیاهی کمک می‌کنند.

12. پیشگیری از آلزایمر

غذاهایی که سرشار از نیاسین هستند، مانند بادام زمینی، ممکن است از بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط با افزایش سن محافظت کنند. بادام زمینی منبع عالی نیاسین و ویتامین E است که هر دوی آنها در برابر بیماری آلزایمر محافظت می‌کنند. یک مطالعه که بر روی 4000 نفر 65 سال و بالاتر انجام شد نشان داد که نیاسین موجود در غذا سرعت زوال شناختی را کاهش می‌دهد.

ارزش غذایی بادام زمینی

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، 100 گرم بادام زمینی حاوی:

  • انرژی: 567 کیلو کالری
  • پروتئین: 25.8 گرم
  • فیبر غذایی: 8.5 گرم
  • کربوهیدرات: 16.13 گرم
  • شکر: 4.72 گرم
  • آهن: 4.5 میلی گرم
  • کلسیم: 92 میلی گرم
  • سدیم: 18 میلی گرم
  • پتاسیم: 705 میلی گرم

بادام زمینی سرشار از چندین ویتامین و مواد معدنی است. بادام زمینی منبع عالی ویتامین E، ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B9 (فولات)، بیوتین، مس، منیزیم، منگنز و فسفر هستند. همه اینها برای حفظ متابولیسم بدن و کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری ضروری هستند. بادام زمینی سرشار از اسیدهای چرب تک غیر اشباع و چند غیراشباع است که خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

طریقه مصرف بادام زمینی

مهم است که بادام زمینی را به صورت آب پز یا بو داده مصرف کنید. اگرچه بادام زمینی خام از نظر تغذیه خواص مشابهی دارد، اما ممکن است خطر آفلاتوکسین (یک سم قوی) را به همراه داشته باشد. برخی تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که جوشاندن یا بو دادن بادام زمینی محتوای آنتی‌اکسیدانی آنها را افزایش می‌دهد. بادام زمینی پخته شده دارای دو تا چهار برابر میزان آنتی‌اکسیدان ایزوفلاون است.

آسان‌ترین طریقه مصرف بادام زمینی، خوردن آن به صورت خام یا بوداده است. اما در ادامه یک روش جالب مصرف بادام زمینی را به شما معرفی می‌کنیم.

می‌توانید بادام زمینی خام، بو داده یا آب پز را به سالاد عصرانه یا غلات صبحانه خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید بادام زمینی را به ماست یخ‌زده اضافه کنید.

جدا از این، می‌توانید این دستور پخت محبوب بادام زمینی را نیز امتحان کنید.

بادام زمینی بو داده عسلی

آنچه شما نیاز دارید:

  • 2 قاشق غذاخوری کره
  • یک سوم فنجان عسل
  • یک چهارم قاشق چایخوری دارچین
  • 1 قاشق چایخوری عصاره وانیل
  • 2 قاشق چایخوری نمک
  • 500 گرم بادام زمینی خام
  • یک چهارم فنجان شکر گرانول

طریقه مصرف بادام زمینی

دستور پخت:

  1. یک سینی پخت را با پوشش فویل آلومینیومی آماده کنید. این فویل را به مقدار کمی روغن پخت نچسب آغشته کنید.
  2. فر را با دمای 325 درجه فارنهایت گرم کنید.
  3. همه مواد (به جز بادام زمینی، شکر و یک قاشق چایخوری نمک) را در یک کاسه قابل استفاده در مایکروویو بریزید و حدود 45 ثانیه در مایکروویو قرار دهید تا کره ذوب شود.
  4. از مایکروویو خارج کنید. آنقدر هم بزنید تا مایع یکدستی به دست آید.
  5. بادام زمینی را به این مخلوط مایع اضافه کنید و هم بزنید تا همه آغشته شوند.
  6. این بادام زمینی ها را روی سینی فر بریزید و در یک لایه یکنواخت پهن کنید.
  7. بادام زمینی را حدود 20 دقیقه بپزید. برای جلوگیری از سوختن، هر 5 دقیقه به هم زدن ادامه دهید.
  8. پس از طلایی شدن بادام زمینی، آنها را از فر خارج کرده و دوباره هم بزنید. این کار برای توزیع عسل روی ورقه پخت است.
  9. شکر دانه ریز و یک قاشق چای خوری نمک باقی مانده را بپاشید و دوباره هم بزنید.
  10. اجازه دهید بادام زمینی خنک شود. به هم زدن ادامه دهید تا توده نشود.
  11. پس از خنک شدن کامل، آنها را در ظرف دربسته قرار دهید و برای استفاده بعدی در دمای اتاق نگهداری کنید.

مضرات بادام زمینی

بادام زمینی می‌تواند یک مکمل فوق العاده برای رژیم غذایی شما باشد. اما قبل از شروع مصرف بادام زمینی، بهتر است از عوارض جانبی احتمالی آن آگاه باشید.

مصرف بیش از حد ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک، مسمومیت با آفلاتوکسین و مهار جذب آهن شود. از این رو احتیاط توصیه می‌شود. بادام زمینی را می‌توان به مدت 1 تا 2 ماه در یخچال نگهداری کرد. همچنین می توانید دستورالعمل های خوشمزه بادام زمینی که در بالا ذکر شد را امتحان کنید.

بادام زمینی ممکن است در برخی افراد به دلیل وجود دو پروتئین آراشین و کناراشین واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند. مصرف بیش از حد این حبوبات نیز عوارض نامطلوبی را به دنبال دارد. مسمومیت با آفلاتوکسین یکی دیگر از عوارض جانبی جدی بادام زمینی است.

مسمومیت با آفلاتوکسین

آلودگی احتمالی آفلاتوکسین باعث نگرانی است. مسمومیت شدید با آفلاتوکسین می‌تواند باعث سرطان کبد و نارسایی کبد شود. این در محصولات غذایی ذخیره شده در شرایطی که رشد قارچ را تقویت می‌کند، رخ می‌دهد. با نگهداری بادام زمینی در مکانی با رطوبت و دمای پایین می‌توانید از این امر جلوگیری کنید.

آلرژی و حساسیت

یک مطالعه که توسط مرکز پزشکی دانشگاه دوک انجام شد نشان داد که بادام زمینی ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک بالقوه تهدید کننده زندگی در برخی افراد شود. در صورت بروز واکنش آلرژیک، لطفاً سریعاً به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

ممکن است جذب آهن را مهار کند

بادام زمینی حاوی فیتات است که ترکیباتی شناخته شده برای مهار جذب آهن است. کی مطالعه که توسط دانشگاه Witwatersrand در آفریقای جنوبی انجام شد نشان داد که بادام زمینی ممکن است جذب آهن را مهار کند.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی