9 تا از خواص عرق خارشتر برای سلامتی و پوست

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 6 دقیقه مطالعه)
9 تا از خواص عرق خارشتر  برای سلامتی و پوست

خارشتر چیست؟

خارشتر (camelthorns) در سراسر جهان به خاطر خواص خواص خارشتر، استفاده می‌شود. خارشتر گیاهی سبز رنگ دارای تیغ‌های زیاد است. خارهای خارشتر بین 2 تا 4 سانتی هستند و برگهای آن به رنگ سبز یا زرد روشن هستند. ریشه، ساقه و شاخه‌های خارشتر حاوی ترکیبات خاص و دارویی است. خارشتر طبعی گرم و خشک دارد.

عرق خارشتر برای چی خوبه؟

در فرهنگ باستانی آیورودا، خواص عرق خارشتر و مزایای درمانی آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ریشه، ساقه و شاخه‌های این گیاه حاوی ترکیبات خاص و دارویی است. به همین دلایل عرق این گیاه نیز دارای فواید قابل توجهی است. براساس آموزه‌های کهن هند باستان، استفاده از ترکیب پودر این گیاه با شیر یا گلاب بر روی پوست می‌تواند در رفع بسیاری از مشکلات پوستی نظیر کمک به درمان زخم و بهبود بثورات جلدی موثر باشد.

از دیگر فواید عرق خارشتر می‌توان به تاثیرات ضد التهابی آن اشاره کرد. مصرف موضعی ترکیب پودر این گیاه با روغن نارگیل نیز در بهبود التهابات ناشی از ورم مفاصل به شدت تاثیر گذار است. استفاده از عرق خارشتر و پودر این گیاه به صورت خوراکی هم در رفع یبوست و بهبود هضم غذا تاثیر گذار است. به این ترتیب، موارد یاد شده را نیز می‌توان در زمره خواص عرق خارشتر به شمار آورد.

در فرهنگ کهن هند باستان، اعتقاد بر این است که کمک به بهبود اختلالات خونریزی هم از خواص عرق خارشتر و گیاه آن به شمار می رود. با این حال، اثبات این امر در حوزه پزشکی مدرن، نیازمند وجود شواهد و مدارک علمی بیش تری است.

  1. خواص عرق خارشتر برای کبد چرب
  2. خواص عرق خارشتر برای معده
  3. خواص عرق خارشتر برای پوست
  4. خواص خارشتر برای بواسیر
  5. بهبود استوماتیت (stomatitis) یا التهاب فراگیر دهان
  6. خواص خارشتر برای سرفه و سرماخوردگی
  7. خواص عرق خارشتر برای آرتروز
  8. خارشتر برای سردرد
  9. خارشتر برای لاغری

اگر می‌خواهید بدانید عرق خارشتر برای چی خوبه، در ادامه این مطلب خواص خارشتر برای کبد چرب، معده، بواسیر، سرفه، سرماخوردگی، آرتروز، سردرد، پوست و لاغری را بخوانید. در انتها نیز می‌توانید عوارض عرق خارشتر را بخوانید.

خواص عرق خارشتر برای کبد چرب

استفاده از خواص عرقیات گیاهی برای کبد چرب در طب سنتی بسیار توصیه شده است. چربی کبد یکی از مشکلات رایج در جامعه امروز ماست. کبد چرب باعث چاقی و خستگی می‌شود. از دیگر نشانه‌های بیماری کبد چرب افزایش کلسترول و فشار خون است. عرق خارشتر خاصیت دفع سموم بدن را دارد و برای کاهش چربی کبد موثر است.

زمان مصرف عرق خارشتر برای کبد چرب

اگر می‌خواهید از عرق خارشتر برای کبد چرب استفاده کنید، روزی دو فنجان عرق خارشتر، قبل از غذا، صبح و شب میل کنید. البته به یاد داشته باشید که برای درمان کبد چرب، علاوه بر مصرف عرق خارشتر، رژیم غذایی مناسبی را هم رعایت کنید.

خواص عرق خارشتر برای معده

خارشتر برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش، معده و رفع یبوست مفید است. از اصلی‌ترین فواید عرق خارشتر این است که روند هضم را بهبود بخشیده و به کاهش مشکلات معده نظیر یبوست کمک می‌کند.

خواص عرق خارشتر برای پوست

گیاه خار شتر حاوی ترکیبات ضد عفونی کننده است؛ بنابراین، مصرف عرق خارشتر یا خمیر آن بر روی پوست می‌تواند در کاهش عفونت پوست، بثورات جلدی و ترمیم زخم موثر باشد.

مطلب مرتبط: خواص عرق بومادران

طرز استفاده خارشتر برای پوست

برای درست کردن خمیر خارشتر، کافی است مقداری از پودر آن با مقدار اندکی آب ترکیب شده و روی موضع استفاد شود. پیشنهاد می شود تنها یک قاشق چایخوری از پودر این گیاه با شیر یا گلاب ترکیب شده و بر روی موضع مالیده شود. شایان ذکر است که خمیر خارشتر هم بهتر است با دقت و تحت نظر پزشک مصرف شود.

برای کاهش علائم آلرژی در پوست‌های حساس، بهتر است پودر این گیاه با شیر یا گلاب مخلوط شده و بر روی موضع مورد استفاده قرار گیرد.

خواص عرق خارشتر

ماسک خارشتر با گلاب

برای درست کردن ماسک گلاب و خارشتر، کافی است یک قاشق چایخوری از پودر این گیاه با اندکی گلاب یا شیر مخلوط شده و هفته‌ای دو یا سه بار بر روی پوست صورت استفاده شود.

خواص خارشتر برای بواسیر

کاهش علائم بواسیر از خواص خارشتر است. از نشانه‌های شایع بواسیر یا هموروئید می‌توان به درد، تورم، سوزش و خارش ناحیه اطراف مقعد اشاره کرد. شایان ذکر است که خوردن پودر گیاه خارشتر هم در برطرف کردن موارد فوق تاثیر گذار است. همچنین مصرف موضعی پودر خارشتر و خمیر حاصل از آن در کاهش تورم و درد ناشی از بروز هموروئید یا بواسیر موثر خواهد بود.

ترکیب پودر گیاه خارشتر با روغن نارگیل و مصرف آن بر روی موضع می‌تواند در درمان یا کاهش عوارض ناشی از ابتلا به بواسیر موثر باشد. توجه به این نکته ضروری است که استفاده موضعی از این ماده هم باید تحت نظر پزشک و با مقادیر مناسب انجام پذیرد.

بیشتر بخوانید: زنیان و گردو برای بواسیر

بهبود استوماتیت (stomatitis) یا التهاب فراگیر دهان

از دیگر خواص عرق خارشتر می‌توان به تأثیر آن در بهبود التهاب فراگیر مخاط دهان، لب‌ها، زبان و دهان اشاره کرد. غرغره کردن عرق این گیاه یا دمنوش آن هم می‌تواند در تسکین نشانه‌های استوماتیت موثر باشد.

خواص خارشتر برای سرفه و سرماخوردگی

گیاه خار شتر حاوی ترکیباتی است که به افزایش ایمنی بدن کمک می‌کنند. بنابراین، کمک به مقابله با هر گونه عفونت و درمان مشکلات تنفسی ناشی از سرما خوردگی، سرفه، آسم و برونشیت را نیز می‌توان از مهم‌ترین خواص عرق خارشتر و دمنوش آن به حساب آورد.

بهبود سرفه با خارشتر

مطلب مرتبط: درمان سرماخوردگی با عرق آویشن

خواص عرق خارشتر برای آرتروز

درمان دردهای ناشی از آرتروز خاصیت عرق خارشتر است. ترکیب پودر خارشتر با روغن ماساژ و مصرف آن بر روی ناحیه آسیب دیده می‌تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از بیماری آرتروز کمک کند. لازم به ذکر است، از آن جا که کمک به بهبود التهابات از خواص عرق خارشتر هم به شمار می‌رود، برای کاهش علائم بیماری آرتروز می‌توان از این خار شتر هم استفاده کرد.

درمان آرتروز با ماساژ خارشتر

با در نظر گرفتن مزایای ضد التهابی و ضد روماتیسمی خارشتر، مصرف موضعی خارشتر در درمان و مدیریت عوارض ناشی از روماتیسم مفصلی موثر باشد. مقابله با درد و التهاب حاصل از این بیماری از خواص عرق خارشتر هم به حساب می آید.

خارشتر برای سردرد

استفاده از قطره بینی حاوی گیاه خارشتر می‌تواند به درمان سردرد کمک کند.

خارشتر برای لاغری

متاسفانه، در زمینه تاثیر خارشتر بر لاغری، شواهد علمی کافی در دست نیست. با این حال، با توجه به این که اختلال در هضم و ضعف دستگاه گوارش می‌تواند روند افزایش یا کاهش وزن را دچار اشکال کند؛ و با در نظر گرفتن فواید عرق خارشتر در بهبود عملکرد دستگاه گوارش، شاید بتوان کنترل وزن را در زمره خواص عرق خارشتر برشمرد.

عوارض عرق خارشتر

با وجود خاصیت عرق خارشتر و توانایی آن در بهبود و مقابله با بسیاری از بیماری‌ها، مصرف بی رویه و طولانی مدت آن می‌تواند برای انسان مشکل آفرین باشد. بنابراین، لازم است پیش از مصرف پودر یا عرق خارشتر با پزشک مشورت شود. ناراحتی معده و اسهال از شایع‌ترین عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه خارشتر به شمار می‌روند. لازم به ذکر است که در موارد زیر، این گیاه و فرآورده‌های آن باید با احتیاط کامل مورد استفاده قرار گرفته یا مصرف آن به طور کلی متوقف شود.

دوران شیردهی: مادران شیرده تنها تحت نظارت پزشک و تنها به توصیه وی و در مقادیر بسیار اندک می‌توانند از این ماده استفاده کنند.

دوران بارداری: خانم‌های باردار تنها تحت نظارت پزشک و تنها به توصیه وی و در مقادیر بسیار اندک می‌توانند از این ماده استفاده کنند.

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی و بهره‌مند شدن از خواص عرق خارشتر یا پودر این گیاه، پیشنهاد می‌شود مقادیر بسیار اندکی از این ماده مورد استفاده قرار بگیرد. بهتر است این کار با نظارت پزشک و طی مشورت با وی انجام شود. با این حال، به افرادی که تمایل دارند از پودر گیاه خار شتر استفاده کنند، توصیه می‌شود، روزی دو بار و هر بار یک چهارم تا یک دوم قاشق چایخوری از پودر این گیاه را مصرف کنند.

سخن آخر

در این مطلب خواص خارشتر را برای شما توضیح دادیم، در نهایت، لازم به ذکر است که مطلب فوق از ماهیت آموزشی برخوردار بوده و به هیچ عنوان نباید آن را جایگزین توصیه‌های پزشکی کرد. توجه به این نکته ضروری است که هر ماده دارویی، باید تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

مطلب مرتبط: خواص عرقیات گیاهی

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی