خواص لیمو ترش: 40 خاصیت لیمو ترش برای زیبایی پوست و مو

بروز شده در درباره زیبایی (8 دقیقه مطالعه)
خواص لیمو ترش: 40 خاصیت لیمو ترش برای زیبایی پوست و مو

لیموترش یکی از میوه های شگفت انگیزی است که نه تنها برای درمان برخی بیماری ها، بلکه در زمینه زیبایی پوست و مو نیز کاربرد دارد.

خواص لیمو ترش برای زیبایی پوست عبارتند از:

  1. اسید سیتریک موجود در لیمو به زدودن جرم و ذرات چسبیده به دندان کمک کرده و دندان‌های شما را سفید و درخشان می‌کند.

  2. یک عدد لیمو را به دو بخش تقسیم کنید. سپس، اندکی نمک به آن افزوده و همراه با مقدار کمی آب، مدتی بجوشانید. پس از خنک شدن، آن را روی دندان ها و لثه های خود بمالید. انجام این کار به سفید کردن دندان ها و استحکام لثه ها کمک می‌کند.

  3. برای از بین بردن آثار خستگی، کم خوابی و پف صورت، کافی است یک قطعه پنبه را به آب لیمو آغشته کرده و روی پوست خود بمالید و پس از چند دقیقه، آن را با آب خنک شستشو دهید.

  4. بعد از کار دشوار روزانه، چند قطره آب لیمو را در وان یا تشت کوچکی ریخته و پاهای خود را در آن قرار دهید. این ترکیب، علاوه بر ایجاد آرامش در باز کردن منافذ و مرطوب کردن پوست پاها تأثیرگذار خواهد بود.

  5. از جمله دیگر خواص لیمو ترش می‌توان به قابلیت سفید کنندگی آن اشاره کرد. همین امر موجب می‌شود که استفاده از آب لیمو گزینه مناسبی برای روشن کردن بخش های تیره پوست از جمله تیرگی آرنج به شمار آید. برای انجام این کار، کافی است مقداری آب لیموی تازه را روی آرنج مالیده و پس از گذشت 15 دقیقه شستشو دهید. خواهید دید این کار با گذشت زمان علاوه بر رفع تیرگی به نرم شدن پوست آرنج‌های شما نیز کمک خواهد کرد.

  6. خواص لیمو ترش و توانایی آن در مقابله با باکتری‌ها و قارچ ها از جمله عوامل مهمی است که در زمان‌های قدیم، باعث می‌شده افراد از پوست لیمو برای از بین بردن بوی نامطبوع بدن خود استفاده کنند. بنابراین، می‌توان دریافت که وجود و قارچ‌ها و باکتری‌ها از مهم ترین دلایل بو گرفتن بدن به شمار می‌روند. در عین حال، افزودن آب لیموی تازه به وان آب گرم و استحمام با آن علاوه بر ایجاد بویی خوش، می‌تواند در از بین بردن قارچ‌ها و باکتری‌های نامطلوب موجود بر روی پوست موثر باشد.

  7. اسید سیتریک موجود در آب لیمو باعث کاهش خشکی و پوسته پوسته شدن می‌شود و ویژگی‌های ضد التهابی آن، التهاب و سرخی پوست را کاهش می‌دهد.

  8. ویتامین C موجود در لیموترش به سنتز کلاژن کمک کرده و می‌تواند تیرگی اطراف چشم را از بین ببرد.

  9. از دیگر خواص لیمو ترش می‌توان به توانایی آن در مقابله با سالخوردگی و چین و چروک‌های ناشی از آن اشاره کرد. کافی است یک قاشق غذاخوری عسل را با چند قطره آب لیموی تازه و چند قطره روغن بادام شیرین ترکیب کرده و به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی پوست قرار دهید.

  10. ضد باکتریایی بودن، مهم ترین خاصیت لیموترش است که باعث می‌شود در درمان جوش صورت موثر باشد.

  11. برای مقابله با جوش های سرسیاه اطراف بینی، کافی است چند قطره آب لیموترش را روی پوست بینی مالیده، مدتی صبر کنید و سپس، به آرامی شستشو داده و جوش ها را تخلیه کنید. توجه داشته باشید که پس از انجام این کار، باید دست‌ها و صورت خود را به خوبی شسته و از مرطوب کننده استفاده کنید.

  12. خواص لیمو ترش و توانایی آن در مقابله با میکروب‌ها و ویروس‌ها سبب می‌شود که قادر به از بین بردن تبخال‌های ویروسی باشد.

  13. لیمو از جمله موادی است که می‌تواند به درخشندگی پوست کمک کند.

  14. از جالب ترین خواص لیمو ترش می‌توان توانایی آن در از بین بردن لکه‌های پوستی به وجود آمده در اثر مجاورت با نور خورشید یا دوران بارداری و کاهش علائم آن را نام برد.

  15. استفاده از آب لیمو به روشن شدن رنگ پوست کمک می‌کند.

  16. خاصیت لیموترش در کمک به استحکام و سلامت ناخن ها نیز از جمله مواردی است که ناشی از وجود ویتامین C فراوان در این میوه تلقی می‌شود. کافی است ناخن‌های خود را به مدت 10 دقیقه در ترکیب آب لیموی رقیق شده قرار داده و سپس، آن ها را در مخلوطی از آب گرم و سرکه سفید فرو کنید. حالا، می‌توانید تفاوت را احساس کنید.

  17. ترکیب آب لیمو، سیب، عسل و زردچوبه از بهترین راه‌های مقابله با ملاسما (melasma) به شمار می‌رود.

  18. اسید مالیک موجود در آب لیمو به تمیز کردن پوست کمک می‌کند. برای تمیز کردن پوست خود می‌توانید یک عدد سفیده تخم مرغ را با یک قاشق چای خوری آب لیمو مخلوط کرده و به مدت 20 دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید و در نهایت آن را با آب خنک به خوبی شستشو دهید. از طرف دیگر، می‌توانید تعدادی بادام را از شب قبل در آب خیسانده و صبح روز بعد ترکیب بادام خیس خورده، سفیده تخم مرغ و آب لیمو را در مخلوط کن بریزید تا خمیر یکدستی حاصل شود. سپس، این ماسک را به مدت 20 دقیقه بر روی پوست خود قرار داده و پس از آن، به خوبی شستشو دهید.

  19. در صورتی که از تیرگی پوست رنج می‌برید، می‌توانید از ترکیب گلاب و آب لیمو بر روی پوست خود استفاده کرده و از نتیجه کار لذت ببرید.

  20. ویتامین C و اسید اسکوربیک موجود در لیمو به بازسازی پوست و تولید کلاژن کمک می‌کنند. بنابراین، استفاده از آن به منظور ایجاد نرمی و طراوت در لب ها نیز تأثیرگذار خواهد بود.

  21. از خواص لیمو ترش می‌توان به توانایی آن در مقابله با اگزما و بهبود عوارض ناشی از آن اشاره کرد.

  22. اسید سیتریک موجود در آب لیمو در صاف کردن پوست و از بین بردن آلودگی‌های اطراف و درون بینی موثر است.

  23. استفاده از آب لیموی تازه بر روی پوست به از بین بردن سلول های مرده کمک کرده و در درمان جوش صورت تأثیرگذار است. کافی است آب لیموی تازه را روی پوست صورت خود مالیده و پس از گذشت 10 دقیقه با آب خنک شستشو دهید.

  24. برای مقابله با لکه‌های تیره پوست، کافی است یک قطعه پنبه را به آب لیمو آغشته کرده، بر روی پوست بمالید و پس از 10 دقیقه صورت خود را با آب خنک بشوئید.

  25. ویتامین C موجود در لیموترش به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک کرده و از سالخوردگی و ابتلا به انواع بیماری‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

  26. کمک به تنظیم چربی پوست از بهترین خواص لیمو ترش به شمار می‌رود. کافی است یک عدد سفیده تخم مرغ را با یک قاشق چای خوری عسل و یک عدد توت فرنگی و چند قطره آب لیمو ترکیب کرده و ترکیب به دست آمده را روی پوست خود مالیده و پس از گذشت 10 تا 15 دقیقه به خوبی شستشو دهید.

  27. خاصیت لیموترش و تأثیر آن به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی باعث می‌شود که در از بین بردن میکروب ها و کمک به درمان زخم‌ها موثر باشد.

  28. خاصیت لیموترش در رطوبت رسانی موجب می‌شود که بتواند با خشکی پوست مقابله کند. کافی است یک قاشق چای خوری روغن گیاهی را با یک چهارم قاشق چای خوری آب لیموی تازه مخلوط کرده و آن را بر روی پوست خشک نواحی زانو، قوزک، آرنج و دست های خود مالیده و پس از گذشت 10 تا 15 دقیقه به خوبی شستشو دهید.

  29. برای بهره مند شدن از خواص لیمو ترش و داشتن پوستی صاف و درخشان، کافی است یک عدد موز را با چند قطره آب لیموی تازه به خوبی ترکیب کنید تا خمیری شکل شود. خمیر به دست آمده را روی پوست خود بمالید و صبر کنید تا خشک شود. پس از شستن پوست، تفاوت را احساس خواهید کرد.

  30. برای بهره مندی از خواص لیمو ترش و تأثیر آن به عنوان یک سفید کننده طبیعی، کافی است دو قاشق غذاخوری آب لیموی تازه را با دو قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی تازه و دو قاشق غذاخوری شیر ترکیب کرده و پوست صورت و بدن خود را با مخلوط به دست آمده آغشته کنید. حالا، 10 تا 15 دقیقه منتظر بمانید و سپس، پوست خود را به خوبی شستشو دهید.

  31. برای استفاده از خواص لیمو ترش و برخورداری از پوستی سالم و با طراوت کافی است چهار قاشق غذاخوری ماست را با سه قاشق غذاخوری آب لیموی تازه مخلوط کرده و در نهایت یک قاشق چای خوری روغن غلات کامل را به آن اضافه کنید. این ترکیب را روی پوست خود مالیده و پس از گذشت 10 تا 15 دقیقه شستشو دهید.

  32. برای داشتن پوستی جوان و شاداب می‌توانید یک قاشق چای خوری آب لیموی تازه را با یک قاشق چای خوری گلیسیرین و یک فنجان شیر مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را روی پوست صورت خود مالیده و پس از 25 تا 30 دقیقه به خوبی بشوئید. بهتر است شب ها پیش از خواب از این ماسک استفاده کنید. برای کسب بهترین نتیجه، به مدت یک هفته هر شب این کار را تکرار کنید. انجام این کار، علاوه بر جوان سازی به از بین بردن خشکی پوست، آثار آفتاب سوختگی و درمان زخم‌ها هم کمک می‌کند.

 

کاربرد لیمو ترش برای موها

خواص لیمو ترش برای موها:

  1. خواص لیمو ترش در مقابله با قارچ‌ها به سلامت مو و از بین بردن شوره سر کمک می‌کند.

  2. شستشوی موها با آب لیمو علاوه بر درمان بیماری‌های قارچی به روشن شدن و نرم شدن مو نیز کمک می‌کند.

  3. از جمله خواص لیمو ترش می‌توان به توانایی آن در مقابله با ریزش مو اشاره کرد. کافی است هر شب قبل از خواب، چند قطره آب لیموی تازه را در یک فنجان آب گرم ریخته و نوش جان کنید.

  4. از دیگر خواص لیمو ترش می‌توان قابلیت آن در جلوگیری از سفید شدن زود هنگام موها را نام برد.

  5. درمان خارش پوست سر از دیگر خواص لیمو ترش است. استفاده از آب لیمو به متعادل کردن PH پوست سر و از بین بردن چربی اضافی آن کمک می‌کند. هر دوی این موارد از اصلی ترین دلایل ایجاد شوره سر به شمار می روند.

  6. اسیدی بودن لیمو از موارد موثر در از بین بردن شپش سر به شمار می‌رود. استفاده از ترکیب سرکه، تخم مرغ و سیر هم می‌تواند در مقابله با شپش به شما کمک کند.

  7. نرم کردن موهای خشک و آسیب دیده هم از مهم ترین خواص لیمو ترش به شمار می‌آید. کافی است مقداری آب لیموی تازه را با سه چهارم پیمانه روغن زیتون و یک دوم پیمانه عسل ترکیب کرده و ماده به دست آمده را به صورت ماسک بر روی موها استفاده کنید. پس از گذشت نیم تا یک ساعت، موهای خود را مطابق معمول با شامپو شستشو داده و تفاوت را احساس کنید.

  8. مقابله با ریزش مو از محبوب ترین خواص لیمو ترش به حساب می‌آید. برای کسب بهترین نتیجه می‌توانید سه تا چهار قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با کمی آب مخلوط کرده و آب نصف یک لیموی تازه را در آن بریزید. این ترکیب را به عنوان ماسک بر روی موها استفاده کرده و به مدت 2 تا 3 هفته، هفته ای یک نوبت تکرار کنید.


  9.  

جهت آشنایی با خواص لیمو ترش در سلامت بدن به مقاله: خواص لیموترش در درمان بیماری ها و کمک به بهبود سلامت بدن و همچنین نکات کاربردی استفاده از لیمو ترش در خانه را در مقاله 11 ترفند خانه داری با لیمو ترش بخوانید.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با زیبایی
سفید کردن پوست صورت با گلاب
علت تیره شدن پوست صورت، آیا گلاب پوست را تیره میکند؟ آیا گلاب پوست را روشن میکند؟ آیا گلاب ابرو را سفید میکند؟