خواص دارچین برای لاغری

بروز شده در درباره مراقبت و سلامتی (فقط 7 دقیقه مطالعه)
خواص دارچین برای لاغری

مصرف دارچین چگونه می‌تواند به کاهش وزن و از بین بردن چربی شکم کمک کند؟

خواص دارچین برای لاغری از دیرباز مورد توجه بوده است. این ادویه بی‌نظیر از پوست درختی به همین نام به‌دست می‌آید و در پخت غذاها، دسرها و شیرینی‌جات کاربرد دارد. از مهم‌ترین مزایای دارچین می‌توان به برخورداری از آنتی‌اکسیدان‌های قوی و مواد ضد التهابی و همچنین، مقابله با بیماری‌هایی نظیر انواع سرطان و دیابت اشاره کرد. مطالعات نشان داده‌اند، مصرف این ماده به شکل قابل توجهی در کاهش وزن تاثیرگذار است. در این مطلب، قصد داریم به نحوه عملکرد و تاثیرگذاری دارچین در روند لاغری پرداخته و کلیه اطلاعات مفید در این زمینه را بررسی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

از مهم‌ترین خواص دارچین برای لاغری می‌توان موارد زیر را برشمرد:

تبدیل چربی‌ سفید به چربی‌های قهوه‌

چربی قهوه‌ای که از آن با عناوینی نظیر چربی خوب هم یاد می‌شود حاوی قطرات بسیار ریز چربی و میتوکندری‌های حاوی آهن است که تبدیل مواد غذایی به منابع قابل استفاده انرژی را امکان‌پذیر می‌کنند. کاهش دمای محیط به شکل قابل توجهی در فعال کردن این نوع چربی تاثیرگذار است. این فرآیند عمدتا به‌منظور گرم نگه‌داشتن بدن صورت می‌گیرد.

براساس مطالعات، عصاره دارچین به افزایش چربی قهوه‌ای در لایه‌های زیرین پوست کمک می‌کند. این موضوع برای افرادی که چربی شکم دارند خبر خوبی به حساب می‌آید. چربی موجود در ناحیه شکم و پهلوها عمدتا از نوع سفید است. تغییر نوع چربی این نواحی از بدن از اصلی‌ترین عواملی است که در مصرف هر چه سریع‌تر آن به عنوان منبع تامین انرژی تاثیرگذار خواهد بود. گرمای حاصل از این فرآیند به تنظیم دمای داخلی بدن کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی: خواص هل برای لاغری

کاهش حساسیت به انسولین‌

پلی‌فنول‌های موجود در دارچین به بهبود عارضه حساسیت به انسولین کمک می‌کنند. انسولین از مهم‌ترین موادی است که سطح گلوکز خون را تنظیم می‌کند. مقاومت به انسولین یا تولید اندک این ماده در بدن را می‌توان از مهم‌ترین عواملی دانست که موجب افزایش سطح گلوکز خون شده و منجر به تجمع چربی، چاقی، دیابت و سایر بیماری‌هایی می‌شود که با افزایش وزن در ارتباط هستند. براساس تحقیقات انجام شده، مصرف دارچین از طریق کاهش مقاومت به انسولین می‌تواند در پایین آوردن وزن تاثیرگذار باشد. این امر خصوصا برای بانوان مبتلا به عارضه تخمدان پلی‌کیستیک حائز اهمیت است.

کاهش میزان قند خون ناشتا

مصرف دارچین به کاهش میزان قند خون ناشتا کمک می‌کند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند، مصرف این ادویه یا عصاره آن به شکل قابل توجهی در تنظیم و کاهش میزان گلوکز خون خصوصا در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تاثیرگذار است.

کاهش کلسترول بد و تری‌گلیسیرید

از مهم‌ترین خواص دارچین برای لاغری می‌توان به کاهش کلسترول بد و تری‌گلسیرید خون اشاره کرد. کلسترول بد یا LDL در دیواره رگ‌های خونی تجمع کرده و خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. براساس تحقیقات، مصرف دارچین به شکل قابل توجهی می‌تواند در کاهش این عارضه تاثیرگذار باشد.

کاهش حجم چربی تجمع یافته در ناحیه شکم و پهلوها

از دیگر خواص دارچین برای لاغری می‌توان به تاثیر آن در کاهش حجم چربی ناحیه شکم و پهلوها اشاره کرد. تجمع چربی در این نواحی را می‌توان یکی از جدی‌ترین نگرانی‌ها در زمینه سلامت بدن به حساب آورد. این امر عموما از مصرف بیش از اندازه مواد غذایی چاق کننده، پیروی از سبک زندگی کم‌تحرک و ناسالم و همچنین، استرس بیش از حد ناشی می‌شود. براساس مطالعات، مصرف دارچین به شکل چشمگیری در کاهش چربی شکم و پهلوها تاثیرگذار است.

مصرف چه میزان دارچین به لاغری کمک می‌کند؟

تا این‌جا تلاش کردیم خواص دارچین برای لاغری را با شما به اشتراک بگذاریم. با این حال، سوال اصلی این است که مصرف چه میزان از این ادویه ارزشمند می‌تواند به کاهش چربی بدن و پایین آمدن وزن کمک کند؟ در پاسخ به این پرسش لازم است بگوییم، مصرف 1 تا 2 قاشق چایخوری پودر دارچین یا حدود 2.5 سانتی‌متر پوست دارچین در روز بی‌خطر بوده و می‌تواند حجم چربی تجمع یافته در بافت‌ها را کاهش دهد. به خاطر داشته باشید، هرگز نباید در مصرف این ماده زیاده‌روی کنید.

انواع دمنوش ترکیبی دارچین برای لاغری

از بهترین روش‌های استفاده از خواص دارچین برای لاغری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دمنوش عسل و دارچین برای لاغری

مصرف منظم دمنوش دارچین و عسل به شکل قابل توجهی در کاهش وزن و بهبود وضعیت سلامت بدن تاثیرگذار خواهد بود.

مواد لازم:

  • پودر دارچین: نصف قاشق چایخوری
  • آب‌لیموی تازه: 1 قاشق غذاخوری
  • عسل: 1 قاشق چایخوری
  • آب: 1 فنجان

طرز تهیه:

پودر دارچین را به یک فنجان آب در حال جوش اضافه کنید. اجازه بدهید آب همچنان بجوشد تا حجم آن به نصف کاهش یابد. سپس، مایع به دست آمده را از صافی عبور داده و در فنجان بریزید. در نهایت، آب‌لیموی تازه و عسل مورد نیاز را به آن اضافه کرده و دمنوش خود را نوش جان کنید.

دمنوش عسل و دارچین برای لاغری

خواص دمنوش عسل و دارچین برای لاغری

آبلیمو منبع سرشار ویتامین C به حساب می‌آید. از سوی دیگر، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد طبیعی موجود در عسل و دارچین به شکل قابل توجهی در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با میکروب‌ها و باکتری‌ها تاثیرگذار هستند.

دمنوش دارچین و سرکه سیب برای لاغری

وقتی صحبت از خواص دارچین برای لاغری به میان می‌آید هرگز نمی‌توان تاثیر دمنوش دارچین و سرکه سیب را فراموش کرد.

مواد لازم:

  • پودر دارچین: نصف قاشق چایخوری
  • سرکه سیب: 1 قاشق چایخوری
  • آب: 1 فنجان

طرز تهیه:

پودر دارچین را به یک فنجان آب در حال جوش اضافه کرده و فورا شعله را خاموش کنید. این ترکیب را در فضای اتاق قرار دهید تا خنک شود. حالا می‌توانید سرکه سیب را به این دمنوش افزوده و پس از هم زدن نوش جان کنید.

خواص دمنوش سیب و دارچین برای لاغری

سرکه سیب علاوه به اثرگذاری در زمینه کاهش وزن، خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و به درمان سینوزیت، مشکلات پوستی و بهبود گلو درد کمک می‌کند.

دمنوش دارچین و لیموترش برای لاغری

مصرف این نوشیدنی به سم‌زدایی بدن کمک کرده و فرآیند چربی‌سوزی را تسریع می‌کند.

مواد لازم:

  • پوست دارچین: 2.5 سانتی‌متر
  • لیمو ترش: 4 تا 5 قطعه
  • برگ نعنای تازه: مقداری
  • آب: 1 لیوان

طرز تهیه:

لیوان را پر آب آشامیدنی کرده و پوست دارچین را برای مدت یک شب تا صبح داخل آن قرار دهید. صبح روز بعد، آب را به یک شیشه در بسته منتقل کرده و برگ‌های نعنای تازه و قطعات لیمو ترش را به این ترکیب بیافزایید. پس از گذشت چند ساعت، این نوشیدنی را مصرف کرده و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

خواص دمنوش دارچین و لیموترش برای لاغری

لیمو ترش منبع غنی ویتامین C است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. از سوی دیگر، نعنا از خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی برخوردار بوده و به درمان مشکلات روده، امراض پوستی، آلرژی، سرفه، سرماخوردگی و تسکین درد کمک می‌کند.

ترکیب عسل و دارچین و زنجبیل برای لاغری

زنجبیل از بهترین موادی است که خواص دارچین برای لاغری را تکمیل کرده و به کاهش وزن، چربی‌سوزی و کنترل میزان کالری دریافتی کمک می‌کند.

دمنوش زنجبیل و دارچین برای لاغری

مواد لازم:

  • چوب دارچین: 2.5 سانتی‌متر
  • زنجبیل تازه یا خشک: 1 قاشق چایخوری
  • آب‌لیموی تازه: 1 قاشق غذاخوری
  • عسل: 1 قاشق مرباخوری
  • آب: 1 فنجان

طرز تهیه:

زنجبیل تازه را رنده کرده و همراه با چوب دارچین داخل قوری بریزید. آب جوش را به این ترکیب افزوده و آن را برای مدت ۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس، شعله را خاموش کرده و این مایع را صاف کنید. در نهایت، مقداری عسل به آن اضافه کرده و نوش جان کنید.

خواص دمنوش دارچین و زنجبیل

زنجبیل سرشار از مواد ضد التهابی، ترکیبات آنتی‌هیستامینی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که علاوه بر کاهش وزن به درمان مشکلات گوارشی، کنترل قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: دمنوش زنجبیل و دارچین

ماست و دارچین برای لاغری

مصرف ماست و دارچین به شکل قابل توجهی در کاهش وزن و کنترل اشتها تاثیرگذار است.

مواد لازم:

  • ماست: 2 فنجان
  • دارچین: نصف قاشق چایخوری
  • پودر پاپریکا: 4/1 قاشق چایخوری
  • عسل: 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه:

کلیه مواد اولیه را در دستگاه مخلوط‌کن ریخته و بلافاصله پس از ترکیب، سرو کنید.

دارچین و ماست

خواص ماست و دارچین برای لاغری

مصرف این خوراکی خوش‌مزه به شکل قابل توجهی در بهبود متابولیسم و تنظیم سوخت‌وساز بدن تاثیرگذار بوده و از این طریق، به کاهش وزن کمک می‌کند. در صورت تمایل، پیشنهاد می‌کنیم این ترکیب را برای مدت یک هفته، صبح‌هنگام و به صورت ناشتا نوش جان کنید. پس از یک دوره استراحت 10 روزه، دوباره مصرف این خوراکی را از سر گرفته و در صورت نیاز، این چرخه را بارها تکرار کنید.

دمنوش دارچین و زیره

این دمنوش از موثرترین نوشیدنی‌هایی است که خواص دارچین برای لاغری را تشدید می‌کند.

مواد لازم:

  • زنجبیل تازه رنده شده: 1 قاشق غذاخوری
  • پودر دارچین: 4/1 قاشق غذاخوری
  • زیره آسیاب‌شده: 1 قاشق غذاخوری
  • لیمو ترش متوسط: 1 عدد
  • عسل: به اندازه دل‌خواه
  • آب جوش: 1 لیوان

طرز تهیه:

زنجبیل، دارچین، زیره و آب یک عدد لیمو ترش را به یک لیوان آب جوش بیفزائید. پس از گذشت 10 دقیقه، این مایع را از صافی عبور داده و در صورت تمایل، مقداری عسل به آن اضافه کنید.

نکته مهم:

این نوشیدنی برای بانوان باردار و افراد مبتلا به مشکلات گوارشی مناسب نبوده و درد معده آن‌ها را افزایش می‌دهد.

بهتر است بخوانید: نکات مهم در استفاده از دمنوش ها و خواص آن ها

سخن آخر

در این مطلب، تلاش کردیم خواص دارچین برای لاغری را با شما به اشتراک بگذاریم. به خاطر داشته باشید، مصرف این ادویه استثنایی به شکل قابل توجهی به کاهش وزن، تامین سلامت قلب و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. اکنون که با چند دستور ساده برای استفاده از دارچین آشنا شدید، پیشنهاد می‌کنیم از همین امروز این ماده ارزشمند را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

مطلب مرتبط: خواص انواع عرقیات گیاهی

این مطلب صرفا اطلاعات عمومی است و هرگز جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. قبل از انجام هر اقدامی حتما با یک پزشک متخصص ملاقات و از توصیه‌های او پیروی کنید. اطلاعات بیشتر
گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با مراقبت و سلامتی
دلایل کاهش رشد جنین در رحم چیست؟
دنیای مادری سرشار از رمز و رازهاست و دوران بارداری می‌تواند مقدمه‌ای شیرین برای ورود به این دنیا باشد. با آرزوی سلامتی برای همه مادران و جنین‌هایشان...
بادکش رحم در بیماری‌های زنان
بادکش رحم و تخمدان چیست؟ آیا می‌توان برای بیماری‌های مربوط به دستگاه تولیدمثلی زنان از بادکش رحم و تخمدان استفاده کرد؟
درمان خانگی خار پاشنه با سرکه سیب
خار پاشنه، یک بیماری شایع است که زنان باردار، افراد چاق و ورزشکاران را درگیر می‌کند.درد پاشنه تیز، التهاب پاشنه پا، درد و بی حرکتی از علائم این بیماری است