خواص گل گاوزبان

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 5 دقیقه مطالعه)
خواص گل گاوزبان

خواص گل گاوزبان و تاثیر آن در بهبود سلامت کلی بدن از سالیان دور مورد توجه بسیاری از اقوام و تمدن‌های گوناگون قرار گرفته است.

این ماده طبیعی به ویژه سرشار از اسید گاما لینولنیک (GLA) است. اسید گاما لینولنیک (GLA) یک نوع اسید چرب با چند پیوند دوگانه است که از خانواده اسیدهای چرب امگا ۶ به حساب می‌آید. اسیدهای چرب امگا ۶ نیز گروهی از اسیدهای چرب اشباع نشده هستند که نقش عمده‌ای را در سلامت بدن ایفا می‌کنند. لازم است بدانید، این ماده به خودی خود توسط بدن ایجاد نشده و از طریق مصرف برخی مواد غذایی مفید و مکمل‌ها به دست می‌آید.

از مهم‌ترین خواص گل گاوزبان می‌توان کمک به درمان بیماری‌هایی نظیر آسم، روماتیسم مفصلی و درماتیت آتوپیک را نام برد. درماتیت آتوپیک نوعی التهاب پوستی مزمن است در حالت کلی با عنوان اگزما شناخته می‌شود. با این حال، برخی عوارض جدی هم وجود دارند که خصوصا به مصرف عصاره روغنی این ماده نسبت داده می‌شوند. در این مطلب قصد داریم شما را با عوارض جانبی و فواید گل گاوزبان آشنا کنیم.

 

گل گاوزبان چیست؟

 

گل گاوزبان یکی از انوع گیاهان دارویی است در طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد. از اصلی‌ترین فواید گل گاوزبان می‌توان به توانایی آن در گشاد کردن رگ‌های خونی، قابلیت آرامش بخشی و کمک به درمان تشنج اشاره کرد.

دم نوش به دست آمده از برگ‌ها و گل‌های این گیاه به صورت گسترده‌ در درمان انواع بیماری‌ها و ناراحتی‌های تنفسی و آلرژیک کاربرد دارد. برای دم کردن گل گاوزبان کافی است مقداری از آن را به همراه یک قطعه لیمو عمانی در چند فنجان آب جوش ریخته و 5 دقیقه منتظر بمانید. سپس، می‌توانید آن را با نبات، عسل یا شکر نوش جان کنید.

به علاوه، عرق گل گاوزبان و عصاره روغنی به دست آمده از دانه‌‌های آن نیز در بهبود وضعیت سلامت بدن تاثیرگذار هستند. درمان انواع اختلالات تنفسی و گوارشی را می‌توان از عمده‌ترین خواص عرق گل گاوزبان برشمرد.

 

 

خواص گل گاوزبان

 

در مجموع، خواص گل گاوزبان عبارتند از:

• مقابله با اختلالات خلقی و دردهای ناشی از قاعدگی

مطالعات نشان می‌دهند، اختلالات خلقی و روانی و دردهای ناشی از یائسگی و قاعدگی به طور پیوسته شرایط زندگی بسیاری از خانم‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌‌دهد. مقابله با این نوع نوسانات یکی از خواص عرق گل گاوزبان و دم نوش آن به حساب می‌آید.

• آرامش بخشی و نشاط آوری

فواید گل گاوزبان در زمینه افزایش سطح آرامش و نشاط از سالیان دور شناخته شده است. کافی است روزانه یک فنجان دم نوش گل گاوزبان را نوش جان کرده و تفاوت را احساس کنید.

• بهبود اختلالات تنفسی و کمک به درمان سرماخوردگی

از دیگر فواید گل گاوزبان می‌توان به تاثیر آن در بهبود اختلالات تنفسی و کمک به درمان سرماخوردگی اشاره کرد. برای این منظور، کافی است روزانه یک فنجان دم نوش این گیاه را به همراه لیمو عمانی و عسل نوش جان کنید. پس از گذشت چند روز شاهد برطرف شدن علائم تنگی نفس و گلودرد خواهید بود.

دم نوش گل گاوزبان

• درمان سرفه و آسم

خواص گل گاوزبان و توانایی آن در مقابله با التهاب و تورم مجاری تنفسی می‌تواند در بهبود نشانه‌های آسم و درمان سرفه‌های مزمن موثر باشد.

• مقابله با روماتیسم مفصلی

اصلی‌ترین فواید گل گاوزبان ناشی از وجود آلکوالوییدهایی است که می‌توانند با روماتیسم و التهابات مفصلی مقابله کنند.

• پیشگیری از انواع سرطان‌ها

خواص گل گاوزبان در پیشگیری از انواع سرطان‌ها نظیر سرطان کبد، پستان و پروستات عمدتا از محتوای بالای منیزیم این گیاه ناشی می‌شود.

• مقابله با انواع التهاب

جلوگیری از آسیب‌های بافتی، مرگ سلولی و استرس اکسیداتیو از مهم‌ترین خواص گل گاوزبان به حساب می‌آید.

• کمک به بهبود سلامت پوست

همان طور که پیش از نیز گفته شد، عصاره گل گاوزبان و کلیه فرآورده‌های این گیاه حاوی مقادیر زیادی اسید گاما لینولنیک (GLA) است. این اسید چرب، هم خانواده امگا 6 بوده و از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی برخوردار است. مجموعه این عوامل، علاوه بر کمک به درمان جراحات و آکنه در بهبود ساختار کلی پوست نیز تاثیرگذار است.

براساس مطالعات، مقابله با برخی بیماری‌های شایع پوستی نظیر اگزما و تسکین علائم آن را می‌توان در زمره خواص عرق گل گاوزبان و عصاره روغنی این گیاه برشمرد. از اصلی‌ترین نشانه‌های اگزما می‌توان به خارش، جوش‌های ریز و خشکی و التهاب بیش از اندازه پوست اشاره کرد.

همچنین، استفاده از روغن گل گاوزبان بر روی پوست سر می‌تواند در کاهش ریزش مو ، درمان شوره سر و عفونت‌های ناشی از التهاب موثر باشد.

• تنظیم فشار خون

خواص گل گاوزبان و تاثیر آن در اتساع رگ‌های خونی به بهبود گردش خون، تنظیم فشار خون و پیشگیری از سکته و ناراحتی‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.

 

عوارض جانبی عصاره روغنی گل گاوزبان

 

درست مانند سایر روغن‌های اساسی، عصاره گل گاوزبان نیز مخصوص استفاده موضعی است و نباید بلعیده شود. به خاطر داشته باشید، پیش از مصرف لازم است روغن گل گاوزبان را با یکی از روغن‌های حامل نظیر روغن نارگیل یا آووکادو رقیق کرده و به این وسیله از تحریک پوست جلوگیری کنید.

در عین حال، مصرف مکمل‌های غذایی حاوی گل گاوزبان ممکن است با عوارض جانبی خفیفی همراه باشد. از این جمله می‌توان به سوءهاضمه، نفخ و برخی مشکلات گوارشی اشاره کرد.

به طور کلی، مصرف این گیاه و مشتقات آن به زنان باردار، مادران شیرده و بیماران مبتلا به اختلالات کبدی توصیه نمی‌شود.

براساس مطالعات، مصرف بیش از اندازه روغن گل گاوزبان در موارد نادر می‌تواند به بروز تشنج منجر شود. به خاطر داشته باشید، کلیه فرآورده‌های گل گاوزبان ممکن است با برخی داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشند.

سخن آخر

با توجه به آن چه گفته شد، برای بهره‌مندی هر چه بیش‌تر از خواص گل گاوزبان توصیه می‌کنیم پیش از مصرف با پزشک معالج خود مشورت کنید.

مطلب مرتبط خواص انواع عرقیات گیاهی

 

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی