خواص عرق اسطوخودوس

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 6 دقیقه مطالعه)
خواص عرق اسطوخودوس

عرق اسطوخودوس چیست؟

عرق اسطوخودوس هم یکی دیگر از فرآورده‌های این گیاه است که درست مانند اسانس از راه تقطیر به دست می‌آید؛ با این حال، از غلظت به مراتب کم‌تری برخوردار بوده و نه تنها برای سلامت انسان خطرآفرین نیست، بلکه فواید بسیار زیادی دارد. از این جمله، می‌توان به درمان اضطراب، عفونت‌های قارچی، ریزش مو ، کمک به بهبود زخم‌ها ، کنترل فشار خون، درمان تهوع، درد قاعدگی و اگزما اشاره کرد. در این مطلب، تلاش خواهیم کرد خواص عرق اسطوخودوس را با شما به اشتراک بگذاریم.

کاربرد اسطوخودوس

این گیاه عمدتا در زمینه مراقبت‌های پوستی و زیبایی کاربرد دارد و معمولا در عطرها و شامپوها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر از توانایی اسطوخودوس در کمک به تصفیه پوست ناشی می‌شود. به علاوه، گیاه لاوندر در آشپزی هم به عنوان طعم‌دهنده به کار می‌رود و دمنوش آن نیز از خواص قابل توجهی برخوردار است. گیاه لاوندر، عرق اسطوخودوس و اسانس آن را می‌توان از کلیه عطاری‌ها و بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی تهیه کرد.

خواص عرق اسطوخودوس

این روزها، خواص عرق اسطوخودوس در سراسر نقاط جهان به شدت مورد توجه قرار گرفته است. این گیاه از قابلیت ضد عفونی‌کننده و ضد التهابی برخوردار است و می‌تواند به بهبود سوختگی‌های جزئی و مشکلات ناشی از گزیدگی حشرات کمک کند. براساس مطالعات، درمان اضطراب، بی‌خوابی، افسردگی و بی‌قراری را می‌توان از موثرترین خواص عرق اسطوخودوس به حساب آورد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند، درمان برخی مشکلات گوارشی نظیر استفراغ، حالت تهوع، نفخ روده و شکم، ناراحتی معده و بسیاری موارد دیگر را می‌توان در زمره خواص عرق اسطوخودوس برشمرد.

از گیاه لاوندر برای تسکین سردرد، رگ‌به‌رگ شدن پا، دندان درد و بهبود زخم نیز استفاده می‌شود. همچنین می‌توان این گیاه را برای جلوگیری از ریزش مو به کار برد.

فواید اسطوخودوس

اصلی‌ترین فواید اسطوخودوس عبارتند از:

التیام زخم

استفاده از عصاره روغنی اسطوخودوس بر روی جراحات به شکل قابل توجهی در درمان آن‌ها تاثیرگذار است. کافی است چند قطره روغن لاوندر را با روغن نارگیل ترکیب کرده و با کمک یک قطعه پد استریل بر روی محل بریدگی یا سوختگی بمالید. این کار را به مدت چند روز تکرار کرده و اثرات معجزه‌آسای آن را مشاهده کنید.

ریزش مو

از دیگر فواید اسطوخودوس می‌توان به تاثیر آن در درمان بیماری طاسی منطقه‌ای و جلوگیری از ریزش مو اشاره کرد. طاسی منطقه‌ای (alopecia areata) بیماری نسبتا شایعی است که ریزش موی کل نقاط بدن یا بخش‌هایی از آن را به دنبال دارد. براساس مطالعات، کافی است روغن این گیاه یا سایر فرآورده‌های بهداشتی حاصل از آن را برای مدت 7 ماه به طور مرتب استفاده کرده و شاهد بهبود 44 درصدی رشد موهای خود باشید.

اختلالات اضطرابی و مشکلات ناشی از آن

از دیگر خواص عرق اسطوخودوس و سایر فرآورده‌های این گیاه می‌توان به توانایی آن در کاهش اضطراب و استرس و بهبود افسردگی اشاره کرد. براساس مطالعات، مشتقات اسطوخودوس می‌توانند به مراتب موثرتر از داروهای ضد افسردگی عمل کنند.

تسکین درد

براساس پژوهش‌ها، توانایی تسکین درد را نیز می‌توان از خواص عرق اسطوخودوس و سایر فرآورده‌های آن به حساب آورد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می‌دهند، استفاده از خوش‌بو کننده‌های حاوی این گیاه و دمنوش و عرق آن می‌تواند در کاهش درد ناشی از جراحی لوزه در کودکان موثر باشد.

علائم پیش از قاعدگی (PMS)

بسیاری از زنان در سن باروری از علائم پیش از قاعدگی (PMS) و مشکلات ناشی از آن رنج می‌برند. متاسفانه، برای برطرف کردن این عوارض هیچ درمان واحدی وجود ندارد. بنابراین، بسیاری از خانم‌ها به روش‌های درمانی جایگزین مانند رایحه درمانی روی آورده‌اند. براساس تحقیقات، رایحه درمانی توسط اسطوخودوس می‌تواند علائم قاعدگی و مشکلات ناشی از آن را کاهش دهد.

کولیک یا دل درد نوزادان

براساس مطالعات، استفاده از ترکیب روغن اسطوخودوس با روغن بادام و ماساژ شکم نوزادان با این مخلوط می‌تواند در تسکین دردهای ناشی از کولیک تاثیرگذار باشد.

فشار خون بالا

تحقیقات نشان می‌دهند، استنشاق ترکیبات لاوندر، لیمو و گیاه یلانگ یلانگ می‌تواند در کاهش فشار خون سیستولیک موثر باشد.

نشانه‌های یائسگی

با توجه به یافته‌ها، آروماتراپی از طریق استنشاق عطر اسطوخودوس می‌تواند در کاهش نشانه‌های ناشی از یائسگی تاثیرگذار باشد. برای این منظور، لازم است این کار را برای 12 هفته و هر هفته دو بار انجام داده و نتیجه را مشاهده کنید.

آرتروز

پژوهش‌ها نشان می‌دهند، ماساژ زانو با عصاره روغنی گیاه اسطوخودوس می‌تواند در بهبود دردهای ناشی از آرتروز تاثیرگذار باشد. برای این منظور، کافی است به مدت 3 هفته و هر هفته سه نوبت، زانوها و مفاصل خود را با این فرآورده گیاهی ماساژ دهید.

دفع حشرات موذی

روغن اسطوخودوس می‌تواند برای دفع حشرات موذی و کاهش عوارض ناشی از گزیدگی مورد استفاده قرار گیرد. برای این منظور، کافی است چند قطره روغن اسطوخودوس را روی شمع ریخته و آن را در فضای بیرون قرار دهید. برای استفاده به صورت اسپری، کافی است مقداری آب و چهار قطره روغن اسطوخودوس را در یک بطری اسپری مخلوط کرده و پس از تکان دادن بر روی بدن و نقاط مختلف محل اقامت اسپری کنید.

خواص اسطوخودوس

موارد عدم کارایی خواص عرق اسطوخودوس

تا این جا با خواص عرق اسطوخودوس و فواید این گیاه آشنا شدید. حالا، زمان آگاهی از مواردی است که با استفاده از فواید اسطوخودوس به طور کامل درمان نمی‌شوند. از این جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افسردگی
  • قولنج در نوزادان
  • یبوست
  • تهوع و استفراغ
  • میگرن
  • اوتیت یا عفونت گوش
  • فشار خون بالا
  • درد قاعدگی
  • اگزما
  • دردهای ناشی از ابتلا به انواع سرطان
  • زوال عقل
  • شپش - حتما بخوانید: درمان فوری شپش در یک شب

نکته:

به خاطر داشته باشید، استفاده از فرآورده‌های اسطوخودوس می‌تواند در بهبود برخی از موارد یاد شده تاثیرگذار باشد. با این حال، نمی‌توان آن را به عنوان یک روش درمان موثر پذیرفت. بنابراین، به هیچ عنوان نباید عرق اسطوخودوس یا اسانس آن را جایگزین داروهایی کرد که توسط پزشک تجویز می‌شوند.

موارد احتیاط

براساس گزارش‌های موسسه ملی بهداشت (NIH) لازم است از ترکیب فرآورده‌های اسطوخودوس با مواد زیر اجتناب کنید:

• اگر از داروهای حاوی بنزودیازپین‌ها، باربیتورات‌ها و آمبین استفاده می‌کنید، لازم دقت کرده و فرآورده‌های اسطوخودوس را با این ترکیبات در هم نیامیزید.

• از استفاده هم‌زمان عرق اسطوخودوس و سایر مشتقات آن با داروهای موثر در پایین آوردن فشار خون اجتناب کنید. از این جمله، می‌توان به کاپتوپریل، آنالاپریل و لوزارتان اشاره کرد.

نکته:

قبل از به کارگیری روش‌های درمان گیاهی، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

عوارض جانبی اسطوخودوس

براساس گزارش‌های منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند (NEJM)، استفاده مکرر از روغن اسطوخودوس بر روی پوست ممکن است عارضه ژنیکوماستی قبل از بلوغ را به دنبال داشته باشد. این نوعی بیماری است که باعث بزرگ شدن بافت پستان پسران در دوران پیش از بلوغ می‌شود. در عین حال، ایمنی مصرف اسطوخودوس در دوران بارداری یا در دوران شیردهی نیز هنوز به طور کامل تایید نشده است. بنابراین، در هنگام بارداری یا در دوران شیردهی، لازم است درباره استفاده از روغن‌های اساسی، فرآورده‌های گیاهی و مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

با توجه به تاثیر اسطوخودوس در کاهش سرعت عملکرد سیستم عصبی مرکزی، توصیه می‌شود حداقل 2 هفته قبل از جراحی استفاده از این گیاه و مشتقات آن را متوقف کنید.

نکته:

در این مطلب، تلاش کردیم خواص عرق اسطوخودوس، فواید و عوارض جانبی آن را با شما به اشتراک بگذاریم. به خاطر داشته باشید، پیش از به کار گیری هر فرآورده گیاهی تازه‌ای لازم است با پزشک معالج خود مشورت کنید. به این ترتیب، علاوه بر بهره‌مندی از فواید اسطوخودوس می‌توانید از بروز عوارض جانبی آن جلوگیری کنید.

مطلب مرتبط خواص انواع عرقیات گیاهی

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی