خواص دمنوش بابونه و طرز تهیه انواع آن + عوارض

بروز شده در درباره دمنوش (8 دقیقه مطالعه)
خواص دمنوش بابونه و طرز تهیه انواع آن + عوارض

دمنوش بابونه

چای بابونه یک نوشیدنی محبوب است که فواید سلامتی مختلفی نیز دارد. بابونه (Chamomile) گیاهی است که از گلهای دیزی مانند از خانواده گیاهان کاسنیان (Asteraceae) می‌آید. بابونه طبع گرم و خشک دارد و می‌تواند به خواب و هضم غذا نیز کمک کند. علاوه بر این، دمنوش بابونه سرشار از آنتی‌اکسیدان است که ممکن است در کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله بیماری قلبی و سرطان نقش داشته باشد. دمنوش بابونه توسط رومیان باستان، یونانی‌ها، مصری‌ها و ایرانیان استفاده شده است. بسیاری از مردم از دمنوش بابونه را به عنوان جایگزینی بدون کافئین برای چای سیاه یا سبز استفاده می‌کنند. برای تهیه دمنوش بابونه، گلهای بابونه را خشک کرده و سپس در آب داغ دم کنید. در ادامه این مطلب به طور مفصل توضیح می‌دهیم که دمنوش بابونه چه خاصیتی دارد، طرز تهیه دمنوش بابونه و بهترین زمان مصرف دمنوش بابونه چیست؟

خواص دمنوش بابونه

دمنوش بابونه برای چی خوبه؟ در ادامه می‌توانید 9 تا از خواص بابونه را برای لاغری، زنان، مردان، دیابت، سرطان، خواب، استرس و سرماخوردگی بخوانید.

خواص دمنوش بابونه برای لاغری

با خوردن روزانه یک فنجان دمنوش بابونه در رژیم غذایی خود، به روند لاغری خود کمک کنید. استرس زیاد یکی از دلایل پرخوری و کاهش سوخت و ساز بدن است که به چاقی و افزایش وزن منجر می‌شود. با نوشیدن دمنوش بابونه می‌توانید استرس خود را کاهش دهید و در نتیجه از پرخوری جلوگیری کنید.

خواص بابونه برای زنان

بابونه ضد اسپاسم است و برای کاهش درد قاعدگی موثر است. چندین مطالعه، دم نوش بابونه را با کاهش شدت دردهای قاعدگی زنان مرتبط دانسته‌اند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که مصرف دم نوش بابونه به مدت یک ماه می‌تواند درد ناشی از دردهای قاعدگی را کاهش دهد. زنان شرکت‌کننده در این مطالعه نیز اضطراب و ناراحتی کمتری را در ارتباط با درد پریود گزارش کردند.

خواص دمنوش بابونه برای خواب و آرامش

دمنوش بابونه خواب‌آور است. کاهش استرس و آرامش از خواص دمنوش بابونه است. بابونه اضطراب را کاهش می‌دهد و از بیخوابی جلوگیری می‌کند.

خواص دمنوش بابونه برای سرماخوردگی

بخور بابونه می‌تواند برخی از علائم سرماخوردگی را تسکین دهد. آیا خواص عرقیات گیاهی برای سرماخوردگی را می‌دانید؟ عرق بابونه، خارشتر، نسترن، پونه، زیره، گل گاوزبان و آویشن از جمله عرقیات گیاهی مناسب برای سرماخوردگی هستند.

خواص دمنوش بابونه برای پوست

دمنوش بابونه برای برخی بیماری‌های پوستی مانند اگزما و التهاب خفیف مفید است. درخشندگی و روشن کردن رنگ پوست، درمان آفتاب سوختگی، درمان جوش صورت، درمان سیاهی دور چشم و رفع مشکلات پوستی از خواص بابونه است.

خواص دمنوش بابونه برای دیابت

باز هم، برخی مطالعات نشان داده‌اند که دم نوش بابونه می‌تواند قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد. بابونه نمی‌تواند جایگزین داروهای دیابت باشد، بلکه مکمل مفیدی برای درمان‌های موجود است. مصرف دمنوش بابونه ممکن است از افزایش قند خون جلوگیری کند، بابونه خطر طولانی مدت عوارض دیابت را کاهش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: خواص زنیان برای دیابت

درمان و پیشگیری از سرطان

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که دمنوش بابونه ممکن است سلول‌های سرطانی را هدف قرار دهد یا حتی از رشد آن سلول‌ها در وهله اول جلوگیری کند. با این حال، تحقیقات تاکنون قطعی نشده است و دانشمندان می‌گویند برای اثبات ادعاهای ضد سرطانی بابونه به کار بیشتری نیاز است. همچنین، بیشتر تحقیقات به مدل‌های بالینی در حیوانات و نه انسان‌ها پرداخته‌اند.

مطالعه‌ای در سال 2012 به مقایسه قدرت مبارزه با سرطان دمنوش گل همیشه بهار و بابونه پرداخت. هر دو قادر بودند تومورهای سرطانی را به طور انتخابی هدف قرار دهند، اما اثرات دمنوش گل همیشه بهار قویتر بود.

کاهش التهاب

التهاب یک واکنش سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت است. دمنوش بابونه حاوی ترکیبات شیمیایی است که ممکن است التهاب را کاهش دهد. با این حال، التهاب طولانی مدت با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی، از جمله هموروئید، درد گوارشی، آرتریت، اختلالات خودایمنی و حتی افسردگی مرتبط است، بنابراین برای تشخیص بهتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

کند کردن یا جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان کاهش تدریجی تراکم استخوان است که خطر شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد. در حالی که هر کسی ممکن است به پوکی استخوان مبتلا شود، این بیماری در بین زنان یائسه به دلیل اثرات استروژن شایع‌تر است. یک مطالعه در سال 2004 نشان داد که دمنوش بابونه ممکن است اثرات ضد استروژنی داشته باشد، همچنین به افزایش تراکم استخوان کمک کرد، اما نویسندگان این مطالعه هشدار می‌دهند که تحقیقات بیشتری برای اثبات این مزیت ظاهری مورد نیاز است.

تهیه دمنوش بابونه

حتما برای شما هم سوال پیش آمده که ترکیب دمنوش بابونه با چی خوبه؟ ترکیبات متنوعی از دمنوش بابونه وجود دارند که می‌توانید از آنها برای بهره‌مندی از خواص دمنوش بابونه استفاده کنید. دمنوش ترکیبی بابونه با گیاهان دارویی، چاشنی‌ها و مواد غذایی دیگر مانند آویشن، زنجبیل، دارچین، عسل، اسطوخودوس، رازیانه، عناب، بومادران، پونه، رازیانه، به لیمو، بادرنجبویه، رزماری و بهارنارنج دارای خواص و فواید متنوعی برای سلامتی زنان و مردان است. در ادامه دستور تهیه دمنوش بابونه ترکیبی و خواص آنها را می‌خوانید.

دمنوش بابونه و آویشن و دارچین

رنگ دمنوش بابونه و آویشن طلایی، طعم آن کمی تلخ است و رایحه خاصی دارد. روزی یک قوری دمنوش بابونه و آویشن و دارچین دم کنید. بهترین زمان مصرف دمنوش بابونه و آویشن صبح و ظهر است. یک فنجان صبح و یک فنجان ظهر بنوشید.

دمنوش بابونه و عسل

خاصیت دمنوش آویشن و بابونه

دمنوش ایرانی بابونه و آویشن چه فوایدی دارد؟ دمنوش بابونه و آویشن سرفه یا گلودرد شما را درمان می‌کند. این دمنوش روند بهبودی سرماخوردگی را تسریع می‌کند. تقویت سیستم ایمنی از دیگر خواص دمنوش بابونه و آویشن است. دم نوش بابونه یک آرام‌بخش طبیعی قبل از خواب است.

خواص آویشن به طرز شگفت‌انگیزی قابل توجه است، آویشن سرشار از امگا 3 است، یک ماده مغذی که از اثرات پیری جلوگیری می‌کند. آویشن هضم را بهبود می‌بخشد و ناراحتی معده را تسکین می دهد. خواص ضد باکتریایی طبیعی آویشن یک داروی قوی برای گلودرد و سرفه ثابت کرده است.

یونانیان و رومیان باستان آویشن را به عنوان بخور می سوزاندند تا قدرت و وضوح را به ذهن بازگردانند و هوا را از آلودگی‌ها و بیماری‌ها پاک کنند. اکنون ثابت شده است که آویشن و مریم گلی به طور موثر باکتری‌ها و میکروب‌های خطرناک موجود در هوا را خنثی می‌کنند.

از زمان های قدیم و تا قرون وسطی، اعتقاد داشتند که نوشیدن آویشن با شجاعت همراه است و به سربازانی که قرار بود به جنگ بروند داده می‌شد. تصور می‌شد که دود آویشن روحیه شجاعت را در کسانی که آن را استنشاق می‌کنند برمی‌انگیزد، و اگر مرگ سرنوشت سرباز باشد، اعتقاد بر این بود که کمک قدرتمندی برای سفر به زندگی پس از مرگ است.

دمنوش بابونه و زنجبیل

دمنوش بابونه و زنجبیل طبع گرم دارد و برای روحیه و ذهن مفید است. اگر استرس دارید، خسته اید یا احساس سرماخوردگی می‌کنید، برای آرامش بیشتر دمنوش بابونه و زنجبیل بنوشید. برای تهیه دمنوش بابونه و زنجبیل: گل بابونه، زنجبیل تازه، مقداری عسل و لیمو لازم دارید.

زنجبیل معده را آرام می‌کند. دمنوش زنجبیل را با زنجبیل تازه درست کنید. تکه‌های زنجبیل را رنده کنید، رنده کردن زنجبیل تمام آب آن را آزاد می کند و برای استفاده بهتر از فواید زنجبیل موثر است. اگر از پودر زنجبیل استفاده می‌کنید، قبل از اینکه گل بابونه را اضافه کنید، ابتدا آن را در آب جوش حل کنید.

گلهای بابونه خشک شده و سالم را برای دمنوش خود استفاده کنید. ترکیب بابونه و زنجبیل طعم بی‌نظیری به دمنوش شما می‌دهد. لیمو را که سرشار از ویتامین C است، به دمنوش خود اضافه کنید. برای شیرین کردن دمنوش بابونه و زنجبیل، از عسل طبیعی استفاده کنید، عسل بهارنارنج رنگ، عطر و طعمی عالی به دمنوش شما خواهد داد.

بهترین زمان مصرف دمنوش بابونه و زنجبیل

دمنوش را هر صبح بنوشید، به ویژه در روزهای پر استرس تا معده را آرام کند. اگر می‌خواهید عصرها یا قبل از خواب این دمنوش را میل کنید، گلهای بابونه بیشتری استفاده کنید تا به آرامش و خواب کمک کند. اگر دمنوش بابونه را برای لاغری می‌خواهید استفاده کنید، دمنوش بابونه و زنجبیل را بعد از خوردن وعده غذایی بنوشید تا به هضم بهتر غذا کمک کند و احساس پف کردن و نفخ نداشته باشید.

دمنوش بابونه و زنجبیل

طرز تهیه دمنوش بابونه و زنجبیل

برای تهیه این دمنوش 3 فنجان آب جوش، یک تکه زنجبیل پوست کنده و رنده شده، 2 قاشق غذاخوری گل بابونه خشک، یک لیموی تازه و یک قاشق غذاخوری عسل آماده کنید. آب جوش را در قوری بریزید و زنجبیل و بابونه را به آن اضافه کنید. 10-15 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. آب لیمو را گرفته و همراه با عسل به دمنوش اضافه کنید. دمنوش بابونه و زنجبیل را صاف کرده، در لیوان بریزید و نوش جان کنید. در صورت نیاز عسل بیشتری اضافه کنید.

خواص دمنوش بابونه و اسطوخودوس

عطر دمنوش بابونه و اسطوخودوس به تنهایی شما را به آرامش می‌رساند. بابونه و اسطوخودوس به جلوگیری از بیخوابی کمک می‌کنند و به عنوان یک ترکیب عالی برای نوشیدن قبل از خواب استفاده می‌شوند. به این دمنوش می‌توانید عرق نعناع نیز اضافه کنید، نعناع یک تسکین‌دهنده قوی برای معده است.

طرز تهیه دمنوش بابونه و اسطوخودوس

برای تهیه دمنوش بابونه با اسطوخودوس یک قاشق چایخوری بابونه خشک، یک قاشق چایخوری عرق اسطوخودوس، یک قاشق چایخوری عرق نعنا و یک فنجان آب جوش نیاز دارید. عرق بابونه، اسطوخودوس، نعناع و آب جوش را با هم ترکیب کنید. در قوری ریخته و اجازه دهید 15 دقیقه دم بکشد، سپس صاف کنید.

دمنوش رزماری و بابونه

یک ترکیب گیاهی فوق‌العاده با گلهای بابونه و گیاه رزماری که حتما باید امتحان کنید. دمنوش بابونه و رزماری یک دمنوش گیاهی است که از ترکیب گل‌های تازه یا خشک بابونه و رزماری تازه یا خشک و سپس قرار دادن آن در آب بسیار داغ به مدت 5 تا 10 دقیقه دم می‌کشد.

دمنوش بابونه

روش‌های تهیه دمنوش بابونه و رزماری متنوع است. در ادامه یک روش ساده برای تهیه دمنوش بابونه با رزماری آموزش می‌دهیم. برای تهیه این دمنوش، نصف قاشق غذاخوری رزماری پودر شده، یک قاشق چایخوری عرق بابونه و 3 فنجان آب جوش لازم دارید. رزماری و بابونه را در آب جوش ریخته و بگذارید درون قوری روی شعله کم دم بکشد. 5 تا 10 دقیقه زمان لازم است تا دمنوش رزماری و بابونه دم بکشد.

دمنوش بابونه و بادرنجبویه

ترکیب برگهای تازه بادرنجبویه با دمنوش بابونه تاثیر دو چندان برای آرامش و خواب دارد. 2 عدد برگ تازه بادرنجبویه و 7 عدد گل بابونه خشک شده را همراه با 3 فنجان آب جوش در قوری بریزید. حدود 5 دقیقه صبر کنید تا دمنوش بابونه و بادرنجبویه دم بکشد. هنگام سرو کردن دمنوش از صافی استفاده کنید و برای شیرین کردن آن از عسل طبیعی استفاده کنید.

عوارض بابونه

نوشیدن چای بابونه به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر است. گزارش هایی از آلرژی بابونه وجود دارد که به احتمال زیاد در افرادی که به گیاهان خانواده گلهای مروارید آلرژی دارند مانند ابروسیا و گل داوودی رخ می‌دهد. همچنین لازم به ذکر است که بی‌خطر بودن نوشیدن چای بابونه در کودکان خردسال، زنان باردار یا شیرده و افراد مبتلا به بیماریهای کبدی یا کلیوی ثابت نشده است. در صورت تمایل به مصرف دمنوش بابونه در بارداری، قبل از هر چیز حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

سخن آخر

در این مطلب خواندید که دمنوش بابونه برای چی خوبه، دمنوش بابونه با چی خوبه و چه خاصیتی برای مردان، زنان و لاغری دارد. بابونه سرشار از برخی آنتی اکسیدان های قوی است که فواید سلامتی مختلفی از جمله کاهش خطر سرطان و بیماری قلبی دارد. اگرچه تحقیقات مربوط به چای بابونه امیدوارکننده است، اما مطالعات کافی برای نتیجه‌گیری در مورد اثرات آن بر سلامتی انجام نشده است. بسیاری از مطالعات مربوط به چای بابونه بر روی حیوانات و لوله های آزمایش انجام شده است و نتایج آن را نمی‌توان با قطعیت تایید کرد.

با این وجود، دمنوش بابونه بسیار بی خطر است و بسیاری از مردم به دلیل طعم لذیذ و عطر دلپذیرش از نوشیدن آن لذت می‌برند. اگر می‌خواهید مزایای بالقوه چای بابونه را کشف کنید، قطعا ارزش آن را دارد که آن را در رژیم غذایی و لاغری خود قرار دهید.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با دمنوش
خواص دمنوش نعناع و طرز تهیه آن
دمنوش نعنا دارای خواص فراوانی از جمله تسکین معده درد و بهبودعلائم سرماخوردگی است. نعنا یک نوشیدنی فاقد کافئین مناسب رفع بوی بد دهان است.
10 دمنوش خانگی برای معده
چای ریحان مقدس، چای سبز، دمنوش زنجبیل، عرق زنیان، نعناع، رازیانه، بابونه و نعناع فلفلی برای درد معده