15 خاصیت عرق بابونه و طریقه مصرف آن

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (9 دقیقه مطالعه)
15 خاصیت عرق بابونه و طریقه مصرف آن

عرق بابونه برای چی خوبه؟ خواص عرق بابونه برای معده، پوست صورت، رحم، قاعدگی، لاغری و مردان شگفت انگیز است. خاصیت عرق بابونه، نحوه مصرف و عوارض جانبی آن را در ادامه بخوانید.

خرید آنلاین عرق بابونه

عرق بابونه برای چی خوبه؟

دمنوش و عرق بابونه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های سرتاسر جهان به شمار می‌رود. فواید عرق بابونه بی‌شمار است. این نوشیدنی محبوب، علاوه بر خواص آرامش‌بخشی که دارد برای درمان بسیاری از دردها و بهبود مشکلات پوست و مو نیز بسیار مفید است. در این جا، تلاش خواهیم کرد تا شما را با 15 نمونه از فواید عرق بابونه آشنا کنیم.

عرق بابونه از گل گیاهی به همین نام (Chamomile) به دست آمده و در اغلب مواقع، برای تقویت سیستم ایمنی بدن، التیام زخم و کاهش استرس و اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه در زبان هندی با عنوان Babune ka Phal شناخته می‌شود. قدرت التیام بخشی این گیاه، خواص بابونه برای پوست و مو را توجیه می‌کند.

عرق بابونه حاوی ترکیبی به نام کامازولن (Chamazulene) است. کامازولن یک ترکیب شیمیایی معطر و دارای خواص ضد التهابی، ضد درد و ضد اسپاسم است. در واقع، نوشیدن یک لیوان عرق بابونه می‌تواند خستگی یک روز کاری دشوار را برطرف کرده یا به بهبود علائم سرماخوردگی کمک کند. حتی استشمام بوی دلپذیر این نوشیدنی گوارا به میزان قابل توجهی می‌تواند در برطرف کردن استرس موثر باشد.

طریقه مصرف عرق بابونه

از آنجا که عرق بابونه خواص و کاربردهای مختلفی دارد، طریقه مصرف آن نیز بسته به کاربرد مورد نظر شما متفاوت است. در ادامه روش مصرف عرق بابونه را برای بهره مندی از خواص آن بخوانید.

دمنوش بابونه

برای تهیه چای بابونه فوری می توانید یک چهارم فنجان عرق بابونه ریخته و به آن آب جوش اضافه کنید. برای شیرین کردن دمنوش خود هم می توانید از عسل طبیعی یا شیره انگور استفاده کنید. همچنین می توانید به جای استفاده از عرق بابونه با دم کردن گل های بابونه به مدت 30 دقیقه، دمنوش بابونه درست کنید.

درد معده

برای رفع نفخ و درد معده بعد از هر وعده غذایی یک فنجان چای بابونه بنوشید. به ویژه همراه با صبحانه خود چای بابونه میل کنید.

خواب و آرامش

از آنجا که بابونه آرامش بخش و ضداسترس است می توانید چای بابونه را شب ها قبل از خواب بنوشید.

پوست و مو

برای از بین بردن سیاهی دور چشم، خستگی و پف کردن چشم ها، از عرق بابونه استفاده کنید. مقداری پنبه را به عرق بابونه آغشته کنید و روی پوست صورت دور چشم ها بمالید. بعد از گذشت 15 دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید.

عرق بابونه یک مرطوب کننده طبیعی است که می تواند به پوست آنتی اکسیدان برساند و برای رفع خشکی و آثار زخم روی پوست استفاده شود. برای استفاده از این خاصیت، عرق بابونه را روزانه به پوست خود اسپری کنید. استفاده روزانه از اسپری عرق بابونه برای رفع آفتاب سوختگی هم موثر است.

شما همچنین می توانید برای درمان شوره سر و لطافت موها از شامپو بابونه استفاده کنید.

دهانشویه

می توانید از عرق بابونه به عنوان دهانشویه استفاده کنید. برای این کار یک چهارم لیوان عرق بابونه بریزید، به آن آب سرد اضافه کنید و سپس محلول را خوب هم بزنید. حالا می توانید از آن به عنوان محلول دهانشویه استفاده و قرقره کنید تا به پاکسازی دهان شما کمک کند.

خرید آنلاین عرق بابونه

خواص عرق بابونه برای معده

عرق بابونه ضد اسپاسم عضلات گوارشی است و به هضم غذا کمک می کند. نوشیدن یک فنجان چای بابونه برای رفع نفخ معده و ترش کردن موثر است. عرق بابونه ضد تهوع و اسهال است. بسیاری از مشکلات معده عصبی و ناشی از استرس است که منجر به بروز علائمی چون نفخ، رفلاکس معده و اسهال می شود. عرق بابونه با توجه به خاصیت آرامش بخشی خود می تواند از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کند.

بنا به اظهارات مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری، «نوشیدن دمنوش بابونه یا عرق آن می‌تواند در تسکین اختلالات دستگاه گوارش و بهبود مشکلاتی نظیر نفخ، سوء هاضمه، اسهال، بی اشتهایی، بیماری حرکت (Motion sickness)، تهوع و استفراغ موثر باشد.» نحوه مصرف عرق بابونه برای معده

بیشتر بخوانید: عرقیات گیاهی ضد نفخ معده

عرق بابونه برای قاعدگی

عرق بابونه خاصیت ضد اسپاسم دارد و می تواند به کاهش دردهای قاعدگی و خستگی ناشی از آن کمک کند. با نوشیدن عرق بابونه خواب بهتری را در زمان قاعدگی تجربه خواهید کرد. برای کاهش دردهای قاعدگی ناحیه شکم را با روغن بابونه چرب کنید و ملایم ماساژ دهید.

براساس مطالعات منتشر شده در هفته نامه علمی Journal of Agricultural and Food Chemistry، عرق بابونه از خواص ضد درد و ضد اسپاسم برخوردار است. مواد موجود در این گیاه، گرفتگی و انقباضات رحم را برطرف کرده و تولید پروستاگلاندین (Prostaglandin) را کاهش می‌دهد. پروستاگلاندین یکی از مهم‌ترین واسط‌هایی است که در ایجاد التهاب و درد تأثیرگذار است.

مطلب مرتبط: خواص زنیان برای رحم و قاعدگی

خواص عرق بابونه برای لاغری

اگر می خواهید لاغر شوید، خوردن روزانه عرق بابونه را امتحان کنید. پرخوری یکی از شایع ترین دلایل چاقی است، به ویژه پرخوری ناشی از استرس. استرس زیاد باعث کاهش سوخت و ساز بدن، افزایش چربی و چاقی می شود. عرق بابونه بر کاهش استرس موثر است و به هضم غذا و سوخت ساز بدن کمک می کند، در نتیجه از پرخوری جلوگیری کرده و به کاهش چربی بدن کمک می کند. خواب ناکافی خودش یکی از دلایل پرخوری است. عرق بابونه به داشتن یک خواب خوب کمک می کند. خواب مناسب و باکیفیت یکی از عوامل کاهش وزن و حفظ تناسب اندام است.

نفخ معده و عدم هضم مناسب غذا از دیگر دلایل چاقی است. عرق بابونه به هضم بهتر و رفع نفخ معده کمک می کند و در نتیجه در تغذیه مناسب و کاهش وزن موثر است. اگر اشتهای زیاد شما باعث پرخوری و چاقی شما شده است، حتما چای بابونه بنوشید. عرق بابونه برای کاهش اشتها موثر است و تمایل به خوردن بیشتر را از بین می برد.

عرق بابونه سرشار از آنتی اکسیدان است، به از بین بردن رادیکالهای آزاد بدن کمک و آب اضافی بدن را دفع می کند، در نتیجه به کاهش وزن و لاغری کمک می کند.

عرق بابونه برای پوست

از جمله خواص عرق بابونه برای پوست می‌توان به روشن کردن رنگ پوست، پیشگیری از چین و چروک پوست، رفع جوش صورت، درمان آفتاب سوختگی، التیام آثار زخم پوستی و درمان سیاهی دور چشم اشاره کرد.

روشن کردن رنگ پوست

از خواص عرق بابونه برای پوست می‌توان به توانایی آن در روشن کردن رنگ پوست اشاره کرد. این معجون جادویی می‌تواند به عنوان یک سفید کننده طبیعی عمل کرده و پوست صورت و بدن را درخشنده و جذاب کند. عرق بابونه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که به بهبود سلامت پوست کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: خواص عرقیات گیاهی برای پوست

ضد سالخوردگی

بابونه سرشار از مواد آنتی اکسیدانی است که پوست را از آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض رادیکال‌های آزاد موجود در هوا و محیط پیرامون انسان محافظت می‌کند. تسریع در بازسازی سلول ها و بافت‌ها، بهبود استحکام و تنگ کردن منافذ پوست نیز از دیگر خواص عرق بابونه است که مجموع آن‌ها به مقابله با پیری و آهسته کردن روند سالخوردگی کمک می‌کنند.

درمان آفتاب سوختگی

عرق بابونه

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش مستقیم نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش (UV) می‌تواند مشکلات مختلفی را برای پوست شما ایجاد کند. گیاه بابونه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، تسکین دهندگی و ضد التهابی می‌تواند در درمان آفتاب سوختگی و صدمات ناشی از آن موثر باشد. برای برخورداری از فواید این گیاه، می توانید آن را دم کرده و به طور کامل خنک کنید. سپس، حوله ای را به این محلول آغشته کرده و ناحیه آفتاب سوخته را با استفاده از آن کمپرس کنید.

التیام زخم‌ها، جراحات و مشکلات پوستی

یونانیان، رومیان و مصریان باستان از عرق بابونه برای درمان زخم و التیام جراحات استفاده می‌کردند. این گیاه حاوی مواد ضد التهابی و ضد میکروبی است. بنابراین، علاوه بر درمان و تسکین زخم، کمک به بهبود برخی بیماری‌های پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس را نیز می‌توان در زمره خواص عرق بابونه برای پوست به شمار آورد.

مطلب مرتبط: خواص عرق بومادران

بابونه برای رفع جوش صورت

علاوه بر ایجاد درخشندگی و روشن‌کردن رنگ پوست، مقابله با ایجاد جوش را نیز می‌توان از جمله خواص عرق بابونه برای پوست برشمرد. گیاه بابونه به دلیل برخورداری از مواد ضد التهابی و ضد عفونی کننده در بهبود لکه‌ها و جای جوش نیز تأثیرگذار است.

حتما بخوانید: درمان جوش صورت با گلاب

درمان سیاهی دور چشم

سوپارنا تریخا (Suparna Trikha)، یکی از برجسته‌ترین کارشناسان علوم زیبایی هندوستان است. وی درباره فواید عرق بابونه و دمنوش آن می‌گوید، «هرگز کیسه‌های چای بابونه را پس از استفاده دور نیاندازید. در عوض، می‌توانید آن ها را در یخچال نگه داری کرده و پس از خنک شدن بر روی چشم‌های خود قرار دهید. انجام این کار در رفع سیاهی ناحیه دور چشم و کاهش پف آن به شدت موثر خواهد بود.»

خواص عرق بابونه برای مو

اگر شما هم جزو افرادی هستید که از شوره سر رنج می‌برند، می توانید با نوشیدن دمنوش یا عرق بابونه با آن مقابله کنید! بنابراین، مقابله با شوره سر، پیشگیری از آن و بهبود و تقویت سلامت مو نیز از جمله فواید عرق بابونه و دمنوش آن به شمار می‌روند. در عین حال، می‌توانید گیاه بابونه را دم کرده، چای به دست آمده را به خوبی خنک کنید. سپس، موی خود را با استفاده از شامپو و طبق روال عادی شستشو داده و در مرحله نهایی، آن را با چای بابونه آبکشی کنید.

مطلب مرتبط: ۷ راه خانگی درمان شوره سر

خواص عرق بابونه برای یبوست

عرق بابونه به بهبود یبوست کمک می‌کند. کافئین و آنتی‌اکسیدان موجود در عرق بابونه خاصیت ملین دارند. کسانی که مشکل هضم غذا و یبوست دارند بهتر است از این خاصیت عرق بابونه استفاده کنند. معمولا حدود یک ساعت طول می‌کشد تا عرق بابونه روی دستگاه گوارش شما تاثیر بگذارد، مصرف عرق بابونه باعث می‌شود دفع بیشتر و بهتری داشته باشید. در واقع عرق بابونه به دفع سموم بدن کمک می‌کند. البته دقت کنید که مصرف زیاد عرق بابونه می‌تواند باعث اسهال شود.

آرامش بخش و ضد استرس

زندگی در دنیای پر دغدغه و پر هرج و مرج کنونی موجب می‌شود که همه ما به نوعی احساس استرس و اضطراب را تجربه کنیم. به گفته آنشول جیبارات (Anshul Jaibharat)، متخصص تغذیه، «گیاه بابونه یک آرام بخش طبیعی و موثر است که می‌تواند با استرس و اضطراب مقابله کند.» بنابراین، قدرت آرام بخشی و کاهش استرس را هم می‌توان جزو فواید عرق بابونه به حساب آورد.

بیشتر بخوانید: عرقیات گیاهی آرامش بخش

مقابله با بی‌خوابی و بهبود کیفیت خواب

بهبود کیفیت خواب

از خواص عرق بابونه می‌توان به آرام کردن سیستم عصبی و مقابله با بی‌خوابی اشاره کرد. دمنوش و عرق بابونه فاقد کافئین است. نوشیدن این مایع گوارا، قبل از خواب بسیار مفید بوده و می‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن دمنوش و عرق بابونه نه تنها به بهبود برخی بیماری‌ها کمک می کند، بلکه با تقویت سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از ابتلا به انواع امراض نیز تأثیرگذار است. دکتر آهوجا (Ahuja) از پزشکان بیمارستان Fortis در این باره می‌گوید، «این گیاه و نوشیدنی‌های به دست آمده از آن با باکتری‌های زیان‌آور و بیماری‌زا مقابله کرده و قادر هستند ایمنی بدن را تقویت کنند.»

مطلب مرتبط: خواص عرق کاسنی برای تقویت سیستم ایمنی

درمان سرماخوردگی

از بهترین فواید عرق بابونه می‌توان به تأثیر آن در درمان سرماخوردگی اشاره کرد. نوشیدن یک فنجان دمنوش یا یک لیوان عرق بابونه یا حتی استفاده از بخور آن در هنگام ابتلا به سرماخوردگی در برطرف کردن گرفتگی و آبریزش بینی و بهبود درد گلو موثر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: خواص عرقیات گیاهی برای سرماخوردگی

عوارض جانبی عرق بابونه

به طور کلی، نوشیدن دمنوش و عرق بابونه برای بیش تر افراد بی‌خطر است. با این حال، گزارش‌هایی مبنی بر حساسیت برخی افراد به این گیاه نیز ثبت شده است. این قبیل واکنش‌های آلرژیک، بیش تر در افرادی روی می‌دهند که به گیاهان تیره کاسنی واریان نظیر کهنه واش و داوودی حساسیت دارند

به علاوه، تماس مستقیم با محصولات حاوی بابونه می‌تواند در ایجاد التهاب و ورم ملتحمه چشم موثر باشد. لازم است به خاطر داشته باشید که نوشیدن دمنوش و عرق بابونه به کودکان خردسال، زنان باردار، مادران شیرده و افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی و کبدی توصیه نمی‌شود. با وجود این، تا به امروز، هیچ گزارشی مبنی بر عوارض جانبی خطرناک یا بروز مسمومیت ناشی از نوشیدن عرق بابونه یا دمنوش آن ثبت نشده است.

گل های خشک بابونه

سخن آخر

دمنوش و عرق بابونه نوشیدنی‌های سالم و سرشار از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند هستند. از فواید عرق بابونه می‌توان به کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد. تحقیقات انجام شده درباره خواص عرق بابونه بسیار نوید بخش است؛ با این حال، اطمینان از تأثیر این نوشیدنی بر سلامت انسان همچنان مستلزم انجام آزمایش‌ها و مطالعات بیش تری است.

اغلب مطالعات انجام شده در مورد فواید عرق بابونه به صورت آزمایشگاهی و بر روی حیوانات انجام گرفته اند. بنابراین، ممکن است این نتایج درباره انسان صدق نکنند. با وجود این، همان طور که پیش‌تر هم گفته شد، دمنوش و عرق بابونه یک نوشیدنی سالم و بی خطر است که اغلب افراد به دلیل طعم خوش و رایحه دلپذیر از نوشیدن آن لذت می‌برند.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی