خواص کرفس برای سلامتی

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 6 دقیقه مطالعه)
خواص کرفس برای سلامتی

کرفس، یک سبزی معطر از خانواده سبزیجاتی مانند هویج، جعفری، رازیانه و زیره است. کرفس اولین بار در دریای مدیترانه و خاورمیانه کشت شد و قرن ها از آن به عنوان غذا و دارو استفاده می‌شد.

از ساقه کرفس در سالاد و به عنوان طعم دهنده در انواع سوپ و آبمیوه استفاده می‌شود. کرفس سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که به مبارزه با آسیب سلولی (سرطان) کمک می‌کنند.

کرفس سرشار از فیبر و مواد مغذی است و کالری کمی دارد. سرشار از پتاسیم، ویتامین و آنتی اکسیدان است. کرفس 95 درصد آب است. کرفس یک میان وعده عالی برای لاغری است، هرچند فواید سلامتی دیگری نیز دارد.

پیشگیری از سرطان

آنتی اکسیدان های موجود در کرفس شامل انواع شناخته شده‌ای مانند فلاونوئیدها و ویتامین C و همچنین لونولارین و برگاپتن است. آنها به از بین بردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند، رادیکال‌های آزاد ممکن است به سلول‌ها آسیب برسانند و منجر به سرطان شوند. بنابراین مصرف کرفس می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند.

کنترل فشار خون

کرفس سرشار از ترکیبی گیاهی به نام فتالید است. این فیتوکمیکال دیواره های شریان را شل می‌کند تا به جریان خون کمک کند و فشار خون شما را کاهش دهد.

پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر

تحقیقات روی موش‌ها نشان می‌دهد که ترکیبی به نام DL-3-n-butylphthalide که از دانه‌های گل‌های گیاه کرفس ساخته شده است، یادگیری، تفکر و حافظه را بهبود می‌بخشد. این عصاره دانه ممکن است آلزایمر را درمان و از آن پیشگیری کند، اما مطالعات بیشتری برای تایید این فواید در جمعیت انسانی مورد نیاز است.

ارزش غذایی کرفس

مانند اکثر سبزیجات، کرفس نیز بیشتر از آب تشکیل شده است. بزرگترین مواد مغذی آن کربوهیدرات‌ها، پروتئین و مقدار کمی چربی هستند.

کرفس منبع خوبی است از:

  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • ویتامین K
  • پتاسیم
  • فولات
  • کلسیم

ساقه خرد شده کرفس

مواد مغذی در هر وعده کرفس

یک فنجان کرفس خرد شده دارای:

  • 14 کالری
  • پروتئین: کمتر از 1 گرم
  • چربی: کمتر از 1 گرم
  • کربوهیدرات: 3 گرم
  • فیبر: 1.6 گرم
  • شکر: 1 گرم

عرق کرفس

هضم بهتر غذا و کاهش التهاب از جمله خواص عرق کرفس است. عرق کرفس برای کنترل فشار خون و کاهش کلسترول نیز موثر است. عرق کرفس که از ساقه و برگهای آن گرفته می‌شود سرشار از مواد غذایی ضروری از جمله ویتامین‌های A و K و C است. عرق کرفس طبع گرم و خشک دارد. این روزها مصرف روزانه آب کرفس در رژیم‌های لاغری نیز رایج است.

طرز تهیه کرفس

معمولا در تمام طول سال کرفس پیدا می‌شود. موقع خرید کرفس، دنبال کرفس با ساقه‌های به هم چسبیده، سبز کم رنگ و ترد باشید. کرفس با رنگ تیره تر طعم تندتری خواهد داشت.

کرفس را می‌توان در یخچال به مدت دو هفته نگه داشت. حتی می‌توانید آن را برای ماهها در فریزر نگهداری کنید. کرفس را خوب بشویید و برش دهید، آن را به اندازه های دلخواه خود تکه تکه کنید و به مدت یک شب اجازه دهید تا در یک تابه یخ بزنند. سپس کرفس یخ زده را داخل یک ظرف دربسته بریزید. با این کار تا حدود 18 ماه می‌توانید آنها را نگهداری کنید.

ساقه پوست کنده کرفس

راه دیگر این است که کرفس را چند دقیقه در آب جوش فرو کنید و سپس قبل از یخ زدن آن را در یک حمام یخ قرار دهید. بلانچ کردن سبزیجات به این روش به حفظ رنگ و طعم آنها کمک می‌کند. کرفس یخ زده مقداری از بافت ترد خود را از دست می‌دهد، بنابراین برای خورشت، سوپ و سایر غذاهای پخته شده بهتر است.

کرفس به خوبی با شوید، سیب، قارچ، سیب زمینی و عدس سازگاری دارد.

برای مصرف کرفس در رژیم لاغری خود، این موارد را امتحان کنید:

  • کرفس خرد شده را به سالاد تن ماهی یا سالاد مرغ اضافه کنید.
  • برش‌های کرفس را با فلفل قرمز سرخ کنید.
  • کرفس خرد شده را با هویج و پیاز در سوپ رشته مرغ خانگی بپزید.
  • کرفس را در اسموتی سبز با اسفناج، موز و سیب مخلوط کنید.
  • ساقه های کرفس را با پنیر پیمنتو یا کره بادام زمینی و کشمش پر کنید.
  • کرفس خرد شده، گوجه فرنگی خرد شده، هویج ریز، زنجبیل و سیر را در آرام پز بپزید.

آشپزی با کرفس

سالاد کرفس

طرز تهیه آب کرفس

آبمیوه گیری روشی محبوب برای دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی با فشردن یا فشار دادن میوه‌ها و سبزیجات تازه است. آب کرفس از ساقه‌های تازه کرفس تهیه می‌شود.

یک روش ساده استفاده از دستگاه آبمیوه‌گیری است. بالا و پایین را از ساقه کرفس جدا کنید، ساقه‌ها را با دقت بشویید (حتی اگر ارگانیک باشند) و سپس آن‌ها را داخل آبمیوه‌گیری بریزید.

همچنین می‌توانید یک عدد لیموترش تازه و پوست کنده یا چند عدد سیب به آن اضافه کنید تا طعم آبمیوه بهتر شود. آب کرفس را بلافاصله سرو کنید یا ظرف 24 ساعت بنوشید.

آب کرفس برای لاغری

اگر آبمیوه گیری ندارید می‌توانید آب کرفس را در مخلوط کن درست کنید. فقط کرفس را ریز خرد کنید و خوب مخلوط کنید. در صورت نیاز مقداری آب اضافه کنید. سپس آن را با یک پارچه تمیز صاف کرده و ظرف 24 ساعت میل کنید.

ریشه کرفس چیست؟

ریشه کرفس انتهای چنگکی و گرد گیاه کرفس است. این سبزی ریشه‌ای مانند شلغم، جعفری و شاه بلوط آبی است.

ریشه کرفس

ریشه کرفس طعم ملایمی دارد که به خوبی با بسیاری از غذاها ترکیب می‌شود و اغلب به عنوان جایگزینی برای سیب زمینی استفاده می‌شود. به سادگی کرفس را با سیب زمینی (کرفس پوره شده به جای پوره سیب زمینی) عوض کنید و با چیزهایی مانند نمک، فلفل و پنیر مزه دار کنید. همچنین می‌توانید ریشه کرفس را به صورت سرخ شده، آب پز یا پوره میل کنید.

ریشه کرفس حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد مغذی است و جایگزین خوبی برای سیب زمینی است.

خواص ریشه کرفس

ریشه کرفس منبع خوبی از فیبر است، به علاوه حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری دیگر است که برای داشتن یک رژیم غذایی سالم به آن نیاز دارید.

ویتامین C: برای داشتن سیستم ایمنی سالم به این آنتی اکسیدان نیاز دارید. ویتامین C همچنین می‌تواند به بدن شما در جذب آهن از غذا یا مکمل‌ها کمک کند. ریشه کرفس حاوی حدود 12.5 میلی گرم ویتامین C در هر وعده (یک فنجان) است.

ویتامین K: ویتامین K به تشکیل لخته‌های خون و ساخت استخوان‌های سالم کمک می‌کند. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، قبل از اینکه آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، در مورد مصرف ریشه کرفس با پزشک خود صحبت کنید.

منیزیم: این ماده معدنی به حمایت از عضلات و اعصاب شما کمک می‌کند و به شما انرژی می‌دهد. سطوح پایین منیزیم می‌تواند منجر به فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و پوکی استخوان شود. کرفس حاوی 31.2 میلی گرم منیزیم در هر وعده (یک فنجان) است.

عوارض ریشه کرفس برای سلامتی

ریشه کرفس فواید زیادی برای سلامتی دارد و برخلاف سویا یا گندم، ریشه کرفس به عنوان عامل آلرژی غذایی شناخته نشده است. ریشه کرفس یک سبزی همه کاره است که در بسیاری از دستورهای آشپزی قابل استفاده است. می‌توانید ریشه کرفس را با سیر، لیمو یا جعفری چاشنی کنید.

ریشه کرفس سرشار از فیبر است که گاهی اوقات هضم آن ممکن است برای معده سخت باشد و باعث ایجاد نفخ معده شود. اگر عادت به خوردن غذاهای پر فیبر ندارید، قبل از سرو کردن آن به عنوان غذای جانبی یا جایگزین کردن آن با سیب زمینی، با مقدار کمی کرفس شروع کنید. ریشه کرفس همچنین برای افرادی که مشکل قند خون دارند توصیه نمی‌شود زیرا کربوهیدرات زیادی دارد.

نمک کرفس چیست؟

نمک کرفس یک چاشنی ترکیبی از دانه‌های کرفس آسیاب شده و نمک است. طعم ملایم و شوری دارد و می‌توانید از آن برای چاشنی انواع غذاها و نوشیدنی‌های خوش طعم استفاده کنید. طعم آن بسیار شبیه نمک معمولی است، ظاهری خاکستری رنگ دارد و ممکن است طعم آن تلخ شود.

می‌توانید به جای نمک معمولی از نمک کرفس در بسیاری از غذاهای خوش طعم، به ویژه غذاهایی که پیاز یا هویج دارند، استفاده کنید. همچنین می‌توانید نمک کرفس را به غذاهایی مانند سالاد تخم‌مرغ و سالاد تن اضافه کنید.

روش کاشت کرفس در خانه

با مراقبت مناسب پس از کاشت، می‌توانید کرفس را در خانه پرورش دهید. چگونه کرفس بکاریم؟

کرفس به خاک شنی ارگانیک، با زهکشی خوب و مواد آلی فراوان مانند کمپوست یا برگ نیاز دارد. کرفس پیوندی بهتر عمل می‌کند، بنابراین به دنبال گیاه کرفس با ریشه باشید. کاشت کرفس را در فصل بهار (اردیبهشت و خرداد) انجام دهید. هر ریشه کرفس را حدود 30 سانتی متر از دیگری فاصله دهید تا به خوبی رشد کنند.

ریشه گیاه کرفس

گیاه را هر هفته آبیاری کنید. کرفس زمانی که در حال رشد است، به آب زیادی نیاز دارد. هنگام آبیاری خاک را کاملا خیس کنید زیرا سیستم ریشه گیاهان کوچک و کم عمق است. آبیاری قطره‌ای برای کرفس ایده آل است.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
15 خاصیت عرق بابونه و طریقه مصرف آن
خواص عرق بابونه برای قاعدگی، لاغری، درد معده، یبوست، پوست و مو، اعصاب، خواب، سرماخوردگی همراه با طریقه مصرف عرق بابونه و مضرات آن، عرق بابونه را کی بخوریم؟
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی