از بین بردن جای جوش صورت در یک روز!

بروز شده در درباره زیبایی (فقط 4 دقیقه مطالعه)
از بین بردن جای جوش صورت در یک روز!

جوش صورت یکی از مشکلات رایج پوست دخترهای جوان است، لکه های قهوه ای جای جوش روزها و گاهی ماهها روی پوست باقی می‌ماند. پس از بین بردن جوش صورت در یک روز با گلاب، پوست برای برطرف كردن جاي جوش صورت تلاش می‌کند تا آسیب وارد شده را اصلاح کند و با تولید کلاژن باعث التیام خود شود. اما میزان کلاژن خیلی کم است و یک جای جوش روی پوست صورت شما باقی می‌ماند.

از بین بردن جای جوش صورت

جای جوش قرمز به اندازه خود جوش صورت آزار دهنده است. برخی برای درمان جای جوش صورت مواردی مانند محصولات آرایشی، مواد شیمیایی، جراحی و یا لیزر را پیشنهاد می‌کنند، اما می‌توانید ابتدا درمان خانگی جای جوش را امتحان کنید.

1. روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه برای صورت خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد و ضد التهاب است. این روغن با کاهش التهاب پوست برای از بین بردن جای جوش در صورت موثر است. سیاه دانه بومی اروپای شرقی، آسیای غربی و خاورمیانه است.

ماسک روغن سیاه دانه یک روش خانگی برای از بین بردن جای جوش در کمترین زمان است. روغن سیاه دانه می‌تواند سرعت بهبود زخم را افزایش بخشد. همچنین می‌تواند رنگدانه‌ها را یکنواخت کند یا حتی از جوش برای همیشه جلوگیری کند.

برای تهیه ماسک صورت خانگی روغن سیاه دانه، یک قاشق غذاخوری شیر خام و یک قاشق غذاخوری سیاه دانه لازم دارید. ابتدا دانه‌های سیاه دانه را در آسیاب خرد و پودر کنید. سپس پودر سیاه دانه را به شیر اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. خمیر بدست آمده را روی صورت خود بمالید و به مدت یک ربع بگذارید بماند، سپس پوست خود را با آب سرد بشویید.

روغن سیاه دانه

2. روغن دانه گل رز

روغن دانه گل رز، یک روغن عالی برای از بین بردن چین و چروک صورت است، به راحتی در دسترس و استفاده موضعی آن روی پوست بی خطر است.

یک مطالعه همچنین نشان داده است که می‌توان از این روغن برای درمان جای زخم استفاده کرد. اگرچه این مطالعه مختص اسکارهای جراحی بود، اما این روغن می‌تواند به عنوان ترمیم کننده جای جوش مفید باشد. محققان دریافتند که استفاده از روغن دانه گل رز دو بار در روز باعث از بین بردن تیرگی جای جوش و تغییر رنگ آن می‌شود.

روغن دانه گل رز

3. عسل

عسل خواص بیشماری دارد و برای بهبود سوختگی، زخم و تبخال استفاده می‌شود. و تحقیقات نشان می‌دهد که عسل می‌تواند بهبود زخم را تسریع کند و احتمال ایجاد جای جوش را کاهش دهد.

محققان دریافتند که استفاده موضعی از عسل روی پوست به دلیل خواص ضد باکتریایی آن می‌تواند به پاکسازی زخم کمک کند. همچنین می‌تواند با عفونتی که باعث ایجاد جای جوش می‌شود، مقابله کند.

عسل برای پوست صورت

4. آلوئه ورا

مانند عسل، آلوئه ورا یا آلوورا نیز یک درمان خانگی رایج برای جوش و جای جوش است. استفاده موضعی از آلوئه ورا روی زخم‌ها باعث کاهش التهاب و کاهش اندازه بافت اسکار می‌شود. طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت در مطلبی دیگر توضیح داده شده است.

برای استفاده از خواص آلوورا برای جای جوش صورت می‌توانید ژل آلوورا را از داروخانه خریداری کنید، اما خودتان نیز می‌توانید این گیاه را پرورش دهید. برگهای آن را برش دهید و ژل آلوئه ورا را به طور موضعی روی پوست خود بمالید.

آلوئه ورا

آیا آلوئه ورا برای جای جوش صورت خوبه؟

یک بررسی در سال 2018 از مطالعات نشان داد که ترکیبی در آلوئه ورا به نام کرومون (aloesin) ممکن است به کاهش ملاسما (hyperpigmentation) در اسکار آکنه کمک کند. ملاسما یکی از شایعترین اختلالات افزایش رنگدانه پوست است. کرومون (aloesin) به کاهش تولید بیش از حد ملانین کمک می‌کند، رنگدانه‌ای که باعث تیرگی جای جوش و ایجاد لکه های قهوه ای بعد از رفع جوش صورت می‌شود.

استفاده از ترکیب آلوئه ورا و آربوتین، بهتر می‌تواند برای از بین بردن لکه های قهوه ای جای جوش موثر باشد.

از بین بردن جای جوش در کمترین زمان

جای جوش به طور معمول در سه مرحله پیشرفت می‌کند. این مراحل شامل:

1. التهاب

ناحیه آسیب دیده پوست در جای جوش صورت ابتدا با سفت کردن رگهای خونی و محدود کردن جریان خون به ناحیه جای جوش پاسخ می‌دهد. این عمل باعث تحریک تولید ملانین می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد لکه های قهوه ای جای جوش شود. در واقع ترکیبات التهابی به جای جوش می‌آیند. برای بهترین ترمیم کننده جای جوش، مواد طبیعی ضد التهاب مانند آلوئه ورا، گلاب و روغن سیاه دانه هستند.

2. تشکیل بافت اسکار

پوست جایگزین بافت آسیب دیده می‌شود و رگهای خونی کوچک جدیدی ایجاد می‌کند. کلاژن جدید حدود سه تا پنج روز پس از ایجاد جای جوش برای اولین بار تولید می‌شود. در حالی که پوست سالم حدود 20 درصد الیاف کلاژن I نوع دارد، پوست دارای جوش حدود 80 درصد کلاژن نوع I دارد.

3. بازسازی

عدم تعادل در پروتئین‌های پوست می‌تواند باعث ایجاد بافت اضافی شود.در نتیجه ممکن است لک یا جوش ایجاد شود.

متاسفانه، ایجاد جوش صورت اغلب زمان کمتری نسبت به رفع جای جوش دارد. اغلب، شما باید ترکیباتی مانند آلوئه ورا را دو بار در روز (یا بیشتر) به مدت چند هفته یا چند ماه روی پوست بمالید تا شاهد از بین بردن جای جوش با روش خانگی باشید. چرخش سلول‌های پوست می‌تواند 28 روز یا بیشتر طول بکشد (با افزایش سن کندتر). در نتیجه، ممکن است لازم باشد که آلوئه ورا را به طور منظم بمالید.

سخن آخر

در واقع، درمان خانگی جای جوش روی پوست در مقایسه با بسیاری از کرم‌ها و لوسیون‌های گران، یک روش طبیعی و سالم است و مزایای بیشتری دارد. یعنی هزینه کمتر و عوارض جانبی کم. به عبارت دیگر، امتحان کردن آن ضرری ندارد.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با زیبایی
سفید کردن پوست صورت با گلاب
علت تیره شدن پوست صورت، آیا گلاب پوست را تیره میکند؟ آیا گلاب پوست را روشن میکند؟ آیا گلاب ابرو را سفید میکند؟