خواص هل برای سلامتی، مواد مغذی و عوارض جانبی

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 6 دقیقه مطالعه)
خواص هل برای سلامتی، مواد مغذی و عوارض جانبی

هل (به انگلیسی cardamom) ادویه‌ای است که قرن‌ها هم در آشپزی و هم به عنوان دارو کاربرد دارد. هل که در واقع یک چاشنی رایج در غذاهای خاورمیانه و عربی است، به تازگی در غرب نیز محبوبیت پیدا کرده است.

هل از دانه‌های چندین گیاه مختلف به‌دست می‌آید که به خانواده زنجبیل تعلق دارند. طعمی متمایز دارد که چاشنی غذاهای شیرین و خوش طعم است. معمولا از دانه ها و غلاف هل در ادویه، دسرها و غذاهای گوشتی و همچنین در نوشیدنی هایی مانند دمنوش، قهوه و چای استفاده کنند.

هل یک چاشنی بی نظیر دارای خواص فراوان برای سلامتی است. هل خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد. در ادامه ارزش غذایی هل و خواص هل برای لاغری، قلب، دهان، سرماخوردگی، زنان، مردان، معده، رحم و کبد چرب را بخوانید.

طبع هل گرم و خشک است، انرژی زا است و افزایش نشاط و شادمانی از خواص عرق هل است. انواع مختلف هل به رنگهای سیاه، سفید و سبز وجود دارد. استفاده از هل سبز در آشپزی ایرانی رایج تر است. فرآورده های مختلفی از هل موجود است: غلاف دانه کامل همراه با دانه‌های داخل، پودر ادویه هل از قبل آسیاب شده، عرق هل و کپسول مکمل گیاهی هل.

خواص هل برای لاغری

عرق هل برای لاغری مفید است. طبق مطالعات انجام شده، هل برای کنترل یا بهبود بیماری های مرتبط با متابولیسم بدن موثر است. چاقی، قند خون بالا، فشار خون، تری گلیسیرید بالا و کلسترول بالا از جمله مشکلات متابولیک است که می‌توانند در طولانی مدت منجر به بیماری قلبی یا دیابت نوع 2 شود. جویدن دانه هل یا خوردن پودر هل می‌تواند در کاهش وزن و کنترل کلسترول خون موثر باشد.

هل برای لاغری

عرق هل برای زنانی که مشکل اضافه وزن و چاقی و زمینه بیماری دیابت و کلسترول بالا دارند، مفید است. هل ممکن است به کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت نیز کمک کند.

مطلب پیشنهادی: خواص دارچین برای لاغری

خواص هل برای معده

هل نیز مانند زنجبیل می‌تواند به درمان بیماری های گوارشی کمک کند. عرق هل برای نفخ معده مفید است و از زخم معده جلوگیری می‌کند. نوشیدن عرق هل همراه با دمنوش روزانه می‌تواند از زخم معده پیشگیری کند. عرق هل، در ترکیب با زردچوبه و برگ برگ سمبونگ (sembung)، برای زخم معده موثر است. عرق هل مقوی معده، بادشکن و ضد نفخ است.

مطلب پیشنهادی: خواص زنجبیل برای معده

خواص هل برای کبد چرب

در طب آیورودا، مردم از هل برای خواص سم زدایی آن استفاده می‌کنند. اگرچه شواهد علمی برای تایید این مزیت وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که هل دارای اثرات مفیدی بر روی کبد است که نقش مهمی در حذف سموم از بدن دارد.

یک مطالعه شامل افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی بود که اضافه وزن داشتند یا چاقی داشتند. شرکت‌کنندگانی که مکمل‌های هل سبز مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می‌کردند، بهبودهایی در نشانگرهای سلامت کبد داشتند. این یافته نشان می‌دهد که هل می‌تواند به محافظت از کبد در برابر انواع خاصی از آسیب‌ها کمک کند.

بیشتر بخوانید: عرق کاسنی برای کبد چرب

خواص عرق هل برای سرماخوردگی

عرق هل یک محرک مفید است، عصاره هل یک ضد عفونی کننده است که به آرام کردن سیستم گوارش کمک می‌کند و خشکی گلو، سرماخوردگی و سرفه را بهبود می‌بخشد. گلودرد و سرماخوردگی به دلیل تجمع باکتری و سموم در روده و سرکوب سیستم ایمنی رخ می‌دهد. بنابراین پاکسازی معده و روده با استفاده از عرق هل در تقویت سیستم ایمنی و بهبود سرماخوردگی موثر است.

هنگام سرماخوردگی، روزانه چندین فنجان دمنوش هل با عسل بنوشید. چای هل به تسکین غشاهای مخاطی کمک می‌کند.

خواص عرق هل برای زنان

لاغری، تناسب اندام و زیبایی یکی از دغدغه‌های مهم خانم هاست. همانطور که بالاتر گفته شد عرق هل برای لاغری و کاهش وزن مفید است. همچنین اگر می‌خواهید دهانی خوشبو داشته باشید، روزانه یک دانه هل بجوید تا علاوه بر پاکسازی دهان، بوی بد آن را نیز از بین ببرید.

بیشتر بخوانید: دمنوش هل و دارچین

خواص هل برای قلب

هل برای قلب

عرق هل ممکن است برای تقویت سلامت قلب نیز موثر باشد. هل دارای آنتی اکسیدان است و می‌تواند به محافظت در برابر حملات قلبی کمک کند. مصرف عرق هل سطح کلسترول خون را کنترل می‌کند و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد.

خواص هل برای دهان و دندان

هل به تعادل pH در دهان کمک می‌کند. نعنا و دارچین را به عنوان خوشبو کننده نفس می‌شناسند، اما قرن‌هاست که از هل برای خوشبو کردن دهان استفاده می‌شود. هل به مبارزه با باکتری‌های موجود در دهان که یکی از دلایل رایج بوی بد دهان، حفره‌ها و بیماری‌های لثه است، کمک کند.

یک مطالعه اخیر نشان داد که دانه‌ها و میوه هل به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود می‌توانند به بهبود سلامت دهان و دندان کمک کنند. یافته ها نشان داد که عرق هل در از بین بردن باکتری‌هایی که می‌توانند منجر به بیماری یا عفونت لثه شوند، موثر است.

جویدن هر دانه هل در متعادل کردن PH در دهان موثر است و به جلوگیری از ایجاد حفره ها کمک می کند.

مطلب پیشنهادی: گلاب به عنوان دهان شویه طبیعی

پیشگیری از سرطان

هل حاوی مواد گیاهی طبیعی است که ممکن است قادر به مبارزه با سرطان باشد. این ادویه نمی‌تواند جای درمان سرطان را بگیرد، اما می‌تواند به مبارزه با سرطان کمک کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل‌های هل به مدت 15 روز به کاهش اندازه و وزن تومورهای پوستی آنها منجر شد.

خاصیت ضد میکروبی هل

هل خاصیت ضد میکروبی دارد و روغن دانه هل می تواند باکتری‌ها و قارچ ها را از بین ببرد. یک مطالعه نشان داد که عرق هل برای از بین بردن چندین نوع مختلف باکتری و قارچ موثر است. محققان بر این باورند که فعالیت ضد باکتریایی روغن هل ممکن است به دلیل توانایی آن در آسیب رساندن به غشای سلولی باکتری‌های خاص باشد.

ارزش غذایی هل

هل حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی و همچنین مقداری فیبر است. هل کربوهیدرات و کالری بسیار کمی دارد. پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم و فسفر از مواد مغذی هل هستند.

هل

یک قاشق غذاخوری هل آسیاب شده حاوی مواد مغذی زیر است:

  • 18 کالری
  • چربی کل: 0.4 گرم
  • کربوهیدرات: 4.0 گرم
  • فیبر: 1.6 گرم
  • پروتئین: 0.6 گرم

ویتامین‌ها و مواد معدنی:

  • پتاسیم: 64.9 میلی گرم
  • کلسیم: 22.2 میلی گرم
  • آهن: 0.81 میلی گرم
  • منیزیم: 13.3 میلی گرم
  • فسفر: 10.3 میلی گرم

 

خطرات و عوارض جانبی هل

هیچ خطری در مورد استفاده از هل در پخت و پز یا عوارض جانبی شناخته شده وجود ندارد. استفاده از هل به عنوان ادویه و طعم دهنده برای اکثر افراد بی خطر است. اما دقت کنید که زیاده روی در مصرف هل ممکن است برای روده، سینه و ریه مضر باشد. همچنین مصرف عرق هل برای زنان باردار یا مادران شیرده با احتیاط است و حتما باید با نظر پزشک متخصص باشد. به طور کلی قبل از مصرف هر گونه مکمل طبیعی با پزشک متخصص مشورت کنید.

سخن آخر

فیتوکمیکال‌های طبیعی هل دارای توانایی های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند که می‌توانند سلامت را بهبود بخشند. با این حال، به طور قطعی نمی‌توان گفت هل برای درمان بیماری به تنهایی موثر است.

این مطلب صرفا اطلاعات عمومی است و هرگز جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. قبل از انجام هر اقدامی حتما با یک پزشک متخصص ملاقات و از توصیه‌های او پیروی کنید. اطلاعات بیشتر
گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی