10 تا از خواص زنجبیل و انواع دمنوش زنجبیل

بروز شده در درباره دمنوش (10 دقیقه مطالعه)
10 تا از خواص زنجبیل و انواع دمنوش زنجبیل

زنجبیل (به انگلیسی ginger با نام علمی Zingiber officinale)، ریشه‌ای که بیشتر به عنوان زنجبیل شناخته می‌شود، به دلیل خواص درمانی و طعم تند آن از قدیم استفاده شده است. جالب است بدانید که زنجبیل در واقع از همان خانواده زردچوبه است. خواص زنجبیل فراوان است، اما به تنهایی برای سلامتی کافی نیست. رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم هم لازم است.

خواص زنجبیل

زنجبیل می‌تواند درد معده را آرام کند، به کاهش دردهای قاعدگی کمک کند و در لاغری موثر است. در ادامه خواص زنجبیل برای معده و حالت تهوع، لاغری، سنگ کلیه، سرماخوردگی و دیابت بخوانید. درباره خواص زنجبیل برای زنان و مردان و پیشگیری از سرطان بیشتر بدانید.

  1. خواص زنجبیل برای معده
  2. خواص زنجبیل برای زنان
  3. خواص زنجبیل برای مردان
  4. خواص زنجبیل برای لاغری
  5. خواص دمنوش آویشن و زنجبیل برای سرماخوردگی
  6. خواص زنجبیل برای دیابت
  7. تقویت سیستم ایمنی
  8. زنجبیل ضد التهاب است
  9. پیشگیری از بیماری قلبی
  10. کاهش خطر ابتلا به سرطان

خواص زنجبیل برای معده

زنجبیل برای درد معده مفید است. دمنوش زنجبیل برای کاهش احساس تهوع، ناراحتی معده و استفراغ است موثر است. همچنین زنجبیل ممکن است به انتقال غذا از معده به روده کوچک برای هضم و جذب کمک کند. گفته می‌شود، زنجبیل نمی‌تواند از مسمومیت غذایی جلوگیری کند یا با مصرف یک ماده مضر مقابله کند، بنابراین اگر چیزی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد، هر چه سریعتر با پزشک خود تماس بگیرید.

زنجبیل می‌تواند حالت تهوع صبحگاهی را مهار کند. زنجبیل ممکن است به کاهش علائم تهوع صبحگاهی کمک کند! یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که زنانی که 1 گرم ریشه زنجبیل تازه در روز به مدت چهار روز مصرف می‌کنند، کاهش قابل توجهی در حالت تهوع و استفراغ داشتند.

بیشتر بخوانید: خواص زنیان برای معده

خواص زنجبیل برای زنان

دم نوش زنجبیل یک راه طبیعی برای تسکین درد پریود است. از بین تمام تحقیقات انجام شده در مورد خواص تسکین درد زنجبیل، نتایج نشان می‌دهد که بیشتر به کاهش درد قاعدگی زنان کمک می‌کند. نوشیدن چای زنجبیل همچنین می‌تواند حالت تهوع زنان را در مدت قاعدگی بهبود دهد. با این حال، اگر معمولا استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف می‌کنید، ممکن است استفاده از زنجبیل به خوبی کار نکند. پس بهتر است قبل از استفاده از هر مکملی به شکل عصاره یا قرص با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است با سایر داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشد.

خواص زنجبیل برای مردان

انواع دمنوش زنجبیل

تقویت قوای جنسی از جمله خواص زنجبیل برای مردان است. زنجبیل علاوه بر پتاسیم، منیزیم و ویتامین B6 حاوی منگنز است در تولید اسپرم و افزایش میل جنسی مردان موثر است. زنجبیل را می‌توانید به صورت دمنوش، پودر یا عرق زنجبیل استفاده کنید. پیشگیری از سکته قلبی، جلوگیری از سرطان روده بزرگ، کاهش قند خون، افزایش انرژی و استقامت بدن، کاهش اشتها و لاغری از جمله دیگر خواص زنجبیل برای مردان است.

خواص زنجبیل برای لاغری

درباره زنجبیل و لاغری سریع چه می‌دانید؟ دمنوش زنجبیل برای لاغری مفید است. چای زنجبیل به ویژه وقتی با عصاره سایر گیاهان دارویی ترکیب می‌شود برای کاهش وزن و لاغری موثر است. اما مانند هر چیز دیگری، زنجبیل یک قرص لاغری جادویی نیست! دثگر موارد مانند رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم هم برای لاغری لازم است. برای استفاده از معجزه زنجبیل برای لاغری در ادامه طرز تهیه انواع دمنوش زنجبیل برای لاغری را بخوانید.

مطلب پیشنهادی: خواص دارچین برای لاغری

دمنوش زنجبیل و لیمو برای لاغری

با نوشیدن دمنوش زنجبیل و لیمو را علاوه بر لاغری، به تقویت سیستم ایمنی خود نیز کمک می‌کنید. آبلیمو علاوه کنترل اشتها، حاوی مقدار زیادی ویتامین C نیز است. افزودن کمی لیمو به چای زنجبیل ممکن است به شما کمک کند مایعات بیشتری بنوشید، شما را هیدراته نگه دارد و برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و به لاغری شما کمک می‌کند. دو یا سه بار در روز یک فنجان دمنوش لیمو و زنجبیل بنوشید تا از خواص آبرسانی و کاهش اشتهای آن استفاده کنید.

دمنوش زنجبیل و لیمو و دارچین و عسل

سرکه سیب و زنجبیل برای لاغری

لاغری از خواص سرکه سیب است. استفاده از سرکه سیب با زنجبیل می‌تواند اثرات ضد گلیسمی و آنتی اکسیدانی هر دو ماده را افزایش دهد. سرکه سیب همچنین پروبیوتیک‌های قدرتمندی را وارد ترکیب می‌کند که می‌تواند سلامت روده شما را همزمان با تلاش برای کاهش وزن بهبود بخشد.

ابتدا چای زنجبیل را دم کنید و در یک فنجان بریزید، صبر کنید تا سر شود و سپس 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب به آن اضافه کنید. ترکیب را با کمی عسل شیرین کرده و بنوشید. دم نوش زنجبیل را یک بار در روز، صبح قبل از غذا خوردن میل کنید تا حداکثر مزیت آن را تجربه کنید.

آب زنجبیل برای لاغری

نوشیدن آب زنجبیل راه دیگری برای استفاده از فواید زنجبیل برای لاغری است. آب زنجبیل را با عسل، آب لیمو یا آب مخلوط کنید تا طعم تند و تیز آن را بگیرید. آب لیمو و عسل دارای خواص آبرسانی، آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی نیز هستند.

می‌توانید آب زنجبیل را در خانه درست کنید، با استفاده آب لیموی تازه یا عسل به عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی. زنجبیل تازه را با پوست در مخلوط کن به همراه یک فنجان آب مخلوط کنید، اگر دوست دارید می‌توانید مخلوط را صاف کنید. آب لیمو و عسل را به عصاره زنجبیل خود اضافه کنید، آن را با نعنا تزئین کنید و به تعداد دلخواه تکه‌های یخ به آن اضافه کنید. یک یا دو بار در روز این عصاره را بنوشید.

پودر زنجبیل

پودر زنجبیل برای لاغری

در مقایسه با زنجبیل تازه، پودر زنجبیل (زنجبیل آسیاب شده خشک) حاوی مقدار بیشتری از شوگاول است. این ماده می‌تواند خواص ضد سرطانی و ضد التهابی داشته باشند. بهتر است پودر زنجبیل را به شکل کپسول مصرف کنید یا آن را با آب مخلوط کنید تا یک نوشیدنی پودر زنجبیل درست کنید. همچنین می توانید پودر زنجبیل را روی غذای خود بپاشید. مصرف یک قاشق غذاخوری پودر زنجبیل در حالت خام ممکن است باعث سوء هاضمه شود و بسیار تند و تیز باشد.

خواص دمنوش آویشن و زنجبیل برای سرماخوردگی

زنجبیل گرم‌کننده است و لوله‌ها و منافذ شما را باز می‌کند، به شما کمک می‌کند نفس بکشید و عرق کنید. آویشن برای گلو و بینی فوق‌العاده است. دارچین و لیمو را به دمنوش آویشن و زنجبیل خود اضافه کنید تا یک نوشیدنی شگفت‌انگیز داشته باشید. دمنوش آویشن و زنجبیل و دارچین یک درمان طبیعی برای سرماخوردگی است.

مطلب مرتبط: دمنوش دارچین و زنجبیل

طرز تهیه دمنوش زنجبیل برای سرماخوردگی

یک قاشق غذاخوری برگ آویشن تازه، یک تکه زنجبیل تازه پوست کنده و خرد شده، یک تکه چوب دارچین و یک برش لیمو تهیه کنید. آویشن، زنجبیل و دارچین را در قوری ریخته، روی آن آب جوش بریزید و بگذارید تا 8 دقیقه دم بکشد. دمنوش را صاف کرده و چند قطره آب لیموی تازه به آن اضافه کنید. این دمنوش را می‌توانید با عسل شیرین کنید.

خواص زنجبیل برای دیابت

دانشمندان برخی از ترکیبات فعال موجود در زنجبیل را با بهبود انسولین و متابولیسم مفید دانسته‌اند. زنجبیل خشک و تازه را برای طعم دادن به غذاها، سرخ‌کردنی‌ها و سوپ سبزیجات در آشپزی استفاده کنید.

تقویت سیستم ایمنی

عطر و طعم تند و تیز، ویژگی بارز زنجبیل است. زنجبیل دارای خواص آنتی‌اکسیدانی برای کمک به تقویت ایمنی شما است. می‌توانید چای زنجبیل بنوشید یا یک سس سالاد زنجبیلی درست کنید تا سلامتی خود را تقویت کنید.

زنجبیل ضد التهاب است

زنجبیل هم مانند آجیل، دانه‌ها، لوبیا و غلات کامل، حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی به نام فیتونوترینت است که ممکن است آسیب سلولی را کاهش دهد. ریشه همچنین می‌تواند با کاهش فعالیت سیگنالینگ سلولی از شروع التهاب جلوگیری کند. با در نظر گرفتن این موضوع، افزودن زنجبیل به وعده‌های غذایی مفید و غنی از مواد مغذی، کلید باز کردن این خواص است.

پیشگیری از بیماری قلبی

کنترل فشار خون، چربی خون، کلسترول و قند خون از خواص زنجبیل است. خاصیت ضد التهاب زنجبیل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش دهد. یک بررسی در سال 2019 نشان داد که زنجبیل می‌تواند فشار خون را کاهش دهد و سطح چربی خون را کاهش دهد، که هر دو به محافظت در برابر بیماری قلبی کمک می‌کنند، و یک بررسی در سال 2016 مصرف منظم زنجبیل را برای کنترل کلسترول و قند خون موثر می‌داند. اما درست مانند دیابت، خوردن زنجبیل به تنهایی نمی‌تواند رژیم غذایی نامناسب سرشار از چربی اشباع شده و قند افزوده را جبران کند. شما همچنان باید سبزیجات بیشتری، 100% غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی، ماهی، حبوبات و لوبیا مصرف کنید تا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهید.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

خواص محافظت سلولی زنجبیل می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را در بلندمدت کاهش دهد. چاشنی زنجبیل ممکن است فعالیت سلولی را که باعث تغییرات DNA، مرگ سلولی و تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شود، کاهش دهند. همچنین می‌تواند به حساس شدن تومورها به درمان‌هایی مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی کمک کند. در حالی که زنجبیل درمان کننده هیچ بیماری مزمنی نیست، استفاده منظم از آن همراه با سایر ادویه‌ها و غذاهای گیاهی می‌تواند به سلامت بدن کمک کند.

انواع دمنوش زنجبیل

تا اینجا با 3 دمنوش ترکیبی زنجبیل آشنا شدید. دمنوش زنجبیل و لیمو و دمنوش سرکه سیب و زنجبیل برای لاغری و دمنوش آویشن و زنجبیل برای سرماخوردگی این 3 دمنوش بودند. در ادامه 6 دمنوش زنجبیل دیگر به شما معرفی می‌کنیم، خواص دمنوش زنجبیل و طرز تهیه دم نوش زنجبیل را بخوانید.

  1. دمنوش زنجبیل و عسل
  2. دمنوش جینسینگ و زنجبیل
  3. دمنوش زردچوبه و زنجبیل
  4. چای بابونه و زنجبیل
  5. دمنوش به و زنجبیل
  6. دمنوش نعناع و زنجبیل
  7. دمنوش زنجبیل چینی با خرمای قرمز

دمنوش زنجبیل و عسل

معجون زنجبیل و عسل فواید بیشماری برای سلامتی دارد، به‌ویژه وقتی صحبت از کنترل مشکلات تنفسی می‌شود. به توصیه آیورودا، درمان سرفه و مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی از فواید دمنوش زنجبیل و عسل است. همچنین ثابت شده است که عسل یک وسیله بسیار خوب برای انتقال خواص زنجبیل به بدن است. هم عسل و هم زنجبیل فواید سلامتی خاص خود را دارند، مانند داشتن خاصیت آنتی ‌اکسیدانی و مفید بودن برای هضم، به همین دلیل است که ترکیب این دو مزایای بیشتری را به همراه دارد. خوب است که درباره خواص عسل بیشتر بدانید.

دمنوش زنجبیل و عسل

عسل با زنجبیل یک درمان خانگی و طبیعی برای سرفه و سرماخوردگی است، ضد درد و برای تقویت قلب و سیستم ایمنی مفید است. دمنوش زنجبیل و عسل به رفع سوءهاضمه کمک می‌کند و از حالت تهوع به ویژه هنگام صبح جلوگیری می‌کند.

شبدر، اکیناسه، پونه کوهی، آویشن و دارچین از جمله چاشنی‌های خوش‌عطر و طعمی هستند که می‌توانید به دمنوش زنجبیل و عسل اضافه کنید.

دمنوش جینسینگ و زنجبیل

جینسینگ و زنجبیل یک ترکیب چای تصفیه شده، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی گسترده برای انرژی بخشیدن به بدن است و به بهبود هضم، گردش خون و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

دمنوش زردچوبه و زنجبیل

زنجبیل و زردچوبه دو نوع گیاه دارویی گلدار هستند که در طب سنتی کاربرد فراوانی دارند. زردچوبه و زنجبیل هر دو به راحتی به رژیم غذایی اضافه می شوند و به شکل تازه، خشک یا مکمل موجود هستند. کاهش درد و التهاب، تقویت سیستم ایمنی، رفع حالت تهوع و لاغری از جمله خواص دمنوش زنجبیل و زردچوبه است.

چای بابونه و زنجبیل

چای بابونه و زنجبیل یک دمنوش آرامش‌بخش طبیعی است. این چای طبیعی بدون کافئین و دارای فواید بی‌نظیری است از جمله درمان التهاب و گلودرد، کاهش استرس، رفع حالت تهوع، کاهش دردهای عضلانی و هضم بهتر غذا.

برای تهیه دمنوش زنجبیل و بابونه یک تکه زنجبیل تازه بردارید و آن را به برش‌های بلند اما نازک برش دهید. سپس دو فنجان آب را جوشانده و برش‌های زنجبیل و گلهای بابونه خشک شده را داخل آن بریزید. 5 تا 7 دقیقه بجوشانید. سپس شعله را کم کنید و بگذارید بیش از 5 دقیقه خیس بخورد. حالا می‌توانید از نوشیدن دمنوش زنجبیل و بابونه لذت ببرید.

چای بابونه و زنجبیل ترکیبی عالی از چای گیاهی است. گلهای بابونه منبعی آرامش‌بخش هستند، در حالی که زنجبیل طعم تند و لذت‌بخشی به چای می‌بخشد. این دمنوش به کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: خواص بابونه

دمنوش به و زنجبیل

یک چهارم میوه به، یک تکه کوچک زنجبیل، 1 عدد فلفل قرمز کوچک و یک قاشق غذاخوری عسل آماده کنید تا با طرز تهیه دمنوش به و زنجبیل آشنا شوید. با جوشاندن آب، خرد کردن میوه به، فلفل قرمز و برش زنجبیل شروع کنید. مواد را در قوری ریخته و به آن آب جوش اضافه کنید، بگذارید چند دقیقه دم بکشد. مراقب میزان استفاده از زنجبیل باشید، ممکن است عطر زیاد زنجبیل رایحه خوش میوه به را کم کند. برای شیرین کردن دمنوش به و زنجبیل بهتر است از عسل طبیعی استفاده کنید.

دمنوش نعناع و زنجبیل

طرز تهیه دمنوش نعنا و زنجبیل را با زنجبیل تازه، نعناع، ​​لیمو و عسل بیاموزید. این نوشیدنی گرم‌کننده را برای آرامش و تجدید قوا هر روز میل کنید. ابتدا قوری را آبکشی کنید، قوری خود را به خوبی با آب داغ بشویید.در قوری زنجبیل، برگ نعناع، ​​برش‌های لیمو و عسل را اضافه کنید. سپس آب جوش را با احتیاط داخل قوری بریزید. همه چیز را به آرامی هم بزنید. قوری را با یک حوله شل بپوشانید و بگذارید همه چیز با هم به مدت حداقل 8 تا 10 دقیقه خیس بخورد. دمنوش را صاف و در فنجان سرو کنید. حالا یک دمنوش آرامش‌بخش و خوشمزه با ترکیب نعناع و زنجبیل دارید.

دمنوش نعناع و زنجبیل

مطلب پیشنهادی: خواص عرق نعنا

دمنوش زنجبیل چینی با خرمای قرمز

چای زنجبیل چینی یک درمان خانگی است که از نسل‌های بی‌شماری منتقل شده است و برای مواقعی که سرماخوردگی یا سرفه دارید عالی است. این دمنوش امتحانش را پس داده است، گردش خون را بهبود می‌بخشد و رطوبت را دفع می‌کند.

دو لیوان آب، 15 گرم برش نازک زنجبیل، 15 گرم خرمای قرمز چینی و کمی شکر قهوه‌ای نیاز دارید. آب را به همراه زنجبیل و خرما در یک قابلمه کوچک بریزید، روی آن را بپوشانید و به جوش بیاورید. پس از جوش آمدن، حرارت را کم کرده و به مدت 15 دقیقه منتظر بمانید تا دم بکشد. برای شیرین کردن شکر قهوه‌ای را اضافه کنید، دوباره در قابلمه را بسته و 5 دقیقه دیگر بجوشانید. چای را در یک لیوان صاف کنید، صبر کنید تا چای کمی خنک شود و سپس آن را بنوشید!

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با دمنوش
خواص دمنوش نعناع و طرز تهیه آن
دمنوش نعنا دارای خواص فراوانی از جمله تسکین معده درد و بهبودعلائم سرماخوردگی است. نعنا یک نوشیدنی فاقد کافئین مناسب رفع بوی بد دهان است.
10 دمنوش خانگی برای معده
چای ریحان مقدس، چای سبز، دمنوش زنجبیل، عرق زنیان، نعناع، رازیانه، بابونه و نعناع فلفلی برای درد معده