خواص سرکه انگبین یا سکنجبین

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 5 دقیقه مطالعه)
خواص سرکه انگبین یا سکنجبین

سرکه انگبین یا شربت سکنجبین یکی از خوشمزه‌ترین شربت‌های طب سنتی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. سرکه انگبین در واقع همان سکنجبین است. سکنجبین یا همان سرکه انگبین معرب واژه سیکنگبین و دقیقا نمونه‌ای از روش ترکیب کلمات در پارسی کهن است، اما به مرور زمان به علت گرانی یا در دسترس نبودن عسل طبیعی بجای آن از شکر استفاده می‌کردند؛ از این جهت برخی بین سرکه انگبین سنتی و سکنجبین امروزی تمایز و تفاوت قایل می‌شوند.

شربت سرکه انگبین حاوی انواع ویتامین‌های A ،C ،E، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۶ ، سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، پروتئین، اسید استیک و فرمیک، منتول، فلاونوئیدها، کربوهیدرات، قند مانند گلوکز، ساکاروز و فروکتوز، مس، فسفر و گوگرد است.

رفع مشکلات ادراری، نفخ شکم و معده درد از خواص سرکه انگبین است. در این مقاله خواص درمانی شربت سکنجبین را آماده کرده‌ایم. توصیه ما این است که حتما این مقاله را بخوانید و آن را از دست ندهید. با ما همراه باشید و با فواید بی نظیر شربت سکنجبین بیشتر آشنا شوید.

کسانی که از عوارضی مانند مشکلات ادراری، معده درد، نفخ شکم و ضعف بینایی رنج می‌برند، بهتر است کاهو را با سکنجبین بخورند. سرکه انگبین در واقع مخلوطی از سرکه و عسل است که به مقدار معینی با هم مخلوط می‌شوند و از مخلوط کردن آن‌ها با هم شربتی خوش طعم و معطر به دست می‌آید. در بعضی جاها که عسل پیدا نمی‌شد یا می‌خواستند شربت ارزانی درست کنند، سرکه انگبین را از مخلوط سرکه و شکر درست می‌کردند، اما به آن سکنجبین می‌گفتند. و امروزه که عسل گران یا کمیاب‌تر از قبل است، عموماً از شکر تهیه می‌شود.

خواص سکنجبین

شربت سکنجبین یکی از بهترین نوشیدنی‌های طب سنتی است که صفرای اضافی بدن را دفع می‌کند. سکنجبین از عسل و سرکه ساخته می شود که باعث افزایش نفوذ غذا به سلول‌های بدن می‌شود. شربت سکنجبین التهاب ناشی از گرما را کاهش می‌دهد و در نهایت سموم بدن را با ادرار یا عرق خارج می‌کند. می‌تواند ملین مفیدی باشد.

شربت سکنجبین

اگر سکنجبین از کاسنی و کمی گلاب درست شود، نوشیدنی مفیدی می‌شود و فواید بسیاری دارد، مخصوصاً برای کسانی که طبع گرم دارند یا نفخ دارند، اما برای مبتلایان به زخم معده مضر است.

سکنجبین می‌تواند نفوذ غذا به سلول‌های بدن از جمله سلول های کبدی را افزایش دهد. اگر کاهو را با سکنجبین یا سرکه بخورید اشتها آور است. اگر آب کاسنی پخته را با سکنجبین بنوشید بهترین دارو برای تب طولانی و مداوم است.

اسطوخودوس گیاهی بی ضرر است که همه می‌توانند از آن استفاده کنند. این فقط برای افراد مبتلا به صفرا خوب نیست. این گونه افراد آن را با سکنجبین یا کتیرا بخورند.

خواص سرکه انگبین برای جوش صورت

تاکنون خواص سرکه انگبین برای درمان جوش صورت ثابت نشده است. بهتر است از گلاب برای درمان جوش صورت استفاده کنید. ترکیب سرکه سیب و گلاب یک پاک کننده مخصوص برای بهبود جوش صورت است. سرم گلاب و گلیسیرین ترکیب دیگری است که برای درمان لک صورت، جوش و چین و چروک استفاده می‌شود.

خواص سرکه انگبین برای مو

سکنجبین برای مو

ریزش مو از علل هورمونی تا ارثی و اضطرابی دارد باید بررسی شود و درمان شود. در درجه اول می‌بایست علت ریزش مو مشخص شود، برخی از دلایل ریزش مو، استرس، چاقی، ارثی، تنبلی تخمدان و هورمونی هستند. هنوز خواصی سرکه انگبین برای پوست و مو ثابت نشده است. برای تقویت موها و پیشگیری از ریزش مو توصیه می شود از خواص گلاب برای مو یا انواع ماسک مو با دارچین استفاده کنید.

محدودیت های استفاده از سکنجبین

این افراد بهتر است یا سکنجبین را مصرف نکنند یا به میزان خیلی کم از آن استفاده کنند:

  • افرادی که معده سرد و ضعیف دارند.
  • افرادی که دارای اعصاب ضعیف هستند.
  • افراد مبتلا به درد و مشکلات رحمی.
  • افراد مبتلا به قطرات مکرر ادرار و سایر مشکلات مثانه.
  • افراد مبتلا به زخم معده.

کسانی هم که دچار سرماخوردگی، لرزش و اضطراب عصبی هستند باید مراقب باشند از سکنجبین استفاده نکنند.

بهترین زمان استفاده از سکنجبین

استفاده از سرکه انگبین یا سکنجبین در طبیعت گرم و فصل تابستان مناسب است که برای کاهش گرما و ایجاد آرامش مصرف آن با کاهو توصیه می شود.

استفاده از کاهو و سکنجبین در طب سنتی

کاهو طبیعتی خنک و مرطوب دارد و سرکه انگبین طبیعتی گرم و خشک دارد زیرا از ترکیبات سرکه و عسل تشکیل شده است که به میزان معینی جوشانده می‌شود و اثرات گرم و خشک بر جای می‌گذارد. در واقع اثرات گرم و خشک سرکه انگبین با اثرات سرد کاهو تا حدودی یکدیگر را خنثی می‌کنند.

کاهو و سکنجبین

با توجه به اینکه کاهو خواب آور است و مسکن است می‌توان آن را با سرکه انگبین مصرف کرد و هیچ عارضه‌ای ندارد. اگر کاهو را به تنهایی و بدون سکنجبین مصرف کنیم، رطوبت و سرد بودن آن ممکن است روی افراد مسن یا دارای اضافه وزن اثر نامطلوبی داشته باشد، اما اگر با سرکه انگبین مصرف شود این عوارض را نخواهد داشت.

طرز تهیه شربت سکنجبین با سرکه و عسل

برای تهیه شربت سکنجبین 2 قاشق غذاخوری سرکه طبیعی، 5 قاشق غذاخوری عسل طبیعی و 4 قاشق غذاخوری آب بدون کلر لازم دارید. ابتدا هر سه ماده را با هم مخلوط کنید و بجوشانید، کف آن را بگیرید تا به یک چهارم برسد و قوام بیاید. برخی معتقدند باید بجوشد تا یک پنجم مخلوط بماند. برای تهیه شربت سکنجبین خود می توانید از شربت نعنا یا نعنا نیز استفاده کنید تا از عطر و خواص آن لذت ببرید.

هر جا توصیه شده است از سکنجبین استفاده شود، منظور سکنجبین (سرکه انگبین) است که با سرکه طبیعی و عسل و شربت نعنا یا نعناع فلفلی در ظرف مسی با آب بدون کلر درست شود.

طرز تهیه سکنجبین و خیار

در شربت سکنجبین مقداری خیار خرد کنید و در آن تکه‌های یخ بگذارید تا سکنجبین و خیار را درست کنید که برای فصول گرم سال بسیار مناسب است. این شربت بهترین چیز برای رفع تشنگی در هوای گرم است.

برای تهیه خیار و سکنجبین یک کیلو شکر، 300 گرم سرکه سفید، یک دسته نعناع تازه، یک عدد خیار و یک قاشق غذاخوری کاهوی رنده شده لازم دارید.

شکر را با 5 تا 6 لیوان آب در قابلمه ای بجوشانید و صاف کنید سپس نعناع را بشویید و داخل آن بریزید. حال شربت را بجوشانید تا قوام بیاید، سپس سرکه را داخل شربت بریزید. و بعد از چند جوش از روی حرارت بردارید. هنگام سرو مقداری خیار و کاهو رنده شده در لیوان بریزید و با آب و یخ سرو کنید.

این مطلب صرفا اطلاعات عمومی است و هرگز جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. قبل از انجام هر اقدامی حتما با یک پزشک متخصص ملاقات و از توصیه‌های او پیروی کنید. اطلاعات بیشتر
گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی