6 تا از خواص مهم دمنوش آویشن و طرز تهیه انواع چای آویشن

بروز شده در درباره دمنوش (8 دقیقه مطالعه)
6 تا از خواص مهم دمنوش آویشن و طرز تهیه انواع چای آویشن

یکی از بهترین چیزهایی که در مورد دمنوش وجود دارد این است که وقتی به آن نیاز دارید، بدون توجه به اینکه چرا به آن نیاز دارید، همیشه آنجاست. مشکلات گوارشی دارید؟ آیا می‌خواهید در شب راحت تر بخوابید؟ احساس سرماخوردگی دارید؟ تقریباً برای هر هدفی یک دمنوش وجود دارد. حتی دم کردن یک فنجان چای به تنهایی می‌تواند حس خوبی به شما القا کند در حالی که دمنوش‌هایی مانند چای سبز،

دمنوش بابونه یا چای سیاه محبوب‌ترین دمنوش‌ها هستند، بسیاری از دمنوش‌های کمتر شناخته شده نیز وجود دارند که سرشار از فواید هستند، از جمله دمنوش آویشن.

چای آویشن همانطور که از نامش پیداست، دمنوشی است که از برگ‌های آویشن درست می‌شود. سرآشپز و متخصص تغذیه استاد ریکی سرنا پون، می‌گوید: آویشن یک درختچه چند ساله با برگ‌های معطر خاکستری مایل به سبز است. این گیاه از جنوب اروپا و کشورهای هم مرز با دریای مدیترانه سرچشمه می‌گیرد، اما اکنون به عنوان یک گیاه رایج در نظر گرفته می شود که می‌توان آن را در اکثر عطاری‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و بازارهای کشاورزان در کنار رزماری، پونه کوهی، برگ بو و مریم گلی یافت.

خواص دمنوش آویشن

اگر به دنبال افزودن یک دمنوش جدید به عصرهای دلچسب خود هستید، ارزش آن را دارد که چای آویشن را به خاطر طعم آن امتحان کنید. اگرچه گونه‌های مختلف آویشن دارای مشخصات طعمی متفاوتی هستند، اما عموماً حاوی ترکیبی از نت‌های تازه، گلی و خاکی است. همچنین دارای انواع فواید سلامتی است، از حمایت از سیستم عصبی گرفته تا مجموعه ای از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های تقویت کننده سیستم ایمنی. با ما همراه شوید تا در مورد خواص مختلف چایی آویشن و نحوه دم کردن آن با هم بیشتر صحبت کنیم.

مطلب پیشنهادی: خواص آویشن

خواص چای کوهی و آویشن

چای آویشن امتحان خودش را پس داده است. هم طب مدرن و هم طب سنتی گواه فواید و ارزش این گیاه هستند. از جمله اینکه دمنوش آویشن مملو از منگنز، پتاسیم و ویتامین C است. به همین دلیل است که نوشیدن چای کوهی آویشن فواید سلامتی زیادی برای سیستم ایمنی، سیستم قلبی عروقی و حتی سلامت سلول‌های بدن ما دارد.

1. خواص دمنوش آویشن برای سرماخوردگی

اگر سرماخوردگی دارید و داروهای سرماخوردگی که باعث خواب آلودگی شما می‌شوند را دوست ندارید، یک فنجان چای گرم آویشن تمام چیزی است که برای تسکین سرماخوردگی نیاز دارید.

اگر گلودرد ناشی از سرماخوردگی دارید، یک فنجان آویشن دم کرده را امتحان کنید. بله، بهبود سرفه از خواص آویشن دم کرده است. تحقیقات نشان داده است که ترکیب برگ آویشن با برگ پیچک می‌تواند به کاهش سرفه و سایر علائم برونشیت حاد کمک کند. با این اوصاف، هیچ مطالعه‌ای در مورد تاثیر آویشن بر سرفه هنگام مصرف انفرادی انجام نشده است.

بیشتر بخوانید: برای سرفه خشک چی خوبه بخوریم؟

طرز تهیه دمنوش آویشن برای سرماخوردگی

اجازه دهید یک قاشق چایخوری آویشن حدود 10 دقیقه در آب داغ بماند. این آویشن دم کرده و تسکین دهنده به شما کمک می‌کند تا سریعاً سرفه را تسکین دهید و در عین حال شما را هوشیار نگه می‌دارد.

2. خواص دمنوش آویشن برای لاغری

آویشن به دو روش برای کاهش وزن و لاغری به شما کمک می‌کند. چای آویشن حاوی تیمول است، ترکیبی که ممکن است متابولیسم را بهبود بخشد و چربی سوزی را تسریع کند. خاصیت دوم توانایی آویشن در سرکوب اشتها است که باعث می‌شود در هر وعده غذایی کمتر بخورید.

مطلب پربازدید: سرکه سیب برای لاغری

3. چای آویشن برای خواب

آویشن دارای مقدار مناسبی ویتامین B6 است. این ویتامین اثر آرام بخشی بر بدن دارد زیرا استرس را کاهش می‌دهد و به بدن کمک می‌کند تا سریعتر آرام شود. نوشیدن چای آویشن قبل از خواب نه تنها کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد، بلکه می‌تواند سرعت به خواب رفتن شما را نیز بهبود بخشد.

چای آویشن حاوی ترکیبی است که سیستم عصبی را آرام می کند. آیا احساس اضطراب دارید؟ کاهش استرس از خواص چای کوهی و آویشن است. دکتر گرش می‌گوید: «آویشن به دلیل ترکیبی به نام کارواکرول که در آن وجود دارد، به ایجاد اثرات مفید بر روی سیستم عصبی کمک می‌کند. این یک اثر آرام بخش و حمایت کننده طبیعی بر روی سیستم عصبی دارد.» شما می‌توانید قبل از خواب یا در زمان های پر استرس از یک فنجان دم نوش آویشن برای کاهش میزان استرس خود استفاده کنید.

4. خواص آویشن برای گلودرد

همانطور که اشاره کردیم، چای آویشن سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و خواص ضد التهابی است. هر دوی این خاصیت ها برای گلودرد معجزه می‌کنند و التهاب را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

می‌دانیم که آنتی اکسیدان‌ها برای بدن مفید هستند و دمنوش آویشن دارای مقدار زیادی از آنها است. فلیس گرش بنیانگذار گروه پزشکی یکپارچه ایروین می‌گوید: آویشن مملو از آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌هایی است که به عنوان بیوفلاونوئیدها شناخته می‌شوند، از جمله لوتئین، زآگزانتین و نارنژنین. این ترکیبات به دفاع در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. (مولکول‌های ناپایدار تولید شده توسط بدن که به پیری و بیماری کمک می‌کنند).

دمنوش آویشن برای گلودرد

طرز تهیه دمنوش آویشن برای گلودرد

یک قاشق چایخوری برگ آویشن تازه را در 200 میلی لیتر آب جوش خیس کنید. آویشن دم کرده ظرف 10 دقیقه آماده می‌شود، آن را در حالی که گرم است بنوشید.

5. خاصیت دمنوش آویشن برای ریه

ریه‌ها در معرض هر نوع آلودگی در هوایی که تنفس می‌کنیم قرار می گیرند. در بهار، گرده گل باعث مشکلات تنفسی می‌شود، از سوی دیگر زمستان آنفولانزا و سرماخوردگی را به همراه دارد. جنبه‌های ضد التهابی چای آویشن آن را به یک دمنوش مناسب برای مشکلات ریه تبدیل می‌کند. استنشاق بخار چای داغ نیز می‌تواند به کاهش علائم کمک کند.

آویشن خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد میکروبی دارد. ترکیبات موجود در یک فنجان دم نوش آویشن می‌تواند به محافظت از بدن در برابر میکروب ها کمک کند. پون می‌گوید: «عقل باستانی مردم را وادار می‌کرد که از چایی آویشن به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد میکروبی قوی آن استفاده می‌کردند.» در واقع، مطالعات متعدد نشان می‌دهد که اسانس آویشن فعالیت ضد میکروبی در برابر باکتری هایی مانند E. coli، سالمونلا، و استافیلوکوکوس اورئوس، و همچنین مخمر کاندیدا آلبیکنس نشان می‌دهد.

مطلب مرتبط: خواص زنیان برای ریه

6. چایی آویشن حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است

آنتی اکسیدان‌ها تنها ترکیبات مفیدی نیستند که در برگ های ریز آویشن پنهان شده‌اند. این گیاه از نظر ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری نیز به بدن می‌رسد. همانطور که پون اشاره می‌کند، آویشن تازه حاوی ویتامین‌های A و C، مس، فیبر، آهن و منگنز است که همه اینها تا حدی در شکل چای آن نیز وجود دارد. ویتامین های A و C، به ویژه، می‌توانند به تقویت نیروهای مبارزه با عفونت بدن شما کمک کنند. دکتر گرش می‌گوید: «آویشن از سیستم ایمنی در مقابله با پاتوژن‌های ویروسی که باعث عفونت‌هایی مانند مونونوکلئوز، آنفولانزا، زونا، HPV، تبخال تناسلی یا دهانی، هپاتیت و غیره می‌شوند، حمایت می‌کند.»

روش تهیه دمنوش آویشن

برای استفاده از خواص دمنوش آویشن دو راه دارید: چای کیسه‌ای آویشن یا آویشن تازه از عطاری بخرید و آن را دم کنید.

طرز تهیه دمنوش آویشن با عسل

مواد لازم برای تهیه دمنوش آویشن شامل برگ آویشن تازه به مقدار کافی، یک عدد لیمو ترش و یک قاشق چایخوری عسل طبیعی است.

برای تهیه دمنوش آویشن، برگ‌های آویشن را همراه با آب در قوری بریزید و روی کتری یا سماور با حرارت متوسط قرار دهید. سپس نصف یک لیموترش را همراه تفاله و پوست آن به قوری اضافه کنید. چای آویشن به مدت پنج دقیقه بجوشانید. حالا حرارت را کم کنید و اجازه دهید چایی آویشن دم بکشد. قوری را از روی حرارت بردارید و بگذارید چای خنک شود. وقتی دمنوش به دمای گرم و قابل نوشیدن رسید، از عسل برای شیرین کردن دمنوش استفاده کنید، سپس از نوشیدن آن لذت ببرید تا از خواص آویشن دم کرده استفاده کنید.

انواع دمنوش ترکیبی آویشن

برای بهره مندی از خواص چای آویشن بسته به سلیقه خود از انواع دمنوش آویشن ترکیبی مانند دمنوش آویشن و پونه، اسطوخودوس و آویشن، عناب با آویشن و دمنوش نعناع و آویشن استفاده کنید.

دمنوش آویشن و پونه

دمنوش آویشن و پونه یکی از نوشیدنی های سالم با خواص فراوان است. پونه کوهی نوعی گیاه گلدار است که به عنوان چاشنی مناسبی برای خوراکی‌ها و دمنوش‌ها کاربرد دارد. بهبود سرماخوردگی، بهبود مشکلات تنفسی و از بین بردن نفخ از جمله خواص پونه کوهی است. از آنجا که چای آویشن نیز برای سرماخوردگی مفید است، بنابراین می‌توان گفت بهبود سرماخوردگی از مهم ترین خواص دمنوش آویشن و پونه است. استفاده از دمنوش پونه و آویشن برای فصل پاییز و زمستان توصیه می‌شود.

طرز تهیه دمنوش آویشن و پونه

ابتدا مخلوط برگ آویشن و پونه کوهی را به همراه مقدار کافی آب در یک قوری بریزید. قوری را روی حرارت متوسط به مدت 5 دقیقه بگذارید تا بجوشد، سپس حرارت را کم کرده و اجازه دهید تا 30 دقیقه دم بکشد. حالا می‌توانید دمنوش آویشن و پونه را درون فنجان ریخته و نوش جان کنید.

دمنوش آویشن و عناب

آیا تا به حال درباره خواص عناب تازه برای لاغری شنیده اید؟ میوه عناب کم کالری است و اصلا چربی ندارد. مصرف روزانه عناب تازه بین وعده های غذایی یا دمنوش عناب با آویشن برای لاغری مفید است. از سوی دیگر عناب دارای فیبر است و برای بهبود عملکرد معده و دستگاه گوارش موثر است. همچنین تیمول موجود در آویشن به بهبود متابولیسم بدن کمک می‌کند و چربی سوزی را تسریع می‌کند. بنابراین، لاغری از مهمترین خواص دمنوش آویشن و عناب است.

دمنوش آویشن و عناب

طرز تهیه دمنوش عناب و آویشن

برای تهیه دمنوش آویشن با عناب، دو قاشق چایخوری برگ آویشن را همراه با شش عدد عناب تازه داخل قوری بریزید. سپس یک لیوان آب جوش داخل قوری ریخته و قوری را روی حرارت کم قرار دهید. به مدت 30 دقیقه صبر کنید تا دمنوش آویشن و عناب دم بکشد. حالا می‌توانید دمنوش را در فنجان ریخته، با یک قاشق چایخوری عسل طبیعی میل کنید.

مطلب برگزیده: دمنوش عناب و دارچین

دمنوش اسطوخودوس و آویشن

کاهش استرس و بهبود افسردگی یکی از خواص اسطوخودوس است. نوشیدن اسطوخودوس برای داشتن یک خواب آرام موثر است. همانطور که قبلا گفته شد، دمنوش آویشن اثر آرامش بخش دارد، برای کاهش استرس مفید است و به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. بنابراین می‌توان گفت خواب خوب یک از مهم ترین خواص دمنوش اسطوخودوس و آویشن است.

خواص دمنوش نعناع و آویشن

دمنوش نعناع برای سرماخوردگی، نفخ معده و رفع بوی بد دهان مفید است، چای نعنا یک دمنوش فاقد کافئین است و نوشیدن آن قبل از خواب توصیه می‌شود. از سوی دیگر چای آویشن برای بهبود سرماخوردگی و بهبود کیفیت خواب موثر است. پس می‌توان از مهمترین خواص دمنوش نعناع و آویشن به بهبود سرماخوردگی و کاهش استرس اشاره کرد.

عوارض دمنوش آویشن

در حالی که چای آویشن به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر است، مانند همه غذاها و نوشیدنی ها، ممکن است برای همه مناسب نباشد. به عنوان مثال، کسانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند، باید قبل از نوشیدن چای آویشن با پزشک خود مشورت کنند یا به طور کلی از مصرف آن اجتناب کنند. آویشن نیز مانند بسیاری از گیاهان دیگر ممکن است لخته شدن خون را آهسته کند.

مانند هر خوراکی، برخی افراد ممکن است واکنش آلرژیک به آویشن داشته باشند. اگر به گیاهان دیگر خانواده نعناع (از جمله پونه کوهی، ریحان و بادرنجبویه) حساسیت دارید، ممکن است به آویشن نیز حساسیت داشته باشید. اگر واکنشی داشتید، نوشیدن چای را متوقف کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف چای آویشن برای زنان باردار توصیه نمی شود. چای می‌تواند باعث گرفتگی عضلات و سقط جنین شود. بنابراین اگر باردار هستید، از نوشیدن چای آویشن برای درمان هر یک از شرایط فوق خودداری کنید و به جای آن با پزشک متخصص مشورت کنید.

لینک منبع
گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با دمنوش
خواص دمنوش نعناع و طرز تهیه آن
دمنوش نعنا دارای خواص فراوانی از جمله تسکین معده درد و بهبودعلائم سرماخوردگی است. نعنا یک نوشیدنی فاقد کافئین مناسب رفع بوی بد دهان است.
10 دمنوش خانگی برای معده
چای ریحان مقدس، چای سبز، دمنوش زنجبیل، عرق زنیان، نعناع، رازیانه، بابونه و نعناع فلفلی برای درد معده