غنچه گل محمدی، خواص دمنوش و عوارض جانبی

بروز شده در درباره دمنوش (فقط 6 دقیقه مطالعه)
غنچه گل محمدی، خواص دمنوش و عوارض جانبی

صدها نوع مختلف گل رز وجود دارد و طعم هر کدام کمی متفاوت است. رایج ترین آنها گل رز قرمز و گل رز صورتی است. گل محمدی (Rosa damascena) نوعی گل رز است که پیشینه پرورش آن مربوط به دوران هخامنشی در ایران است. هم اکنون، قمصر پایتخت گل محمدی و گلاب ایران است، گل محمدی در شهرهای قمصر، جوینان، کاشان، نیاسر، برزک، جوشقان، کامو و استانهای اصفهان، فارس و کرمان نیز کشت و تولید می‌شود.

فرآورده‌های گل محمدی شامل گلاب، اسانس، گلبرگ‌های خشک شده و غنچه گل محمدی است که در صنایع دارویی، عطرسازی، مراقبت، زیبایی و غذایی کاربرد دارند. غنچه گل محمدی معمولا به صورت خشک شده برای تهیه دمنوش گل محمدی کاربرد دارد. غنچه گل محمدی خشک در شهرهای مختلف ایران از جمله قمصر، لاله زار و تبریز تولید می‌شود. به طور کلی، دمنوش غنچه گل رز طعم ملایمی شیرین و طعمی طولانی دارد که بعد از هر جرعه برای چند دقیقه جوانه‌های چشایی را جذب می‌کند.

خواص غنچه گل محمدی

یکی از خوش طعم ترین دمنوش‌ها از غنچه گل محمدی ارگانیک تهیه می‌شود. دمنوش غنچه گل محمدی در طب چینی و مراقبت‌های زیبایی برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده شده است. برای آشنایی با خواص غنچه گل محمدی و عوارض جانبی شناخته شده، ادامه مطلب را بخوانید.

مطلب پیشنهادی: خواص دمنوش بابونه

یک دمنوش بدون کافئین

گل محمدی

دمنوش غنچه گل محمدی یک چای گیاهی بدون کافئین است. بنابراین می‌توانید هر زمان که بخواهید بدون نگرانی در مورد اختلال در چرخه طبیعی خواب یا ایجاد تغییرات در سیستم عصبی خود، یک فنجان از این دمنوش خوشمزه را میل کنید. دمنوش غنچه گل محمدی یک چای عالی برای افرادی است که می‌خواهند مصرف کافئین خود را کاهش دهند یا برای افرادی که به عوارض جانبی کافئین حساس هستند. البته اگر می‌خواهید همزمان با دمنوش غنچه، چای سیاه یا برگ چای سبز استفاده کنید، باید بدانید که این مواد دارای کافئین هستند.

خواص آنتی اکسیدانی غنچه گل محمدی

دمنوش غنچه گل محمدی حاوی ویتامین C است و برای تقویت سیستم ایمنی مفید است. این دمنوش سرشار از آنتی اکسیدان است که به مبارزه با التهاب ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کند. التهاب یک دفاع طبیعی بدن است، اما زمانی که به یک بیماری مزمن تبدیل می‌شود، می‌تواند منجر به چندین مشکل سلامتی شود. رادیکال‌های آزاد باعث التهاب و استرس اکسیداتیو می‌شوند که با پیری زودرس و مشکلات شدید سلامتی مرتبط است.

چای گل رز عمدتا حاوی پلی فنول‌ها است، آنتی اکسیدان‌های قوی که به حمایت از سیستم ایمنی و جلوگیری از بیماری‌های جدی کمک می‌کنند. علاوه بر این، این چای حاوی اسید گالیک و آنتوسیانین است که برای دستگاه ادراری، یادآوری حافظه و بینایی نیز مفید است. البته گلاب که همان عصاره گل محمدی است به میزان قابل توجهی حاوی مقادیر بالاتری از این ترکیبات در مقایسه با گلبرگ‌های دم شده در آب گرم هستند.

خوب است بخوانید: خواص عرق بید

خواص غنچه گل محمدی برای زنان

بسیاری زنان از دردهای قاعدگی، خونریزی شدید و ناراحتی عمومی آن رنج می‌برند. دمنوش غنچه گل محمدی می‌تواند دردهای قاعدگی، پریشانی و اضطراب ناشی از آن را تسکین دهد.

بیشتر بخوانید: خواص زنجبیل برای زنان

خواص غنچه گل محمدی برای پوست

این خاصیت آنتی اکسیدانی غنچه گل محمدی است که برای تقویت سلول‌های پوست، بازسازی بافت پوست و جوانسازی موثر است. عصاره گل محمدی پاک کننده صورت سرشار از کلاژن است که برای داشتن پوست فوق العاده سفت و صاف مفید است. تاثیر نوشیدن چای گل سرخ به عنوان یک معجزه ضد پیری برای کمک به صاف کردن چین و چروک‌های روی پوست و پر کردن خطوط ریز چشم برای داشتن ظاهری جوان تر را در نظر داشته باشید.

شفاف کردن پوست از دیگر خواص شگفت انگیز غنچه گل محمدی و گلاب است. درخشندگی پوست، ، بستن منافذ پوست، سفید کردن پوست صورت ، آبرسانی به پوست و درمان جوش صورت از خواص گلاب برای پوست است.

غنچه گل محمدی

دمنوش غنچه گل محمدی سطح PH را برای داشتن پوستی درخشان، زیبا و ماندگار متعادل می‌کند. گلاب به از بین بردن لکه‌های تیره و تثبیت منافذ برای داشتن پوستی یکدست تر و درخشان تر کمک می‌کند. باز کردن منافذ پوست و رفع مشکلات PH پوست از خواص غنچه گل محمدی است.

خواص غنچه گل محمدی برای لاغری

چربی سوزی از دیگر خواص غنچه گل محمدی است. دمنوش غنچه گل محمدی یک سم زدای طبیعی است و برای مدیریت وزن و لاغری مفید است. این دمنوش خوش طعم کم کالری است و برای ایجاد احساس سیری موثر است. پس نوشیدن دمنوش گل محمدی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید: خواص زنیان برای لاغری

خواص غنچه گل محمدی برای رشد مو

دمنوش غنچه گل محمدی سرشار از ویتامین C، سم‌زدا و عالی برای رشد موهای سالم و زیبا است. نوشیدن چای گل سرخ برای حذف سمومی که باعث مشکلات مو مانند آسیب، دو شاخه شدن و شکستگی می‌شود، موثر است.

بیشتر بخوانید: خواص گلاب برای مو

خواص دمنوش غنچه گل محمدی برای استرس

دمنوش غنچه گل محمدی آرامش بخش و برای شادابی روح موثر است. نوشیدن چای غنچه‌های گل رز با متعادل کردن هورمون‌های عاطفی باعث آرامش سیستم عصبی مرکزی می‌شود و به کاهش افسردگی ناشی از اضطراب و استرس کمک می‌کند. یک آرامش کامل از رایحه درمانی با دمنوش غنچه گل محمدی داشته باشید.

مصرف دمنوش غنچه گل محمدی قبل از خواب برای داشتن یک خواب خوب موثر است. این دمنوش به رفع بی خوابی کمک می‌کند.

خواص غنچه گل محمدی برای معده

دمنوش غنچه گل محمدی یک ملین و سم زدای طبیعی است. رفع یبوست، پاکسازی معده، سم زدایی دستگاه گوارش و درمان اسهال از دیگر خواص غنچه گل محمدی است. نوشیدن دمنوش غنچه گل محمدی دستگاه گوارش را از عفونت ها پاک می‌کند و در رشد باکتری‌های سالم روده موثر است.

مطلب مرتبط: خواص زنیان برای معده

خواص غنچه گل محمدی برای سرماخوردگی

سرماخوردگی

دمنوش غنچه گل محمدی سرشار از ویتامین C است و برای درمان گلودرد موثر است. نوشیدن چای گل محمدی برای مبارزه با عفونت و گلودرد ناشی از سرماخوردگی مفید است.

عوارض جانبی دمنوش غنچه گل محمدی

مصرف دمنوش غنچه گل محمدی به میزان متعادل بی خطر است. یکی از عوارض جانبی رایج گزارش شده واکنش آلرژیک است. اگر به گیاه رز حساسیت دارید یا به چای گل محمدی حساسیت نشان داده اید، از مصرف آن خودداری کنید.

مثل همیشه، بهتر است در صورت مصرف هر گونه دارویی، قبل از نوشیدن دمنوش گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. برخی از گیاهان دارویی ممکن است با داروهایی از جمله رقیق کننده های خون و داروهای ضد افسردگی تداخل داشته باشند.

سخن آخر

چای غنچه گل محمدی یک دمنوش طبیعی با طعم ملایم و شیرین است. روزانه چند غنچه گل محمدی به دمنوش خود اضافه کنید و بگذارید طعم و عطر آن در قوری پر شود. هر چه مدت زمان بیشتری صبر کنید تا دم بکشد طعم آن در دمنوش قوی تر می‌شود.

برگزیده: بهترین عسل طبیعی ایران

این مطلب صرفا اطلاعات عمومی است و هرگز جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. قبل از انجام هر اقدامی حتما با یک پزشک متخصص ملاقات و از توصیه‌های او پیروی کنید. اطلاعات بیشتر
گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با دمنوش
خواص دمنوش نعناع و طرز تهیه آن
دمنوش نعنا دارای خواص فراوانی از جمله تسکین معده درد و بهبودعلائم سرماخوردگی است. نعنا یک نوشیدنی فاقد کافئین مناسب رفع بوی بد دهان است.
10 دمنوش خانگی برای معده
چای ریحان مقدس، چای سبز، دمنوش زنجبیل، عرق زنیان، نعناع، رازیانه، بابونه و نعناع فلفلی برای درد معده