خواص دمنوش نعناع و طرز تهیه آن

بروز شده در درباره دمنوش (فقط 5 دقیقه مطالعه)
خواص دمنوش نعناع و طرز تهیه آن

دمنوش نعناع یک چای سنتی است که در بسیاری از فرهنگ ها از جمله مراکش بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. دمنوش نعناع که از نعناع، برگ‌های چای سبز و شکر تشکیل شده است را می‌توان در تمام ساعات روز میل کرد و به طور معمول در فرهنگ مراکشی برای مهمانان سرو می‌شود.

در قاره آمریکای شمالی، بومیان اولیه آمریکا چایی از برگ نعناع وحشی درست کردند تا ناراحتی معده را تسکین دهند. دمنوش نعناع را می‌توان با استفاده از برگ نعنا، یا نعناع فلفلی تهیه کرد. نباید بیش از 10 دقیقه دم بکشد، در غیر این صورت ممکن است شروع به تلخ شدن کند.

دمنوش نعناع به خودی خود حاوی کافئین نیست، اما برخی از انواع دمنوش نعناع ترکیبی ممکن است حاوی کافئین سایر مواد موجود در آن باشند. چای نعناع سرد در ماه‌های گرم تابستان طراوت را به ارمغان می‌آورد و دمنوش نعناع داغ می‌تواند در ماه‌های سرد زمستان باعث آرامش شما شود.

خواص دمنوش نعناع برای سلامتی

دمنوش نعناع می‌تواند حاوی هر دو برگ نعناع و نعناع فلفلی باشد که بسته به ترجیح شخصی شما می‌توانند به نسبت‌های مختلف ترکیب شوند. نعناع معمولی و نعناع فلفلی طعم‌هایی بسیار متفاوت از یکدیگر دارند و هر دو خواص سلامتی دارند.

نعناع معمولی حاوی ترکیبی به نام کارون است که به آن طعم ملایمی می‌دهد که شیرین و خنک است. از سوی دیگر، نعنا فلفلی سرشار از منتول و منتون است که به آن طعم تند و تیز می‌بخشد. در ادامه بخوانید که دمنوش نعناع چه فوایدی برای سلامتی دارد.

مطلب پیشنهادی: خواص عرق نعناع

دمنوش نعناع برای معده

نعناع فلفلی می‌تواند ناراحتی معده را تسکین دهد و در برخی موارد دیده شده است که علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را تسکین می‌دهد. نعنا فلفلی این کار را با شل کردن عضلات معده و با بهبود جریان صفرا، کمک به هضم غذا و عبور سریعتر مواد غذایی از معده انجام می‌دهد. با این حال، نعناع فلفلی می‌تواند محرک هم باشد، بنابراین در صورت ابتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری، که به نام GERD نیز شناخته می‌شود، نباید از آن استفاده کرد.

مطلب مرتبط: 10 دمنوش خانگی برای معده

نعناع برای سرماخوردگی

دمنوش نعناع و پونه یک روش گیاهی رایج برای تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا است. عطر چای نعناع دارای توانایی منحصر به فردی در باز کردن مجرای بینی است. منتول دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که ممکن است به تسکین این علائم کمک کند. در برخی از مطالعات مشاهده شده است که منتول دارای خواص ضد ویروسی است.

پربازدید: خواص بابونه

نفخ معده و سوء هاضمه

دمنوش نعناع فلفلی به دلیل اثرات مثبت بر رفع مشکلات گوارشی شناخته شده است، زیرا برخی افراد به طور تجربی، معتقدند که دمنوش نعناع فلفلی می‌تواند به تسکین علائمی مانند گاز معده و رفع نفخ معده کمک کند. هنوز تحقیقات انسانی زیادی در مورد اثربخشی دمنوش نعناع انجام نشده است، اما برخی از مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که این چای می‌تواند اثر آرام بخشی بر سیستم گوارشی داشته باشد.

برگزیده: خواص عرق زنیان

فاقد کافئین

دمنوش نعناع خالص فاقد کافئین است. توجه کنید که اگر ترکیبی از دمنوش نعناع فلفلی را با چای سیاه یا سبز می‌نوشید، این دمنوش حاوی کافئین هم خواهد بود.

دمنوش نعناع برای خواب

هیچ تحقیقی وجود ندارد که ادعا کند چای نعناع می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند، اما از آنجایی که این چای فاقد کافئین است، نوشیدن آن قبل از خواب کاملاً خوب است و می‌تواند به آرامش شما کمک کند.

خواب راحت با دمنوش نعنا

بیشتر بخوانید: خواص عرق اسطوخودوس برای خواب

رفع بوی بد دهان

نعناع به طور گسترده‌ای در آدامس و خمیر دندان برای خوشبو کردن نفس استفاده می‌شود و به لطف خواص ضد باکتریایی طبیعی خود می‌تواند به جلوگیری از بوی بد دهان کمک کند.

مطلب پیشنهادی: خواص عرق هل

حاوی مواد مفید برای سلامتی

برگ نعناع حاوی ویتامین C، آنتی اکسیدان، مواد ضد التهاب و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی است. با این حال، مقدار این مواد موجود در یک فنجان چای بسیار کم است، زیرا بسیاری از آنها زمانی که این برگ‌ها به صورت چای آماده می‌شوند، حذف می‌شوند.

طرز تهیه دمنوش نعناع

اگر می‌خواهید طعم قوی نعنا را با تمام وجود حس کنید و از فوائد یک دمنوش نعنا طبیعی بهره‌مند شوید ممکن است بخواهید چای خود را با استفاده از مواد تازه درست کنید. برای تهیه دمنوش نعناع 2 فنجان آب را بجوشانید. از روی حرارت بردارید و یک مشت برگ نعناع خرد شده را به آن اضافه کنید. روی آن را بپوشانید و پنج دقیقه دم کنید. صاف کنید و بنوشید.

تهیه دمنوش نعنا

با مقادیر مختلف برگ نعناع آزمایش کنید. ممکن است متوجه شوید که یک ترکیب را برای یک نوشیدنی خنک و با طراوت تابستانی و یک میزان متفاوت را برای یک نوشیدنی گرم و آرامش بخش زمستانی ترجیح می‌دهید.

خواص دمنوش نعناع و زنجبیل

دمنوش نعناع و زنجبیل گرم و برای تجدید قوا موثر است. این دمنوش آرامش بخش است. برای تهیه این دمنوش ترکیبی نعناع، زنجبیل، برگ نعناع، برش‌های لیمو و عسل را به قوری آب جوش اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. روی قوری را با یک پارچه تمیز پوشانده و بگذارید حدود 10 دقیقه دم بکشد. دمنوش را صاف و میل کنید.

خواص دمنوش نعناع و پونه

برگ‌های پونه از عطر و بویی مانند نعناع برخوردارند، این برگ‌ها رنگ سبز متمایل به خاکستری دارند. دمنوش نعناع و پونه برای سرماخوردگی و آنفلوانزا مفید است. رفع نفخ معده، کاهش دل درد، از بین بردن حالت تهوع و هضم بهتر غذا از خواص این دمنوش است.

مطلب مرتبط: خواص عرق پونه

عوارض دمنوش نعناع

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دمنوش نعناع فلفلی ممکن است برای کسانی که مبتلا به بیماری رفلاکس معده به مری هستند مناسب نباشد، زیرا ممکن است در واقع علائم را تشدید کند نه اینکه تسکین دهد. اگر با سوزش سر دل دست و پنجه نرم می‌کنید، یا فتق هیاتوس یا سنگ کلیه دارید، ممکن است عاقلانه باشد که از دمنوش نعناع نیز اجتناب کنید، زیرا اگرچه هیچ واکنش نامطلوبی مشاهده نشده است، ممکن است در برخی موارد علائم را بدتر کند.

آلرژی به نعنا

برخی افراد به نعناع حساسیت دارند. خود برگها ممکن است باعث تحریک پوست یا چشم مانند خارش و کهیر شوند. اگر دمنوش نعناع مصرف شود، علائم واکنشی معمولا در عرض چند دقیقه رخ می‌دهد و ممکن است شامل خارش زبان یا گلو، خس خس سینه یا سرفه باشد. در موارد نادر، این واکنش می‌تواند شدید باشد و یک اورژانس پزشکی است.

این مطلب صرفا اطلاعات عمومی است و هرگز جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. قبل از انجام هر اقدامی حتما با یک پزشک متخصص ملاقات و از توصیه‌های او پیروی کنید. اطلاعات بیشتر
گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با دمنوش
10 دمنوش خانگی برای معده
چای ریحان مقدس، چای سبز، دمنوش زنجبیل، عرق زنیان، نعناع، رازیانه، بابونه و نعناع فلفلی برای درد معده