اقدام به بارداری، بارداری و شیردهی دردوران کرونا

بروز شده در درباره مراقبت و سلامتی (فقط 5 دقیقه مطالعه)
اقدام به بارداری، بارداری و شیردهی دردوران کرونا
این مطلب صرفا اطلاعات عمومی است و هرگز جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. قبل از انجام هر اقدامی حتما با یک پزشک متخصص ملاقات و از توصیه‌های او پیروی کنید. اطلاعات بیشتر

آیا ویروس کووید-19 با بارداری منافاتی دارد یا خیر؟ آیا کووید-19 می‌تواند تهدیدکننده بارداری باشد؟ آیا امکان سرایت کووید-19 از مادر باردار و شیرده به فرزند وجود دارد؟ آیا احتمال سقط در فرد باردار مبتلا به کووید-19 بیشتر از سایرین است؟ مراقبت‌های پیشگیرانه در هنگام اقدام برای بارداری چیست؟ از دیدگاه طب سنتی برای پیشگیری از ابتلا به کووید-19 چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟ چه مدت بعد از ابتلا به کووید-19 می‌توان اقدام به بارداری کرد؟ برای اقدام به بارداری بعد از ابتلا به کووید-19 چه معیارهایی از نظر طب سنتی مدنظر است؟

این‌ها سوالات شایعی است که به دلیل شیوع بالای بیماری کرونا در این روزها و انتقال‌پذیری بالایی که این بیماری دارد باعث نگرانی برای بسیاری از خانواده‌ها و بانوان در سنین باروری شده است.

کووید-19 چیست؟

کووید-19 یکی از اعضای خانواده کروناویروس‌ها است. کروناویروس‌ها عامل شایع سرماخوردگی‌های هرساله هستند. اما تفاوت کووید-19 با بسیاری از انواع دیگر کروناویروس‌ها در شیوع علائم شدید مثل تنگی نفس، افت اکسیژن خون، بی‌حالی شدید و سرفه‌های طولانی است. همین موضوع در کنار انتقال‌پذیری بالای این ویروس باعث شده تا در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی و پیشگیرانه، درصد ابتلا بالا برود.

آیا ویروس کووید-19 با اقدام به بارداری منافاتی دارد؟

تاکنون مطالعاتی در زمینه اقدام به بارداری و خطر ابتلا به کووید-19 انجام شده است. واقعیت این است که چون از زمان اتمام همه‌گیری این ویروس اطلاع دقیقی در دسترس نیست، نمی‌توان اقدام به بارداری را تا زمان نامشخصی به تعویق انداخت. بهترین راه این است در بازه زمانی که اقدام به بارداری صورت می‌گیرد، از برخورد با افراد مبتلا یا مشکوک به کووید-19 اجتناب شود و نکات پیشگیرانه بهداشتی مثل فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن دست‌ها بعداز برخورد با سطوح آلوده رعایت شود. در این صورت منعی برای اقدام به بارداری برای زوجین وجود ندارد.

بارداری در دوران ابتلا به کرونا

چه مدت بعد از ابتلا به کووید-19 می‌توان اقدام به بارداری کرد؟

در مورد زمان مناسب برای اقدام به بارداری بعد از ابتلا به کووید-19 باید به این نکته توجه داشت که آیا ابتلا به بیماری در حد سرپایی و استفاده از درمان‌های خانگی و معمول بوده یا بستری در بیمارستان و دریافت داروهای ضدویروس مثل استامیویر و... صورت گرفته است. در حالت اول، پس از گذراندن دوره بیماری و نقاهت آن و برطرف شدن ضعف عمومی بدن که در ادامه به آن پرداخته می‌شود، اقدام به بارداری بلامانع است اما در صورت بستری در بیمارستان و دریافت داروهای ویژه ویروس، به دلیل باقی ماندن اثر داروها تا مدتی در بدن بهتر است از پزشک در مورد نوع داروهای استفاده شده و زمان اقدام به بارداری مشورت گرفته شود.

آیا کووید-19 می‌تواند تهدیدکننده بارداری باشد؟

در مطالعات اخیر مشخص شده که بارداری جزء عوامل خطر ابتلا به ویروس کووید-19 نیست. یعنی در اغلب موارد خانم‌های باردار به اشکال بالینی شدید این بیماری مبتلا نمی‌شوند. البته این در صورتی است که خانم باردار به بیماری زمینه‌ای مثل دیابت کنترل نشده، فشارخون و... مبتلا نباشد. زیرا وجود بیماری زمینه‌ای در یک خانم خود به عنوان یک عامل مستعدکننده به حساب می‌آید.

آیا امکان سرایت کووید-19 از مادر باردار به فرزند وجود دارد؟

مطالعات متعددی در مورد اینکه آیا ممکن است مادر باردار مبتلا به کووید-19 این بیماری را به جنین خود منتقل کند انجام شده است. اکثر این مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که چون این ویروس از طریق خون منتقل نمی‌شود و راه ارتباطی جنین با مادر از طریق جریان خون جفتی-رحمی است، انتقال کووید-19 از مادر به جنین صورت نمی‌گیرد.

ابتلای مادر باردار به کرونا

آیا امکان سرایت کووید-19 از مادر شیرده به فرزند وجود دارد؟

با اینکه هنوز اسناد قطعی مبنی بر عدم انتقال کووید-19 از طریق شیردهی از مادر به شیرخوار وجود ندارد، در حال حاضر توصیه سازمان‌های متولی بهداشت مبنی بر شیردهی مادر مبتلا به فرزند خود است. این فرضیه وجود دارد که به دلیل فعال شدن سیستم ایمنی مادر علیه ویروس، پروتئین‌های دفاعی از شیر مادر به شیرخوار منتقل شده و باعث تقویت سیستم ایمنی شیرخوار می‌شود.

از دیدگاه طب سنتی ایران چه مدت بعد از ابتلا به کووید-19 می‌توان اقدام به بارداری کرد؟

وجود قوت کافی در کل بدن و هم‌چنین در دستگاه تولیدمثلی، شرط لازم برای اقدام به بارداری است. از طرفی، یکی از علائم شایع در افرادی که به کووید-19 مبتلا می‌شوند، ضعف عمومی است. گرچه معنی ضعف عمومی برای اکثریت واضح است اما از علائم آن می‌توان به بی‌حالی، کم‌انرژی بودن، قادرنبودن به انجام کارهای شخصی و خستگی زودهنگام را نام برد. از علائم ضعف در دستگاه تولیدمثلی می‌توان به تغییر چشمگیر الگوی زمانی قاعدگی، لکه‌بینی قبل یا بعد از قاعدگی و تغییر چشمگیر مقدار خونریزی قاعدگی نام برد. بدیهی است مشورت با پزشک قبل از اقدام به بارداری گام موثری در مسیر شروع بارداری خواهد بود.

از دیدگاه طب سنتی ایران برای پیشگیری از ابتلا به کووید-19 چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

رعایت بهداشت فردی، مهم‌ترین نکته در پیشگیری از ابتلا به بیماری است. هم‌چنین توجه به انجام حرکات ورزشی متعادل و منظم، تنظیم ساعت خواب و بیداری به نحوی که در ساعت ابتدایی شب بدن در استراحت کامل و خواب و در ساعات ابتدایی روز بیدار باشد، پیشگیری از ابتلا به یبوست، پوشاندن سر و پیشانی در هنگام بیرون رفتن از منزل، استحمام متعادل و خشک کردن موها و سر پس از آن، استفاده از تهویه مناسب در فضاهای سرپوشیده، پرهیز از درهم‌خوری و پرخوری، جویدن مناسب غذا، پرهیز از نوشیدن مایعات همراه غذا، پرهیز از ترس و اضطراب که ارتباط مستقیم با تضعیف سیستم ایمنی بدن دارند، پرهیز از اندوه بی‌جا، تقویت احساسات مثبت، داشتن امید به زندگی و بهره‌گیری از عوامل معنوی مثبت در زندگی نقش به‌سزایی در پیشگیری از ابتلا به کووید-19 دارند. هم‌چنین غرغره و شستشوی روزانه حلق و بینی با آب نمک رقیق‌شده، استفاده از سوپ سبزیجات حاوی آلو و روغن زیتون، مصرف روزانه شربت‌ لیمو و استفاده از چاشنی نارنج، زنجبیل، دارچین و تخم گشنیز در غذاها در تقویت سیستم ایمنی موثر است.

پیشگیری از ابتلا به کرونا

در پایان توجه به این نکته ضروری است که باید هر آنچه از اقدامات پیشگیرانه، رعایت بهداشت و مشورت با پزشک لازم است در حد توان انجام شود و در همین حال با استعانت از خدای متعال و خالق مطلق قدم در راه زیبا و پر فراز و نشیب مادری نهاد.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
عکس نویسنده
دکتر مریم مشهدی

پزشک، دکترای تخصصی طب سنتی ایرانی
فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مطالب مرتبط با مراقبت و سلامتی
دلایل کاهش رشد جنین در رحم چیست؟
دنیای مادری سرشار از رمز و رازهاست و دوران بارداری می‌تواند مقدمه‌ای شیرین برای ورود به این دنیا باشد. با آرزوی سلامتی برای همه مادران و جنین‌هایشان...
بادکش رحم در بیماری‌های زنان
بادکش رحم و تخمدان چیست؟ آیا می‌توان برای بیماری‌های مربوط به دستگاه تولیدمثلی زنان از بادکش رحم و تخمدان استفاده کرد؟
درمان خانگی خار پاشنه با سرکه سیب
خار پاشنه، یک بیماری شایع است که زنان باردار، افراد چاق و ورزشکاران را درگیر می‌کند.درد پاشنه تیز، التهاب پاشنه پا، درد و بی حرکتی از علائم این بیماری است
خواص عرق زنیان برای لاغری
زنیان به کاهش وزن کمک می کند. زنیان را می توان با سایر گیاهان و دانه ها ترکیب کرد مانند عسل، سیاهدانه، شنبیله و زیره و برای لاغری استفاده کرد