خواص عسل بهار نارنج

بروز شده در درباره زنبور عسل و فرآورده های آن (فقط 4 دقیقه مطالعه)
خواص عسل بهار نارنج

برای آگاهی از خواص عسل بهارنارنج، بهتر است ابتدا با این شکوفه‌های زیبا و عطرآگین و وجه تمایزهای عسل به دست آمده از آن آشنا شوید. عسل بهارنارنج ماده‌ای غلیظ، خوش عطر و پرفایده بوده و همان طور که از نام آن پیدا است از شهد شکوفه‌های بی‌نظیر درخت نارنج و پرتقال به دست می‌آید. کافی است چشم‌های خود را ببندید و عطر این عسل را به مشام بکشید تا بتوانید خود را در زیباترین باغ‌های مرکبات سرتاسر جهان مجسم کنید.

طبیعی است که مجموعه‌ای از درخت‌های نارنگی، لیمو، گریپ‌فروت، پرتقال و نارنج در باغ‌های مرکبات یافت می‌شوند. بنابراین، می‌توان تصور کرد که عسل به دست آمده از این باغ‌ها در مجموع از شهد شکوفه‌های انواع مرکبات حاصل می‌شود. در صورتی که درصد شهد شکوفه‌های سایر مرکبات بیش‌تر از 20 درصد باشد، ماده مذکور عسل مرکبات نامیده خواهد شد. در واقع، رنگ، طعم، عطر، غلظت و خواص عسل بهارنارنج خالص با عسل مرکبات متفاوت است.

 

ویژگی‌های عسل بهارنارنج

 

عسل بهارنارنج ماده‌ای غلیظ و کهربایی رنگ است که براساس درجه خلوص شهد بهارنارنج و نسبت شهد مرکبات موجود در آن از نظر رنگ در طیف‌های مختلفی دیده می‌شود. عسل بهارنارنج با گذشت زمان تغییر رنگ داده و به تدریج اندکی تیره‌تر خواهد شد. در عین حال، درصد بالای گلوکز موجود در این ماده باعث می‌شود که بلورهای قند به سرعت در آن متبلور شده و اصطلاحا شکرک می‌زند. بنابراین، با دیدن این صحنه شگفت‌زده نشوید. کافی است اندکی آب گرم را در ظرفی ریخته، ظرف عسل را به آرامی در آن قرار داده و به خوبی هم بزنید. مراقب باشید آب وارد ظرف عسل نشود. پس از مدتی متوجه می‌شوید که بلورهای به وجود آمده از بین رفته و عسل شما به حالت قبل بازگشته است.

کافئین از جمله مواد غیر معمولی است که تنها در این نوع عسل یافت شده و در انواع دیگر آن وجود ندارد. البته، لازم است توجه داشته باشید که میزان کافئین موجود در عسل بهارنارنج بسیار اندک بوده و حتی از قهوه بدون کافئین نیز کم‌تر است.

بهار نارنج

به علاوه، عسل بهارنارنج از رایحه لطیف و منحصر به فردی برخوردار است که عطر خوش شکوفه‌های پرتقال را تداعی می‌کند. با گذشت زمان، قدرت این رایحه افزایش می‌یابد.

عسل بهارنارنج یک ماده نسبتا اسیدی است که رنگ کهربایی آن یادآور انواع مرکبات و به ویژه نارنج است. در مقایسه با سایر عسل‌ها، این ماده از شیرینی به مراتب بیش‌تری برخوردار است. به همین دلیل، در طبخ انواع پنکیک‌ها، کلوچه‌ها و بیسکوئیت‌ها مورد استفاده قرار گرفته و به اغلب دسرها و نوشیدنی‌ها افزوده می‌شود.

 

آشنایی با عمده‌ترین خواص عسل بهارنارنج

 

خواص عسل بهارنارنج در اغلب زمینه‌ها با فواید سایر انواع عسل‌ها مشترک است. این ماده سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد میکروبی و ضد التهابی برخوردار است.

بیشتر بدانید آشنایی با خواص عسل و فواید باورنکردنی آن

طیف گسترده‌ای از خواص عسل بهارنارنج ناشی از وجود موادی نظیر هسپرتین (hesperitin)، کوئرستین (quercetin)، لوتئولین (luteolin) و گالانجین (galangin) است. مواد یاد شده، گروهی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد فلاونولی هستند که در اغلب میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌‌ها و برگ‌ها یافت شده و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن با رادیکال‌های آزاد و تاثیرات مخرب آن‌ها مقابله می‌کنند.

رادیکال‌های آزاد به تدریج می‌توانند به بافت‌ها و اندام‌های مهم بدن آسیب زده و مشکلاتی جدی را به دنبال داشته باشند. بنابراین، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و جلوگیری از بروز بیماری‌های مزمن را می‌توان از مهم‌ترین خواص عسل بهارنارنج به حساب آورد.

براساس مطالعات، عسل بهارنارنج در مبارزه با عوامل بیماری‌زایی نظیر باکتری‌ E. Coli و تعدادی از استافیلوکوک‌ها نقش بسیار موثری را ایفا می‌کند. در عین حال، این نوع عسل به دلیل برخورداری از درصد نسبتا پایین گرده گل برای افرادی مناسب است که از آلرژی رنج می‌برند. بنابراین، مقابله با باکتری‌های به وجود آورنده انواع بیماری‌ها و جلوگیری از بروز واکنش‌های آلرژیک را نیز می‌توان از خواص عسل بهارنارنج به حساب آورد.

از دیگر خواص عسل بهارنارنج می‌توان به مواردی نظیر بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تسکین گلودرد و کمک به درمان انواع زخم‌ها اشاره کرد.

از مهم‌ترین مواد معدنی موجود در عسل بهارنارنج می‌توان روی، پتاسیم، منگنز، منیزیم و کلسیم را نام برد.>

 

 

سخن آخر

 

برای بهره‌مند شدن از خواص عسل بهارنارنج لازم است از انواع خالص، طبیعی و معتبر این ماده استفاده کنید. عسل تصفیه شده، عمدتا به شدت فیلتر شده و بخش عمده‌ای از قابلیت‌های ضد باکتریایی و آنتی‌اکسیدانی خود را از دست می‌دهد. بنابراین، توصیه می‌کنیم برای خریداری عسل بهارنارنج و انواع عسل‌های طبیعی به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید.

مقاله مرتبط آزمایش عسل طبیعی

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با زنبور عسل و فرآورده های آن
طريقه مصرف ژل رويال
استفاده موضعی یک طریقه مصرف ژل رویال است و برای جوان‌سازی و درمان مشکلات پوستی استفاده می شود ولی ممکن است برای برخی افراد مشکل آفرین باشد..
خواص نیش زنبور
از خواص نیش زنبور عسل می توان برای برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، اگزما استفاده کرد.نیش زنبور درد را تسکین می‌دهند .
بهترین عسل طبیعی ایران
بهترین نوع عسل طبیعی در ایران از کجاست؟ برای کدام شهر است؟ چه عسل برای معده خوب است؟ مرغوبترین عسل ایران چیست؟
خواص عسل گون
خواص عسل گون ناشی از ترکیبات گیاهی فعالی است که در آن وجود داشته و علاوه بر کاهش التهاب به تقویت دستگاه ایمنی بدن هم کمک می‌کنند.
آزمایش عسل طبیعی
آزمایش عسل طبیعی در آزمایشگاه رسمی، شاخص های مهم آزمایش عسل طبیعی چیست و هر کدام چه معنایی دارند؟
خواص عسل یونجه
از اصلی ترین خواص عسل یونجه می توان به مقابله با انواع عفونت‌ها،جلوگیری از ریفلاکس معده، تسکین علائم سرماخوردگی، بهبود سرفه و.. اشاره کرد
خواص عسل گشنیز
از مهم‌ترین خواص عسل گشنیز می‌توان به بهبود و تقویت عملکرد دستگاه گوارش،بهبود عملکرد کبد،تنظیم میزان انسولین خون و کاهش چربی خون اشاره کرد
خواص موم عسل
موم عسل سرشار از مواد مغذی است.خواص موم عسل فراوان است.بهبود سلامت قلب ،کاهش فشار خون ،مقابله با انواع عفونت ها از خواص موم عسل هستند
انواع عسل و خواص آن ها
عسل ماده‌ای شگفت انگیز است که براساس نوع گیاهی که از آن به دست می‌آید از فواید و مزایای متنوعی برخوردار است. خواص 21 نوع عسل را بخوانید
خواص گرده گل
گرده گل یکی از غنی‌ترین منابع غذایی می باشد زیرا سرشار از پروتئین‌ها،کربوهیدرات‌ها،لیپیدها،اسیدهای چرب، ویتامین‌ها،مواد معدنی وآنزیم‌ ها است