خواص عسل گون

بروز شده در درباره زنبور عسل و فرآورده های آن (فقط 5 دقیقه مطالعه)
خواص عسل گون

پیش از آشنایی با خواص عسل گون ابتدا باید درباره این گیاه خارق العاده بیش‌تر بدانید. قرن‌ها است که گون در طب سنتی چینی کاربرد دارد. تقویت دستگاه ایمنی بدن، مقابله با سالخوردگی و کمک به بهبود التهاب از شناخته شده‌ترین خواص این گیاه به حساب می‌آیند.

اعتقاد بر این است که گون عمر انسان را طولانی‌تر می‌کند. از دیگر فواید گون می‌توان به بهبود مشکلاتی نظیر خستگی مزمن و درمان بیماری‌هایی مانند آلرژی، سرماخوردگی، امراض قلبی، دیابت و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. با توجه به قابلیت‌های بسیار زیاد این گیاه، در این مطلب تلاش خواهیم کرد فواید عسل گون را نیز بررسی کرده و آن‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم.

عسل گون چیست؟

عسل گون یکی از بی‌شمار عسل ‌هایی است که توسط زنبور از شهد این گیاه شگفت انگیز به دست می‌آید. گون یکی از شناخته شده‌ترین گیاهانی است که در طب سنتی چینی کاربرد دارد. با این حال، لازم است بدانید این گیاه دارای بیش از 2000 گونه است که از این میان تنها دو نوع آن از مصارف دارویی برخوردار هستند. جالب است بدانید، علاوه بر شهد و سایر قسمت‌ها ریشه گون هم در ساخت انواع قرص‌ها، کپسول‌ها، شربت‌ها، پودرها و دم نوش‌ها به کار می‌رود. خواص عسل گون ناشی از ترکیبات گیاهی فعالی است که در آن وجود داشته و علاوه بر کاهش التهاب به تقویت دستگاه ایمنی بدن هم کمک می‌کنند.

فواید عسل گون

  • کمک به درمان سرماخوردگی
  • کمک به درمان انواع حساسیت‌های فصلی
  • کمک به بهبود مشکلات قلبی
  • درمان بیماری‌های کلیوی
  • درمان خستگی مزمن

خواص عسل گون در تقویت عملکرد دستگاه ایمنی

تقویت سیستم ایمنی بدن از مهم‌ترین خواص عسل گون به حساب می‌آید. در واقع، سیستم ایمنی وظیفه دارد از بدن در مقابل انواع عوامل بیماری‌زا نظیر میکروب‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت کند. مطالعات نشان داده‌اند، گیاه گون و فرآورده‌های آن با افزایش تولید گلبول‌های سفید به بدن کمک می‌کنند تا با انواع امراض مقابله کند.

در عین حال، نتایج به دست آمده از سایر پژوهش‌ها حاکی از آن است که عسل گون و سایر فرآورده‌های این گیاه می‌توانند انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین ببرند. به این ترتیب، مقابله با عفونت‌های جزئی و کلی و بهبود شرایط سرماخوردگی و عفونت کبد را می‌توان از فواید عسل گون به حساب آورد. البته، اطمینان قطعی از این موضوع همچنان نیازمند انجام آزمایش‌های گسترده‌تری است.

خواص عسل گون در بهبود عملکرد قلب

بهبود سلامت کلی قلب و مقابله با برخی بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز می‌توان از فواید عسل گون برشمرد. واقعیت این است که ترکیبات موجود در این گیاه می‌توانند در گشاد کردن رگ‌ها و افزایش حجم خون پمپ شده از قلب موثر باشند. شواهد نشان داده‌اند، استفاده مداوم از عسل گون به همراه داروهای معمول و تجویز شده برای مشکلات قلبی به شکل قابل توجهی تاثیر مواد دارویی را افزایش داده و روند بهبود را سرعت می‌بخشد.

به علاوه، مطالعات نشان می‌دهند عسل گون و سایر فرآورده‌های این گیاه می‌توانند علائم میوکاردیت و التهاب عضلات قلب را کاهش دهند.

خواص عسل گون در کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی

شیمی درمانی با عوارض جانبی قابل توجهی همراه است. براساس مشاهدات، کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی را نیز می‌توان از فواید عسل گون به حساب آورد. از این جمله می‌توان به کاهش 36 درصدی حالت تهوع، کاهش 50 درصدی استفراغ و کاهش 59 درصدی اسهال اشاره کرد.

سایر پژوهش‌ها نشان می‌‌دهند که استفاده از فرآورده‌های گون در بهبود احساس خستگی شدید ناشی از شیمی درمانی نیز تاثیرگذار است.

خواص عسل گون در کنترل و تنظیم قند خون

ترکیبات فعال موجود در گون به تنظیم قند خون و بهبود شرایط مبتلایان به دیابت نوع 2 کمک می‌کند. مشاهدات حاکی از آن است که این گیاه یکی از رایج‌ترین درمان‌های توصیه شده برای کنترل دیابت در طب سنتی چینی به حساب می‌آید. با این حال، اطمینان قطعی از این امر همچنان مستلزم انجام آزمایش‌های بیش‌تری است.

خواص عسل گون در بهبود عملکرد کلیه

ترکیبات گیاهی فعال موجود در گون می‌توانند روند گردش خون را بهبود بخشند. نتایج به دست آمده از بررسی میزان پروتئین دفع شده از طریق ادرار بیماران کلیوی فواید عسل گون در این زمینه را تایید می‌کنند. وجود مقادیر قابل توجه پروتئین در ادرار یکی از شایع‌ترین نشانه‌های آسیب‌های کلیوی و عملکرد نادرست و غیر طبیعی کلیه‌ها است.

بنابراین، بهبود عملکرد کلیه‌ها را نیز می‌توان در زمره فواید عسل گون و سایر فرآورده‌های این گیاه طبقه بندی کرد.

گون

سایر خواص عسل گون

از دیگر فواید عسل گون می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • بهبود خستگی مزمن
  • مقابله با سرطان و جلوگیری از مرگ سلولی ناشی از آن
  • بهبود علائم حساسیت فصلی

عوارض جانبی

استفاده از گون و فرآورده‌های آن برای اغلب افراد بی‌خطر بوده و با عوارض جانبی خاصی همراه نیست. با این حال، شواهد نشان داده‌اند برخی افراد ممکن است به گون حساسیت داشته ودر صورت مصرف مقادیر قابل توجهی از مشتقات این گیاه نشانه‌های زیر را تجربه کنند:

  • خارش
  • آبریزش بینی
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • التهاب برخی قسمت های پوست

با توجه به عوارض جانبی احتمالی گون، مصرف فرآورده‌های ان به برخی گروه‌ها توصیه نمی‌شود. از این میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خانم‌های باردار و مادران شیرده
  • افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی نظیر سختاک، لوپوس یا روماتیسم مفصلی
  • افرادی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند.

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم خواص عسل گون را با شما به اشتراک بگذاریم. همان طور که گفته شد، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود خستگی مزمن و درمان حساسیت فصلی از مهم‌ترین فواید عسل گون به حساب می‌آیند. به علاوه، ترکیبات فعال موجود در این گیاه می‌توانند در بهبود بیماری‌های قلبی، کلیوی و دیابت نوع 2 تاثیرگذار باشند. بدیهی است که مصرف فرآورده‌های گیاهی تنها راه معالجه و درمان بیماری‌ها نبوده و بهتر است استفاده آن‌ها با داروهای تجویز شده همراه باشد. برای اطمینان از اثر بخشی صحیح این مواد لازم است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با زنبور عسل و فرآورده های آن
طريقه مصرف ژل رويال
استفاده موضعی یک طریقه مصرف ژل رویال است و برای جوان‌سازی و درمان مشکلات پوستی استفاده می شود ولی ممکن است برای برخی افراد مشکل آفرین باشد..
خواص نیش زنبور
از خواص نیش زنبور عسل می توان برای برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، اگزما استفاده کرد.نیش زنبور درد را تسکین می‌دهند .
بهترین عسل طبیعی ایران
بهترین نوع عسل طبیعی در ایران از کجاست؟ برای کدام شهر است؟ چه عسل برای معده خوب است؟ مرغوبترین عسل ایران چیست؟
آزمایش عسل طبیعی
آزمایش عسل طبیعی در آزمایشگاه رسمی، شاخص های مهم آزمایش عسل طبیعی چیست و هر کدام چه معنایی دارند؟
خواص عسل یونجه
از اصلی ترین خواص عسل یونجه می توان به مقابله با انواع عفونت‌ها،جلوگیری از ریفلاکس معده، تسکین علائم سرماخوردگی، بهبود سرفه و.. اشاره کرد
خواص عسل بهار نارنج
از خواص عسل بهارنارنج می‌توان به مواردی نظیر بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تسکین گلودرد و کمک به درمان انواع زخم‌ها اشاره کرد.
خواص عسل گشنیز
از مهم‌ترین خواص عسل گشنیز می‌توان به بهبود و تقویت عملکرد دستگاه گوارش،بهبود عملکرد کبد،تنظیم میزان انسولین خون و کاهش چربی خون اشاره کرد
خواص موم عسل
موم عسل سرشار از مواد مغذی است.خواص موم عسل فراوان است.بهبود سلامت قلب ،کاهش فشار خون ،مقابله با انواع عفونت ها از خواص موم عسل هستند
انواع عسل و خواص آن ها
عسل ماده‌ای شگفت انگیز است که براساس نوع گیاهی که از آن به دست می‌آید از فواید و مزایای متنوعی برخوردار است. خواص 21 نوع عسل را بخوانید
خواص گرده گل
گرده گل یکی از غنی‌ترین منابع غذایی می باشد زیرا سرشار از پروتئین‌ها،کربوهیدرات‌ها،لیپیدها،اسیدهای چرب، ویتامین‌ها،مواد معدنی وآنزیم‌ ها است