خواص موم عسل

بروز شده در درباره زنبور عسل و فرآورده های آن (فقط 4 دقیقه مطالعه)
خواص موم عسل

بسیاری از افراد با خواص موم عسل آشنایی چندانی ندارند. با این حال، زنبورداری و مصرف عسل طبیعی هزاران سال است که نظر انسان‌های مختلف از هر قوم و نژادی را به خود جلب کرده است. در واقع، با خوردن موم عسل شما از لارو زنبورها نیز تغذیه خواهید کرد. انجام این کار مزایای قابل توجهی را به دنبال دارد. کاهش خطر ابتلا به انواع عفونت‌ها، تامین سلامت قلب و کبد و بسیاری موارد دیگر از جمله خواص موم عسل به حساب می‌آیند.

شایان ذکر است، مصرف عسل تصفیه نشده‌ای که مستقیما از موم به دست آمده ممکن است با خطراتی همراه باشد. بنابراین، بهتر است پیش از مصرف این ماده با پزشک خود مشورت کنید. در این مطلب، تلاش خواهیم کرد شما را با فواید موم عسل آشنا کنیم.

موم عسل چیست؟

موم عسل محصولی طبیعی است که توسط زنبور عسل ساخته شده و برای ذخیره عسل، گرده گل، ژل رویال یا نگه‌داری لارو زنبورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سازه شگفت‌انگیز، مجموعه‌ای از سلول‌های شش ضلعی از جنس موم بوده و عموما سرشار از عسل خام و تصفیه نشده است. شایان ذکر است که عسل خام و تصفیه نشده با عسل تجاری تفاوت‌های عمده‌ای دارد.

لازم است بدانید، کل موم عسل و محتویات آن خوراکی بوده و از فواید خارق‌العاده‌ای برخوردار است. عسل خام در مقایسه با عسل تصفیه شده از قوام بیش‌تری برخوردار است. در عین حال، موم عسل جایگزین مناسبی برای آدامس‌ به حساب می‌آید.

فواید موم عسل

از اصلی‌ترین فواید موم عسل می‌توان موارد زیر را برشمرد:

• موم عسل سرشار از مواد مغذی است.

مغذی بودن از مهم‌ترین خواص موم عسل به حساب می‌آید. این محصول طبیعی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و کربوهیدرات‌ها و مواد غذایی مختلف بوده و عسل خام را در خود جا می‌دهد. عسل طبیعی دارای پروتئین، انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد قندی و آب است.

موم عسل

علاوه بر این‌ها، عسل خام تصفیه نشده دارای آنزیم‌هایی نظیر گلوکز اکسیداز است که خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی عسل از آن ناشی می‌شود. در طول فرآیند تصفیه، اغلب آنزیم‌های یاد شده از بین می‌روند. همچنین، عسل خام معمولا با شیرین کننده‌هایی نظیر شربت ذرت ترکیب نشده و در مقایسه با عسل تصفیه شده از آنتی‌اکسیدان‌های بیش‌تری برخوردار است.

آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیبات مفیدی هستند که به تامین سلامت، کاهش التهاب و محافظت بدن در مقابل انواع بیماری‌ها کمک می‌کنند. سطح آنتی‌کسیدان‌های موجود در عسل خام در حدود 4.3 برابر بیش‌تر از عسل تصفیه شده است.

پلی‌فنل‌ها از اصلی‌ترین انواع آنتی‌اکسیدان‌های عسل به حساب می‌آیند. براساس مطالعات، پلی‌فنل‌ها در کاهش خطر ابتلا به دیابت، زوال عقل، بیماری‌های قلبی و حتی انواع خاصی از سرطان می‌توانند موثر باشند. بنابراین، مقابله با امراض یاد شده را نیز می‌توان از خواص موم عسل برشمرد.

• مصرف موم عسل به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.

همان طور که از نامش پیدا است، موم عسل حاوی مقادیر قابل توجهی موم زنبور است. این ماده دارای مقادیر قابل توجهی اسیدهای چرب است. به این ترتیب، بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش سطح کلسترول خون نیز از خواص موم عسل به حساب می‌آیند.

به علاوه، این ماده شگفت‌انگیز طبیعی حاوی نوعی الکل است که کلسترول بد (LDL) خون را تا 29 درصد کاهش داده و کلسترول خوب (HDL) را از 8 تا 15 درصد افزایش می‌دهد. با این حال، مطالعات نشان می‌دهند مصرف عسل طبیعی نیز از خواص مشابهی برخوردار بوده و می‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد.>

به علاوه، تحقیقات ثابت کرده‌اند که جایگزین کردن قند و شکر با عسل می‌تواند تا 19 درصد در کاهش سطح تری‌گلیسیرید خون موثر باشد. بنابراین، کاهش سطح تری‌گلیسیرید خون را نیز می‌توان در شمار فواید موم عسل به حساب آورد.

• مصرف موم عسل به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

همچنین، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در موم عسل به گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کنند. این امر به نوبه خود در افزایش گردش خون و پایین آوردن فشار خون تاثیرگذار است. بنابراین، تنظیم فشار خون، کاهش خطر لخته شدن خون و پایین آوردن احتمال حمله قلبی و سکته مغزی نیز به طور بالقوه از دیگر فواید موم عسل به حساب می‌آیند.

• مصرف موم عسل با انواع عفونت‌ها مقابله می‌کند.

مقابله با انواع عفونت‌ها نیز از خواص موم عسل به شمار می‌آیند. این ماده می‌تواند با انواع باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا مبارزه کند. از این جمله می‌توان به باکتری‌هایی نظیر استافیلوکوکوس اورئوس، کاندیدا آلبیکانس، سالمونلا و E. coli اشاره کرد.

علاوه بر این، عسل از خواص ضد میکروبی نیز برخوردار است. براساس مطالعات، محافظت روده در مقابل انگل‌هایی نظیر ژیاردیا لامبلیا نیز از خواص موم عسل و خود عسل به حساب می‌آید.

سخن آخر

با توجه به خواص موم عسل و تاثیر خارق‌العاده آن بر بهبود وضعیت سلامت بدن، توصیه می‌کنیم مصرف این محصول طبیعی را فراموش نکنید.

مقاله پیشنهادی آشنایی با خواص عسل و فواید باورنکردنی آن

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با زنبور عسل و فرآورده های آن
طريقه مصرف ژل رويال
استفاده موضعی یک طریقه مصرف ژل رویال است و برای جوان‌سازی و درمان مشکلات پوستی استفاده می شود ولی ممکن است برای برخی افراد مشکل آفرین باشد..
خواص نیش زنبور
از خواص نیش زنبور عسل می توان برای برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، اگزما استفاده کرد.نیش زنبور درد را تسکین می‌دهند .
بهترین عسل طبیعی ایران
بهترین نوع عسل طبیعی در ایران از کجاست؟ برای کدام شهر است؟ چه عسل برای معده خوب است؟ مرغوبترین عسل ایران چیست؟
خواص عسل گون
خواص عسل گون ناشی از ترکیبات گیاهی فعالی است که در آن وجود داشته و علاوه بر کاهش التهاب به تقویت دستگاه ایمنی بدن هم کمک می‌کنند.
آزمایش عسل طبیعی
آزمایش عسل طبیعی در آزمایشگاه رسمی، شاخص های مهم آزمایش عسل طبیعی چیست و هر کدام چه معنایی دارند؟
خواص عسل یونجه
از اصلی ترین خواص عسل یونجه می توان به مقابله با انواع عفونت‌ها،جلوگیری از ریفلاکس معده، تسکین علائم سرماخوردگی، بهبود سرفه و.. اشاره کرد
خواص عسل بهار نارنج
از خواص عسل بهارنارنج می‌توان به مواردی نظیر بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تسکین گلودرد و کمک به درمان انواع زخم‌ها اشاره کرد.
خواص عسل گشنیز
از مهم‌ترین خواص عسل گشنیز می‌توان به بهبود و تقویت عملکرد دستگاه گوارش،بهبود عملکرد کبد،تنظیم میزان انسولین خون و کاهش چربی خون اشاره کرد
انواع عسل و خواص آن ها
عسل ماده‌ای شگفت انگیز است که براساس نوع گیاهی که از آن به دست می‌آید از فواید و مزایای متنوعی برخوردار است. خواص 21 نوع عسل را بخوانید
خواص گرده گل
گرده گل یکی از غنی‌ترین منابع غذایی می باشد زیرا سرشار از پروتئین‌ها،کربوهیدرات‌ها،لیپیدها،اسیدهای چرب، ویتامین‌ها،مواد معدنی وآنزیم‌ ها است