خواص گرده گل

بروز شده در درباره زنبور عسل و فرآورده های آن (فقط 7 دقیقه مطالعه)
خواص گرده گل

در این مطلب، قصد داریم فواید گرده گل را با شما به اشتراک بگذاریم. در واقع، آن چه اصطلاحا گرده گل نامیده می‌شود مخلوطی از گرده و شهد گل است که با آنزیم‌ها، عسل ، موم و ترشحات بزاق زنبور ترکیب شده است. زنبور عسل، گرده گیاهان را جمع آوری کرده و آن را به کندو منتقل می‌کند. گرده گل در کندوی عسل ذخیره شده و به عنوان ماده غذایی کلنی زنبورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گرده گل را نباید با محصولاتی نظیر عسل ، ژل رویال یا موم اشتباه گرفت. محصولات یاد شده ممکن است حاوی گرده گل نبوده یا شاید مواد و ترکیبات دیگری را نیز در خود داشته باشند. فواید گرده عسل به تازگی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. این امر ناشی از خواص بی‌شماری است که از وجود مواد مغذی، اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، لیپیدها و بیش از 250 ماده فعال موجود در آن ناشی می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که وزارت بهداشت فدرال آلمان، مصارف دارویی گرده عسل را به رسمیت شناخته است.

 

فواید گرده گل براساس وجود بیش از 250 نوع ماده فعال

 

فواید گرده گل بی‌شمار است. این ماده با وجود بیش از 250 نوع ماده فعال بیولوژیکی یکی از غنی‌ترین منابع غذایی به حساب می‌آید. از جمله این مواد می‌توان به پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، لیپیدها، اسیدهای چرب، ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها اشاره کرد. میزان اصلی‌ترین مواد مغذی موجود در گرده عسل به تفکیک عبارت است از:

  • کربوهیدرات: 40%
  • پروتئین: 35%
  • آب: 4 تا 10%
  • چربی‌ها: 5%
  • سایر مواد: 5 تا 15%

مورد اخیر انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌بیوتیک‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها را شامل می‌شود. با این حال، لازم است بدانید که محتوای غذایی گرده گل به عواملی نظیر منبع گیاهی و فصل جمع آوری بستگی دارد. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده‌اند كه گرده گل جمع آوري شده از درخت كاج به طور تقریبی حاوی 7 درصد پروتئين است. این در حالي است كه گرده جمع آوري شده از درخت خرما چیزی در حدود 35 درصد پروتئين دارد. به علاوه، گرده گل برداشت شده در فصل بهار در مقایسه با تابستان از اسیدهای آمینه غنی‌تری برخوردار است.

 

فواید گرده گل براساس محتوای آنتی‌اکسیدانی

 

محافظت در برابر رادیکال‌های آزاد و مقابله با بیماری‌های مزمن و امراضی نظیر سرطان و دیابت نوع 2 از مهم‌ترین فواید گرده گل به حساب می‌آید. این امر ناشی از آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی است که در این ماده غذایی حیرت انگیز وجود دارند. از اصلی‌ترین ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در گرده گل می‌توان فلانوئیدها، کاروتنوئیدها، کوئرستین، کائمفرول و گلوتاتیون را نام برد.

براساس مطالعات، آنتی اکسیدان‌های موجود در گرده گل می‌توانند در کاهش التهابات ناشی از بیماری‌های مزمن موثر باشند. در عین حال، این ترکیبات می‌توانند با باکتری‌های زیان‌آور مقابله کرده و از بروز انواع عفونت جلوگیری کنند. همچنین، ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در گرده گل می‌توانند از رشد و گسترش انواع تومورها پیشگیری کنند. لازم است بدانید، نوع آنتی اکسیدان‌های گرده گل تا حدود زیادی به منبع گیاهی آن بستگی دارد. با این حال، با توجه به عدم محدودیت زنبور عسل در جمع آوری گرده از گیاهان متعدد به سختی می‌توان از منبع گیاهی گردآوری گرده عسل اطمینان حاصل کرد.

 

فواید گرده گل در جلوگیری از بیماری‌های قلبی

 

یکی دیگر از فواید گرده عسل این است که از ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشار خون و کلسترول بالا جلوگیری می‌کند. این روزها، بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین عوامل مرگ و میر در جهان به حساب می‌آیند. بالا بودن فشار خون و چربی خون از مهم‌ترین دلایلی هستند که بیماری‌های قلبی و عروقی را ایجاد می‌کنند. جالب است بدانید، گرده عسل می‌تواند این عوامل خطر آفرین را کاهش دهد.

امروزه، بسیاری از افراد از نزدیک بینی ناشی از گرفتگی عروق رنج می‌برند. مکمل‌های گرده گل با پایین آوردن سطح کلسترول بد خون می‌تواند در افزایش دید این افراد موثر باشد. آنتی اکسیدان‌های موجود در گرده عسل با جلوگیری از اکسیداسیون لیپیدها و مقابله با تجمع آن‌ها در دیواره‌های رگ‌های خونی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.

 

فواید گرده گل در بهبود عملکرد کبد

 

کمک به بهبود عملکرد کبد و محافظت از آن در برابر مواد سمی از دیگر فواید گرده گل به حساب می‌آید. کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن است که وظیفه تجزیه و دفع سموم را برعهده دارد. براساس مطالعات، گرده عسل می‌تواند در بالا بردن توانایی سم‌زدایی کبد موثر باشد. جالب است بدانید، پژوهش‌ها نشان داده‌اند که گرده گل به افزایش دفاع آنتی اکسیدانی افراد سالخورده کمک کرده و کمک می‌کند تا مواد زیان‌آوری نظیر اوره و مالون دی آلدئید موجود در خون این افراد تصفیه شود. از دیگر فواید گرده گل می‌توان به محافظت از کبد در مقابل آسیب‌های ناشی از مصرف بیش از اندازه داروها اشاره کرد.

 

فواید گرده گل در کاهش التهاب

 

کاهش التهاب و تورم هم از دیگر فواید گرده عسل به شمار می‌رود. براساس مشاهدات، این ماده می‌تواند تورم ناشی از التهاب را تا 75 درصد کاهش دهد. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که خواص ضد التهابی گرده گل به مراتب تاثیرگذارتر از داروهایی نظیر فنیل‌بوتازون، ایندومتاسین و ناپروکسن است. از ترکیبات موثر و ضد التهابی موجود در گرده گل می‌توان آنتی اکسیدان کوئرستین را نام برد. این ماده در کاهش اسیدهای چرب امگا 6 به وجود آورنده التهاب کمک می‌کند. از میان این قبیل اسیدهای چرب می‌توان به اسید آراشیدونیک اشاره کرد. به علاوه، ترکیبات گیاهی موجود در گرده عسل می‌تواند در سرکوب برخی فرآیندهای بیولوژیکی موثر در تحریک هورمون‌های التهابی نظیر فاکتور نکروز توموری آلفا تاثیرگذار باشد.

 

فواید گرده گل در تقویت سیستم ایمنی و مقابله با باکتری‌ها

 

تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از دیگر فواید گرده عسل به حساب می‌آید. براساس مطالعات، مصرف این ماده ممکن است در کاهش احتمال بروز و شدت واکنش‌های آلرژیک موثر باشد. به علاوه، گرده گل از فواید ضد میکروبی و ضد باکتریایی قوی برخوردار است. به این ترتیب، می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های زیان‌آوری نظیر E. coli ، سالمونلا ، سودوموناس آئروژینوزا و بسیاری انواع دیگر کمک کند.

گرده گل

 

فواید گرده گل در کمک به التیام زخم و جلوگیری از بروز عفونت

 

همان طور که پیش‌تر هم گفته شد، مبارزه با باکتری‌های بیماری‌زا و به وجود آورنده عفونت، وجود آنتی اکسیدان‌ها و مقابله با التهاب را می‌توان از فواید گرده عسل به شمار آورد. بدیهی است که مجموعه این عوامل در التیام زخم و جلوگیری از بروز عفونت موثر خواهند بود. تحقیقات نشان داده‌اند، گرده گل می‌تواند در کاهش شدت جراحات ناشی از سوختگی نیز تاثیرگذار بوده و به مراتب سریع‌تر از داروهای استاندارد می‌تواند به بهبود این قبیل زخم‌ها کمک کند.

 

فواید گرده گل در مقابله با سرطان

 

درمان و پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها را نیز می‌توان در زمره فواید گرده گل برشمرد. این امر از طریق مقابله با رشد و گسترش تومورها و کاهش مرگ سلولی روی داده و اغلب در سرطان‌هایی نظیر پروستات، روده بزرگ و سرطان خون مشاهده می‌شود. در عین حال، مطالعات نشان داده‌اند که گرده عسل از خواص ضد استروژنی نیز برخوردار بوده و از این طریق می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان، سرطان پروستات و سرطان رحم کمک کند.

 

فواید گرده گل در کاهش علائم یائسگی

 

کمک به کاهش علائم و نشانه‌های یائسگی را نیز می‌توان در زمره فواید گرده عسل برشمرد. گر گرفتگی، بالا رفتن میزان تعرق شبانه، تغییرات خلقی و رفتاری شدید و اختلال در خواب از رایج‌ترین و آزاردهنده‌ترین نشانه‌های یائسگی به حساب می‌آیند. براساس مطالعات، مصرف مکمل‌های گرده عسل تا 71 درصد می‌تواند در بهبود نشانه‌های یاد شده موثر باشد.

 

فواید گرده گل در بهبود متابولیسم و افزایش طول عمر

 

براساس مشاهدات، بهینه سازی متابولیسم بدن را نیز می‌توان از فواید گرده عسل به حساب آورد. در واقع، مصرف گرده گل و مکمل‌های حاوی آن به بدن کمک می‌کند تا به بهترین نحوی بتواند از ذخایر غذایی خود بهره جوید. به عنوان مثال، افزودن این ماده به رژیم غذایی می‌تواند جذب آهن را تا 66 درصد افزایش دهد. احتمالا، این امر ناشی از وجود مقادیر قابل توجه ویتامین C و بیوفلاونوئیدهایی است که در گرده عسل وجود داشته و در تقویت جذب آهن موثر عمل می‌کنند. به علاوه، شواهد حاکی از آن است که مصرف مکمل‌های حاوی گرده گل به جذب پروتئین‌ها و اسیدهای چرب باکیفیت نیز کمک کرده و رشد عضلات را بهبود می‌یخشد.

 

سخن آخر

 

در این مطلب، تلاش کردیم مهم‌ترین فواید گرده گل را با شما به اشتراک بگذاریم. مصرف این ماده اغلب به صورت گرانول یا مکمل‌های غذایی توصیه می‌شود. استفاده از گرده عسل برای بسیاری از افراد بی‌خطر است. با این حال، ممکن است برخی افراد به نیش زنبور یا گرده گل حساسیت داشته و علائمی نظیر خارش، تورم، تنگی نفس یا آنافیلاکسی را تجربه کنند. بنابراین، مصرف مکمل‌های حاوی گرده عسل به این افراد توصیه نمی‌شود. همچنین، محصولات مذکور ممکن است با داروهای رقیق کننده خون هم واکنش منفی داشته باشند. به خاطر داشته باشید، مصرف گرده گل به خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

مقاله پیشنهادی آشنایی با خواص عسل و فواید باورنکردنی آن

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با زنبور عسل و فرآورده های آن
طريقه مصرف ژل رويال
استفاده موضعی یک طریقه مصرف ژل رویال است و برای جوان‌سازی و درمان مشکلات پوستی استفاده می شود ولی ممکن است برای برخی افراد مشکل آفرین باشد..
خواص نیش زنبور
از خواص نیش زنبور عسل می توان برای برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، اگزما استفاده کرد.نیش زنبور درد را تسکین می‌دهند .
بهترین عسل طبیعی ایران
بهترین نوع عسل طبیعی در ایران از کجاست؟ برای کدام شهر است؟ چه عسل برای معده خوب است؟ مرغوبترین عسل ایران چیست؟
خواص عسل گون
خواص عسل گون ناشی از ترکیبات گیاهی فعالی است که در آن وجود داشته و علاوه بر کاهش التهاب به تقویت دستگاه ایمنی بدن هم کمک می‌کنند.
آزمایش عسل طبیعی
آزمایش عسل طبیعی در آزمایشگاه رسمی، شاخص های مهم آزمایش عسل طبیعی چیست و هر کدام چه معنایی دارند؟
خواص عسل یونجه
از اصلی ترین خواص عسل یونجه می توان به مقابله با انواع عفونت‌ها،جلوگیری از ریفلاکس معده، تسکین علائم سرماخوردگی، بهبود سرفه و.. اشاره کرد
خواص عسل بهار نارنج
از خواص عسل بهارنارنج می‌توان به مواردی نظیر بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تسکین گلودرد و کمک به درمان انواع زخم‌ها اشاره کرد.
خواص عسل گشنیز
از مهم‌ترین خواص عسل گشنیز می‌توان به بهبود و تقویت عملکرد دستگاه گوارش،بهبود عملکرد کبد،تنظیم میزان انسولین خون و کاهش چربی خون اشاره کرد
خواص موم عسل
موم عسل سرشار از مواد مغذی است.خواص موم عسل فراوان است.بهبود سلامت قلب ،کاهش فشار خون ،مقابله با انواع عفونت ها از خواص موم عسل هستند
انواع عسل و خواص آن ها
عسل ماده‌ای شگفت انگیز است که براساس نوع گیاهی که از آن به دست می‌آید از فواید و مزایای متنوعی برخوردار است. خواص 21 نوع عسل را بخوانید