خواص عسل گشنیز

بروز شده در درباره زنبور عسل و فرآورده های آن (فقط 5 دقیقه مطالعه)
خواص عسل گشنیز

مقابله با یبوست و نفخ شکم از عمده‌ترین خواص عسل گشنیز به حساب می‌آید. در واقع، این عارضه به اندازه‌ای عذاب‌آور است که باعث می‌شود همه روش‌های درمانی احتمالی مورد توجه قرار گیرند. عسل گشنیز یکی از انواع کمیاب عسل طبیعی است که علاوه بر موارد یاد شده در درمان ورم معده ، کولیک یا قولنج معده، گاستریت و زخم معده نیز موثر است.

معرفی گشنیز

گشنیز با نام علمی (Coriandrum sativum) یکی از گیاهان بومی جنوب شرقی اروپا، آسیای جنوب غربی و شمال آفریقا است. این گیاه یکی از قدیمی‌ترین انواع چاشنی‌های ثبت شده‌ای است که استفاده و شناسایی آن به 5000 سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. گیاه گشنیز در برخی فرهنگ‌ها با عنوان جعفری چینی یا dhania نیز شناخته می‌شود.

گشنیز گیاهی نرم و یک ساله است که ارتفاع آن به 50 سانتی‌متر می‌رسد. این گیاه یکی از پرکاربردترین چاشنی‌هایی است که در اغلب نقاط جهان مورد استفاده قرار گرفته و در تهیه انواع غذاها به کار می‌رود. همه قسمت‌های این گیاه اعم از برگ، ساقه و دانه قابل خوردن است. در عین حال، تخم یا دانه گشنیز هم ادویه‌ای خوش عطر و بو است که به شکل بذرهای کروی شکل یافت شده و به تصفیه خون کمک می‌کند. علاوه بر این، بوی منحصر به فرد این دانه باعث می‌شود که در صنعت عطرسازی و داروسازی هم مورد استفاده قرار بگیرد.

عسل گشنیز

عسل گشنیز یکی از عسل‌های طبیعی کمیاب است که به رنگ کهربایی یافت شده و از طعمی خاص و رایحه‌ای ملایم برخوردار است. دلیل این امر آن است که شهد گشنیز ماده‌ای بسیار نادر است که هر پنج یا شش سال یک بار، تحت شرایط آب و هوایی خاصی تولید می‌شود. موضوع این است که حتی در چنین مواقعی هم مقدار این شهد بسیار اندک است. به طور معمول، از یک کندو 20 تا 25 کیلو عسل گل‌ها و گیاهان مختلف به دست می‌آید. این در حالی است که عسل گشنیز به دست آمده از همین کندوها تنها در حدود 2 کیلوگرم خواهد بود. بدیهی است که این امر در تعیین قیمت‌ عسل گشنیز هم تاثیرگذار خواهد بود.

خواص عسل گشنیز

از مهم‌ترین خواص عسل گشنیز می‌توان موارد زیر را برشمرد:

• بهبود و تقویت عملکرد دستگاه گوارش

کمک به بهبود و تقویت عملکرد دستگاه گوارش از اصلی‌ترین خواص عسل گشنیز به حساب می‌آید. این ماده به واسطه برخورداری از PH اندکی قلیایی به سادگی می‌تواند معده و سایر بخش‌های دستگاه گوارش را پانسمان کرده و در درمان ناراحتی‌هایی نظیر زخم معده، نفخ، یبوست و سوء هاضمه موثر باشد.

• بهبود عملکرد کبد

کمک به بهبود عملکرد کبد هم از دیگر خواص عسل گشنیز به حساب می‌آید.

• مقابله با حالت تهوع

حالت تهوع اغلب به واسطه عملکرد نامناسب دستگاه گوارش پدید می‌آید. عسل گشنیز با تقویت وضعیت و شرایط کلی دستگاه گوارش به بهبود کلی آن کمک کرده و اسیدیته آن را کاهش می‌دهد. بنابراین، مقابله با بروز حالت تهوع را نیز می‌توان از خواص عسل گشنیز دانست.

• بهبود وضعیت گردش خون

عسل طبیعی از منابع غنی فنل‌ها و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی به شمار می‌رود. وجود این ترکیبات در گشاد شدن رگ‌های خونی موثر بوده و گردش خون را افزایش می‌دهد. بنابراین، کمک به بهبود وضعیت کلی گردش خون هم از خواص عسل گشنیز به حساب می‌آید.

• تقویت حافظه

عسل گشنیز با کاهش استرس اکسیداتیو مغز، افزایش غلظت استیل کولین (Ach) و فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز (BDNF) و در عین حال با کاهش ترشح استیل کولین استراز (AChE) در تقویت حافظه تاثیرگذار است.

• مقابله با باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا

براساس مطالعات، عسل طبیعی و به ویژه عسل گشنیز به واسطه برخورداری از پراکسید هیدروژن (hydrogen peroxide) می‌تواند با باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا مقابله کند. از سالیان دور تاکنون، انسان‌ها از این ماده برای درمان انواع عفونت استفاده می‌کرده‌اند. بنابراین، مقابله با انواع باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا هم از اصلی‌ترین خواص عسل گشنیز به شمار می‌آید.

• تنظیم میزان انسولین خون

کمک به بالا بردن سطح انسولین خون یکی از عمده‌ترین خواص عسل گشنیز است. با توجه به این که عسل طبیعی یکی از غنی‌ترین منابع آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ضد التهابی است. توصیه می‌کنیم، آن را با قند و شکر جایگزین کرده و به جای آن‌ها مورد استفاده قرار دهید.

• کاهش کلسترول بد و تری‌گلیسیرید

براساس مطالعات انجام شده، مصرف عسل طبیعی می‌تواند در کاهش 6 تا 11 درصدی کلسترول بد و تری‌گلیسیرید خون موثر باشد. از طرف دیگر، عسل گشنیز می‌تواند سطح کلسترول خوب خون را تا حدود 3 درصد افزایش دهد. با توجه به آن چه گفته شد، کمک به کاهش کلسترول بد و تری‌گلیسیرید خون را نیز می‌توان از خواص عسل گشنیز به حساب آورد.

گشنیز

عسل گشنیز را از کجا بخریم؟

در حال حاضر، فروشگاه‌های آنلاین و سنتی بسیار زیادی وجود دارند که ادعا می‌کنند عسل طبیعی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌‌دهند. با این حال، به دلیل احتمال بالای تقلب توصیه می‌کنیم عسل مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

حتما بخوانید آزمایش عسل طبیعی

خواص عصاره یا روغن دانه گشنیز

روغن دانه گشنیز یکی از مهم‌ترین روغن‌های ضروری است که از قابلیت ضد میکروبی و ضد قارچی برخوردار است. این امر، روغن گشنیز را به یکی از موثرترین مواد طبیعی نگه‌دارنده غذا و خوراکی‌ها تبدیل می‌کند. از دیگر خواص روغن گشنیز می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • بهبود نفخ
  • تسکین دهنده سردرد و التهاب
  • بهبود اشتهاآور
  • تنظیم کننده عملکرد معده و روده
  • تقویت عملکرد سیستم عصبی
  • مقابله با انواع عفونت به ویژه عفونت‌های پوستی
  • تسکین دردهای روماتیسمی و ورم ملتحمه
  • جلوگیری از سوء هاضمه و نفخ
  • بهبود اسهال

دانه گشنیز

دانه گشنیز یکی از محبوب‌ترین ادویه‌هایی است که خصوصا در کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ادویه یکی از ضروری‌ترین مواد افزودنی خوراک کاری به حساب می‌آید. در کشورهای اروپایی هم دانه گشنیز اغلب با خمیر نان ترکیب می‌شود. این در حالی است که در آشپزی عربی، دانه گشنیز غالبا به عنوان یکی از طعم دهنده‌های اصلی به گوشت اضافه می‌شود. این روزها، این ماده خوش عطر و طعم به یکی از محبوب‌ترین ادویه‌های سرتاسر نقاط جهان تبدیل شده و در طبخ و آماده‌سازی انواع غذاهای گوشتی، مرغ و ماهی و همین طور انواع خوراک‌های گیاهی و سس‌ها و چاشنی‌ها کاربرد دارد. جالب است بدانید، دانه گشنیز و عصاره آن به واسطه عطر و خواص منحصر به فرد در ساخت انواع داروها و عطرها نیز به کار می‌روند.

سخن آخر

در این مطلب با فرآورده‌های گشنیز و کاربرد و فواید آن‌ها آشنا شدید. برای بهره برداری از خواص عسل گشنیز توصیه می‌کنیم آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با زنبور عسل و فرآورده های آن
طريقه مصرف ژل رويال
استفاده موضعی یک طریقه مصرف ژل رویال است و برای جوان‌سازی و درمان مشکلات پوستی استفاده می شود ولی ممکن است برای برخی افراد مشکل آفرین باشد..
خواص نیش زنبور
از خواص نیش زنبور عسل می توان برای برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، اگزما استفاده کرد.نیش زنبور درد را تسکین می‌دهند .
بهترین عسل طبیعی ایران
بهترین نوع عسل طبیعی در ایران از کجاست؟ برای کدام شهر است؟ چه عسل برای معده خوب است؟ مرغوبترین عسل ایران چیست؟
خواص عسل گون
خواص عسل گون ناشی از ترکیبات گیاهی فعالی است که در آن وجود داشته و علاوه بر کاهش التهاب به تقویت دستگاه ایمنی بدن هم کمک می‌کنند.
آزمایش عسل طبیعی
آزمایش عسل طبیعی در آزمایشگاه رسمی، شاخص های مهم آزمایش عسل طبیعی چیست و هر کدام چه معنایی دارند؟
خواص عسل یونجه
از اصلی ترین خواص عسل یونجه می توان به مقابله با انواع عفونت‌ها،جلوگیری از ریفلاکس معده، تسکین علائم سرماخوردگی، بهبود سرفه و.. اشاره کرد
خواص عسل بهار نارنج
از خواص عسل بهارنارنج می‌توان به مواردی نظیر بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تسکین گلودرد و کمک به درمان انواع زخم‌ها اشاره کرد.
خواص موم عسل
موم عسل سرشار از مواد مغذی است.خواص موم عسل فراوان است.بهبود سلامت قلب ،کاهش فشار خون ،مقابله با انواع عفونت ها از خواص موم عسل هستند
انواع عسل و خواص آن ها
عسل ماده‌ای شگفت انگیز است که براساس نوع گیاهی که از آن به دست می‌آید از فواید و مزایای متنوعی برخوردار است. خواص 21 نوع عسل را بخوانید
خواص گرده گل
گرده گل یکی از غنی‌ترین منابع غذایی می باشد زیرا سرشار از پروتئین‌ها،کربوهیدرات‌ها،لیپیدها،اسیدهای چرب، ویتامین‌ها،مواد معدنی وآنزیم‌ ها است